Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
7. april 2021
Jonas Wamsler
+45 7244 3369
21/01352-7
1/3
Opfølgningsnotat for høring om unge og
cyklisme
Den 18. marts 2021 afholdt transportministeren en høring om unge og cyklisme.
Som opfølgning på høringen har Vejdirektoratet udarbejdet dette notat, der gennemgår de forslag og input
fra høringen, som vurderes at have relevans for det videre arbejde på cykelområdet. De initiativer, som er
udvalgt, er baseret på de unges udsagn fra høringen, som på baggrund af eksisterende viden på området er
vurderet til at kunne have betydning for unges til- og fravalg af cyklen.
Flere undersøgelser peger på en række forskellige forklaringer på, hvorfor danskerne generelt cykler mindre.
På baggrund af de unges udsagn under høringen er der herunder fremhævet 4 pointer fra høringen, som
Vejdirektoratet vurderer, har en høj relevans i forhold til unges til- og fravalg af cyklen.
Under de forskellige pointer, er der medtaget en eller to kommentarer fra de fire unge, der deltog i høringen.
Byplanlægning og trafiksikkerhed
Det er vigtigt at huske cyklen i forbindelse med byplanlægning, sådan at ny byudvikling og ny infrastruktur
indtænker cyklen både i forhold tryghed, sikkerhed og afstande.
”Det
hænger også sammen med, at der ikke er mange cykelstier ude på landet, og folk kører rigtig stærkt på
landevejene, så det er ikke specielt sikkert at cykle. Jeg kender også flere, der bruger traktor eller knallert i
stedet for.”
(Emilia, Landbrug Ungdom)
”Jeg
tror også, at grunden til, at unge har fravalgt cyklen mere og mere de seneste 10 år er, at der er langt
flere ting, der er rykket væk fra bykernerne. Mine egen arbejdsplads McDonalds ligger ikke inde i Brande by.
Den ligger ude ved motorafkørslen. Det ser vi tit. Samme problematik i Ikast, Vordingborg og Korsør. Alle de
nye ting bliver placeret omkring motorvejene.”
(Daniel, 3F Ungdom)
Problemstillingen, som her fremhæves, er kendt fra andre undersøgelser. Når arbejdspladser, butikker eller
faciliteter placeres langt fra bykerner eller placeres uden en sikker og oplagt cykelvej, så skaber det en ople-
velse af, at det ikke er meningen, at man skal tage cyklen. Der er de seneste år opstået flere byplanlæg-
ningskoncepter, der fokuserer på den tætte by. Et fokus på at uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser
skal placeres indenfor oplagt cykelafstand af bykerne og/eller station, er et initiativ, der vil kunne få flere
unge til at vælge cyklen.
Muligheder for at kombinere cykel og kollektiv transport
Kombinationen af cykler og kollektiv transport bringer cyklen i spil på afstande, der ellers er for store. Derfor
er det vigtigt, at der er fokus på kvaliteten af den kollektive transport.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450