Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 288
Offentligt
2376425_0001.png
Til transportminister Benny Engelbrecht og Folketingets transportordførere
19. april 2021
Prioritering af reduktion af eksisterende støj
I Vallensbæk Kommune er vi utallige gange blevet lovet, at Folketinget ville tage sit ansvar
på sig og reducere støjen fra statens motorveje og jernbaner, der går gennem kommunen.
Men i
Infrastrukturplanen ”Danmark Fremad” er
vi ikke nævnt, så derfor bliver jeg nødt til at
minde jer om, hvor væsentlig støjreduktion fra
eksisterende
anlæg er, og at det er
Folketingets ansvar at løse det:
Støjbekæmpelse nord for Holbæk Motorvejen
I infrastrukturplanen
”Aftale om et sammenhængende Danmark” fra marts 2019 blev vi lovet,
at støjbekæmpelsen nord for Holbæk Motorvejen ville blive prioriteret allerhøjest af
projekterne i en støjpulje. Men i den nye infrastrukturplan er projektet slet ikke nævnt. Har
man I sin iver for at bygge nyt, glemt de borgere der lever med
og dør af
støj hver dag?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 288: Henvendelse af 19/4-21 vedrørende regeringens infrastrukturplan og reduktion af støj fra vej og bane i Vallensbæk, fra Vallensbæk Kommune
2376425_0002.png
Som I kan se, er det er essentielt, at midlerne i en støjpulje ikke kun går til støjreduktion ved
udvidelser, men også til støjreduktion ved eksisterende anlæg.
Skal en støjskærm have effekt, skal den stå tæt på motorvejen og dække en længere
strækning. Det er derfor på tide, at staten tager ansvaret på sig og prioriterer
støjbekæmpelsen.
Støjbekæmpelse langs Ringstedbanen
Ringstedbanen skærer gennem den grønne kile, som per definition er et rekreativt område,
hvor man kan nyde naturen. Efter anlæggelsen af Ringstedbanen kan vi konstatere, at de
rekreative værdier er stærkt forringet, og at støjniveauet i Vallensbæk Landsby er forøget.
Det bør derfor prioriteres, at støjvolden syd for Ringstedbanen bliver forlænget mod vest
langs Vallensbæk Sø, og at støj fra fly-overen også bliver bremset til gavn for beboerne i
Vallensbæk Nordmark.
Side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 288: Henvendelse af 19/4-21 vedrørende regeringens infrastrukturplan og reduktion af støj fra vej og bane i Vallensbæk, fra Vallensbæk Kommune
2376425_0003.png
Støjbekæmpelse ved Køge Bugt Motorvejen
Støjen fra Køge Bugt Motorvejen er lige så problematisk og invaliderende som ved
Holbækmotorvejen. I Vallensbæk havde vi planlagt en bygning, der
”vendte ryggen til”
Køge
Bugt Motorvejen, som skulle fungere som støjafskærmning for eksisterende bebyggelse. Det
ville skabe ro og mulighed for ophold. Lokalplanen bag projektet har Planklagenævnet nu
afvist
en af begrundelserne var, at der ikke var opsat støjskærm! Jeg tror, I fornemmer min
frustration.
Målet med en pulje på 3 mia. kr. må nødvendigvis være, at man investerer der, hvor man får
mest støjreduktion og hjælper flest borgere per investeret krone.
Nogle af de mest belastede strækninger i hovedstadsområdet er Holbæk Motorvejen og
Køge Bugt Motorvejen, og der skal derfor gøres noget nu for at reducere den eksisterende
støj på disse strækninger.
Side 3 af 4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 288: Henvendelse af 19/4-21 vedrørende regeringens infrastrukturplan og reduktion af støj fra vej og bane i Vallensbæk, fra Vallensbæk Kommune
2376425_0004.png
Jeg har gennem snart mange år inviteret skiftende transportministre på besøg i Vallensbæk.
Alle har medgivet, at det støjer virkelig meget. Senest havde jeg i 2020 besøg af Benny
Engelbrecht. Men når det er kommet til den konkrete udførelse, er det ikke blevet til noget
endnu.
Jeg beder derfor om, at I i forhandlingerne vil sørge for, at der bliver øremærket midler til
støjreduktion ved de nævnte strækninger. Det kan jo ikke være sådan, at blot fordi man har
levet med et stigende støjniveau år efter år, så skal der ikke gøres noget ved det.
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen
Borgmester
Vallensbæk Kommune
Side 4 af 4