Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 272
Offentligt
2372797_0001.png
GENERATIONSBILLEDER
HVAD VED VI OM UNGE?
H ØR I N G
OM U N G E OG C Y K L I N G
T R A N S P ORT M I N I S T ERI E T
J E N S C H R I S T I A N N I E L S E N,
D P U, A A R H U S U N I V E R S I T E T
J C N @E D U.AU.D K
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Materiale fra Transportministeriets, Cyklistforbundets og Vejdirektoratets høringen d. 18/3-21 om unge og cyklisme, fra transportministeren
2372797_0002.png
GENERATIONSBILLEDER
1.
Uddannelse er nødvendigt for
generation fremtidsplan
i et samfund med øget præstations- og kompetencekrav
2.
Generation instant
– tilgængelighed og på 24/7.
Pres for at fremvise et godt ungdomsliv i alle arenaer
3.
Generation no sweat ?
Kroppen i fokus for trivsel og mistrivsel
4.
Generation MeWe
– individualistiske kollektivister,
kollektivistiske individualister?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Materiale fra Transportministeriets, Cyklistforbundets og Vejdirektoratets høringen d. 18/3-21 om unge og cyklisme, fra transportministeren
2372797_0003.png
GENERATION FREMTIDSPLAN
Oplever ansvar for eget liv & udvikling
Succes eller fiasko i uddannelse
– og andre livsarenaer – opleves i
stigende grad som
mit ansvar
Politisk fokus på afklaring, målretning,
hurtigt valg og mindre frafald –
målrettethed er i stigende grad en
norm blandt de unge
Unges (forhold til) uddannelse
fortæller meget om hvor de er i livet
Den største udfordring i dit liv
Uddannelse. Presset er enormt. Man
skal altid se fremad og vide, hvad man
vil, og man skal hele tiden være bedre
end de andre til alt.
Victor 16 år
En rigtig ung er på vej
Den største udfordring i dit liv
Jeg føler ikke jeg udvikler mig,
mit liv står stille.
Camilla 16 år
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Materiale fra Transportministeriets, Cyklistforbundets og Vejdirektoratets høringen d. 18/3-21 om unge og cyklisme, fra transportministeren
2372797_0004.png
GENERATION INSTANT
Man vil gerne se pæn ud, mens man jonglerer med alle boldene.
Så det ikke ligner noget, man sveder over. Det skal se sjovt ud at
tage til fest fredag, lave lektier lørdag og pleje familien søndag.
Der er virkelig run på.
Signe, 17 år
Unge
skal have styr på deres uddannelse og fremtid,
men også kunne
fremvise et godt ungdomsliv
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Materiale fra Transportministeriets, Cyklistforbundets og Vejdirektoratets høringen d. 18/3-21 om unge og cyklisme, fra transportministeren
2372797_0005.png
GENERATION NO SWEAT ?
KROPPEN SOM ARENA FOR (MIS)TRIVSEL
Hvad der er en ‘normal’/’rigtig’/’forkert’ krop
En svær balanceakt for unge
Enormt fokus på udseende
Mistrivsel i form af forsøg på kropskontrol
Men også fedme og usund livsstil
Kroppen som projekt: Utilfredshedens logik
Jeg ville jo gerne være kommet, men har
måttet melde afbud, når jeg ikke har haft
råd til transport. De sagde i starten, at jeg
ville få hjælp til transporten, sådan forstod
jeg det …Så hvad skulle jeg ellers gøre,
jeg kan jo ikke gå den lange vej uden at
blive helt våd af sved.
Helena 22 år
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Materiale fra Transportministeriets, Cyklistforbundets og Vejdirektoratets høringen d. 18/3-21 om unge og cyklisme, fra transportministeren
2372797_0006.png
GENERATION MEWE
Individualistiske kollektivister,
kollektivistiske individualister
Samtidigt kunne håndtere
self(ies) og hypersocialitet
Mere relationelle end vi tror
– den anden som målestok
Vil gerne fremstå som rigtige
i andres (unges) øjne
At være PÅ og med på det hele
– for ikke at vise sårbarhed
Jeg har bygget sådan en facade op som gør, at jeg skal
på en måde tilfredsstille vennerne og vise den der PÅ-
side hele tiden, så ja – og også være med sådan med
alt hvad der sker rundt omkring vennerne. Så leve
sådan et dobbeltliv på en måde, så jeg kan være
virkelig træt indvendig, men udadvendt så kan jeg
meget sådan være frisk og ja, være den de andre
gerne vil være.
Kasper, 18 år
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 272: Materiale fra Transportministeriets, Cyklistforbundets og Vejdirektoratets høringen d. 18/3-21 om unge og cyklisme, fra transportministeren
2372797_0007.png
HVAD SKAL VI HAVE FOKUS PÅ
HVIS VI VIL FORSTÅ & NÅ UNGE
1.
Hvordan ser ungdomslivet ud for dem? Hvad jonglerer de med?
2.
Hvor er de på vej hen? Hvordan skaber de sammenhæng i deres
liv?
3.
Hvordan har de det (med deres krop)? Hvordan fremstiller de
sig selv?
4.
Hvad tror de andre unge gør? Hvordan sammenligner de sig
med andre unge? Hvilke relationer er vigtige for dem?