Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 286
Offentligt
2375604_0001.png
HH - G RU PP EN
Fast HH-forbindelse
Svar på den statslige strategiske analyse
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 286: Materiale til brug for Greater Copenhagens og Region Hovedstadens foretræde for udvalget 4/5-21 om infrastrukturforhandlingerne
2375604_0002.png
Projektet
| vej- og jernbaneforbindelse
Jernbane til persontog
13,5 km heraf 7,5 km kyst-kyst
Motorvej
17,2 km lang, heraf 11 km kyst-kyst
Anlægsomkostninger
57,2 / 42 mia. SEK / DKK
Kilde: Strategisk analyse, 2021
Optimerede anlægsomkostninger
Flere faktorer påvirker anlægs-
omkostningerne. For eksempel kan de
borede tunneler bygges
kortere og forbindes mere effektivt.
En ny rapport viser en enklere og
billigere måde at forbinde jernbanen til
Vestkystbanen på svensk side*.
*Knudepunktskapacitet i Greater Copenhagen 2050.
Kilde: WSP 2021.
Kilde: Strategisk analyse, 2021
Toget som motor for bæredygtig vækst i
Greater Copenhagen
Generel tidsbesparelse bil og lastbil
Den strategiske analyse bekræfter, at rejse- og transporttider
forkortes væsentligt i et større geografisk område. Ifølge den
strategiske analyse vil en fast HH-forbindelse med både vej og
jernbane betyde, at den samlede mængde af togpassagerer
over Øresund kan forventes at stige fra ca. 63.000 til godt
68.000.
Heraf vil den nye faste HH-forbindelse få godt 19.000
passagerer på hverdage, hvilket er omkring 10.000 mere end
færgen har i dag. Mængden af togpassagerer
på Øresundsbroen falder samtidigt med ca.
5.000 passagerer per døgn.
Antallet af rejser med kollektiv trafik på
den nordlige del af Kystbanen forventes at
stige med omkring 8.000 per dag. 6.000
af disse rejsende forventes at rejse hele
vejen til København, hvilket forventes at
give en modsvarende reduktion i antallet af
passagerer langs vestkysten i Skåne.
- 40 min
Sammenlignet med de nuværende færger
Generel tidsbesparelse persontog
- 40 min
Sammenlignet med de nuværende færger
Generel tidsbesparelse = en gennemsnitlig rejse uanset start- og slutpunkt.
Kilde: HH2030-gruppens egne beregninger
Kilde: Strategisk analyse, 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 286: Materiale til brug for Greater Copenhagens og Region Hovedstadens foretræde for udvalget 4/5-21 om infrastrukturforhandlingerne
2375604_0003.png
Et større og sammenhængende arbejdsmarked
Den strategiske analyse fastslår, at en fast HH-forbindelse øger tilgængeligheden mellem
Danmark og Sverige, hvilket vil betyde nye muligheder for pendlere, fritidsrejsende og
godstransport på vej mellem de to lande. Forbindelsen skaber betingelserne for, at borgerne kan
transportere sig på nye måder og nå et større arbejdsmarked.
For områder i Sydsverige betyder en fast HH-forbindelse, at tilgængeligheden til arbejdskraft
øges med 14 pct. inden for 1 times rejsetid i bil, mens Sjælland får en gennemsnitlig
forøgelse af tilgængeligheden på 4 pct. inden for en rejsetid på 1 time fra Helsingborg. I
Helsingør-Helsingborg området har en bedre adgang til arbejdskraft i de centrale dele af
hovedstadsområdet stor betydning for den relative ændring i
tilgængeligheden. For Helsingborg kommune øges antallet af
arbejdstagere, der er adgang til, med ca. 95 pct., mens det for
Helsingør kommune øges med ca. 34 pct.
Kortere rejsetider øger tilgængeligheden og giver borgerne
adgang til et større udvalg af arbejdspladser, uddannelse og
oplevelser. Virksomheder og uddannelsessteder får lettere
adgang til flere potentielle medarbejdere, kunder, turister og
uddannelsessøgende. Kortet viser ændringen i oplandet og
hvor mange flere arbejdstagere, der kan nå virksomhederne
inden for 1 times rejsetid i morgenmyldretiden, når en fast
HH-forbindelse reducerer rejsetiden i bil over Øresund.
Et blomstrende turisterhverv
Den strategiske analyse fremhæver, at en fast HH-forbindelse
har positive effekter på erhvervslivet både i forhold
til transport, adgang til arbejdskraft og for eksempel
turisterhvervet. Den faste forbindelse anslås at bringe 1,5
millioner flere endagsgæster og omkring 2,3 millioner flere
fritidsrejsende til nærområdet på begge sider af Sundet. Der
forventes en stigning for overnattende gæster på 700.000
overnatninger i det første år, hvilket kræver øget kapacitet i
kommunerne på Sjælland og i det nordvestlige Skåne.
Kilde: Strategisk analyse, 2021
Forbindelsen til Europa
Den strategiske analyse bekræfter, at en fast HH-forbindelse
spiller en vigtig rolle i det europæiske transportnet. Virkning-
erne af de kortere transporttider vil kunne mærkes i hele
Nordeuropa. I kombination med den kommende Femern-for-
bindelse vil en fast HH-forbindelse betyde en reduktion af
transporttiden for vejtransporten til kontinentet med 1,5 time,
hvilket er til stor fordel for det skandinaviske erhvervsliv.
Tidplan
Kilde: Strategisk analyse, 2021
Byggestart 2027
Trafikstart 2035
Kilde: Strategisk analyse, 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 286: Materiale til brug for Greater Copenhagens og Region Hovedstadens foretræde for udvalget 4/5-21 om infrastrukturforhandlingerne
2375604_0004.png
Hvem betaler?
Udgangspunktet er, at det er de trafikanter, som bruger forbindelsen, der betaler gennem brugerbetaling. På
denne måde er projektet selvfinansierende og behøver ikke finansieres med skattemidler.
I den strategiske analyses beregninger er der et restfinansieringsbehov på ca. 14 mia. DKK, som skal
finansieres gennem medfinansiering eller via offentlige midler. Der er imidlertid flere faktorer, som påvirker
den økonomiske rentabilitet. I den strategiske analyse er rentabiliteten lavere end i tidligere undersøgelser og
analyser, hvilket især skyldes højere investeringsomkostninger (+ 13 pct.) og de trafikmodeller, der er anvendt
i analysen.
Indtægter fra vejforbindelsen finansierer togforbindelsen
Med en fast HH-forbindelse aflastes Øresundsbroen med ca. 50 pct. af den ekstra biltrafik, der ellers ville
belaste broen (i 2035) uden en fast HH-forbindelse. Modelberegningerne i den strategiske analyse viser, at
ca. 15.300 køretøjer per døgn (i 2035) vil bruge HH, hvilket er ca. 40 pct. mindre trafik sammenlignet med
tidligere analyser, der viste ca. 26.100 rejsende per døgn (år 2035). Sammen med højere investeringsomkost-
ninger betyder det, at tilbagebetalingsperioden for en kombineret løsning med vej og jernbane bliver længere
(+40 år sammenlignet med 24 år i tidligere undersøgelser). Disse uklarheder i trafikprognoserne kræver en
mere dybdegående analyse.
Den strategiske analyse er baseret på 0 procent i EU-tilskud, men et grænseoverskridende projekt som en
fast HH-forbindelse burde have gode muligheder for mindst 10 pct. i EU-støtte. Sammen med de øvrige
faktorer, der påvirker rentabiliteten, kan restfinansieringen derfor sandsynligvis undgås.
Samfundsøkonomi
Den strategiske analyse konstaterer, at vejforbindelsen er samfundsøkonomisk rentabel, og at den kombi-
nerede vej- og jernbaneforbindelse er svagt urentabel baseret på de beregningsmetoder og forudsætninger,
som er givet i kommissoriet for analysen. Den kombinerede løsning konkluderes at være meget tæt på +/- 0 i
samfundsøkonomisk rentabilitet.
Den strategiske analyse beskriver potentialet for mere omkostningseffektive beregningsmodeller, som det
ikke har været muligt at undersøge, da det ikke har været en del af kommissoriet for analysen. Med andre
ord betyder det, at rentabiliteten sandsynligvis vil blive vurderet højere i en kommende og mere detaljeret
undersøgelse.
Greater Copenhagen konstaterer
Den strategisk analyse danner et godt grundlag for det videre arbejde - projektet er teknisk gennemførligt
og giver store fordele.
Kommissoriet for den strategiske analyse har beskrevet en begrænset opgave (godstog og fjerntog har
ikke været del af opgaven), hvilket betyder, at analysen ikke besvarer alle spørgsmål.
De samfundsøkonomiske beregninger i den strategisk analyse er meget forsigtige (lav trafikprognose, høje
omkostninger, høj rente) og kræver en mere grundig undersøgelse.
En fast HH-forbindelse (vej + jernbane) vurderes stadig at være et selvfinansierende projekt.
Idet den strategisk analyse konkluderer, at projektet giver store rejsetidsgevinster og fordele kombineret
med, at Greater Copenhagen ser behov for mere dybdegående analyser, opfordrer
Greater Copenhagen den danske og svenske regering til hurtigst muligt at
beslutte igangsætning af en forundersøgelse.
I Greater Copenhagen er der enighed
om, at en fast forbindelse mellem
Helsingør og Helsingborg skal bygges
først og at byggeriet skal påbegyndes
så hurtigt som muligt.”
Uddrag fra Greater Copenhagen Trafikcharter
HH2030-gruppen er et netværk af over 40 kommuner, regioner, virksomheder og industri samt interesseorganisationer i Sverige og Danmark, hvis formål er at arbejde
for en dansk-svensk beslutning om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Aktørerne i HH2030-gruppen er enige om, at en fast HH-forbindelse er af-
gørende for den fremtidige konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse. I HH2030-gruppen deltager repræsentanter fra Dansk Transport og Logistik (formand), Dansk
Industri, Dansk Erhverv, Dansk Byggeri, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, Region Skåne, Region Hovedstaden, Helsingør Kommune og Helsingborgs stad.