Jeg er kraftigt imod en kommende motorvejsforbindelse over øen Egholm af følgende
årsager:
Egholmlinjen er ikke vedtaget endnu, og med mit høringssvar her forlanger jeg yderligere
undersøgelser, som afklarer forskellige muligheder indvirkning på økonomi, biodiversitet og
støjgener, så vi som borgere kan få et retvisende beslutningsgrundlag.
1) Indledende undersøgelser har vist, at Egholmlinjen er klart den dyreste forbindelse frem
for et yderligere tunnelrør ved den eksisterende motorvej under Limfjorden i Aalborg Øst.
Det er direkte uansvarligt at bruge skattepenge på en Egholmlinje, når en øst-forbindelse vil
være langt billigere.
2) Aalborg vokser - især industrielt - mod øst, og det giver derfor klart mest mening at få den
tunge trafik mod øst frem for mod vest, hvor Aalborg vokser med beboelse
3) Utallige undersøgelser viser, at støj er sundhedsskadeligt. En motorvej over Egholm vil
lukke Aalborg inde mellem motorveje og give massiv trafikstøj i hele byen. I forvejen er
vestbyen i Aalborg grundet vestenvinden konstant udsat for støj fra lufthavnen.
4) Egholm er et grønt åndehul for borgere især i Aalborg og omegn. Hver dag sejler flere på
dagstur, tager derover for at gå en tur, løbe en tur, lufte hund eller spise på kroen - alt
sammen noget som vil forsvinde, hvis man lægger en motorvej igennem.
5) Egholm er hjem for Natura2000 arter som strandtudser og knortegås. Vi har pligt til at
beskytte disse arter (i henhold til EUs habitatdirektiv) og en Egholmmotorvej er derfor
direkte lovstridig. Egholm har økologisk landbrug, som med dyr på græs giver flere insekter
og flere sangfugle. Disse habitater forsvinder med Egholmlinjen. Som biologi er jeg nødt til
påpege, at arter ikke bare kan flyttes. Er en habitat væk, er arten væk. Så simpelt er det.
6) Firmaet involveret i VVM-redegørelsen er en del af Aalborgalliancen, og derfor ikke
neutrale. Man får unægtelig tanker om korruption og betalte undersøgelser fra politikere og
erhvervsliv. Det er mildest talt uklædeligt.
7) Den nuværende foreslåede linjeføring går direkte forbi beboelseskvarterer, som er kendt
for deres ro og natur
8) Strandegnene på sydsiden af Limfjorden mod Egholm indeholder værdifulde
vandreservoirer, som blandt andet binder forurening og CO2. At mindske dem, vil give
yderligere CO2 udslip. Tiden er løbet fra klimaskadelige infrastruktur.
9) På stranden over mod Eghom (stadig på sydsiden af fjorden), er et gammelt asbestlager
bestående især af tagplader nedgravet. Oprydningen af dette er ikke indregnet i prisen for
den nuværende linjeføring. Desuden vil en potentiel oprydning give asbeststøv over Aalborg
Vestby. Det er ærgerligt, nu Aalborg endelig er ved at komme af med den langt større
incidens for lungehindekræft i Aalborg frem for andre steder i Danmark.
Jeg ser frem til at modtage et svar.