Transportudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Frederiksberg, 16.04.21
Vedr. anmodning om foretræde for Transportudvalget
Kære medlemmer af Transportudvalget,
Den grønne omstilling er en af vor tids største opgaver. Det handler ikke mindst om omstillingen af
transportsektoren, som er ansvarlig for en betydelig del af både de nationale og globale udledninger. Her
er det afgørende, at alle dele af transporten omstilles til grønne løsninger, men lige så vigtigt er det, at
indsatsen tilrettelægges således, at vi ikke må give køb på mobilitet og vores vante bevægelsesmønstre.
Den direkte elektrificering kan få os et stykke ad vejen, men batterier er ganske enkelt ikke en holdbar
løsning for alle dele af transportsektoren. Her er det afgørende, at de danske styrker på grøn brint og
Power-to-X (PtX) sættes i spil således, at der produceres brint og andre højværdi brintbaserede brændsler
som metanol, ammoniak og elektrofuels i Danmark. Det vil ikke alene give mulighed for en mere
omfattende omstilling af transporten, det vil også skabe den nødvendige grobund for en massiv eksport af
grønne brændsler baseret på dansk vedvarende energi.
I Danmark er vi allerede i verdenseliten på en lang række punkter langs brint- og PtX-værdikæden. Over alt
i verden står der ”Made in Denmark” på brinttankstationer, brændselsceller, elektrolyseanlæg m.m. Brint
og PtX repræsenterer det næste kapitel i det grønne eventyr, men vi risikerer at blive reduceret til en
birolle i den samlede fortælling, hvis vi ikke handler nu. Resten af verden, med EU i spidsen, har allerede
fået øjnene op for de massive potentialer, der ligger i brint- og PtX-løsningerne. Især i EU investeres der
massivt i både produktion og infrastruktur, og flere og flere af vores europæiske naboer har allerede
udarbejdet dedikerede brintstrategier. I Danmark har vi en lang række styrkepositioner
–
ikke mindst på
vedvarende energi
–
som gør os til den oplagte ledernation også på dette område. Men vi er ved at tabe
terræn til lande, der ikke alene ser de klimamæssige fordele i implementeringen af brint og PtX i
transportsektoren, men også de store erhvervsmuligheder, som teknologierne repræsenterer.
Vi har derfor brug for at rykke den danske brint- og PtX-indsats på transportområdet op i gear, og det
handler i høj grad om infrastruktur. Nye brint- og PtX-projekter skyder konstant op på Danmarkskortet, og
vi har brug for en samlet plan for produktion og aftag af den grønne brint og de brintbaserede brændsler i
transporten. Hjemmemarkedet er afgørende for at give den blomstrende brint- og PtX-industri det
rygstød, der er nødvendigt i udrulningen af de grønne løsninger i alle dele af transportsektoren. I
regeringens udspil til en infrastrukturplan er der ingen konkrete tiltag, der skal sikre udbygningen af den
nødvendige brintinfrastruktur. Der lægges derimod op til en analyse af behovet, men tiden er ikke til
analyser
–
tiden er til handling. Fra Seoul til San Fransisco implementeres danske brint- og PtX-løsninger,
og vi skal ikke tøve med at gøre det samme i Danmark.
Brintbranchen anmoder derfor om foretræde for Transportudvalget i forbindelse med regeringens udspil
til en infrastrukturplan, for at dele vores viden og analyser om behovet for en udbygning af
brintinfrastrukturen med udvalgets medlemmer
–
og naturligvis svare på de opfølgende spørgsmål, som
medlemmerne måtte have. Skulle der være nogen spørgsmål, er I meget velkomne til at kontakte mig!
De bedste hilsner,
Tejs Laustsen Jensen
Direktør, Brintbranchen
Brintbranchen
Vodroffsvej 59
1900 Frederiksberg
www.brintbranchen.dk
Tejs Laustsen Jensen
Direktør Brintbranchen
+45 39 20 20 03 / +45 26 23 43 94