Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
2374039_0001.png
Fra:
Mads Mikkel Tørsleff [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. april 2021 13:19
Emne:
Forslag til Transportministeren og transportudvalget: Tinglev som ægte jernbaneknudepunkt
Kære Benny og medlemmer af transportudvalget,
Jeg har med interesse læst artiklen på JV.dk i dag, hvor ministeren nævner muligheden for at lade
tyske regionaltog fra Kiel fortsætte op til Tinglev, og på den måde øge sammenhængskraften
mellem Nord- og Sydslesvig, samt skabe timedrift til Sønderborg. Det er en glimrende idé - afledt
af det faktum, at DSB's kommende IC-tog ikke kan køre til udlandet.
Kunne I i forligskredsen ikke se på, om de frigjorte midler fra den opgivne Billundbane kunne
anvendes til en fornyelse af Tønder-Tinglevbanen? Så skulle regionaltogene fra Kiel jo fortsætte
den vej helt til Tønder. Det vil skabe langt bedre muligheder på øst-vest aksen i Sønderjylland,
hvor Tinglev vil være knudepunktet med togforbindelser i fire retninger. Der er en artikel i dag om,
hvordan Volker Heesch fra Der Nordschleswiger skulle have brugt en hel dag på at komme fra
Højer til en kort ambulant aftale på Sønderborg Sygehus og hjem igen. Heldigvis kunne en kollega
køre ham i bil.
Tænk på, hvordan også Tønder, Bylderup-Bov og hele området langs banen vil opleve mere liv og
øgede priser på boliger og erhverv (skinneeffekten), så man på den måde kunne "ophjælpe" en hel
egn - for nu at anvende en term fra anlæggelsen af de mange jyske privatbaner i Folketingets
lovarbejde fra 1893 og 1908. Man vil også styrke adgangen fra "Vestegnen" til Østkysten med
sygehuse, uddannelser og virksomheder. I det hele taget vil man binde en hel region langt bedre
sammen, end den er i dag.
Med venlig hilsen
Mads Mikkel Tørsleff
Fjordvænget 1, Alnor
6300 Gråsten