Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2270196_0001.png
CYKELTURISME:
Strategi-håndbog for Destination Sønderjylland
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0002.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0003.png
FORORD
Kære læser
Sønderjylland og kommunerne gør et
rigtigt godt arbejde med at håndtere
turister og få flere til. 2017 har over-
ordnet set været et rekordsættende
godt år for turismen, til trods for det lidt
omskiftelige vejr. Sønderjylland har alle
forudsætninger for at være en destina-
tion for endnu flere turister, både i form
af sultne virksomheder, smuk natur
og god placering,. Men vi kan altid gøre
det bedre. Vi kan i fællesskab arbejde
mere fokuseret og bedre med vores
turister, end hvis kun hver hytter sit.
Destination Sønderjylland (Haders-
lev, Aabenraa, Tønder og Sønderbog
kommuner) har set tendensen i aktiv
ferie og vi kan se, at det over de kom-
mende år kun bliver mere relevant.
Derfor vil vi selvfølgelig sørge for, at
området er klar til særligt at tage
imod de mange cykel-entusiaster, som
strømmen af nye gæster byder på.
Vi ønsker både at give dem en god
grund til at tage hertil - og at give dem
en god oplevelse, når de er her.
Derfor har vi lavet en omfattende
undersøgelse af Sønderjyllands mulig-
heder for at vise omverden, at vi er
Danmarks Bedste Cykeldestination.
Denne tekst opsamler resultaterne
fra undersøgelserne, samler strategien
op og giver dig en indsigt i, hvor Sønder-
jylland nu skal hen i forhold til cykel-
turisme. Både på det overordnede
plan for hele området - og for dig som
enkelt virksomhed med interesse i
turismen. Målet er at gøre cykel-
strategien tydelig og spiselig for alle.
Vi kan nemlig kun gøre det godt, når vi
trækker i samme retning.
I det følgende kan du i første afsnit
læse om de indledende forundersøgel-
ser. Denne baggrund er væsentlig i
forhold til valget af strategien. Derefter
kan du læse om selve strategien, hvad
angår markedsføring og lokale tilt-
ag. Til sidst kan du læse en række
anbefalinger til enkelte virksomheder,
der vil kunne binde Sønderjylland
bedre sammen som turismedestination
for cykelturister.
Rigtigt god læselyst.
1
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0004.png
DE INDLEDENDE
UNDERSØGELSER
NULPUNKTSANALYSEN
I 2017 snakkede vi med en række af Sønderjyllands virksomheder, ligesom vi lavede
et spørgeskema. Det gav godt et indtryk af situationen, som virksomhederne ser
den. Både interviews og spørgeskema dækkede derfor:
Første trin på vejen til at stå stærkt
overfor cykelturisme i fremtiden er
at vide, hvor vi står lige nu. Derfor er
udgangspunktet for strategien en
analyse af den nuværende situation for
henholdsvis virksomheder og turister i
området.
Virksomhedernes egen forretning: status i dag
Virksomhedernes forhold til cykelturister i dag
Virksomhedernes syn på destinationens tilbud til cykelturister
Virksomhedernes samarbejde med kommuner og Destination Sønderjylland
I alt har vi fået besked fra 40 sønderjyske virksomheder, og det er på baggrund
af den viden, vi har draget vores konklusioner. De konklusioner udgør Nulpunkts-
analysen. Her er de fordelt på kategorierne Fund og Anbefalinger. Fund er vores
indtryk og læringer fra samtaler og spørgeskemaer. Anbefalinger er en sammen-
fatning af de vigtigste områder, I har fremhævet over for os.
MARKEDSANALYSEN
Den anden side af bordet er turisterne: hvad mener de selv
om Destination Sønderjylland? Markedsanalysen gik på at
afdække, hvordan cykelturisterne står i forhold til Sønder-
jylland: Kan de lide området, og er der potentiale for at lokke
cykelturister til fra de nærmeste lande? Vi har indhentet
viden ved at analysere de officielle tal, der er blevet detaljeret
i en række rapporter fra 2015 til 2017.
“hvad mener de
selv om Destination
Sønderjylland?”
POTENTIALEANALYSEN
Sidste led i undersøgelsen handler om at lave beregninger
på potentialet for cykelturisme i Sønderjylland. Og vi kan
allerede nu se, at der ER et stort potentiale for Cykelturisme i
Sønderjylland. Det viser vores undersøgelser af virksomheder
og turister. Og vi ser det også i de stigende turisme-tal, de
stigende besøgstal i Skandinavien generelt og en voldsom
stigning i interessen for aktiv turisme (SIT).
Derudover har vi interviewet 26 turister på besøg i destina-
tionen, hvor vi har spurgt ind til følgende for at vide, hvor vi
bedst møder potentielle turister til området:
Hvem er de og hvor kommer de fra?
Deres forberedelse: hvordan har de hørt om
Sønderjylland og hvordan har de taget beslutningen
om at komme netop hertil?
Deres brug af produkter og tjenester i Sønderjylland -
hvilke produkter betyder noget for turisten?
Hvad kan de bedst lide ved Sønderjylland?
Hvordan de oplever Sønderjylland og om de vil vende
tilbage eller anbefale det til venner og familie?
3
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0005.png
DET HAR VI LÆRT
1.
Et stort
økonomisk
potentiale
Beregningerne af potentialet, viser, at hvis vi opnår 5.000 nye
besøgende over de kommende år, ved at blive skarpe på cykel-
turisme, vil de tilføre området et beløb på:
13.966.408,- DKK (Forbrug i snit)
Hvilket er svarende til 17,5 nye fuldtidsstillinger
5.
6.
7.
8.
Markedet
er i vækst
Kort sagt er jobs i turistsektoren jobs af den slags, der ikke
kan flyttes. Det er oftest ufaglærte, der nyder godt af den øgede
aktivitet, da servicefag føler stigning på omsætning først. Det er lige
præcist den type af jobs, som Sønderjylland godt kan bruge flere af.
Den type, som alle områder sukker efter i øjeblikket.
Turismen er atter i vækst - og med en målrettet strategi, der gør
Sønderjylland endnu mere cykelvenlig, bør det være muligt at sikre
en yderligere stigning. Eks. vil samarbejder som ”Bike Family”, hvor
der bliver sat fokus på cykelturisme, resultere i en selvforstærkende
opadgående spiral. I takt med, at aktørerne etablerer flere tilbud
målrettet cykelturister, stiger hele Sønderjyllands værdi over for
cykelturister. Og jo flere der kommer, desto flere penge lægger de i
destinationen.
Samarbejde
og vidensdeling
2.
3.
4.
5
Sønderjylland
har pladsen
- og de gode
virksomheder
Den store udfordring som vi ser - eksempelvis på Bornholm - er, at
der er fuldt belagt i højsæsonen, og der derfor ikke er plads til at
tage mod yderligere besøgende. Derfor er det en vigtig pointe, at
erhvervslivet i Sønderjylland stadig har kapacitet og er sultne efter
at få flere besøgende. Og så hjælper det, at det er dygtige folk, der
driver virksomhed i Sønderjylland.
Både turisterne og virksomhederne fremhæver, hvor nødvendigt det
er, at virksomhederne kender hinanden og kan sende cykelturisten
godt videre. Blandt de interviewede turister, svarede 23 ud af 26, at
de brugte deres hotel som base, men ikke havde planlagt specifik-
ke aktiviteter inden selve ferien. De var derfor afhængige af, at
virksomhederne kunne inspirere dem til dagsture og oplevelser.
Produkter til
cykelturister
I dag har virksomheder et skarpt fokus på markedsføring af de
nuværende produkter i området frem for fokus på udvikling af tilbud
og produkter specielt designet til cykelturisten.
Virksomhederne kan på deres nuværende niveau gribe rigtigt
meget. Der er et behov for, at samarbejdet på tværs af kommuner,
Destination Sønderjylland og virksomhederne om at udvikle nye
produkter specifikt til cykelturister som målgruppe og gøre en fælles
indsats for markedsføring til cykelturister også styrkes.
Skilte og gode
vejforhold er
essentielle
Både virksomheder og turister er helt enige:
Gode veje og solid
skiltning er i centrum for den gode oplevelse på cykelferie.
Både
virksomheder og cykelturister var også enige om, at gode og sikre
vejforhold er med til at hæve værdien af Sønderjylland. Sønderjylland
byder på rolige landeveje og kommunernes arbejde med god skilt-
ning er kun lige er begyndt. Det er altså en udfordring, der er bevidst-
hed omkring.
Markedsføring
i dag
Virksomhedernes markedsføring i dag er meget baseret på egne
kanaler og særligt de digitale. De væsentligste kanaler, der gøres
brug af i dag, er i prioriteret rækkefølge:
1.
2.
3.
4.
Hjemmeside
Sociale medier - Facebook, Instagram og til dels TripAdvisor
Fysiske rammer - reklamer og budskaber i egne lokaler
Digital annoncering - betalte bannere, annoncer på
sociale medier og Google
5.
Annoncering i lokale medier
6.
Kun meget, meget lidt national og international markedsføring.
Naturen
vinder
Uanset hvem der spørges, er Sønderjyllands absolut stærkeste
kvalitet den smukke og alsidige natur. Nærmest enstemmigt frem-
hævede virksomhederne naturen som det bedste ved Sønderjylland.
Turisterne tilføjede, hvordan også den rolige atmosfære i Sønder-
jylland er et stærkt værditilbud. Mens naturen ikke kan (eller bør)
konkurrere med mytiske bjergtoppe i Frankrig og Italien eller det
generelle klima på Mallorca, så kan den alsidige natur i Sønderjylland
tiltrække en bredere gruppe cykelturister, alene fordi der er noget for
enhver smag.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0006.png
STRATEGIEN
Med de indledende analyser på plads viser det sig hurtigt, at
strategien bør fokusere på at bruge de redskaber, vi har - og
de gæster vi har igennem - til at sprede det gode ord om
Sønderjylland som cykeldestination så hurtigt og så bredt
som muligt.
Strategien handler først og fremmest om ét mål:
“Stærkere Ambassadører”.
Vi skal gøre os selv bedre til at skabe ambassadører ud af
de besøgende, vi allerede har igennem. De adspurgte turister
og den generelle markedsanalyse viser, at Sønderjylland har
rigtigt meget at byde på, når først gæsterne er her.
Det giver en strategi med to ben: Markedsføring udadtil, så vi
kan få flere gæster hertil og generel synlighed. Det andet og
meget vigtige ben er at sende de turister, vi har, hjem med
et stærkt budskab og en god oplevelse. Begge steder skal vi
sørge for at tale med en fælles tunge. Så første opgave er at
få vores budskaber på plads.
HVIS VI HAR 30 SEKUNDER
TIL AT FORKLARE OS,
SKULLE DET GERNE LYDE:
“I Sønderjylland har du et paradis for den kræsne
cykelturist, der forventer natur-, mad- og kulturelle aktiviteter
og oplevelser af allerhøjeste kvalitet.
Du finder en treenighed af by, strand og skov, som
vores værter står på nakken af hinanden for at præsentere.
Kærligheden til lokalområdet gløder, og det kan mærkes,
når man bevæger sig rundt blandt de erhvervsdrivende
inden for turismeerhvervet i Sønderjylland.
I midten af Europa, lige langt fra Sydtyskland og Norge,
ligger det ideelt for en tur, der stadig er tæt på hjemmet.
Og så byder på Danmarks måske bedste netværk
af officielle cykelruter.”
AT TALE MED
FÆLLES TUNGE
HVAD ER KERNEFORTÆLLINGEN FOR SØNDERJYLLAND?
Sønderjylland er et paradis for den kræsne cykelturist, der
forventer natur-, mad- og aktivitetsoplevelser af allerhøjeste
kvalitet. Det er let at komme til fra både nord og syd, særligt
som en del af Østersøruten, og så byder vi på Danmarks
måske bedste netværk af officielle cykelruter.
BUDSKABS-HIERARKI
Hvis vi kun kan fortælle meget kort, så prioriterer
$vi vores budskaber på denne måde:
1.
Naturoplevelser: Vi har den meget alsidige natur,
fra havet og strandenes åbne vidder i vest,
marsklandskabets uforlignelige ro og til de
bakkede landskaber og grønne skove i øst.
2.
Værtskab: Vores virksomheder er ejet og drevet
af fantastiske mennesker, som man har lyst til at
møde og lære at kende. Og så forstår de sig på at
give en god oplevelse.
3.
Tilgængelighed: Vi ligger lige midt i alting.
På Østersøruten, perfekt placeret for smutture,
både for nordmænd, hollændere og tyskere.
FEM HELT KONKRETE SÆTNINGER AT BRUGE:
“Vi har alsidig natur, som er perfekt at opleve
fra din cykel.”
“Vores åbne landeveje og grønne skovområder
er til lige den cykeltur, du brænder for.”
“Er din cykelpause et lækkert hotel eller et
natur-shelter? Find det i Sønderjylland.”
“Ønsker du mere en ildsjæl end en vært?
I Sønderjylland brænder vi for din oplevelse.”
“Vi ligger på Østersøruten, lige midt i det hele.
Så kom på smuttur eller bliv nogle dage.”
Vi får ikke tændt potentielle gæster ved at være forsig-
tige. Tonen må godt være spændende og sjov og lidt fræk
i forhold til vores budskaber. Den skal slå på, hvad vi kan,
og må godt strække vores kunnen til det yderste. Det gør de
andre. Og den frække, personlige tone afhænger meget
af virksomhederne.
7
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0007.png
MARKEDSFØRING
På den overordnede markedsføring ønsker vi at gå efter
markederne i Danmark, Holland og Tyskland, hvor der stadig
er mange potentielle turister til det sønderjyske. Derfor vil
vores markedsføring gå primært på de markeder. Det er også
værd at tænke over for enkelte virksomheder, så vi kan tale til
de samme. Danske, tyske og hollandske indlæg er derfor ikke
dårlige at bruge for enkelte virksomheder.
HVEM VI GÅR EFTER
Cykelturisterne
kan inddeles i mange forskellige målgrupper.
Tal med en cykelekspert, og de vil kunne fortælle dig om helt specifikke emner
som landevejscyklister, offroad-cyklister og meget, meget mere. Men på baggrund
af vores viden om cykelturister fra Markedsanalysen kan vi udvælge helt specielle
målgrupper i form af arketyper. Det er de
fire personer,
vi forestiller os, vi taler til,
hver gang vi forsøger at sælge Sønderjylland som et godt sted for cykelturister.
På baggrund af vores viden har vi dannet disse
fire arketyper,
der dækker spektret rimeligt.
1) SUPERAKTIVE FERIEFAMILIE
Mountainbiken er bag på bilen, kitesurf-udstyret er på tag-
et og løbeskoene er med i kufferten når far og mor tager på
ferie med børnene, for at være aktiv på ferien ligesom de er
hjemme.
2) DET “GRÅ GULD” I LYCRA
Familier i den mest købedygtige alder som udover at ville
drikke god vin og spise god mad på ferien også dyrker van-
dreture og/eller cykelture enten fra det lejede sommerhus,
fra campingvognen, teltet, eller med tasker bag på cyklen.
BUDSKABER, DE ER LYDHØRE OVER FOR:
• Vi har alt fra bakket nåleskov og offroad til
kystnære landeveje at cykle på.
• Aldrig for langt fra ordentlige forhold
(overnatningsmuligheder, restauranter og indkøb).
• Området er børnevenligt, og der er masser af
venner for de små.
BUDSKABER, DE ER LYDHØRE OVER FOR:
• “Det er en udfordring at overvinde”
– fra bakke- landskab med grønne
omgivelser til flade landeveje med
stærk modvind.
• Kom væk, og vær dig selv på din cykel.
• Du kan være god ved dig selv, med lokalt
produceret øl og mad – og økologiske
overnatningsmuligheder.
FERIEPLANER:
Overvejer ferie i Danmark og
aktiv/sportsferie de kommende 12 måneder.
ANTAL:
258.000 personer svarende til 5,2 %
af befolkningen på 12 år+ i Danmark.
GENNEMSNITS-ALDER OG KØN:
Primært kvinder,
vi skal snakke til, Flest mellem 20-39 år
BOFORHOLD:
Større husstande på 4 eller flere.
Flere husstande med børn
GEOGRAFI:
Større byer og hovedstadsområder
INDKOMST:
Højere personlig indkomst
INTERESSER:
Højere interesse for sundhed, populær-
videnskabelig stof, helse, wellness, ernæring, sport og rejser
VÆRDIER:
Det er vigtigt at have succes, holder sig opdat-
erede overalt, køber miljømæssige produkter, betaler gerne
lidt ekstra for nyeste teknologi.
ONLINE ADFÆRD:
Mange på Facebook 83% (mod 73% på
tværs af befolkningen) og mange på Instagram 44% (mod
34% på tværs af befolkningen)
FERIEPLANER:
Overvejer ferie i Danmark de kommende 12
måneder samt dyrker fritidsaktivitet (vandre-, cykelture
o.lign) og cykler minimum ugentligt.
ANTAL:
589.000 personer svarende til 11,8%
af befolkningen på 12 år+ i Danmark.
GENNEMSNITS-ALDER OG KØN:
Primært mænd. Flere mellem 50-69 år
BOFORHOLD:
Flere gift eller samlevende.
Flere moderne fællesskabsorienterede
GEOGRAFI:
Bosiddende både i byer og på landet
INDKOMST:
Højere husstandsindkomst
INTERESSER:
Højere interesse for forbrugerspørgs-mål,
egn og lokal-spørgsmål, nyheder ind- og udland, lokalstof,
kultur/bøger/film/musik, sport, IT og internet, ny teknologi,
og rejser.
VÆRDIER:
Danmark skal gøre mere for de svage og ældre,
betaler gerne lidt mere for et varemærke, prøver nyheder før
bekendte, gode til at forkæle sig selv, passer på min krop og
udseende, køber gerne lokalt producerede varer.
ONLINE ADFÆRD:
På Facebook 76% (mod 73%
på tværs af befolkningen)
9
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0008.png
3) “DANSK HYGGE”-CYKELTURISTEN
I forbindelse med ferien, cykles der via cykler som enten er
tilknyttet sommerhuset eller cykler som lejes for en dag, hvor
der besøges en by, seværdighed eller andet. Hvis man har
cykler med, er det ikke nogen, der bruges som det primære
transportmiddel, men mere som et indslag. Både til hygge og
til at brænde kalorier af.
4) 100% CYKELTURIST
De er cyklet hele vejen eller de har cyklen med i toget til
ferieområdet fra starten af ferien - eller cyklerne er bag på
bilen. Når de er kommet frem til ferieområdet, så overgås
der fuldt ud til cyklen som kombineres med overnatning i
telt, på vandrehjem/kro/hotel. Cyklen er omdrejningspunktet
for cykelferie som i gamle dage men anno 2017 i forhold til
udstyr, muligheder med mere.
BUDSKABER, DE ER LYDHØRE OVER FOR:
• Tag på en grøn cykeltur i den
smukke natur.
• Masser af seværdigheder og
oplevelser tæt på og i cykelafstand.
• Forkæl dig selv i Sønderjylland.
BUDSKABER, DE ER LYDHØRE OVER FOR:
• Billige og spændende oplevelser
i Sønderjylland.
• Oplev hele Sønderjylland fra
din cykelsadel.
• Cykl Sønderjylland tyndt, spis
økologisk og bo grønt.
FERIEPLANER:
Ferie i Danmark - overvejer de kommende
12 måneder samt cykler minimum månedligt
ANTAL:
1.690.000 personer svarende til 33,9%
af befolkningen på 12 år+ i Danmark.
GENNEMSNITS-ALDER OG KØN:
Flest M/K mellem 20-49 år
BOFORHOLD:
Større husstande 4 eller flere.
Flere husstande med børn. Flere gift/samlevende.
GEOGRAFI:
Lille overvægt er
bosiddende i byer i forhold til landet
INDKOMST:
Flere med mellem og høj personlig indkomst
INTERESSER:
Højere interesse for miljø, for forurening,
forbrugerspørgsmål, sundhed, kultur/bøger/film/
musik, sport, ny teknologi og rejser
VÆRDIER:
Fællesskabsorienterede, “Penge målestok for
hvorledes man klarer sig,” vigtig at have musik, god til at
forkæle sig selv, it og teknologi giver fordele
i deres hverdag.
ONLINE ADFÆRD:
På Facebook 80% (mod 73% på tværs
af befolkningen)
FERIEPLANER:
Ferie i Danmark - overvejer de kommende
12 måneder samt cykler minimum månedligt
ANTAL:
1.690.000 personer svarende til 33,9%
af befolkningen på 12 år+ i Danmark.
GENNEMSNITS-ALDER OG KØN:
Flest M/K mellem 20-49 år
BOFORHOLD:
Større husstande 4 eller flere.
Flere husstande med børn. Flere gift/samlevende.
GEOGRAFI:
Lille overvægt er
bosiddende i byer i forhold til landet
INDKOMST:
Flere med mellem og høj personlig indkomst
INTERESSER:
Højere interesse for miljø, for forurening,
forbrugerspørgsmål, sundhed, kultur/bøger/film/
musik, sport, ny teknologi og rejser
VÆRDIER:
Fællesskabsorienterede, “Penge målestok for
hvorledes man klarer sig,” vigtig at have musik, god til at
forkæle sig selv, it og teknologi giver fordele
i deres hverdag.
ONLINE ADFÆRD:
På Facebook 80% (mod 73% på tværs
af befolkningen)
HVORDAN GÅR
VI EFTER DEM?
På den betalte markedsføring vil vi gå efter at bringe vores
budskab ud på en blanding af digitale og trykte medier,
primært i de tre nævnte lande:
Danmark, Holland og Tysk-
land.
Der er meget effektivitet at hente på en fælles markeds-
føringsindsats på egne kanaler, som løber på tværs af både
Destination Sønderjylland, virksomhederne og kommunerne.
Derfor arbejder vi med at alle skal være klar til at videregive
vores budskaber til potentielle cykelturister via egne kanaler
i 2018.
CYKEL- OG PASSAGERFÆRGE
OVER FLENSBORG FJORD
Et initiativ for cykelturisme, der er værd at
kende til, er projektet om en cykelfærge Brun-
snæs-Langballigau. Med støtte fra danske og
tyske turistmidler samt InterReg, drives dette
borgerinitiativ af det frivillige Landsbylaug.
Initiativet binder den historiske forbindelse
sammen igen, med øjne på den store mængde
vandrere og cykelister, færgen vil kunne bringe
til Sønderjylland.
Det er på initiativstadiet, men med den øgede
satsning på cykelturisme, kan en fast færgefart
bidrage positivt til både antallet af gæster og
en spændende oplevelse, som gæster vil lægge
på deres sociale medier og derved blive stadig
mere ambassadører på Sønderjyllands vegne.”
11
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0009.png
VIRKSOMHEDER ER FREMTIDENS SPYDSPIDS
LOKALE
INDSATSER
Med lokale indsatser mener vi, at det er alt, hvad der ikke vedrører den direkte
markedsføring i udlandet og på nationalt plan.
Sønderjylland ER kun så god som virksomhederne, der
tilbyder service, mad og overnatning til turisterne. Det er
virksomhederne, der møder turisterne. Det er virksomhederne,
der hører, hvad turisterne har af overvejelser og som får en
personlig relation med dem. Det er derfor, at virksomhederne –
fra cykelmekanikeren til overnatningsstedet og restauranten
eller grillbaren – står med det store ansvar, det er at skabe en
vedvarende kontakt med de besøgende. Det er nemlig først
og fremmest hos virksomhederne, at turisterne skal rammes
med budskaber.
HVAD KAN AKTØREN SOM SPYDSPIDS?
MØD KAMAKA ZAMZAM
Da en medarbejder sidste år besøgte Zanzibar, mødte han
sammen med sin kone en ung taxachauffør, Kamaka, der fra
første færd var pålidelig og tilgængelig. Efter at have kørt
dem til hotellet første gang fik de hans telefonnummer, og
på resten af turen foregik planlægning af ture med hjælp fra
en altid venlig og engageret chauffør, der, selv når han ikke
personligt havde mulighed for at køre, sørgede for en solid og
pålidelig erstatning.
Der er løbende proces mellem kom-
munerne og Destination Sønderjylland
om at forbedre den lokale skiltning og
få mere præcise produkter ud, der viser
de enkelte ruter. I mellemtiden skal der
fortælles om ruterne ud fra de lokales
egen viden.
Efter hjemrejsen kontaktede Kamaka medarbejderen på
Facebook, og de har været “venner” på kanalen lige siden.
Det sker jævnligt, at Kamaka skriver og spørger, hvad medar-
bejderen og hans hustru laver – og hvornår de skal tilbage
til Zanzibar igen.
Der er jo stadig masser at opleve, ved han.
Kamaka er en taxachauffør på Zanzibar, som selv skriver rundt til turisterne,
efter de er taget hjem. Han er ikke den fødte skribent, men han er flink og
effektiv – og hvis han kan hive bare én turist tilbage med sin indsats, så har
han givet sit område en kæmpe gave. Det er en kontakt, som Zanzibars
turisme-kontor aldrig ville kunne etablere.
SKILTNING
OG PRODUKTUDVIKLING
“Små, lokale forretningsdrivende har et helt andet nærvær
over for gæsten - og det giver genbesøg.”
Det er derfor,
vi alle skal samarbejde om at hjælpe de
enkelte virksomheder med at løfte deres forretning og
kanaler for at skabe den bedste oplevelse. Det er først og
fremmest vigtigt for at få turismestrategien til at lykkedes
med at få flere turister ud - men en opstramning og effek-
tivisering af både kommunikationsindsatser og generel
forretningsdrift vil også komme virksomhederne til gode.
Derfor vil vi forsøge at hjælpe virksomheder med forret-
ningsnære emner som prissætning, målgrupper, kanalvalg,
produktudvikling og generel planlægning.
PÅ GENSYN
At en afmeldingsstrategi er vigtig, så vores mange glade turister (der nu er ambassadører)
ved, hvad de skal gøre for at dele deres oplevelser med venner og bekendte.
NÅR DET ER LYKKEDES AT GØRE EN BESØGENDE TIL AMBASSADØR, SKAL VI KLÆDE DEM
PÅ TIL LET OG ENKELT AT GIVE BUDSKABET VIDERE TIL DERES VENNER. DET KRÆVER:
at vi minder dem om, at de kan dele deres historier med deres venner og familier
at vi fortæller dem, hvor enkelt det kan gøres
at vi fastholder dem som gode ambassadører ved at give dem fordele som gengangere i Sønderjylland.
13
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0010.png
HVAD KAN
VIRKSOMHEDER GØRE?
Der er mange greb, enkelte virksomheder kan tage for at blive
en del af den overordnede fortælling om Sønderjylland. Det
er ikke alting, der skal gøres med det samme.
Men jo mere, vi
kan lykkedes med at gøre i fællesskab, desto større bliver den
samlede kage, vi alle deles om.
Cykelturismen er i vækst, og
det er nu, det giver mening at investere i at lokke så mange
som muligt til Sønderjylland.
BIND SØNDERJYLLAND SAMMEN
SOM DESTINATION
Der findes mange tiltag allerede og den letteste måde at vise, at Sønderjylland
over en kam er et godt sted at komme til, er ved at vise de mange muligheder.
Virksomheder kan vise det meget enkelt ved at tilbyde links og ved at benytte
budskaber, der allerede udsendes på etablerede hjemmesider og kanaler som:
Sønderjylland På Cykel
(http://www.visitsonderjylland.dk/sonderjylland/sonderjylland-pa-cykel)
Destination Sønderjylland på Facebook
Destination Sønderjyllands hjemmeside
Brug historierne, der deles her og føj jeres egne til, som andre kan dele.
Det vigtige er, at der er masser af historier at tage fat på og bruge.
1. MEDEJERSKAB
AF BED+BIKE OG
BIKESTATIONER
Ved at være med i Bike Family og have Bed+Bike-certifi-
ceringen tydeligt fremme, kan man være med til at tegne
Sønderjylland som cykelvenligt. De adspurgte turister har
bemærket, at den slags certifikation betyder meget, for det
fortæller ret specifikt, hvad man kan forvente, og hvad der er
fokus for det sted, man besøger. Jo mere vi også eksponerer
Bed+Bike på vores hjemmesider, jo stærkere står vi på søge-
maskiner, når gæster undersøger deres muligheder.
OFFLINE
MARKEDSFØRING
Den anden side af Sønderjyllands påvirkning af turister er det, vi kan fortælle dem,
når de rent faktisk er hos os. Der skal være taget stilling til, at vi vil fortælle dem
vores historie, når de træder ind ad døren. Det skal vises i vores fysiske rammer, og
vi skal huske at sige det til dem.
FYSISKE RAMMER
De fysiske rammer er alt, hvad der er virksomhedens egne lokaler, og hvor turisten
kommer. Her er mulighed for at sætte skilte op – husk at vise, at I er på TripAdvisor.
Fortæl om jeres Facebook. Vis, at man rent faktisk får noget ud af ikke blot at være
her nu, men også på sigt, når man kommer igen.
PERSONER
Virksomhedernes vigtigste våben i kampen for flere besøgende er: Dem selv.
Ligesom Kamaka er der rigtigt mange spændende personligheder blandt de
turisme-orienterede virksomheder. Husk at have tænkt over, hvad der er vigtigt at
få sagt, når det lykkes at få en stærk dialog. Sørg for at fortælle turisterne, at det
ikke behøver være sidste gang, de er her – for der er masser at opleve.
DIGITAL
MARKEDSFØRING
Virksomheder kan påvirke Sønderjyllands budskab og
gennemslagskraft ved at gentage det på tværs af egne
kanaler som Facebook, egen hjemmeside, TripAdvisor og
meget mere.
Det er ikke uvæsentligt, at ”Bed+Bike” står prominent på
hjemmesiden og beskrives med tekst, at det nævnes i
historier på de sociale medier, og at det fremhæves ordent-
ligt på TripAdvisor. Den sidstnævnte er efterhånden en meget
stor spiller, når det kommer til at informere turister – så sørg
for at bruge den til at fortælle den fælles historie. Jo flere
der gentager, at Sønderjylland er naturrigt, godt værtsskab
og tilgængeligt, jo stærkere står vi. Og så er anmeldelser på
den slags platforme en stærk måde at gøre det let at være
ambassadør for os.
Det handler ikke her om at betale sig fra markedsføring,
men om at den markedsføring, virksomhederne har på egne
kanaler, bruges bedst muligt.
BEDRE KENDSKAB
TIL OMEGNENS TILBUD
Tag en tur rundt i lokalområdet på cykel eller gåben ad de ruter, som turister ville
færdes. Se, hvad der er.
Gør brug af tilbud om netværk og Destination Sønderjyllands tilbud om at møde
dine kollegaer i turismefeltet – jo bedre I kender hinanden, desto bedre kan I
anbefale hinanden, og jo skarpere kan vi stille Sønderjylland i kampen om at have
ry som Danmarks Bedste Cykeldestination.
Rigtigt god arbejdslyst
15
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0011.png
SÅDAN
ARBEJDER
VI VIDERE
Ambitionen med en strategi for cykelturismen i Sønderjylland er, at skabe et øget
kendskab til Danmark og Sønderjylland som cykeldestination, at udvikle det højest
mulige serviceniveau til cykelturisterne, at beskrive og pakketere konkrete cykel-
relaterede oplevelsestilbud og derigennem at øge omsætningen indenfor dette
segment af turister.
Det er en opgave vi (kommunerne, Destination Sønderjylland og virksomhederne)
skal løfte i fællesskab. Vi arbejder på hvert vores niveau. Kommunerne har an-
svaret for den infrastruktur, som Destination Sønderjylland og virksomhederne kan
bygge turismen op omkring. Destinationen kommer med de nye initiativer så som
mærkningsordning, nye serviceses og ikke mindst de markedsførings og afsæt-
ningsplatforme som erhvervet kan gøre brug af, når deres produkter skal sælges.
17
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0012.png
For at det hele ikke bare er ord på et stykke papir nævnes
her en række initiativer som Destination Sønderjylland
sætter i gang, får at løfte Sønderjylland på blandt de
allerbedste cykelturistdestinationer.
Udvidelse af samarbejdet med de øvrige
destinationer langs østersøruten
Der arbejdes på at etablere et samarbejde med de øvrige destinationer langs
Østersøruten, således at vi i fællesskab arbejder for et øget fokus på Danmark
som cykeldestination.
Test af 9 ”Bikestations”
langs den nye østersørute N8
I 2018 opsættes 9 cykelservicestationer langs de mest populære cykelruter
i Sønderjylland. Der måles på, hvor ofte stationerne anvendes og resultaterne
bruges til at vurdere, om der skal sættes flere op.
Bruge store cykelevents som platforme til at
markedsføre Sønderjylland som cykeldestination
Kommunerne laver løbende store events, der kan bruges som platforme for at
få skabt fokus på Sønderjylland som cykeldestination. Haderslev skal være vært
for VM i Moutain Bike i 2022 og Sønderborg har lagt billet ind som værtsby, hvis
Tour de France kommer til Danmark. Disse muligheder skal udnyttes.
Certificering af overnatningssteder
langs de sønderjyske cykelruter
Der arbejdes videre med at overnatningssteder langs de mest populære cykelruter
i Sønderjylland certificeres som særligt velegnede for cykelturister, så gæster på
forhånd ved, hvilket serviceniveau de kan forvente.
Partner i store internationale kampagner med
fokus på Danmark som cykeldestination
Destination Sønderjylland vil være partner i nationale samarbejder
omkring at skabe internationale markedsføringskampagner med
fokus på cykelturisme.
Udvikle mærkningsordning for
”cykelvenlige” stop langs ruterne
Der udvikles en mærkningsordning for ikke overnatningsbaserede
virksomheder, der tilbyder services for cykelturister. Det kunne fx være
den lille købmand, der tilbyder at man kan fylde vandflasken og stiller
en cykelpumpe til rådighed for gæsterne.
Afsøge mulighederne for flere og nye mærkede
cykelruter samt opkvalificering af eksisterende
I Sønderjylland har vi både Vestkystruten og Østersøruten, der begge er nationale
cykelruter. Grænseruten forbinder vest og øst i den allersydligste del af området,
men kunne godt trænge til et serviceeftersyn og måske kunne der etableres en
forbindelse hen over Jylland i Destinationens nordlige område.
Udvide netværket
”Bike Family”
Destination Sønderjyllands netværk for virksomheder der arbejder med cykel-
turisme udvides, således at man ved at være en del af netværket har
medindflydelse på den markedsføring der gennemføres på cykelområdet.
Afsøge interessen for at lave nye projekter, der
udvikler det sønderjyske cykelprodukt yderligere
At være en cykeldestination er ikke en statisk position. Der skal fortsat udvikles,
så vi hele tiden sikre at Sønderjylland er med i front. Derfor vil, der løbende være
fokus på at samle interessenter omkring nye projekter, der kan være med til at
udvikle Sønderjylland som cykel destination.”
19
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 26/10-2020 fra Cykelstigruppen under Bredebro Lokalråd om deres materiale til brug for foretræde for udvalget den 3/11-2020 om en cykelsti
2270196_0013.png
SØNDERJYLLAND
PÅ CYKEL
Go´tur