20/4-2021
Til Transportminister Benny Engelbrecht og Folketingets Transportudvalg
Transportministeren opfordres hermed til at fremskaffe budget for ekstraomkostningerne ved at anlægge
jernbanen over Lolland og i Femerntunnelen for 250 km/t i stedet for 200 km/t, og at forelægge dette for
forligskredsen bag Femernforbindelsen.
Bemærk, at denne hastighedsopgradering
ikke er e del af Da ark fre ad , so
Regeringen netop har
fremlagt, og dermed ikke automatisk kommer med til forhandlingsbordet. Ligeledes skal projektet i givet
fald ikke finansiers af den af Regeringen fremlagte ramme, men af Femernprojektet.
Resumé
Budgettet for projektet kan estimeres til ca. 0,4 mia. kr. og sparer 3 minutters køretid. Til sammenligning
koster ny bane over Vestfyn 4,5 mia. kr. og sparer 5 minutter. Man må således have overset en lille, men
ualmindelig god investering, som desuden har potentiale til at forøge EU-tilskuddet. Projektet udleder så
godt som ingen ekstra CO2 i anlægsfasen, men vil reducere CO2 belastningen i driftsfasen ved at flere
rejsende tager toget i stedet for andre transportformer, i særdeleshed fly.
Baggrund
Projektdirektør for Ringsted-Femern banen, Klaus S. Jørgensen udtaler, at man i projektet for banen over
Lolland tilstræber, at de ikke forhindrer en fremtidig opgradering til 250 km/t, hvis det kan gøres uden
meromkostninger. Men langt det billigste vil naturligvis være straks at anlægge for 250 km/t. Eksempelvis
vil den kommende Holeby station være helt forberedt for 250 km/t, bortset fra sporskifterne. Besluttes det
således fra begyndelsen at anvende de dyrere sporskifter for 250 km/t, kan stationen uden videre anvendes
for drift ved 250 km/t. Det økonomisk optimale for projektet vil være, at man snarest, dvs. senest sidst på
sommeren 2021 beslutter at anlægge banen for 250 km/t.
Femern A/S har ikke undersøgt, hvad det vil koste at anlægge banen i tunnelen for 250 km/t frem for 200
km/t, på trods af at ekstraudgiften hertil vil være næsten nul. Den usædvanlig lave ekstraomkostning
skyldes at skinnerne planlægges fæstnet
i eto sla
-tra
k
i stedet for sveller og skærver. For slab-track
er anlægsprisen så godt som uafhængig af hastigheden. Udstyr placeret i tunnelen skal dog være kraftigere
pga. det højere vindtryk, når toget passerer, men ekstraomkostningen hertil er begrænset.
Der synes således at være god grund til at Ministeren lader et budget for hastighedsopgraderingen
udarbejde.
Kommentar fra Otto Anker Nielsen, Professor, Transportmodellering, DTU, tlf. 45 25 15 14
Her er et lille projekt,
som fortjener at blive gennemregnet samfundsøkonomisk. Hastighedsopgraderinger
kan være en god idé, idet det giver tidsgevinster for passagerer og potentielt flere passagerer og dermed
større billetindtægter, samtidigt udnyttes tog og personale bedre ved hurtigere køretid per vognløb.