Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 285
Offentligt
2375593_0001.png
E45 OG KLIMABROEN
Den kronjyske flaskehals og Danmarks mest
rentable infrastrukturprojekt
FORETRÆDE FOR FOLKETINGETS TRANSPORTUDVALG
20. APRIL 2021
RANDERS KOMMUNE
BORGMESTER TORBEN HANSEN (S)
VICEBORGMESTER CHRISTIAN BRØNS (V)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0002.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0003.png
KRONJYSK
LIMFJORD
Gudenåen og Randers Fjord er en
”skjult Limfjord”
Mellem Aalborg og Aarhus er der på
det overordnede vejnet kun
krydsning af den ”skjulte Limfjord”
ved Randers.
Presset E45 med 40-50.000
køretøjer ved Randers
Kritisk trængsel i 2030 på E45 med
cirka 60-70.000 køretøjer ved
Randers.
Al trafik og alle veje peger ind mod
det gamle vadested ved Randers.
38.700 køretøjer i døgnet på
Randers Bro. Det er som
Storebæltsbroen
Klimatrussel
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0004.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0005.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0006.png
Trafikstigning i 2030 i forhold
til i dag:
Randers N-Randers C:
+14.500 b/d
Randers C-Randers S:
+11.000 b/d
Randers S-Sdr. Borup:
+17.600 b/d
Sdr. Borup-Hadsten:
+7.600 b/d
Hadsten-Aarhus N:
+7.700 b/d
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0007.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0008.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0009.png
UDVIDELSE AF E45 MELLEM
RANDERS N OG AARHUS N
For byerne i det østjyske bybånd er det vigtigt at tænke
på kapacitetsstærke forbindelser hele vejen.
Byerne hænger sammen. Arbejdsmarkedet hænger
sammen. Erhvervslivet hænger sammen.
Det skal infrastrukturen også.
Derfor skal der laves tre
spor fra Randers N til Aarhus N.
Positiv samfundsøkonomi ved udvidelse af E45 fra
Aarhus S til Randers N
Samtidig klimasikring af E45. Eller risiko for at skære
Jylland midt over.
Meget store pendlingsstrømme i landets
næststørste vækstcenter
Et enigt erhvervsliv, DI og regionens pendlere har
brug for det.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0010.png
Randers Bro
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0011.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0012.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0013.png
2019
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0014.png
2030
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0015.png
KLIMABROEN:
anlægges som en firesporet vej med cykelsti og fortov øst for Randers midtby
fra Grenåvej søndenfjords over havnepieren til Udbyhøjvej nordenfjords. Anlægges på en dæmning over det
nordlige havnebassin og klapbro over Gudenåen.
anlægges i kote 3 som en del af en samlede klimatilpasning af Randers midtby
som beskyttelse mod stormflod (etablering af diger som en del af byudviklingen i Flodbyen).
Derfor kalder vi den Klimabroen.
aflaster trafikken i midtbyen ved at halvere trængslen på Randersbro og Havnegade,
så der kan skabes en forbedret forbindelse mellem byen og vandet
vil betyde hurtigere og klimasikret vejadgang til Regionshospital Randers,
som ligger nord for fjorden. Hospitalet varetager akutforpligtelser i Randers, Norddjurs,
Syddjurs og Favrskov kommuner, hvoraf størstedelen af optageområdet ligger syd for fjorden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0016.png
SAMFUNDSØKONOMI OG
FINANSIERING
Der er i 2021 udarbejdet ny samfundsøkonomisk
analyse af COWI. Drøftet med DTU.
Klimabroen er sandsynligvis den
bedste
infrastruktur-investering i Danmark
Intern forretning med dagens trafik:
18,8 pct.
Randersbro
Randers Havn
udflytter til
nye arealer
KLIMABROEN
NY HAVNEVEJ
Intern forrentning med trafikstigning frem mod
2030:
36,5 pct.
Indregnes reducerede omkostninger til
klimatilpasning, så er den interne rente over
100 %.
Klimabroen har som
vej- og broprojekt en
estimeret samlet anlægspris på 552 mio. kr.
Det svarer omregnet til en
infrastrukturinvestering for Aarhus Kommune
på knap 2 mia. kr. og for Københavns
Kommune på ca. 3-3,5 mia. kr.
Projektets størrelse gør at det er svært at løfte
af kommunen alene
E45
Randers Kommune har påbegyndt en opsparing til
etablering af Klimabroen i 2030, men der er brug
for statslig medfinansiering.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0017.png
STØJAFSKÆRMNING AF E45
Vejdirektoratet forudsætter, at der inden 2030 er etableret en støjskærm mellem forstæderne Hornbæk og H
Vejdirektoratets støjhandlingsplan 2018-2023).
Jf. støjhandlingsplanen ønsker vi også, at en støjskærm ved forstaden Vorup gennemføres før 2030.
Men hele strækningen fra Randers S til Randers N er voldsomt støjbelastet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0018.png
Støj. 2019
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0019.png
PRIORITEREDE LØSNINGER
Styrkelse af det østjyske bybånd og den lokale
fremkommelighed:
3. spor på E45
fra Randers N til Aarhus N
samt
En tredje bro forbindelse:
Klimabroen
over Randers Fjord/Gudenåen
Derudover midler til
støjreduktion
langs E45
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0020.png
LØSNINGSFORSLAG
Statslig finansiering
af udvidelse af E45 fra Randers
N til Aarhus N
Statslig (med)finansiering
af Klimabroen som
foreslået for projekter i Aalborg og Aarhus.
Eller oprettelse af en
statslig pulje i kommende
infrastrukturaftale,
hvorfra kommunerne kan søge
medfinansiering til infrastruktur såsom Klimabroen
Markant flere
statslige midler
til støjsikring langs
motorveje
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 285: Materiale til brug for Randers Kommunes foretræde 20/4-21 vedrørende infrastrukturforhandlingerne, herunder E45 ved Randers og Klimabroen
2375593_0021.png
FAKTA
Der er kun to
krydsningsmuligheder over ”den skjulte Limfjord” på
det
overordnede vejnet mellem Aalborg og Aarhus: Randersbro og E45.
Trafikken på E45 og Randers Bro vil nå et ”kritisk niveau” indenfor få
år. Risiko for at skære Jylland over.
Positiv samfundsøkonomi ved udvidelse af E45 fra Aarhus S til
Randers N
E45 og Randers Bro er ikke klimasikret, men vil blive oversvømmet
ved en 100 års hændelse.
Op mod 40.000 køretøjer kører hver dag over Randersbro, hvilket er
på højde med Storebæltsbroen.
Samfundsøkonomiske analyse viser meget høj intern forrentning for
Kliambroen. 18,8 pct. med dagens trafik. 36,5 pct. med trafikvækst.
Klimbroen koster 552 mio. kr. og er en meget stor kommunal
investering. Svarer til 2,0 mia. kr. for Aarhus Kommune eller 3-3,5 mia.
kr. for Københavns Kommune. Behov for statslig medfinansiering.