Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 308
Offentligt
Folketingets transportudvalg
Folketingets partiers transportordførere
Anmodning om foretræde for transportudvalget
Kære medlemmer af Transportudvalget og partiernes transportordførere,
Dato: 22. april 2021
I anledning af Regeringens infrastrukturudspil, Danmark Fremad, anmoder vi hermed
om at få foretræde for Folketingets Transportudvalg virtuelt via Teams.
Kommunerne i Københavns Omegn er i vækst. De seneste år er nye store boligområder
og erhvervsområder udviklet. De kommende år vil endnu flere tusinde af nye indbyggere
komme til. Det samme gælder store dele af den øvrige hovedstad.
Hovedstaden er et integreret bolig- og arbejdsmarked. Den vækst og de mange
arbejdspladser der skabes er til gavn for hele Danmark, men konsekvenserne mærkes i
alene hovedstaden. I kommunerne i Københavns Omegn er konsekvenserne særligt
store. Vores borgere betaler hver dag en meget stor pris for placeringen af motorvejene
i vores kommuner.
Trængselsudfordringerne er enorme. Nogle af landets mest belastede veje fragter
dagligt tusindvis af bilister gennem landets tættest befolkede kommuner. Konsekvensen
er, at tusindvis af borgere dagligt plages af store gener fra trafikken. Støjen er
uudholdelig langs store dele af vej- og jernbanenettet og luftforureningen er stigende.
Støjen er allerede i dag så udbredt, at der flere steder ikke kan bygges børnehaver,
plejehjem, boliger eller anden form for byudvikling.
Benytter regeringen og Folketinget ikke det råderum for investeringer som
infrastrukturudspillets 15 årige perspektiv giver, til for alvor at få løst de trafikale
udfordringer og deres konsekvenser for borgerne i Københavns Omegn, vil trafikken
inden for en kort periode sande fuldstændig til. Endnu flere tusinde borgere vil generes
af trafikstøj, og flere vil blive ramt af alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser som
følge af støj og luftforurening.
Derfor er der brug for en samlet investeringsplan for Københavns Omegn. En sådan
plan vil have høj samfundsøkonomisk gevinst, og medvirke til at Københavns Omegn
kan vedblive med at være en vækstdynamo for den samlede hovedstad.
Forudsætningen for at det skal lykkes er massive og målrettede investeringer, der
styrker fremkommeligheden på vejene og først og fremmest den kollektive trafik. Det er
afgørende for alvor at få bragt de massive gener fra trafikstøj og luftforurening ned.
Her er mobiliteten vigtigt. De foreslåede BRT-løsninger for 200S og 400S vil netop være
fremmende for mobiliteten på tværs af fingrene i omegnen, men de kan kun være første
skridt i udbygningen af et højklasset BRT-net i omegnen. Der er således behov for, at
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 308: Henvendelse af 22/4-21 vedrørende regeringens infrastrukturudspil og Københavns Omegn, fra Albertslund Kommune m.fl.
der igangsættes en analyse af behovet for yderligere en sydlig BRT-linje der udgår fra
Ishøj og via Brøndby og Hvidovre knytter an til de øvrige BRT-linjer.
I forhold til de afsatte midler til støjbekæmpelse skal to principper gælde. For det første,
at midler bruges der, hvor de kommer flest borgere til gavn. Det vil sige der, hvor
motorvejene løber tæt gennem bebyggede områder. For det andet, at bekæmpelse af
eksisterende støjproblemer går forud for nye projekter. Det vil sige en fordeling af
midlerne baseret på objektive kriterier.
Københavns Omegn skal være et område, hvor borgere både kan bo og arbejde
og
hvor borgernes hverdag ikke skal generes af de store og afledte konsekvenser som
væksten i trafikmængderne i dag giver.
Følgende borgmestre deltager i foretrædet:
Henrik Rasmussen, Vallenbæk Kommune
Thomas Gyldal Petersen, Herlev Kommune
Helle Adelborg, Hvidovre Kommune
Britt Jensen, Rødovre Kommune
Michael Ziegler, Høje Taastrup Kommune
Jesper Würtzen, Ballerup Kommune
Sofia Osmani, Lyngby-Taarnbæk Kommune
Trine Græse, Gladsaxe Kommune
Kent Max Magelund, Brøndby Kommune
Steen Christiansen, Albertslund Kommune
Med venlig hilsen
10 borgmestre i omegnen
Henrik Rasmussen,
Vallenbæk Kommune
Jesper Würtzen,
Ballerup Kommune
Thomas Gyldal Petersen,
Herlev Kommune
Sofia Osmani,
Lyngby-Taarnbæk Kommune
Helle Adelborg,
Hvidovre Kommune
Trine Græse,
Gladsaxe Kommune
Britt Jensen,
Rødovre Kommune
Kent Max Magelund,
Brøndby Kommune
Michael Ziegler,
Høje Taastrup Kommune
Steen Christiansen,
Albertslund Kommune
Side
2
af
2