København den 12. april 2021.
Til Folketingets Transportudvelg
Fartreduktioner på vejene er et sandt columbusæg
Spar ca. 47 mia. kr. til vejudvidelser og flere motorveje, reducer trafikstøjen markant, nedsæt
antallet af trafikulykker, undgå naturødelæggelser og reducer CO2-udslippet med 1 million ton om
året.
Det er hvad man kan opnå ved at vise samfundssind og tage hensyn, som vi har lært af pandemien.
Man skal bare acceptere at lette noget på speederen ved at nedsætte hastighedsgrænsen til 80 km/t
på motorveje.
Det lyder forjættende, men kan realiseres.
”De klimamæssige konsekvenser af tiltaget er, at CO2 udledningen fra vejtrafikken bliver reduceret
med ca. 1 mio. tons i 2025, svarende til ca. 9 pct. af udledningen fra vejtrafikken”
Det fremgår af svar fra Transportministeren (Vejdirektoratet) til Transportudvalget på dette spørgsmål:
”Vil ministeren oplyse, hvor stor en CO2-reduktion der årligt kan opnås fra bilkørsel, såfremt hastigheden
på det danske motorvejsnet nedsættes til 80 km/t?”
Kilde:
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/219/svar/1759890/2355790.pdf
En besparelse på 1 million ton CO2 om året er rigtig meget. Og det gode ved lavere hastigheder er at det
er hurtigt og billigt at indføre. Det kræver kun nogle skilte og en ekstra indsats fra politiets fartkontrol. Og
politisk vilje. Færre og mindre alvorlige trafikulykker er også en sikker følge af lavere hastigheder.
I 2004 i Anders Fogh Rasmussens regeringstid blev den generelle hastighedsgrænse på motorveje sat op
fra 110 til 130 km/t. Derved er støjbelastningen steget kraftigt tillige med CO2-udslippet. Den højere
hastighed betyder samtidig, at motorvejens transportkapacitet forringes. Den højeste kapacitet ligger
omkring 80 km/t. Herom senere.
Et flertal i Folketinget har som bekendt besluttet at udslippet af klimagasser skal reduceres med 70 %
sammenlignet med 1990. På transportområdet er der stort set ikke taget initiativer, der effektivt kan
reducere udslippet.
Det er selvindlysende, at hvis man vil opnå et mål skal man ikke foretage initiativer, der gør det mere
vanskeligt at nå målet.
Det er derfor skuffende at Regeringen har udsendt ”Infrastrukturplan 2035”, der, som det mest afgørende,
indeholder nye vejanlæg for 46,9 mia. kr. Danmark har i forvejen fremragende fremkommelighed på et af
verdens absolut mest veludbyggede vejsystemer. Når der kommer ”klumper” i trafikken skyldes de