Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 304
Offentligt
Fra:
Gitte Paracha Thorhauge [mailto:[email protected]]
Sendt:
26. april 2021 09:46
Emne:
Indsigelse mod Egholm motorvej. Aalborg og byens borgere spærres inde. De grønne kiler mister
deres betydning.
Indsigelse:
En motorvej over Egholm vil for altid ødelægge Aalborgs grønne kiler og rekreative områder.
Til Vejdirektoratet
Denne indsigelse er min tredje, hvad angår en motorvej over Egholm. Den omhandler den
ødelæggelse af Aalborgs grønne kiler og rekreative områder, som en motorvej over Egholm vil
forårsage.
De grønne kiler
Engang havde Aalborg visionære byplanlæggere, der arbejdede ud fra, at byen skulle have nogle
grønne kiler fra centrum og ud til det frie opland.
Golfparken og Bøgeskoven
var en sådan kile. I dag står den amputeret tilbage på grund af E45, der
hindrede den naturlige adgang fra Golfparken/Bøgeskoven og ud til byens grønne opland, hvorfor
mere og mere af dette efterhånden blev bebygget.
Den vestlige fjordkile på Aalborgsiden
er stadigvæk et grønt og dejligt eldorado for motionister,
hundeluftere, fuglekiggere, stand up padlere og meget mere. Bevares! Byens renseanlæg ligger lige
ud til fjorden inden det åbne land, men det kan vi leve med. Det ligger smukt og grønt og er
uundværligt for os alle. Byens sejlsportsklubber, roklubber og lystbådehavne ligger naturligvis også
ud til vandet - og det nyskabte Vestre Fjordbad, hvor det vrimler af liv på en sommerdag.
Som det er i dag kan man vandre i fred og ro hen over engen fra fjorden og helt til Sofiendals Enge
og motortrafikvejen til Nibe i syd. Denne vandring vil naturligvis miste sin værdi med en støjende
og larmende motorvej igennem engen.
Hvor man nu kan vandre langs med fjorden hen til Hasseris Å og videre derfra, vil man ikke få en
særlig spændende vandretur langs med fjorden hen imod Egholm motorvejen, hvor bilerne suser
forbi i voldsom fart. Motorvejen bliver meget naturfjendsk placeret klods op ad åen, så den
fremtidige vandretur slutter ved en voldsom betonkonstruktion, tunnellen, hvorigennem den
larmende trafik forsvinder under fjorden for kort efter at dukke op på Egholm.
En forfærdelig tanke og et dødsstød til den grøn/blå vestlige kile.
Den vestlige kile på Nørresundbysiden
De senere år er der fra kommunens side gjort meget for, at Nørresundby også skulle have et grønt
og rekreativt åndehul ned mod fjorden langs med den vestlige kile. Og det må man sige er lykkedes
- indtil den dag, da Egholm motorvejen lander på det yderste skønne stykke - kaldet Verdens Ende -
hvor man i dag kan sidde og nyde den dejligste ro og udsigt over Egholm og fjorden. Når
motorvejen kommer er det slut med at rekreere sig der, for det er lige ved Verdens Ende, at
motorvejen lander, hvorfor området vil blive voldsomt præget af støj. Ja, jeg mener faktisk, at det
vil ophøre med at eksistere.
Egholm
er byens og fjordens perle, hvortil man kan flygte fra det pulserende byliv en time eller to
for at nyde en enestående fred og ro, samtidig med at man har udsigt til byens høje bygninger på
den anden side af fjorden. Og det, hvad enten man vælger en kop kaffe på øens restaurant eller man
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 304: Henvendelse af 26/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Gitte Paracha Thorhauge, Aalborg
vælger at tage vandreskoene på og gå en tur rundt om øen. Så godt som det nu lader sig gøre af
hensyn til de truede lysbugede knortegæs og andet vildt.
En motorvej hen over Egholm er et meget voldsomt og forkert indgreb i Aalborg Bys natur.
Desværre vil hovedparten af kommunens politikere ikke indse dette. Tværtimod er de så forhippede
på at få denne ødelæggende 20 kilometer lange motorvejstrækning, at de har besluttet, at Aalborg
Kommunes borgere skal bidrage til miseren med 600 millioner kroner - til en statsvej.
En motorvej hen over Egholm vil ødelægge Natura 2000 områder, hvor blandt andet store dele af
verdens bestand af den truede lysbugede knortegås holder til i vintermånederne. På grund af den
lysbugede knortegås er en del af Egholm udpeget som internationalt fuglebeskyttelsesområde
(IBA). Dette betyder, at vi har SKÆRPET PLIGT til at passe ekstra godt på disse fugle.
På Egholm er der en enkelt kørevej. Ad den kører der udover personbiler både lastbiler og
landbrugsmaskiner. Det vil sige, at Egholm motorvejen skal hæves flere meter over øens terræn, så
der vil næppe være et eneste sted hverken på Egholm eller langs med de vestlige fjordbredder, hvor
man ikke kan se og HØRE trafikken krydse øen.
Heller ikke fra den lille fjordbredning og de mange relativt nyopførte boliger ind mod Aalborg C og
Nørresundby C vil man kunne undgå at se og HØRE, når trafikken hæver sig buldrende og
bragende op over den før så fredelige ø.
Kildeparken, Mølleparken og videre mod syd
er en forholdsvis vel bevaret grøn kile. Man kan gå direkte fra Boulevarden i centrum af Aalborg,
under jernbanelegemet og ind i Kildeparken. Herfra kan man fortsætte over i Skovdalen,
Mølleparken og Aalborglund. Efter Aalborglund skifter området karakter fra skov til kridtbakke
overdrev med masser af blomster. Der ER bebyggelse, men det vigtigste er, at oplevelsen af frihed
for vandreren er bevaret. Her fra Sorthøj er der en enestående udsigt ud over Frejlev og fjorden. Det
næste grønne område, der ligger i direkte forbindelse med Sorthøj er Mulighedernes Park. Et herligt
legeområde for familier med børn med skaterbane og meget mere. Men også et dejligt sted at
vandre. Sofiendals Enge med omkring tusind nyopførte boliger og et nyudviklet rekreativt område
med fuglesøer ligger efter Mulighedernes Park. Lige nu er det svært at se fortsættelsen af den
grønne kile igennem nybyggeriet, men det skal nok komme. MEN en støjende Egholm motorvej vil
for al fremtid effektivt blokere den grønne kile og det åbne udsyn. Specielt fordi den bliver hævet
over terræn. Og når larmen fra motorvejen bliver for voldsom, vender man om og går tilbage. Det
kan jeg heldigvis gøre, men hvad med dem, der bor der. De bliver tvunget til at leve i et inferno af
støj, med risiko for alvorlig sygdom til følge.
Østerådalen,
der er et naturgenoprettet område, har virkelig potentiale til at trække folk fra Aalborg
Centrum og ud i det åbne land. Åen, der har givet navn til området, er for få år siden blevet blotlagt
ved fjorden. Snart kommer turen til at give den frit løb igennem Karolinelund og igennem det gamle
jernbaneterræn. Derfra løber den forbi Kærby med en grøn vandresti ved siden af. Dens løb
igennem Østerådalen - nord er smukt og fredfyldt, omend man kan høre en del støj fra
Ådalsmotorvejen. Sådan er det også med Østerådalen - syd i dag, hvor det er E45, der larmer,
specielt når vinden kommer fra øst. Men kommer Egholm motorvejen igennem området, er det for
alvor slut med freden. Det bliver et sted, hvor det vil være uudholdeligt at opholde sig bare i en
time. Østerådalen - syd vil blive totalt omringet af larmende motorveje. Der vil være larm både fra
øst og vest - og såmænd også fra syd, hvor Egholm motorvejen skiller sig ud fra E45. Det vil sige,
at der vil være støj uanset, hvor vinden kommer fra. Og i Nordjylland blæser det altid. Hvor
forfærdeligt! Og specielt synd for de mennesker, der bor i Dall og Dall Villaby og som allerede i
dag er stærkt støjplagede på grund af E45.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 304: Henvendelse af 26/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Gitte Paracha Thorhauge, Aalborg
2380803_0003.png
Den østlige fjordkile på Aalborgsiden
var aldrig rigtig grøn/blå. Der har Aalborg Portland jo holdt
til i mange år og siden kom Grønlandshavnen og en masse industri til.
Det er blandt andet på grund af de store industrier langs med den østlige fjordkile og ind i landet til
Egensevej og på grund af det nybyggede supersygehus ved Hadsund Landevej - og på grund af, at
det er meget billigere og endda mere miljørigtigt - at mange af os ålborgensere anser et ØSTLIGT
TUNNELRØR som den RIGTIGE LØSNING til krydsning af fjorden.
Et ekstra tunnelrør ved E45 giver endda rig mulighed for at sætte støjværn op ved lange strækninger
af E45, fordi løsningen er så meget billigere end Egholm motorvejen. Så hvad venter vi på?
Ved
den østlige fjordkile på Nørresundbysiden
er der planlagt boligbyggeri (Stigsborg) til flere
tusinde mennesker, hvilket giver yderligere mening med at satse på et ekstra tunnelrør i tæt
forbindelse med E45 og den nuværende tunnel. For beboerne i Stigsborg vil det absolut ikke give
nogen som helst mening at benytte Egholm motorvejen. Og skulle uheldet være ude og E45
tunnelen spærres for gennemkørsel, vil disse mennesker, hvis de arbejder i industriområdet i
Aalborg Øst, skulle ud på en over tyve kilometer lang køretur for at krydse fjorden over Egholm. En
lang omvej, der kunne have været undgået med et ekstra tunnelrør. De kunne i teorien også benytte
Limfjordsbroen, men erfaringen er, at trafikken igennem Nørresundby C og Aalborg C sander
fulstændig til i den slags trafikale spidssituationer. Og man må spørge, hvorfor bygge Danmarks pr.
løbende kilometer dyreste motorvej, hvis den ikke dur, når det gælder.
Det er et demokratisk problem, at høringsperioden mest af alt minder om en skueproces.
Desværre kom det ekstra tunnelrør, som de fleste ålborgensere ønsker af blandt andet ovenstående
grunde, ikke med i den opdaterede VVM undersøgelse, hvilket jeg oplever som et demokratisk
problem, da man godt kan få den tanke, at den nuværende høringsperiode er en skueproces
med
et
resultat - Egholm motorvejen. Et resultat der ikke kan rokkes ved, uanset hvor mange
høringssvar og indsigelser der kommer, og uanset hvilke ideer og problemstillinger, de løfter.
At høringsperioden blot er en skueproces, mener jeg, er blevet yderligere bekræftet, eftersom
regeringspartiet allerede har lagt sig fast på Egholm motorvejen, allerede inden høringsperioden er
ovre. Jeg ved, at der er kommet hundredvis af indsigelser, der på velbegrundet vis beskriver,
hvorfor en motorvej over Egholm er en meget dårlig løsning.
Konklusion på ødelæggelsen af de grønne kiler
Man kan sige det kort:
Aalborgs grønne kiler vil med realisering af Egholm motorvejen være en saga blot. Og borgerne i
Dall, Dall Villaby, Aalborg C, Mølholm, Hasseris, Skalborg og store dele af Gug og Vejgård vil,
når Egholm motorvejen er færdig, være blevet omringet af og klemt inde bag støjende motorveje og
- i bedste fald - meterhøje støjskærme, der i tilknytning til Egholm motorvejen vil ændre vores
vidtstrakte landskab for altid. Dette gælder i høj grad også Lindholm og Nørresundby.
Konskvenser for Aalborgs og Nørresundbys borgere
Jeg har tidligere skrevet en indsigelse omhandlende den støj, som store dele af Aalborgs og
Nørresundbys borgere vil blive udsat for, hvis Egholm motorvejen bliver en realitet. Dette med fare
for deres helbred.
Her vil jeg gå lidt mere i dybden med den skade, mange af os vil komme til at lide under ved en
kommende indespærring bag motorveje.
I
www.aalborgkommuneplan.dk
kan man for eksempel læse, at Aalborg skal være en cykelby. Det
matcher bestemt ikke med, at Aalborg også vil være motorvejsby nummer et i Danmark. Jeg har
selv været ivrig cyklist i mange år og er det stadigvæk. Jeg vil fortsat cykle indenfor fremtidens
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 304: Henvendelse af 26/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Gitte Paracha Thorhauge, Aalborg
motorvejsmurer, men jo større trafikanlæg, jeg som cyklist skal passere, jo mindre tilbøjelig er jeg
til at gøre det (og sådan tror jeg, at mange har det). Her er Nørholmsvej et godt eksempel. I dag er
den en relativt rolig vej, hvor ad man som cyklist hurtigt kan komme ud ad byen. Med Egholm
motorvejens tilblivelse vil den blive påhæftet til-og frakørsler, som jeg skal passere. Jeg skal også
cykle igennem en forholdsvis lang og grå cement tunnel for at komme under motorvejen, hvis trafik
larmer over mit hoved. Og selvfølgelig vil til-og frakørslerne øge trafikken betydeligt på selve
Nørholmsvej og på diverse tilsluttende veje. Alt i alt bliver det meget voldsomt og utrygt for
cyklister. Og fordi hele midtbyen (også Nørresundby C) vil være omgivet af motorvej, vil vi have
samme problem ved hver eneste udkørsel til det åbne land. Derfor vil lysten til at cykle ud af byen
falde.
Vi vil rent ud sagt være blevet spærret inde.
For mange af os vil det give en følelse af klaustrofobi.
Selvfølgelig kan vi stadigvæk tage bilen ud af byen, når vi har behov for at se grønne marker. Og
det får vi, for Egholm motorvejen bliver jo plastret ud over det største sammenhængende grønne
område, som byen har. Så i sidste ende skal det nok vise sig, at den motorvej kommer til at give
mere trafik - også i Aalborg- og Nørresundby C, når vi allesammen flygter ud af byen, bare for at vi
kan trives.
Jeg bliver ikke nabo til Egholm motorvejen
Heldigvis får jeg ingen larm fra Egholm motorvejen på min egen matrikel. Og heldigvis taber mit
hus ikke i værdi, fordi motorvejen bliver bygget.
Men hvorfor skriver jeg så en indsigelse imod Egholm motorvejen?
Det gør jeg fordi:
Aalborgs fremtid skal være ægte grøn
Jeg er arg modstander af dette misfoster af trafikal planlægning, som Egholm motorvejen er, fordi
jeg elsker min by.
Vi ålborgensere skal ikke finde os i at blive klemt inde bag forgrimmende asfalt
og støjskærme
- og vi skal ikke finde os i, at store dele af byen udvikler sig til et veritabelt
støjhelvede.
Aalborg skal forblive en grøn by. Ja, den skal såmænd videreudvikles til at blive
endnu grønnere, for den skal være et godt sted at bo for alle byens borgere.
De samme områder,
som er tiltænkt at blive udlagt til motorvej, er dejlige, som de er i dag. Men de har faktisk store
potentialer til at blive endnu grønnere med fokus på biodiversitet og klima. Jeg mener helt klart, at
det er den vej, vi skal gå.
Med venlig hilsen
Gitte Paracha Thorhauge
Johnstrupsvej 10
9000 Aalborg