Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 276
Offentligt
2373845_0001.png
Bygge- og Trafikpolitisk Udvalg
http://danskhandicapforbund.dk
BILAG
-
Løsningsforslag til inspiration
Fra deltagelse i EU-møder har vi eksempelvis fået kendskab til langt bedre adgangs- og serviceforhold i
andre lande, som anbefales overvejet som inspiration til Danmarks vision og strategi.
Turn-up-and-go -
https://www.youtube.com/watch?v=DygyXC9JZ-g&feature=youtu.be
HOLLAND: What´s the vision and strategy: The general strategy
Have a vision: independent travel by PRM as a final goal
Be concrete in what you want to achieve
scope
Use political forces to promote accessibility
Now in the Dutch railway concession: independent access is the new norm, e.g. mandatory for the
railways - mandatory purchase of new level access (low floor) trains
Closing the gap between platform edge and train entrance is now mandatory for the RUs and IMs to
solve the gap-problem between platform and train.
Make a long term plan - long term transition period 2006
2030
The total budget allocated is 660 mio. EUR.
What helps:
Clear governing structure, Independent travel as a rule
e.g. personal assistance as a fall-
back, Agreed reporting once a year
Furthermore, improvement of personal assistance system for PRMs by:
Shortening the pre-booking from 24 hours to now 1 hour
The goal is that monster-lifts are abandoned by 2030
Evt. kontakt: Hans van Dijk, Ministerie van Infrastructuur en Milieu -
www.rijksoverheid.nl
T: 070 456 1330 / M: 06 - 15 35 95 23
E-mail:
[email protected]
Spanien, Holland, Østrig, Danmark, Belgien
Member States such as Spain have completely abolished the pre-notification period at major stations
and passengers can now just turn up and go
.
The Netherlands have lowered pre-notification to 1 hour.
In Austria and Denmark, pre-notification has been reduced to 12 hours and in Belgium, it has been low-
ered to 1 hour at selected stations. This should also be the norm in other EU Member States to allow
persons with disabilities to travel on an equal basis with others.
USA
Den amerikanske lovgivning og strategi for adgang til tog er meget mere rettighedsbaseret og fremmer
vores muligheder for at kunne tage toget uafhængigt - på ethvert tidspunkt og uden forvarsel -
USAs 1. prioritering er niveaufri adgang fra perron til tog, også ved ombygninger.
2. prioritering er at tilpasse en specifik del af perronen, så kørestolsbrugere får adgang ved
egen hjælp (i stedet for at tilpasse hele perronen).
Blekinge Boulevard 2 DK-2630 Taastrup Telefon +45 39 29 35 55 E-mail
[email protected]
www.danskhandicapforbund.dk
CVR 55 26 98 15 Danske Bank, reg.nr. 4180 kontonr. 600 3435
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Henvendelse af 14/4-21 vedrørende handicaptilgængelighed i den kollektive transport, fra Dansk Handicap Forbund
2373845_0002.png
3. prioritering er ombordtagningsgrej INDE i toget (såsom en rampe eller en lift, som er inte-
greret i togets design) og
4. prioritering -
og kun hvis intet andet er muligt
en ekstern lift.
En genial strategi, som
på sigt
vil kunne løse kørestolsbrugeres adgangsproblemer fra perron til tog -
især i forhold til de eksisterende perroner med vidt forskellige højder og de gamle tog.
På de stationer, hvor der ikke er niveaufri, spontan og selvstændig adgang fra perron til tog for køre-
stolsbrugere, kan Danmarks forhåndsvarsel på de nuværende 12 timer nedsættes/afskaffes som ovenfor
alene ved krav til operatørernes valg af kørestolsbrugeres adgangsløsninger, da
kørestolslifte og -ram-
per monteret på togene
udgør en enorm og afgørende forskel i kørestolsbrugeres frihed og mobilitet:
Den stationsbaserede
’Monsterlift’
kræver kørestolsbrugere forhåndsvarsling på 12 timer før togrejsen,
fordi der skal hidkaldes en person udefra fra fx Falck eller Taxa til betjening af liften, der mod betaling og
hver gang skal køre den i stilling og betjene denne type lift.
Samme for
’slæberamperne’ –
de løst-liggende, nedlåste ramper i toget, eller de af Taxa medbragte
ramper, som hver gang skal bæres frem og tilbage, og som i en dårlig arbejdsstilling lægges omhyggeligt
på og fastgøres på toget, så den ikke under brugen skrider under kørestolsbrugeren.
Lifte eller ramper indbygget i togets dørkarm eller i gulvet med hel- eller halvautomatisk betjening,
hvor vi som andre togrejsende bare kan dukke op og tage toget spontant, fordi den kan betjenes af loko-
fører/togpersonale som i nedenstående eksempler fra fx S-tog og dobbeltdækkertog i Danmark og ek-
semplet med en god lang rampe i Østrig. Se fotos.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Henvendelse af 14/4-21 vedrørende handicaptilgængelighed i den kollektive transport, fra Dansk Handicap Forbund
2373845_0003.png
3