Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 275
Offentligt
2373721_0001.png
Harlevhol
Til Tra sportudvalget i Folketi get
ilag ed fotos vedlagt
Forha dli ger o
i frastruktur
-
spørgs ål og e ærk i ger vedr. udvidelse af E
d.
.
arts
Aarhus S til Aarhus N
Vi ø sker, at I er op ærkso
e på e række forhold, so , vi
i dstilli g til Folketi get o a læg af otorveje.
e er, er kritisa le i Vejdirektoratets forar ejde og
´er e og ved Vej-
a ka stille disse
So lodsejere ved E s kr ds i g af Aarhus Ådal har vi
-
åde ved otorveje s a læggelse i
direktoratets forar ejde til e eve tuel udvidelse
-
oplevet pro edurer og eslut i ger, hvor
fire spørgs ål:
. Har orger e reelt de okratisk
ulighed for at a ke i forhold til Vejdirektoratets i dstilli ger?
ulighed for e
ua eret politisk
. Får Folketi get forelagt i dstilli ger fra Vejdirektoratet, der giver
eslut i g f i forhold til støjafskæ i g af aturværdier?
. Hve
. Ge
faktatjekker Vejdirektoratets opl s i ger i i dstilli ger?
e føres Vejdirektoratets VVM-u dersøgelser og høri gsforlø
udd er vi i de følge de afs it.
orgerde okratisk forsvarligt?
Spørgs åle e og aggru de for de
.
Har orger e reelt de okratisk ulighed for at a ke i forhold til Vejdirektoratets i dstilli ger?
Vejdirektoratet eha dler selv eve tuelle i dsigelser fra orger e i forlæ gelse af direktoratets eget høri gs otat,
so ligger til gru d for i dstilli ge til Folketi get.
So
orger har a derfor reelt i ge uafhæ gig a kei sta s i de e fase. Ma får først ulighed for at a ke, år
ekspropriatio og taksatio går i ga g
-
pro esser so først ligger
efter
e a lægslov er vedtaget af Folketi get.
Her er vores erfari g desværre, at a lægslove
-
so i realitete er Vejdirektoratets i dstilli ger
-
liver rugt so
e egru delse for, at der ikke ka tages a dre eslut i ger.
Så står a so
orger særdeles dårligt.
Vi har selv været ige e et ti år la gt a keforlø , so
åtte helt i Højesteret, og hvor vi so privat lodsejer
havde State so
odpart.
Hvor
a ge orgere har lige ressour er åde
e talt og øko o isk til det?
.
Får Folketi get forelagt i dstilli ger fra Vejdirektoratet, der giver ulighed for e ua eret politisk eslut i g
f i forhold til støjafskæ i g af aturværdier?
Vi oplever, at Vejdirektoratets udga gspu kt er at operere ed i dst uligt støjvær og da slet ikke i forhold til
at vær e aturo råder
-
i de e sa
e hæ g Aarhus Ådal.
Vi
e er det
å være e politisk afgørelse, o
aturværdier skal esk ttes.
I Aarhus Ådal pla lægger Vejdirektoratet ødtvu ge t ed e støjskær på otorveje s østside egru det i to
i dre e ggelser , e ikke på otorveje s vestside i d i Aarhus Ådal.
Netop i dette o råde har Aarhus Ko
u e åde rugt ressour er på store rekreative orgerrettede tiltag og har
pla er o at videreføre stis ste er i d i ådale for at op å et helt u ikt og sa
e hæ ge de aturo råde, der
strækker sig lige fra e tru af Aarhus og a ge kilo eter i d i ådale .
Vejdirektoratet har i tilfældet Aarhus Ådal afslået at lave ereg i ger på effekte af støjvær på aturværdier e,
der ligger på de vestlige side af otorveje . Begru delse er, at der ku er få oliger, så det skal a ikke.
Side af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 275: Henvendelse af 23/3-21 vedrørende udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, fra Hanne Fuglsang Nielsen, Harlev J
Hvorda ka Vejdirektoratet eslutte, at der ikke skal laves støjvær , år der ikke er lavet ereg i ger på støj i-
veauet i forhold til de værdier, der skal esk ttes og de orgere, der liver erørt?
I vedlagte fotoserie doku e terer vi, at støjvær er eta leret ved Silke org- otorveje s kr ds i g af såvel ådale
over Gude åe so over Fu der Ådal. Begge steder udelukke de for at skå e ature
-
der er i ge e ggelse.
Vejdirektoratet afviser også, at de jord, so alligevel skal graves væk på st kket over ådale , ka pla eres so
støjvold på vestside af otorveje
-
jorde skal ifølge Vejdirektoratet køres væk og ruges so støjvold
-
k
s dligere ved Hør i g.
Der er tale o særdeles store æ gder jord, da otorveje kr dser ådale på e dæ i g. De er fu deret ved
at grave
eter ed i de løde ådals u d,
eter i redde og f lde op ed sta ilt ateriale op til
-
e-
ter over iveau. De øgede redde på dæ i ge for at ku e ru
e et ekstra spor i hver side, å derfor skulle
fu deres på sa
e åde.
So
orger ka det at fl tte jorde væk fra o rådet, år der er a dre oplagte og re ta le uligheder, ku etrag-
tes so e hå
od al su d øko o isk for uft og od ature i ådale på otorveje s vestside
-
i kl. de erørte
lodsejere, so også tæller Aarhus Ko
u e.
Motorvej E har lige fra a læggelse i 99 ´er e da et et gri t og støje de ar tværs over Aarhus Ådal.
Ved e udvidelse af veje , har a derfor e helt e eståe de ha e for at rette op på de støjge er, so helt
sikkert ku vil live værre ved e udvidelse.
Vi hå er, at I so a svarlige politikere vil ha dle u og vise, at I vil være ed til at eskytte ature på egge
sider af E .
. Hve faktatjekker Vejdirektoratets opl s i ger i i dstilli ger?
Vi ka ko statere, at der er faktuelle fejl i det høri gs otat/i dstilli g Vejdirektoratet har se dt til Tra sport i i-
steriet/Folketi get, so forar ejde til lovforslag o udvidelse af E Aarhus S til Aarhus N.
Det a føres f at Hol ække , der lø er ud i Aarhus Å, er i dårlig forfat i g, og at e udvidelse af E derfor ikke
vil have et d i g for va dlø et.
Vi ka opl se, at Aarhus Ko
u e har særlig positiv op ærkso hed på Hol ække , fordi de er første tillø til
Aarhus Å ed frisk va d efter Bra ra d Sø og Årslev E gsø. Derfor er de esse tiel i forhold til g depladser for laks
og ørreder, so søger i d fra Aarhus ugte . I lø et af det sidste år har Aarhus Ko
u e således i vesteret o -
kri g
.
kr. + ar ejdskraft fra e række frivillige fra i teresseorga isatio er til eta leri g af g depladser,
va dpla ter og afret i g af ri ker la gs hele Hol ække s kr ds i g af Aarhus Ådal.
E såda fejlagtig opl s i g i i dstilli ge et der, at vi so
ka fæste lid til alle fakta fra Vejdirektoratet.
lodsejere aturligt stiller spørgs ålsteg ved, o
a
Det å sa tidig være helt afgøre de at sikre, at Folketi gets eslut i ger tages på et korrekt og fuldt ud el st
gru dlag.
.
Ge e føres Vejdirektoratets VVM-u dersøgelser og høri gsforlø orgerde okratisk forsvarligt?
Svaret er desværre ej.
Vejdirektoratet e tter udelukke de a o er i diverse edier for at opl se o VVM-u dersøgelser, høri gsperi-
oder, orger øder
.
Direktoratet ko takter
ikke
erørte lodsejere direkte ed i for atio o de e kelte faser og deres i dhold
-
dvs.
det ka dreje sig o lodsejere, so i Vejdirektoratets ateriale står til at få eksproprieret arealer.
So lodsejer ka det derfor være ere eller i dre tilfældigt, o
a overhovedet opdager disse pro esser
-
og
der ed risikerer at overse ulighede for at tre sig o Vejdirektoratets dispositio er.
Vi står selvfølgelig eget ger e til rådighed, hvis vi skal udd e vores spørgs ål og e ærk i ger
-
eller hvis der
er i teresse for at ese E og o rådet i Aarhus Ådal.
Med ve lig hilse
Peter D rhol og Ha e Fuglsa g Nielse
Harlevhol vej ,
Harlev
ha efuglsa g@hot ail. o tlf.
Side af