Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
2378081_0001.png
Margretheholms Havn
Sejlklubben Lynetten
Til Transportministeren og Transportudvalget
21. april 2021
Mange tak for information i brev af 6. april 2021, svar på spørgsmål nr. 316
Vi har følgende bemærkninger til brevet og medsender desuden yderligere oplysninger på
PowerPoint og svar på COWI´s beregninger se bilag.
Af svarret fremgår
Samtidig vurderes det, at en akvæduktløsning vil forsinke tidsplanen for anlæg af
jordtransportvejen væsentligt med mindst et år relateret til såvel tidsperioden for
anlæg og proces vedr. projektering, miljøvurdering mv.
Det er korrekt en Miljøkonsekvensvurdering vil trække tiden ud, men da akvædukten er mere
miljøvenlig end broen vil denne angiveligt falde ud til akvæduktens fordel.
I tillæg til dette er både beboerne i bebyggelsen rundt om havnen og os enige om at akvædukten
ses som den bedste løsning på såvel kort som på lang sigt for os alle.
Det fremgår ikke at By og Havn, som de har informeret os på møde i april 2021, påtænker at lukke
Margretheholms Havn i op til fire måneder i sommeren 2022 dvs. i den påtænkt byggefase. En
akvædukt vil ikke lukke havnen i samme omfang. Ved etableringen af den nyest akvædukt i
Holland var lukketiden begrænset.
Yderligere fremgår det af svarret
Dette vil medføre, at der skal køre lastbiler med jordtransport på det eksisterende
vejnet på Nordøstamager, indtil den nye jordtransportvej kan åbne, til gene for især
boligbebyggelsen ved Margretheholm, eller at jordmodtagelse i Lynetteholm
udskydes, hvad der svarer til forsinkelsen.
Det kan umiddelbart se sådan ud såfremt der ikke var andre løsninger. Imidlertid skrives såvel fra
By og Havns side og fra Københavns Kommunes side at sejlads fra Nordhavn kan lade sig gøre.
Da hverken Østlig Ringvej eller Metrobyggeriet er i gang på dette tidspunkt ses ikke at jorden
kommer fra det lokale område dvs. Amager Øst, men andre steder fra og en udskibning fra
Nordhavn er således realistisk. Der kan også være yderligere forsinkelser i projektet eksempelvis i
forhold til de arkæologiske undersøgelser, flytning/ sikring af forsyningsrør m.v.
By & Havn vurderer, at den i miljøkonsekvensrapporten foreslåede klapbro
funktionsmæssigt vil kunne sikre ind- og udsejlingen til
Margretheholm
Havn.
Det er til dels korrekt men med de foreslåede åbningstider (mandag til fredag fra klokken 16.00
om eftermiddagen til klokken 7.00 om morgenen samt fredag fra klokken 16.00 til mandag
S/K Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
Telefon: +45 31319523
Mail: [email protected]
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 295: Henvendelse af 21/4-21 vedrørende sejlladsadgang til Margretheholms Havn og etableringen af Lynetteholm, fra Sejlklubben Lynetten
2378081_0002.png
Margretheholms Havn
Sejlklubben Lynetten
morgen klokken 7.00) er det næsten umuligt at drive de aktiviteter vi har i dag. Det svarer til at
fodboldholdet står udenfor stadion og kigger ind på de tomme træningsbaner.
Desuden kræver det en række anlægsudgifter i tilknytning til broen. Det være sig anløbsbroer på
begge sider af broen, sikring af sikker sejlads ved vanskelige vind og strømforhold. Dette fordi der
er tale om både med master og begrænset åbningstid (dvs. flere både skal ud og ind samtidigt).
Hvis disse udgifter tillægges broens udgifter nærmere udgifterne sig på bro og akvædukt
prismæssigt hinanden selv ift. det dyreste forslag fra COWI.
Med venlig hilsen
Airo Bjarking
Formand
S/K Lynetten
S/K Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
Telefon: +45 31319523
Mail: [email protected]