Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 317
Offentligt
2384045_0001.png
Trafikudvikling ved
Limfjordstunnellen
Marts 2021
Civilingeniør, lektor emer. Anker Lohmann-Hansen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384045_0002.png
Trafik over Limfjorden (ÅDT)
Trafikken over Limfjorden
har over tid udviklet sig
meget stabilt. De store
vejarbejder i 90-erne gav
visse udslag, men selv
energikrise og økonomisk
krise er ikke slået igennem
på trafikudviklingen over
Limfjorden.
Årsdøgntrafikken er vokset
med ca. 1.400 køretøjer om
året i Limfjordstunnellen.
På Limfjordsbroen har
trafikken været konstant
ca. 30.000 køretøjer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384045_0003.png
Trafikken i Limfjordstunnellen (HDT)
Hverdagsdøgntrafikken i
Limfjordstunnellen er præget af
pendlertrafik mod arbejdspladserne syd
for Limfjorden. Antal arbejdspladser er
siden krisen vokset betydeligt i Aalborg.
Hverdagsdøgntrafikken vokser tilsvarende
især i de senere år har væksten været
meget kraftig.
I gennemsnit er hverdagsdøgntrafikken
siden år 2000 vokset med godt 1.500
køretøjer i døgnet pr. år.
Lastbilprocenten er ca. 7 %.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384045_0004.png
Fremskrivning af trafikken over Limfjorden
Siden 2008
2014 har der været en stadig
stigende trængsel ved Limfjordstunnellen.
Fremskrivning af trafikken i Limfjordstunnellen
med 1500 køretøjer pr år (HDT) frem mod år 2030
og 2040.
Kapacitet
Landstrafikmodel 2021 fremskriver trafikken med
1,0/1,5 pct pr år. frem mod 2030 og 2040.
Landstrafikmodellen 2021:
2030: 96.600 (HDT)
2040: 110.000 (HDT)
uofficielt tal
Landstrafikmodellen 2014:
2020: 79.000 (HDT
2030: 83.700 (HDT)
VVM 2011:
2020: 90.800 (HDT)
Kapacitet: 80.000 kt/døgn er ofte nævnt af Vejdirektoratet, men er vurderet
for højt. Kødannelse starter noget før.
Begyndende kødannelse i Limfjordstunnellen ved ca. 72.000 kt/døgn.
Årsag: Spidskvarter ca. 30 % af spidstime = kødannelse.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2384045_0005.png
Trafikal udvikling (Vejdirektoratet)
I rapporten for en Midtjysk Motorvej mellem Give og Haderslev er anvendt ovenstående fremskrivning af biltrafikken. Det
forventes, at trafikken i perioden 2015 til 2030 vil stige med 47 % på motorveje. Anvendes denne fremskrivning på E45 ved
Aalborg, vil trafikken i Limfjordstunnellen stige til 113.000 i 2030 og 118.000 (HDT) i 2040. Det sidste stemmer overens med
den lineære fremskrivning af trafikudviklingen i Limfjordstunnellen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Problematisk beslutningsgrundlag
VVM analysen i 2011
Kortsigtet trafikprognose. Beregningsår 2020.
Ingen langsigtede tendenser trafikalt og byudviklingsmæssig i Aalborg
Problematisk grundlag for beslutning om kun VVM for Egholmforbindelse
Konsolideringsrapporten fra 2014
VVM 2021
Mellemlang sigtet trafikprognose. Beregningsår 2030.
Dele af Aalborgs fremtidige byudvikling indgår i forudsætningerne.
Voldsom undervurdering af trafikvækst begrundet i finanskrisen.
Pessimistisk trafikudvikling i forhold til udvikling over de seneste 20 år.
Kendt byudvikling indgår i beregningerne.
Mangler perspektivering i forhold til fortsat trafikudvikling frem mod 2040.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 317: Henvendelse af 29/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
En 3. Limfjordsforbindelse skal sikre
fremkommelighed i Limfjordstunnellen
Trængselssituationer på E45 ved Limfjordstunnellen skal elimineres af
hensyn til pendlere og erhvervslivet, som må have tillid til, at
transport af varer - herunder forbindelserne mod Norge og Sverige -
er pålidelig.
Trængsel og kødannelse må ikke finde sted ved normal trafikafvikling
hverken på spidstimeniveau eller på kvarters niveau.
Der tilvejebringes en kapacitetsreserve i Limfjordstunnellen til at
opfange en fortsat trafikstigning på tværs af Limfjorden, der hvor
behovet er.
Kapacitetsreserven bør kunne opfange 10 - 20 års trafikudvikling i
Limfjordstunnellen.