9. april 2021
Mere gods på banen i Danmark - Udfordringer og
løsninger
Hvad skal der til for at få mere gods på banen i Danmark?
IDA Rail, NJS og Dansk Banegods i samarbejde inviterede i efteråret 2020
aktører fra jernbanegods
branchen
til en workshop med det formål nærmere at diskutere, hvordan man kunne forbedre
rammevilkårene for jernbanegods transporten. Diskussionen tog udgangspunkt i en række oplevede
udfordringer og barrierer, som blev diskuteret og prioriteret, og der blev opstillet en række
løsningsmuligheder.
Resultaterne er gengivet i det følgende.
Effektive terminaler tæt på godsstrømmene
Udfordring:
Der mangler effektive terminaler og flere terminaler, der ligger tæt nok på godstrømmene.
Løsninger:
•
For at gøre det billigere og nemmere at etablere terminaler bør der etableres særlige
normer for spor på terminaler, der afstemmes efter reel hastighed og risikoprofil. Det giver
ikke mening at anvende normer til 180 km/h for spor på en godsterminal, hvor
hastigheden er max. 40 km/h.
•
Terminaler og sporinfrastruktur bør kunne bygges af private virksomheder, kommuner og
havne
–
men staten (infrastrukturforvalteren) bør facilitere (og finansiere)
tilslutningsanlæg til hovedspor og sikre forbindelse til de vigtige hovedgodslinjer, TEN-T,
ScanMed mv.
•
Provenuet fra salg af tidligere sporarealer på stationer og langs banestrækningerne, der
ejes af DSB og Banedanmark skal gå til etablering af nye terminaler for banegods.
•
Der bør stilles krav til kommunerne om, at der skal være sporadgang ved udlægning af nye
arealer til erhvervsudvikling.
•
Terminalerne skal indrettes og udformes efter kunder/operatørers krav, og bør ikke
begrænses af pladsmangel mv., som gør dem vanskelige at anvende.
•
Det skal sikres at Landsplandirektiver indeholder mulige placeringer af terminaler og
læssespor.
•
Der skal være en tilgængelig oversigt over sagsbehandlingstid for ansøgninger for bygning
og ibrugtagelse af terminaler mv. Dette er væsentlig for at kunne udarbejde business case
på nye godstransporter og vælge den rette løsning.
Lige og fair adgang til de danske kombiterminaler Padborg, Taulov og Høje
Taastrup
Udfordring:
Der er i dag ikke en lige og fair adgang til de danske kombiterminaler Padborg, Taulov og Høje
Taastrup. Problemet er bl.a. høje løftepriser, samt en ny Servicefacilitetsforordning, der stiller
krav til åbenhed og transparens og er konkurrenceforvridende i forhold til vejgods.
Løsninger:
•
Kombiterminalerne bør udbydes og drives kommercielt af professionelle terminaloperatører
og uafhængigt af jernbanegodsoperatører for at sikre fair adgang.
•
Servicefacilitetsforordningen bør revideres, så lige konkurrence med vejtransport sikres.
1