Infrastruktur stopper ikke ved landegrænsen!
Greater Copenhagen er en samarbejdsorganisation for vækst og udvikling i Nordens største metropolregion
med 4,4 mio. indbyggere i Sydsverige og Østdanmark.
Mobilitet og tilgængelighed - regionalt og internationalt
–
er afgørende for, at arbejdstagere kan søge job, og
at virksomheder kan få de medarbejdere, de har behov for, i hele metropolregionen. Derfor er en
tidssvarende og effektiv infrastruktur en afgærende forudsætning for Greater Copenhagen.
I 2017 udpegede EU-Kommissionen Greater Copenhagen som foregangsmetropol for samarbejde på tværs
af grænser. Kommissionen påpegede dog samtidig, at Greater Copenhagen kan nå endnu længere ved at
udbygge den kollektive transport på tværs af grænser, fordi en mere effektiv trafikal infrastruktur vil styrke
Greater Copenhagen som en integreret og funktionel metropol. Den analyse er Greater Copenhagens enig i.
Vores målsætning er, at København eller Malmö skal kunne nås inden for en time med offentlig transport fra
alle dele af regionen. Det skal være lige så naturligt for en person bosat i Halmstad at søge job i Hillerød,
som det er at søge job i Helsingborg. Det kan kun ske ved en reel styrkelse af den regionale infrastruktur på
tværs af Øresund. Hver dag pendler tusindvis af mennesker over Øresund. Højdepunktet var 2008, hvor ca.
26.000 pendlede. I 2019 pendlede ca. 14.000 dagligt over Øresund. Nedgangen skyldes hovedsageligt
ringere vilkår for pendlerne som følg af kontrol-stop på Kastrup station og tilsvarende svensk id-kontrol.
I det fælles trafikcharter (vedlagt) sætter vi fokus på faste forbindelser over Øresund, mellem Helsingør og
Helsingborg, og mellem København og Malmø, og et antal yderligere prioriteringer for den fælles dansk-
svenske infrastruktur. Hver især er de afgørende for virkeliggørelsen af en fuldt integreret metropolregion,
der samtidig er et internationalt center for bæredygtig vækst og innovation.
Greater Copenhagen ønsker;
-
-
-
Igangsættelse af en forundersøgelse for en fast forbindelse mellem Helsingör og Helsingborg,
En national aftale om strategisk analyse af en Øresundsmetro
Etablering af et fælles politisk forum for grænseoverskridende infrastrukturspørgsmål - Infrastruktur
stopper ikke ved landegrænsen!
Trafikcharteret omfatter både regionale og grænseoverskridende infrastrukturprojekter, da det ikke alene er
vigtigt at styrke den grænseoverskridende mobilitet, men også at fremme tilgængeligheden mellem land og
by.
Indenfor Greater Copenhagen trafikchartret er der tre specifikke delmål for 2021
Delmål 1:
Inden udgangen af 2021 er der etableret et fælles dansk-svensk infrastrukturplaneringsforum
(på ministerniveau), og det første møde er afholdt.
Delmål 2:
Der er givet principiel politisk accept på regeringsniveau af igangsættelse af planlægningen af
en fast HH-forbindelse, og der er indgået en national aftale om en strategisk analyse af en
Øresundsmetro.
Delmål 3:
Der er inden udgangen af 2021 etableret forudsætninger for en sømløs rejse med kollektivtrafik
over Øresund.
Delmål 4:
CPH Airport genvinder hurtigere end sine regionale konkurrenter i Nordeuropa sin position som
den førende internationale hub.