Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 290
Offentligt
2376444_0001.png
Fra:
[email protected]
Sendt:
20-04-2021 00:01
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
ATT: TRU - Staten bør ikke betale Aalborgs motor-ring til lokaltrafik, og senere også en ny
Limfjordstunnel ved E45
Kære folketingsmedlem og kære medlemmer af Trafikudvalget
Det er her i Aalborg klart, at Egholmslinjen er en bytrafik motor-ring, der kun mangler lidt asfalt i
nord og syd, for at være komplet.
Vi Nordjyder ved udmærket, at en motorvejskrydsning af Limfjorden er eneste måde at få staten til
at betale løsningen af vores lokaltrafik-problem.
Det har vi talt om heroppe i årtier, men det er jo ikke rimeligt ift. andre egnes behov.
Aalborgs Kommunes byplanlægning understøtter i udpræget grad en yderligere belastning af E45
østforbindelsen, og den understøtter slet ikke en belastning af en ny vest-forbindelse.
Siden Folketinget i 2011 valgte en vestlig forbindelse over Egholm, er byen rykket klart mest mod
øst.
Aalborg Kommune bygger fx nu en helt ny bydel ”Stigsborg” på nordsiden af fjorden lige øst for
Limfjordstunnelen, hvor mange tusinde vil komme til at bo.
Supersygehuset på sydsiden er snart klar i øst-Aalborg ved Universitetet, og i øst-regionen bygges
der virkelig meget beboelse, og her ligger også alle de store arbejdspladser.
Egholmslinjen aflaster ikke Limfjordstunnelen tilstrækkeligt efter ganske få år, og et 3. tunnelrør vil
snart igen blive et højlydt krav fra os Nordjyder.
Desuden mangler Egholmslinjen helt forbindelse til E45
Frederikshavnsmotorvejen, og
Vejdirektoratet fortalte i borgerhøringen, at den må komme senere.
Denne af Vejdirektoratet kendte mangel (direkte udtalt af projektlederen på borgermødet i marts)
har gjort vest-forbindelsen kunstigt billig fra starten, men udgiften kommer jo senere. Salami-
metode, hedder det.
Samtidig får vi med Egholmslinjen alle gentaget sagen om ”de unødvendige nordjyske motorveje”
som lokalpolitikere fik prioriteret på bekostning af andres projekter. Vestforbindelsen vil kun blive
let belastet.
Da Vejdirektoratet i 2011 foreslog den voldsomt dyre 12-sporede løsning ved Limfjordstunnelen,
lagde de op til en løsning, som alle kunne se var over-kill.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 290: Henvendelse af 20/4-21 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra John Sloth Nielsen
Ikke engang Elb-tunnelen har så mange spor. Proportionssansen stod lige af dengang. Det her er
altså Nordjylland…. Der sker ikke meget nord for Limfjorden.
Østforbindelsen blev så kostbar, at Vestforbindelsen blev prioriteret.
Vi har ved Aalborg kun få og små trængselsproblemer i 2 korte perioder hverdage morgen/aften på
E45, og de vil kunne løses ved:
1. Et 3. tunnelrør til vendbar trafik morgen/aften, så vi har 9 spor ved Limfjordstunnelen.
2. Simpel vognbaneændring og vognbane op-stregning, så langsom lokaltrafik ikke, som nu,
fletter ind i 3. spor = overhalingsbanen på E45.
3. Byplanlægning der understøtter fremtidig udvikling af Aalborg syd for fjorden
Vi skal også undgå motorvejs-støjbelastning af Aalborgs store rolige vestlige bydele med alle de
rekreative områder, hvor der i dag er HELT stille.
Den fremherskende vestenvind heroppe, vil gøre støjforureningen langt voldsommere end VVM-
redegørelsen viser. Den tager ikke vestenvinden i Nordjylland med i støjudbredelsen.
Løsningen er at forstærke E45 med et 3. tunnelrør og støjdæmpe den lavt beliggende E45, gerne
med overdækning med beboelse/byggeri ovenpå = store indtægter fra grund-salg midt i byen.
Jeg vil bede jer tage de seneste 10 års udvikling i Aalborg med i overvejelserne, og få udført en
ordentlig redegørelse for en 9-sporet krydsning ved Limfjordstunnelen.
Det skylder vi hinanden, inden staten brænder alt for mange milliarder af på et lokalt trafikprojekt,
der reelt ikke løser problemet ved E45, men støjforurener hele den stille vestlige del af Aalborg incl.
de rekreative områder.
Vælger I at betale vores motor-ring til lokaltrafik, bør I kræve, at Aalborg Kommune selv betaler,
når Limfjordstunnelen alligevel skal udvides om nogle år.
Med venlig hilsen
John Sloth