Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 311
Offentligt
2382653_0001.png
Dato
Side
23. april 2021
1/2
Bestyrelsesformandens beretning
Virksomhedsmøde den 27. april 2021
Bestyrelsen for den selvstændige offentlige virksomhed Fjordforbindelsen Frederikssund indkalder i
henhold til vedtægternes pkt. 6 til Fjordforbindelsen Frederikssunds ordinære virksomhedsmøde. Mødet
afholdes
Tirsdag d. 27. april 2021 kl. 13.00-14.00
Som følge af COVID-19 har bestyrelsen besluttet, at virksomhedsmødet for 2021 afholdes elektronisk
uden adgang til fysisk fremmøde. Dette er i henhold til bekendtgørelse nr. 2240 af 29. december 2020,
som tillader, at generalforsamlingen afholdes enten fuldstændig eller delvist elektronisk, selvom dette
ikke er optaget i vedtægten.
Det vil være muligt at deltage i, henholdsvis følge virksomhedsmødet, ved at tilmelde sig til
info@fjord-
forbindelsen.dk
senest mandag d. 26. april kl. 12. Mødet afholdes via teams, og link fremsendes inden
mødets afholdes til den e-mail, hvorfra tilmeldingen er sendt.
Dagsorden
I
overensstemmelse med vedtægternes pkt. 6.5 er dagsordenen:
1. Udpegning af dirigent.
Bestyrelsen foreslår udpegning af advokat Peter Hedegaard Madsen fra Kammeradvokaten
som dirigent.
Dirigenten konstaterer lovlig indkaldelse og virksomhedsmødets beslutningsdygtighed.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Materiale fra Fjordforbindelsen Frederikssunds Virksomhedsmøde den 27/4-21
2. Bestyrelsens mundtlige beretning om Fjordforbindelsen Frederikssunds virksomhed.
Tak for ordet
Fra anlæg til drift
I 2020 gik virksomheden fra at være et vellykket anlægsprojekt til en velkø-
rende driftsorganisation. Driftsorganisationen skal stå for forbindelsens forsatte udvikling, kunde-
administration og økonomi i de næste mange år.
2020 har været et indkørings år hvor kræfterne blandt andet brugt på betalingsanlægget, samt
justerer de gensidige forventninger med betalingsentreprenøren.
Den nye forbindelse har allerede indfriet mange af de forventninger, som lå bag beslutningen om
at bygge en ny bro over Roskilde Fjord. For Frederikssunds by har det medført mindre gennemkø-
rende trafik og dermed mindre trængsel og myldretid, som kommer alle til gode, uanset om de
bruger broen eller ej. For mange pendlere har den betydet mindre tid i kø og kortere rejsetid
Samt ikke mindst at alle nu kan justere transport logistikken helt ned til 5 minutter, hvor man tid-
ligere måtte indsætte op til 45 minutter, for at krydse fjorden, for at være sikker på at nå frem til
tiden.
Året, der gik, har været præget af Corona pandemien, hvor hele samfundet blev lukket ned og en
stor del af befolkningen blev opfordret til at arbejde hjemmefra. Det har påvirket trafikken i hele
landet og også i og omkring Frederikssund, men eksakt hvad Coronaen har betydet for Fjordfor-
bindelsen, tør vi i bestyrelsen ikke gisne om.
Trafikken
startede året med at stige 7 procent fra januar til februar. Da store dele af samfundet
blev lukket ned i midten af marts, gik fremgangen desværre hurtigt i stå og blev inden længe
vendt til en stor nedgang.
Trafikken vendte dog tilbage hurtigere end forventet, og i Pinsen passerede døgntrafikken for før-
ste gang niveauet fra åbningsdagen i 2019.
Senere kunne vi konstatere, at trafikken over forbindelsen ikke blev ramt så hårdt som i resten af
Danmark. Det kan” skyldes en stigning i antallet af sommerhusgæster, til de store sommerhusom-
råder.
Coronapandemiens påvirkning af trafikken gør også, at vi ikke kan bruge 2020 som reference år
for udviklingen af trafikken fremover.
Økonomi.
Bestyrelsen valgte at nedskrive årets budget med 30 procent i slutningen af marts, da vi
kunne se, at det ville være urealistisk at leve op til trafikprognoserne for 2020. Samlet set endte
2020 med kun at være 20 procent under det reviderede trafikbudget, men således bedre end for-
ventet efter nedjusteringen i marts 2020.
I
år 2020 blev der foretaget låneomlægning, dette er gjort for at udnytte det lave renteniveau og
hermed opnå de lavest mulige reale finansieringsomkostninger set over en længere tidshorisont.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Materiale fra Fjordforbindelsen Frederikssunds Virksomhedsmøde den 27/4-21
Men det forringer årets resultat med et kurstab på 4.6 mio.
Ultimo 2020 har virksomheden som forventet en negativ egenkapital på 75,4 mio. kr., egenkapita-
len er hermed forringet som følge af årets negative resultat.
Egenkapitalen vil på sigt blive reetableret, når Fjordforbindelsen Frederikssund begynder at genere
overskud. På baggrund af Fjordforbindelsen Frederikssunds bestyrelsesgodkendte langtidsbudget
er der en forventning om, at egenkapitalen er reetableret efter 38 år.
Årets resultat i år 2020 er negativt med 19,2 mio. kr., hvilket var forventet. I halvårsrapporten for
2020 fremgik et estimeret negativt resultat for året på 22 mio. kr. Den væsentligste årsag til afvi-
gelsen mellem det justerede budget og realiseret resultat for året 2020 skyldes en større realiseret
omsætning, samt
færre omkostninger.
Bestyrelsen glæder sig over, at selv med de planlagte afholdte indkøringsomkostninger,
er der opnået et primært plus resultat i 2020 på kr. 2.4 mio.
Kommunikation
I slutningen af september blev bil nummer en million over forbindelsen fejret, og
bare få dage senere rundede Kronprinsesse Marys Bro sit etårs jubilæum
.
Virksomheden gennemførte i sommermånederne en kampagne, der var målrettet sommerhusejere
og turister, som ikke nødvendigvis bor i lokalområdet. Kampagnen bestod af annoncer i flere lo-
kalaviser, samt distribution af flyers til det lokale erhvervsliv og sommerhuse, som tydeliggjorde
priser for at passere forbindelsen og fordelene ved at oprette sig som kunde hos Fjordpay.
Fjordforbindelsen Frederikssund begyndte i andet halvår 2020 at udsende et nyhedsbrev, som
kombinerer serviceinformation med inspiration til destinationer i regionen. Alle har mulighed for
at tilmelde sig nyhedsbrevet på hjemmesiden fjordpay.dk.
Antallet af kundeaftaler blev i årets løb mere end fordoblet, fra godt og vel 24.000 ved udgangen
af 2019 til mere end 55.000 kunder i december 2020
.
Anlæg.
Selvom fjordforbindelsen åbnede for trafik i september 2019 og dermed overgik fra anlæg
til drift, har der i 2020 fortsat været gennemført anlægsaktiviteter. I sensommeren 2020 blev det
sidste udstyr fra byggeriet fjernet fra den tidligere byggeplads ved Marbækvej og arealet reetable-
ret. På Tørslev Hage er der udført beplantningsarbejde, som fortsætter i 2021.
Der er indgået aftale om at sælge de 25 sommerhuse, der blev overtaget som en del af projektet,
over en periode på 3-4 år. Seks af sommerhusene blev solgt til nye beboere i løbet af året.
Den eksisterende støjskærm nord for Fjordlandsvej blev medio april forlænget ved dilatationsfu-
gen, hvor vejen overgår fra bro til land. Den forlængede støjskærm skal bidrage til at mindske stø-
jen fra forbindelsen.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Materiale fra Fjordforbindelsen Frederikssunds Virksomhedsmøde den 27/4-21
Med Kronprinsesse Marys Bro skal være med til at mindske trængslen i Frederikssund og gøre det
mere sikkert og trygt at færdes i Frederikssund. Derfor har der været særligt fokus på den trafike-
rede J. F. Willumsens Vej, som går igennem Frederikssund til Kronprins Frederiks Bro. I samarbejde
med Frederikssund Kommune er der hen over sommeren 2020 udført anlægsarbejde med henblik
på at forbedre forholdene for cyklister i tre lyskryds ved vejen.
Endelig viser de årlige fugletællinger, som er afsluttet i 2020, at antallet af rastende fugle har væ-
ret rimelig konstant omkring den nye bro. Dette betyder, at de kun i begrænset omfanget har væ-
ret påvirket af forstyrrelserne fra anlægsarbejdet.
Bestyrelsen foreslår, at den mundtlige beretning om Fjordforbindelsen Frederikssunds virksomhed tages
til efterretning.
3. Forelæggelse af årsrapport med revisionspåtegning til godkendelse.
Bestyrelsen foreslår, at årsrapporten for 2020 med revisionspåtegning godkendes.
Bilag A: Fjordforbindelsen Frederikssund SOV årsrapport 2020
4. Beslutning om anvendelse af overskud eller dækning af underskud i henhold til den
godkendte årsrapport, herunder fastsættelse af eventuelt udbytte.
Bestyrelsen indstiller, at resultatdisponering - som anført i årsrapporten - godkendes.
5. Bestyrelsens orientering om forventede væsentlige tiltag af politisk eller økonomisk
interesse i det kommende år, samt en orientering om bestyrelsens forventninger til
resultaterne for de kommende år.
Fjordforbindelsen Frederikssund vil også fremadrettet fokusere på kerneopgaven, som er at
drive en sund og omkostningseffektiv forbindelse over Roskilde Fjord.
Samarbejdet mellem bestyrelsen og forretningsføreren har igennem en fokuseret indsats hos
begge parter medført en mere strømlinet organisation, som i 2021 vil have fokus på at redu-
cere driftsomkostningerne og arbejde ud fra et aktivitetsbaseret budget.
Bestyrelsen vil i 2021 følge trafikudviklingen nøje, herunder effekten af den nye Vinge station
og mulighederne for at styrke trafikgrundlaget på sigt med en potentiel ny Frederikssunds-
Motorvej, som bestyrelsen betragter som et vigtigt aktiv for den nye Fjordforbindelse.
Covidpandemien giver ikke anledning til ændrede handlinger på baggrund af 2020, men situa-
tionen vil blive vurderet løbende i forbindelse med den løbende opfølgning på trafikken. Covid-
pandemien betydning for trafikken i 2021 vurderes ikke at have væsentlig betydning for den
samlede tilbagebetalingstid.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Materiale fra Fjordforbindelsen Frederikssunds Virksomhedsmøde den 27/4-21
2382653_0005.png
Således er det fortsat bestyrelsens vurdering, at selskabets gæld vil være tilbagebetalt i løbet af
maksimalt 40 år.
Bestyrelsen foreslår, at den mundtlige orientering tages til efterretning.
6. Eventuelle forslag fra transportministeren eller bestyrelsen.
Der er ikke fremkommet forslag.
7.
Fastsættelse af bestyrelsens vederlag.
Det foreslås, at vederlag til bestyrelsen fastlægges til kr. 332.000 til formanden, kr. 222.000 til næst-
formanden samt kr. 112.000 til øvrige bestyrelsesmedlemmer i årligt vederlag (2021 PL-opregnet)
Bestyrelsen indstiller, at bestyrelseshonoraret nedsættes med 25 pct. gældende fra 1. januar 2022.
8. Valg af medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og næstformand, samt oriente-
ring om bestyrelseskandidaters erhvervsmæssige baggrund og ledelseshverv i danske
og udenlandske virksomheder
Transportministeren har indstillet genvalg af Leif Tullberg (formand), Helle Mørk Friis (næstformand)
og samt, efter indstilling fra Frederikssund Kommune, tillige John Schmidt Andersen og Tina Tving
Stauning.
Bestyrelsesmedlem Christina Wejlemann er ikke på valg.
9. Valg af den statsautoriserede revisor
Bestyrelsen foreslår, at Ernst & Young Godkendt Revisionspartnerselskab udpeges til Fjordfor-
bindelsen Frederikssunds revisor.
10. Indstilling om vedtægtsændring
Bestyrelsen foreslår at de gældende vedtægter ændres, så det bliver muligt at afholde digitale
virksomhedsmøder
Forslaget indebærer, at det bliver bestyrelsen som beslutter, om mødet skal holdes helt er delvist
digitalt.
Vi foreslår også, at der fremover kun holdes to møder om året mellem FF SOV og Ministeren i ste-
det for fire.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Materiale fra Fjordforbindelsen Frederikssunds Virksomhedsmøde den 27/4-21
2382653_0006.png
Bestyrelsen foreslår også, at vedtægterne opdateres så ministerens og ministeriets titel ajourføres
til Transportministeren og Transportministeriet.
De konkrete ændringer fremgår af bilag B og af indkaldelsen.
Bilag B: FF SOV vedtægter
11. Eventuelt
Bestyrelsen har noteret sig at Ministeren har opgivet tanken om at opkræve passageafgift for Motorcyk-
ler, det forventer Bestyrelsen at formanden drøfter denne beslutning, med Transportministeren på først-
kommende kvartalsmøde.
6