Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 317
Offentligt
2384047_0001.png
Egholmlinjens aflastning af Limfjordstunnellen
Marts 2021
Civilingeniør, lektor emer. Anker Lohmann-Hansen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Opregning af trafik i 2030
Limfjordstunnellen, basisvejnet
Vejdirektoratet udregner i konsolideringsrapporten 2014 trafikken i Limfjordstunnellen i 2030 til
83.700 (HDT), altså mindre end dagens trafik.
En lineær fremskrivning af trafikudviklingen over de seneste 20 år frem til 2030 viser en trafikal
vækst fra 87.000 i 2018 til 103.000 (HDT) i 2030.
VVM 2021 udregner trafikken i Limfjordstunnellen i år 2030 til 96.600 (HDT).
Limfjordstunnellen, med Egholmforbindelse
Egholmtunnellen
Vejdirektoratets konsolideringsrapport udregner trafikken i Limfjordstunnellen i 2030 til 69.800
(HDT)
Den lineære fremskrivning opregner trafikken til 85.200 (HDT)
VVM 2021 udregner trafikken i Limfjordstunnellen i 2030 til 74.800 (HDT)
Konsolideringsrapporten udregner trafikken i Egholmtunnellen i 2030 til 23.500 (HDT)
Den lineære fremskrivning opregner trafikken til 28.700 (HDT)
VVM 2021 udregner trafikken i Egholmtunnellen i 2030 til 32.500 (HDT)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384047_0003.png
Aflastning i Limfjordstunnellen
I brev til transportudvalget 20. december 2018
oplyser transportministeren, at en forbindelse via
Egholm vil aflaste den nuværende Limfjordstunnel
med 17 % ved etablering i år 2030.
Kødannelse i Limfjordstunnellen
Foretages en lineær fremskrivning af trafikken frem
mod år 2030 og 2040 vil trafikbelastningen i
Limfjordstunnellen i åbningsåret for en
Egholmforbindelse være på samme niveau som nu.
Der vil således fortsat med en lineær fremskrivning
af trafikken
med en Egholmforbindelse - kunne
forventes alvorlige kødannelser ved
Limfjordstunnellen morgen og aften.
Da E45 med en Egholmforbindelse ikke ombygges
eller udvides, vil der her fortsat kunne forventes 120
uheld eller hændelser pr år med en negativ
afsmittende effekt på trafikafviklingen i Aalborg og
Nørresundby.
Kapacitet i Limfjordstunnellen ofte omtalt af Vejdirektoratet: 80.000 kt/døgn
Begyndende kødannelse ved Limfjordstunnellen ved ca. 72.000 kt/døgn.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384047_0004.png
Aflastning i Limfjordstunnellen, VVM 2021
I VVM 2021 har Vejdirektoratet udregnet aflastningen
af Limfjordstunnellen med en Egholmforbindelse til
24 % i år 2030.
Afvisningen af trafik i Limfjordstunnellen sker pga
begyndende trængsel i morgen- og
eftermiddagsspidstimerne allerede i åbningsåret,
hvilket Vejdirektoratet da også anfører (se
efterfølgende slides).
Kødannelse i Limfjordstunnellen
Foretages en fremskrivning af trafikken i 2030 frem
mod år 2040 vil trafikbelastningen i
Limfjordstunnellen i 2037 nå over 80.000 kt/døgnet
og dermed være på samme niveau som nu.
Der vil således op gennem 2030-erne kunne
forventes en stadig stigende trængsel i
Limfjordstunnellen
selv med en Egholmforbindelse
og alvorlige kødannelser morgen og aften hen i
mod år 2040.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384047_0005.png
Begyndende kødannelse 2030
(hastighedsreduktion)
VVM2021
Morgenmyldretid
Eftermiddagsmyldretid
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384047_0006.png
Trafikfordeling med Egholmforbindelse, 2030
Inden for en
spidstime kan
trafikken
variere
ganske
meget. Se
efterfølgende
slide.
Døgntrafikfordelingen er taget fra døgnfordelingen
i Limfjordstunnellen (Konsolideringsrapporten)
og opregnet til i alt 32.500 kt/døgn.
Kapaciteten i Egholmtunnellen er ca. 3.600 kt/time
Døgntrafikfordelingen er taget fra døgnfordelingen
i Limfjordstunnellen (Konsolideringsrapporten)
og opregnet til i alt 74.800 kt/døgn (VVM 2021).
Kapaciteten i Limfjordstunnellen er ca. 4.500 kt/time.
Der er begyndende kødannelser morgen og
eftermiddag.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384047_0007.png
Limfjordstunnellen med Egholmforbindelse
variation inden for morgenspidstime, 2030
Den trafikale efterspørgsel varierer ganske
meget inden for en spidstime.
Selve trafikfordelingen er oprindelig fra 2013,
hvor der i tidsrum mindre end en time var
trængsel i Limfjordstunnellen.
Den opregnede trafikfordeling til niveau 2030,
VVM2021 viser trængsel ved ca. 450 kt. pr 5
min.
Der opstår med den beregnede trafikale
efterspørgsel trængsel ved Limfjordstunnellen i
sydgående retning i perioden 7.35
7.55.
Regner man på timebasis som i
Landstrafikmodellen, vil der ikke påvises
trængsel, idet timetrafikken viser et
gennemsnit på 380 kt. pr 5 min.
Trængsel
Timetrafik
7.00
8.00 og
8.00
9.00
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384047_0008.png
Trafik 2030 VVM 2021 Basisvejnet Omfartsvej vest om Aalborg
34.400
48.500
23.500
16.500
48.000
96.600
33.600
32.500
30.700
74.800
35.600
44.200
67.400
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384047_0009.png
E45
Omfartsvej
Der er en tydelig arbejdsdeling
mellem E45 og en omfartsvej vest
om Aalborg. Hele det centrale
Aalborg med Indkøbscentre og
Kultur samt Aalborg Øst med
Regionssygehus og Aalborg
Universitet/NOVI har alle E45 som
livsnerve.
Langt den største del af det
private erhvervsliv er tilsvarende
lokaliseret omkring E45 fx Port of
Aalborg, KMD, Aalborg Portland,
Siemens Wind Power, Bladt
Industries, Alfa Laval og Arriva
samt hele erhvervsområdet langs
Sønderbro og Hobrovej.
Ved omfartsvejen finder men City
Syd og Aalborg Lufthavn som to
vigtige trafikmål. Ellers er
trafikken her egentlig omfartsvej-
trafik på E39/E45 samt lokaltrafik
til Lindholm, Mølholm, Ydre
Hasseris og Skalborg samt
Vendsyssel Nord/Nordvest og
Himmerland Syd/Sydvest.
E45
Omfartsvej
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384047_0010.png
Arbejdsdelingen mellem E45
og en omfartsvej vest om
Aalborg ses endnu tydeligere,
når der fokuseres på selve
fjordkrydsningerne:
Egholmtunnellen og
Limfjordstunnellen.
Omfartsvejen vest om Aalborg
har kun ringe betydning for
Aalborg. Det er en typisk
omfartsvej med trafik, som ikke
har ærinde i Aalborg.
Omvendt med E45, som er af
uvurderlig betydning for byen
Aalborg. Hele byen er afhængig
af, at trafikken på E45 forløber
gnidningsfrit uden trængsel og
uden uforudsete hændelser.
Sammen med de mange
tilslutninger kan E45 på
strækningen gennem Aalborg
defineres som en integreret del
af Aalborgs primære vejnet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Egholmforbindelsens rolle i vejnettet
Egholmforbindelsen fungerer primært som en omfartsvej mellem E39 og E45 vest
om Aalborg. Trafik fra E45, Frederikshavn benytter stort set ikke
Egholmforbindelsen.
Oplandsanalysen viser, at Egholmforbindelsen i Aalborg har Lindholm, Mølholm,
Vest Hasseris og Skalborg som opland.
Egholmforbindelsen har ingen væsentlig betydning for betjening af det centrale
Aalborg og Aalborg Øst. Aflastningen af Aalborgs vejnet i forhold til dagens trafik
er mget begrænset
I 2030 beregnes trafikken over Limfjorden at fordele sig med (VVM 2021):
32.500 over Egholm (HDT)
30.700 over Limfjordsbroen (HDT)
74.800 gennem Limfjordstunnellen (HDT)
Kapacitet/beg. kødannelse: 56.000 kt/døgn
Kapacitet/kø: 30.000 kt/døgn
Kapacitet/beg. kødannelse: 75.000 kt/døgn
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Konklusion
En Egholmforbindelse medfører en væsentlig aflastning af Limfjordstunnellen i år
2030. Trafikken beregnes reduceret fra 96.600 til 74.800 (HDT).
I Limfjordstunnellen vil der i 2030 fortsat være trængsel morgen og eftermiddag.
Trængslen vil i år 2030 have en begrænset tidsmæssig varighed (20
30 min
morgen og eftermiddag), men vil vokse over årene frem mod år 2037, hvor der vil
være trængsel i ca. 1 time morgen og eftermiddag.
Egholmforbindelsen er en egentlig omfartsvej vest om Aalborg og har kun ringe
betydning for den trafikale betjening af det centrale Aalborg og
byudviklingsområdet i Aalborg Øst.
Egholmforbindelsen aflaster kun i ringe grad Limfjordsbroen og Vesterbro i
Aalborg fra 33.600 til 30.700 (HDT). Det vil ikke opleves som en ændring af den
trafikale påvirkning på Vesterbro (ændringen ligger inden for
beregningsusikkerheden).