Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 273
Offentligt
2373153_0001.png
Togforbindelsen mellem
Vest- og Østdanmark
Borgmester Jesper Frost Rasmussen
Esbjerg Kommune
13. april 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0002.png
Situationen
Jernbanen udgør lokalt, regionalt, nationalt og internationalt et
vigtigt element i sydvestjydernes og erhvervslivets mobilitet.
Fokus på udvikling af jernbaneforbindelsen
Niebüll (D)
Tønder
Ribe
Bramming
Esbjerg - Varde - Oksbøl,
herunder etablering af nye stationer i fx Esbjerg by.
Hele strækningen mellem Esbjerg og København er elektrificeret og
nyt signalsystem forventes færdigimplementeret i 2026.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0003.png
Udfordringer
Rejsetiderne med tog er for lange!
Esbjerg
København: 2:40 med togskifte i Odense
ellers 3:08
Tønder
Esbjerg: 1:26
(78 km!)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0004.png
Ønsker
Kortere rejsetid Tønder
Ribe
Bramming
Esbjerg
Reel halvtimes drift på Esbjerg Nærbane (Varde-Esbjerg-Ribe)
Max 2 timer mellem Esbjerg og København
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0005.png
Løsninger
Fremryk hastighedsopgraderingen mellem Tønder og Esbjerg
Dobbeltspor nord for Guldager og ud af Bramming St. mod Ribe
Fremryk etablering af ny jernbane på Vestfyn (Som vil gavne hele
landsdelstrafikken)
Fjern køretidstillæg mellem Kolding og Odense
Indsæt nyt eltogsmateriel på strækningen
Flere gennemgående tog (Esbjerg
Kolding
Odense - København)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0006.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0007.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0008.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0009.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0010.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0011.png
Udbygning af A11 til 2+1 motortrafikvej
Fremkommeligheden er allerede nu en udfordring på A11, og vil
blive yderligere presset fremadrettet. Specielt er der mange
landbrugsmaskiner på strækningen mellem Esbjergmotorvejen
og grænsen.
www.toender.dk
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0012.png
Opgradering af A11 er en vigtig del af en sammenhængende god og
fremtidssikret vestkystforbindelse mellem Esbjerg og Hamburg.
Der investeres allerede i A11
186 mio. kr. ved Ribe
Schleswig-Holstein opgraderer strækningen Tönning
Husum til 2+1 vej
Ifølge udviklingsplanen for Den Danske Vestkyst forventes en stigning i
turismeovernatningerne ved vestkysten på 40 % frem til 2025
Udviklingen af Energiøen og afledte arbejdspladser i Esbjerg vil kræve, at
der rekrutteres medarbejdere fra et stort geografisk område, herunder
Schleswig-Holstein, hvilket vil øge belastningen af A11 yderligere.
Udvikling af A11 vil aflaste E45
www.toender.dk
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0013.png
www.toender.dk
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 273: Præsentation fra Esbjerg, Tønder og Varde Kommuners foretræde for udvalget 13/4-21 om Hovedvej 11 og jernbaneforbindelsen fra Esbjerg til København
2373153_0014.png
www.toender.dk
14