Stationer og cykler.
Nu er der fremlagt et forslag til diverse infrastruktur projekter. Bl.a. støtte til brug af nedlagte
stationsbygninger. Grundlæggende en god ide. Men hvad med de faciliteter der dagligt bruges på
stationerne. De er mange steder KRAFTIG nedslidte, med forhold der slet ikke er tidssvarende.
Perronen hvor asfalten er hullet, der er gammelt rækværk som er 20-30 år gammelt, rusten. Den type
rækværk laves I dag af rustfrie materialer. Perronen hvor kanterne er nedsunket ud mod togene, der er
lang afstand fra perron kant til toget. For slet ikke at snakke om en helt speciel specialitet. Der er ikke
niveaufri adgang, selv til lavgulvs togene… Simpelthen fordi man ikke har styr på højden af perronen i
forhold til togene. Lige som en at der på mange stationer synes at være en forventning om at man selv skal
gætte sig til hvilket perron et givet tog kører fra. Hvilket kan udgøre en udfordring når toge også skal krydse
på stationen og der så holder et tog og spærre adgangen til det tog man skal med….
Og så er der lige sådan noget som adgang for alle. Ja, I ved. Folk der sidder i kørestole, folk med barnevogne
m.v. Det er nemlig langt fra på alle stationer at man selv kan komme rundt hvis man ikke har sine bens
fulde brug. Dels er der en del niveau overgange som slet ikke er anlagt så det i praksis er muligt. Dels er der
stationer hvor elevator m.v. har en alder så de ikke er store nok til barnevogne, kørestole, store cykler m.v.
For nogle år siden renovere man Viborg station, hvilket betød at det eneste spor med adgang for kørestole
bruger m.v. forsvandt. De er I dag henvist til at benytte ældre elevator der slet ikke er store nok til det brug
der er i dag.
Der er rigtig mange især mindre stationer I Midt og Vestjylland der fremstår meget triste, med et meget
nedslidt udtryk, hvor det I praksis ikke er muligt for handicappe eller folk med kørestole m.v. at benytte
dem, uden hjælp. De fremstår på en måde der slet ikke gør det indbydende at benytte tog. Det ligner
nærmest at de er glemt og man fra Banedanmarks side er ligeglad med forfaldet.
Man vil gerne gøre 2022 til et cykel år, men hvis det er så triste stationer en cykelturist møder, så er det
ikke særligt indbydende oplevelse. Og det er på ingen måde en let opgave at få en cykel ferie til at passe
sammen med tog. DSB kræver pladsbillet, Arriva gør ikke, men der skal være plads. Det betyder at man kan
få ret store udfordringer ved at få cyklen med rundt i landet med tog. Hvorfor skal det være så besværligt.
Nu vi er ved Arriva. Så kan jeg konstatere at de simpelthen ikke synes at togrejser skal foregå i pæne tog.
Jeg har haft
”fornøjelsen”
af at køre med et af deres tog som var så møgbeskidt at man ikke kunne kigge ud
ad vinduerne. Det var skidt, ikke graffiti m.v. Det er alt andet end behageligt at køre med sådan et tog. Nu
er det efterhånden 4 mdr. siden Arriva overtog en del materiel fra DSB i forbindelse med de også overtog
strækninger. De tog er ikke blevet vasket siden, for man kan tydeligt se at der er vasket for at logoer m.v.
kan komme på. Får beskidte tog, hvor man ikke kan se ud af vinduerne, folk til at tage mere med tog?
Det er meget fint med fine planer, men noget så simpelt som vedligeholdelse af stationer, rene tog, let at
skifte mellem togselskaber også med cykler, det kniber det meget alvorligt med. Og man kan få nok så
mange nye tog, nok så meget el drift, nok så mange afgange. Men ligner dele af produktet noget som er
nedslidt, hvor der ikke er gode adgangsforhold, så fravælger folk det. Alene fordi det ikke er indbydende.
Jeg vil kraftigt opfordre jer til at tage på sommerferie med cykel til Midt og Vestjylland til sommer. Ikke bare
fordi det er et dejligt område. Men for at I kan få konkrete erfaring med hvordan tog og cykelferie ikke
rigtig spiller sammen, se hvordan stationerne ser ud. For det er simpelthen ikke et indbydende tilbud ser
når man i dag kigger på stationerne. De er misvedligeholdte. Igennem mange år.