Nyt infrastruktur udspil
9/4-2021
Socialdemokratiets nye infrastruktur udspil er endnu et bevis på at Socialdemokratiet har bevæget sig hen
over midten i dansk politik, her er miljøet og hensynet til de svageste skubbet helt i baggrunden.
Først og fremmest skal landet ikke plastres til med veje vi godt kan undvære hvis der blev foretaget en
udbygning af jernbane nettet der gør det muligt at flytte gods til langt de fleste jernbane stationer med tog.
Hurtige godstog der kun standser ved de større byer kombineret med lokal godstog der standser hyppigere
i lighed med persontogene vil sikre at færre og mindre lastbiler vil fylde op og forurene vore veje og
omgivelser. De meget store lastbiler kører ofte til store omlastnings centraler hvor alt gods skal omlæsses
for at blive kørt ud til kunderne, dette kunne bedre og mere miljø rigtigt foregå med tog hvor det er mindre
til gene for vej trafikken, specielt med tanke på at de store forurenende og pladskrævende lastbiler oftest
kører tom den ene vej.
En udbygning af køreledningsnettet for tog på langt flere strækninger kombineret med kombi lokomotiver
der kan lade og køre på både strøm fra køreledningen og på kortere strækninger på batteri har en miljø
rigtig fremtid til gavn for hele verdens befolkning. Lokalbanerne i hele landet kan miljørigtigt omstilles til
batteri tog eller elektriske letbane tog med strøm fra køreledning der støjer og forurener mindre.
Færre motorveje og lavere hastighed er en både støj og klima fordel for hele kloden, specielt i lokal
områderne omkring de store veje. Bilerne, både med forbrændings motorer og El. vil køre længere og mere
økonomisk med mindre forurening hvis hastigheden nedsættes til f.eks. 90 km. i timen uden mulighed for
de mange overhalinger med for høj og ulovlig hastighed samt de mange trafik propper der opstår når de
overhalende bilister forsøger at komme tilbage i rækken af biler der kører med den tilladte hastighed.
En udbygning af motorvejene i Nordsjælland vil betyde at bilisterne vil komme ind i mod København i større
mængde på kortere tid, denne mængde af biler vil i tæt bebyggede områder støje kraftigt og København vil
slet ikke kunne opsuge disse, hvorved der vil opstå køer på indfaldsvejene der vil skabe store problemer for
trafikken i selve København og nærmeste omegn.
En mere miljø rigtig løsning vil det være at lade bilerne parkere uden for byen på store parkeringspladser
f.eks Vinge der er placeret i umiddelbar forlængelse af Kronprinsesse Marys bro og landevejen imellem
Frederikssund og København, hvorfra S. tog og busser skal sørge for den videre trafik.
Allerbedst og mest miljø fremmende og hurtigst vil det være at ændre de nuværende lokalbane net til et
elektrisk letbane net der kan forbinde f.eks. Vinge, Frederikssund, Slangerup, Ølsted, med tilslutning til
hele det øvrige lokalbane net, som letbane, der samler alle forbindelser i Hillerød og Vinge, derfra med
S.tog til København. S.toget bør forlænges fra Farum til Slangerup.