Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 266
Offentligt
2369626_0001.png
Ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse
for en ny vejforbindelse til Stevns
23. marts 2021
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Indhold
Introduktion....................................................................................................................................................... 4
1. Resumé ...................................................................................................................................................... 4
1.1 Vurderinger.............................................................................................................................................. 5
1.2 Konklusion: ingen vægtige forhold .......................................................................................................... 6
2. Gennemgang og vurdering af den trafikale analyse...................................................................................... 8
2.1 Gennemførte vurderinger ....................................................................................................................... 8
2.2 Niveau og afklaringsstade ....................................................................................................................... 8
2.3 Vurdering af trafikberegningerne ............................................................................................................ 9
2.4 Vurdering af kapacitetsberegningerne .................................................................................................... 9
2.5 Opsamling ................................................................................................................................................ 9
3. Gennemgang af vurdering af de undersøgte linjeføringsforslag i VVM-undersøgelsen ............................. 10
3.1 Niveau og afklaringsstade ..................................................................................................................... 10
3.2 Teknisk vurdering af forslagene ............................................................................................................ 10
3.3 Opsamling .............................................................................................................................................. 12
4. Vurdering af miljøforhold og naturforhold.................................................................................................. 13
4.1 Niveau og afklaringsstade ..................................................................................................................... 13
4.2 Vurdering af miljøforhold ...................................................................................................................... 14
4.3 Opsamling .............................................................................................................................................. 15
5. Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger ..................................................................................... 16
5.1 Vurdering af budgetoverslag ................................................................................................................. 16
5.2 Stikprøvegennemgang ........................................................................................................................... 18
5.3 Uddybende gennemgang af usikkerhedsvurderinger og håndtering af risici og tidsplan ..................... 19
5.4 Vurdering af de tekniske forudsætninger ............................................................................................. 21
5.5 Opsamling .............................................................................................................................................. 21
6. Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske analyse................................................................... 22
6.1 Økonomiske forudsætninger ................................................................................................................. 22
6.2 Cost-benefit-forholdet ........................................................................................................................... 23
6.3 Opsamling .............................................................................................................................................. 24
7. Vurdering af planer for organisering og finansiering af byggeriet .............................................................. 25
7.1 Udbudsstrategi og organisering ............................................................................................................ 25
7.2 OPP-egnethedsvurdering ...................................................................................................................... 25
7.3 Opsamling .............................................................................................................................................. 25
8. Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger og besparelser ............................................................ 27
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
8.1 Tilpasning til fremtidens transportformer ............................................................................................. 27
8.2 Adgangsforhold for enkeltejendomme ................................................................................................. 27
8.3 Længdeprofilet gennem Vallø Storskov ................................................................................................ 28
8.4 Erfaringsprojekter for anlæg af dalbro .................................................................................................. 28
9. Fremgangsmåde og datamateriale .............................................................................................................. 29
9.1 Fremgangsmåde: ................................................................................................................................... 29
9.2 Datamateriale: ....................................................................................................................................... 30
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0004.png
Introduktion
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets vedtagelse af store
anlægsprojekter på Transportministeriets område skal der forud for vedtagelse af anlægslove
gennemføres en ekstern kvalitetssikring af projekter med en forventet totaludgift på over 250 mio.
kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Ekstern kvalitetssikring er en uafhængig vurdering af planlægnings- og anlægsmyndighedens
projektgrundlag og anlægsoverslag. Blandt andet vurderes det, om det økonomiske overslag, den
trafikale og tekniske løsningsmodel og analysen af den samfundsøkonomiske rentabilitet har en
tilfredsstillende kvalitet.
Denne rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger af VVM-undersøgelsen for
de tre forslag til en ny vejforbindelse til Stevns.
Kvalitetssikringen er gennemført i perioden 29. januar til 22. marts 2021. Læsning af denne rapport
forudsætter forudgående kendskab til VVM-undersøgelsen.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført i henhold til Transportministeriets notat af 2011 om
"Ekstern Kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 2".
Figur 1: Forslag til ny vejforbindelse mellem Sydmotorvejen og Stevns.
Hovedformålet med den eksterne kvalitetssikring er at øge kvaliteten i beslutningsgrundlaget.
Dermed forbedres den udgiftspolitiske styring, og der dannes bedre grundlag for en prioritering af
større anlægsprojekter.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af KPMG i samarbejde med NIRAS.
1. Resumé
Køge Bugt Motorvejen er en central trafiknerve for befolkningen i og omkring Køge og Stevns
kommuner. Motorvejen agerer pendleradgang mod København i nord og Vestsjælland i vest.
Adgangsvejene til Køge Bugt Motorvejen er imidlertid i dag i stigende grad under pres.
Strandvejen fra Stevns samt Ringvejen syd for Køge er allerede i dag meget belastede af
pendlertrafik fra Stevns. Denne belastning forventes at vokse i de kommende år, hvorfor både
Køge og Stevns kommuner ønsker at forbedre vejforbindelsen fra Stevns, Herfølge og den sydlige
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0005.png
del af vejnettet omkring Køge til motorvejsnettet samt at mindske trafikbelastningen gennem
Køge. En ny vejforbindelse mellem Sydmotorvejen og Stevns vil kunne afhjælpe udfordringerne.
Vejdirektoratet har fremlagt resultatet af VVM-undersøgelsen for de tre forslag til en ny
vejforbindelse til Stevns:
(mio. kr.)
Strækningslængde (km)
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB & PTA
Ankerbudget/projektbevilling, inkl. K2a (10%)
Samlet bevilling, inkl. K2a (10%) og K2b (5%)
Forslag A
13,5
519,4
571,3
597,3
Forslag B
17,4
610,4
671,4
701,9
Forslag B-b
16,85
607,1
667,8
698,1
Tabel 1.1: Basisoverslag/oversigt over de tre forslag (FL-indeks 2021, 113,09)
Der er tale om et anlægsarbejde, som ud over selve vejen vil indebære anlæg af nye
vejtilslutninger, faunapassager og en dalbro, som vil påvirke natur og miljø langs strækningen.
VVM-undersøgelsen afrapporteres digitalt og består af en række tekniske og miljømæssige
analyser samt en detaljeret beregning af anlægsomkostningerne. Derudover er undersøgelsen
beskrevet og dokumenteret på et mere detaljeret niveau i en række forudsætningsnotater og
kortbilag.
Den eksterne kvalitetssikring har fået til opgave at vurdere trafikberegninger, tekniske forhold
omkring anlæggelsen, miljø- og naturforhold, anlægsbudget, samfundsøkonomi, risici samt mulige
besparelser og forenklinger.
1.1 Vurderinger
Dette afsnit sammenfatter kvalitetssikringens vurderinger fra hvert af de gennemgåede
områder/temaer.
Trafikanalysen
Trafikberegningerne vurderes at være valide og robuste; dog har den eksterne kvalitetssikring
identificeret enkelte forhold vedrørende OTM 7.1's validitet i området.
Kapacitetsberegningerne er gennemført på grundlag af trafikmodelberegningerne. Den eksterne
kvalitetssikring anbefaler, at VVM-undersøgelsen også præsenterer kapacitetsberegninger af
eksisterende forhold, så "før"- og "efter"-situationen og hermed den reelle effekt på trafikafviklingen
omkring tilkørslen ved Sydmotorvejen (TSA 34) fremstår tydeligere.
Den tekniske analyse
På baggrund af kvalitetssikringen og den tekniske gennemgang vurderer den eksterne
kvalitetssikring overordnet, at linjeføringsforslagene er metodisk gyldige og repræsenterer en
detaljeringsgrad, der som minimum forventes i en VVM-undersøgelse.
Der er fortsat enkelte usikkerheder i projektet, herunder konkretisering af en række brotekniske
løsninger. Konkretiseringen af disse løsninger kan i en senere fase påvirke anlægsbudgettet. Det
er dog normal praksis, at der hersker usikkerhed om de konkrete brotekniske løsninger i
indeværende projektfase. Det vurderes desuden, at længdeprofilet i forslag A gennem Vallø
Storskov ligger uhensigtsmæssigt højt i terræn, samt at det er usikkert, om faunapassagen med
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
en frihøjde på kun 2,3-2,5 m kan opfylde sit formål. Disse forhold bør der være særligt fokus på i
det videre arbejde.
Miljøanalysen
På baggrund af ovenstående gennemgang vurderer den eksterne kvalitetssikring overordnet, at
miljøvurderingsmetoden er velvalgt, og at miljøkonsekvensrapporten og Natura 2000-
væsentlighedsvurderingen har en passende detaljeringsgrad.
Anlægsbudgettet
Samlet vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og prisgrundlaget er metodisk
gyldige og repræsenterer det udarbejdede anlægsbudget. Endelig finder den eksterne
kvalitetssikring, at projektet har identificeret og for hovedparten kvantificeret de mest sandsynlige
risici og indarbejdet disse i risikologgen, dog bemærkes det, at risikoen omkring
mængdeusikkerhed og tillægsarbejder kunne specificeres yderligere.
Samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger for de tre
forslag til en ny vejforbindelse til Stevns er foretaget i OTM-trafikmodellen og
Transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj TERESA og følger den samfundsøkonomiske
manual for transportområdet. Beregningerne er foretaget på et gyldigt grundlag og er metodisk
korrekte.
Mulige reduktioner, forenklinger og besparelser
Der er som udgangspunkt god fokus på at holde omkostninger på et rimeligt niveau, og der er
valgt hensigtsmæssige løsninger i projektet. Dog har den eksterne kvalitetssikring i det
bagvedliggende materiale identificeret mindre potentielle forenklinger og besparelser. Nogle
steder har man til brug for adgang for omkringliggende ejendomme valgt et kanaliseret T-kryds
som adgang til én eller to ejendomme. Dette kunne i stedet løses med en grusvejstilslutning og
derved forenkles uden problemer for brugerne og med potentielle besparelser til følge. Hertil
kommer, at projektet ikke forholder sig til fremtidens transportformer, herunder selvkørende biler,
der kan have påvirkning på udformningen af vejen og anlæg. Det bør i denne sammenhæng
overvejes, om en merinvestering på kort sigt kan indebære væsentlige besparelser på langt sigt.
Endelig bemærker den eksterne kvalitetssikring, at der for dalbroen er anvendt en konservativ
budgettering, idet der blandt referenceprojekterne indgår ét projekt med markant højere
enhedspriser end de øvrige, og som derfor trække enhedspriserne op. Det skal ses i
sammenhæng med, at risikologgen allerede indeholder en væsentlig risiko vedrørende
"Mængdeusikkerhed og tillægsarbejder". Vejdirektoratet har dog oplyst, at enhedsprisen med de
fire referenceprojekter er det bedste bud på den endelige pris.
1.2 Konklusion: ingen vægtige forhold
KPMG har sammen med NIRAS gennemført en ekstern kvalitetssikring af "VVM-undersøgelse for
ny vejforbindelse til Stevns" for Transportministeriet. På baggrund af den eksterne kvalitetssikring
er KPMG og NIRAS ikke blevet bekendt med vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslutning
om at gå videre med projektet på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte
beslutningsgrundlag, herunder i forhold til anlægsbudgettet, risikovurderingen og tidsplanen. Den
eksterne kvalitetssikring har omfattet de i akt 16. af 24. oktober 2006 om Ny Anlægsbudgettering
oplistede fokusområder.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyndighedens projekt i
overensstemmelse med Transportministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af
beslutningsgrundlag på niveau 2 (VVM). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke foretaget
egne undersøgelser. I forhold til processen frem mod godkendelse af projektet bemærker den
eksterne kvalitetssikring følgende forhold, som der bør være særligt fokus på:
Robusthedsvurdering af beregningerne i trafikmodellen OTM 7.1, der er mest valid i
hovedstadsområdet.
Vurdering af længdeprofilet i forslag A gennem Vallø Storskov, hvor det vurderes
uhensigtsmæssigt, at vejen ligger højt i terræn.
Vurdering af faunapassagens evne til at opfylde sit formål med så lille en frihøjde.
Vurdering af valget om kanaliseret T-kryds som adgang til én eller to ejendomme.
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2. Gennemgang og vurdering af den trafikale analyse
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de trafikberegninger, som danner
grundlag for dels kapacitetsberegningerne i krydsene i forbindelse med tilslutningsanlæggene,
dels den samfundsøkonomiske analyse.
På strækningsniveau er trafikberegningerne baseret på OTM version 7.1.
Der er gennemført kapacitetsberegninger af tilslutningsanlæg TSA34 til Sydmotorvejen, ligeledes
baseret på trafikmodelberegninger.
2.1 Gennemførte vurderinger
Vurdering af trafikmodelberegninger og kapacitetsberegninger er gennemført ved, at den eksterne
kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til, hvorvidt
de bagvedliggende modelberegningsforudsætninger er robuste og valide i forhold til VVM-
formålet (f.eks. datagrundlag og influensvejnettets udstrækning)
trafikmodelresultaterne (trafiktallene) vurderes værende rationelle og realistiske
det trafikale grundlag for kapacitetsberegningerne samt tolkningen heraf vurderes at være
rationelle og realistiske.
Vurderingen er gennemført på baggrund af gennemgang af de to notater:
"Trafikmodelberegninger", MOE for Vejdirektoratet, dateret 20. januar 2021
"Trængselsberegninger for rampekryds Sydmotorvejen", MOE for Vejdirektoratet, dateret
23. november 2021.
Der er udført trafikmodelberegninger for følgende scenarier:
Basisscenarie for 2015, 2030 og 2040
Forslag A for 2030 og 2040
Forslag B for 2030 og 2040
Forslag B-b for 2030 og 2040.
2.2 Niveau og afklaringsstade
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effekter og indbyrdes
sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er anvendt i den samfundsøkonomiske
analyse.
Det bemærkes, at den trafikale analyse er i overensstemmelse med sædvanlig praksis og baserer
sig på nuværende forhold, besluttede projekter og byplanmæssige forudsætninger.
Kapacitetsberegningerne for tilslutningen til Sydmotorvejen (TSA34) er foretaget på grundlag af
trafikmodelberegningerne for 2030.
De foretagne vurderinger er afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker
ændringer i projektgrundlaget, som har betydning for beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet
af trafikberegningerne.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på samme niveau og afklaringsstade som set ved
tidligere projekter, hvilket er det niveau, der med rette kan forventes for en VVM-undersøgelse.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Der er ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de trafikale dele af
projektet fundet forhold, der har væsentlig betydning for forståelsen af de trafikale effekter. De
forhold, der fremhæves i det følgende, er således udelukkende forhold, der med fordel kan
inddrages i det videre arbejde med projektet.
2.3 Vurdering af trafikberegningerne
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået den udleverede trafikanalyse. Den eksterne
kvalitetssikring har følgende generelle bemærkning til de foreliggende trafikberegninger for ny
vejforbindelse til Stevns:
Trafikberegningerne er foretaget med OTM 7.1. OTM er grundlæggende en
hovedstadstrafikmodel, og modelresultaterne er derfor mest valide i hovedstadsområdet,
idet bl.a. zoneinddelingen er mindre finmasket, jo længere ud man bevæger sig. Der er til
en vis grad kompenseret herfor med supplerende byplanforudsætninger vedrørende
fremskrivning af befolknings- og arbejdspladsantal, som er baseret på Køge Kommunes og
Stevns Kommunes egne prognoser. Da dette er direkte grundlag for trafikberegningerne,
vurderes det formålstjenligt med en generel følsomhedsvurdering af modelberegningerne.
2.4 Vurdering af kapacitetsberegningerne
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået udleverede teknisk baggrundsrapport. I det
følgende er de væsentligste bemærkninger angivet:
Der er udført kapacitetsberegninger for de to rampekryds i TSA 34. Det trafikale grundlag
er hentet fra trafikmodelberegningerne 2030. Vejdirektoratet bør foretage en
kapacitetsvurdering for rampekrydsene ud fra dagens trafiktal, så man får et overblik over
den reelle effekt på den lokale trafikafvikling.
2.5 Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang af trafikberegninger og
kapacitetsberegninger vurderer den eksterne kvalitetssikring overordnet, at beregningerne er
metodisk gyldige og repræsenterer en detaljeringsgrad, som forventes af en VVM-undersøgelse.
Generelt kan forventes trafikbelastninger på projektstrækningens vestlige del på 7.700-10.300
køretøjer pr. hverdagsdøgn, størst for forslag A. På projektstrækningens østlige del falder
trafikbelastningerne til 1.400-3.700 køretøjer pr. hverdagsdøgn, størst for forslag A.
Projektstrækningen overflytter trafik fra det nuværende vejnet, hvor særligt Strandvejen mellem
Strøby Egede og Køge forventes at få en markant trafikreduktion. Også Køgevej og Stevnsvej vil
blive mærkbart aflastet. Dette gælder for alle forslag med mest udpræget effekt i forslag A.
Trafikberegningerne vurderes at være valide og robuste; dog har den eksterne kvalitetssikring
identificeret enkelte forhold vedrørende de trafikale effekter, som bør vurderes af Vejdirektoratet,
inden projektet offentliggøres.
Kapacitetsberegningerne er gennemført på et grundlag af trafikmodelberegningerne. Den eksterne
kvalitetssikring anbefaler, at der suppleres med kapacitetsberegninger for rampekrydsene ud fra
dagens trafiktal, så man får et overblik over den reelle effekt på den lokale trafikafvikling.
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
3. Gennemgang af vurdering af de undersøgte
linjeføringsforslag i VVM-undersøgelsen
Formålet med dette kapitel er at foretage en teknisk vurdering af de foreslåede linjeføringsforslag.
Vurderingen er gennemført, ved at den eksterne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har
forholdt sig til, hvorvidt
de foreslåede løsninger er realistiske
de foreslåede løsninger er tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets nuværende stadie
de valgte løsninger er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgettet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af gennemgang af tilgængelige tekniske dokumenter og
relevant baggrundsmateriale samt supplerende oplysninger fra Vejdirektoratet og dets tekniske
rådgiver.
Kommentarer til prissætningen, der er opstået som følge af den tekniske gennemgang, er løbende
beskrevet nedenfor eller under gennemgangen af anlægsbudgettet i kapitel 5.
3.1 Niveau og afklaringsstade
Kvalitetssikringen er foretaget på grundlag af det foreliggende materiale, herunder beskrivelser af
tekniske forhold, forudsætningsnotat, trafiksikkerhedsrevision, arbejdsmiljøscreening, jf.
materialelisten indeholdt i afsnit 9. Alle foretagne vurderinger er afgivet under en forudsætning
om, at der ikke fremadrettet sker ændringer i projektgrundlaget, som har betydning for
beslutningsgrundlagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Projektmaterialet vurderes samlet set at være på samme niveau og afklaringsstadie som set ved
tidligere projekter, hvilket er det niveau, der kan forventes ved en VVM-undersøgelse.
Der er generelt ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af de tekniske
dele af projektet fundet forhold, der har væsentlig betydning for anlægsbudgettet.
De forhold, der fremhæves i det følgende, er derudover forhold, der med fordel kan inddrages i det
videre arbejde med projektet.
3.2 Teknisk vurdering af forslagene
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået udleverede forudsætningsnotater, tekniske
rapporter, tegninger mv. På baggrund af denne gennemgang har den eksterne kvalitetssikring
evalueret forslagenes tekniske karakter. I det følgende er de væsentligste bemærkninger angivet.
3.2.1 Vejtekniske løsninger
Længdeprofil i Vallø Storskov
Længdeprofilet i forslag A gennem Vallø Storskov ligger højt i terrænet, ud over det som må anses
for hensigtsmæssigt. Løsningen forekommer ikke tilstrækkelig gennemarbejdet med hensyn til
tilpasning af vejen til det omgivende terræn. Det bør sikres, at vejens tracé ikke fastlåses gennem
dette naturområde, så der bliver mulighed for at optimere i den næste projektfase.
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Overkørsler til naboejendomme
Vejen er planlagt som facadeløs, hvilket vil sige uden indkørsler til vejens naboer. Nogle steder har
man derfor valgt et kanaliseret T-kryds som adgang til én eller to ejendomme, hvilket forekommer
noget overdimensioneret. Det bør overvejes, om vejens status som facadeløs skal fastholdes,
eller om alternative adgangsmuligheder via lokalvejnettet kan etableres.
3.2.2 Brotekniske løsninger
Der er oplyst, at der indgår 14 nye broer i forslagene. Der er ikke udført skitseprojekter for
bygværkerne, og derfor har den eksterne kvalitetssikring ikke haft mulighed for at granske disse.
Der foreligger kun hovedtegninger for 2 af de 14 broer. Det vurderes derfor, at de valgte brotyper
og broarealer kan være behæftet med usikkerhed, hvilket øger den samlede usikkerhed omkring
anlægsoverslagets validitet for bygværkerne. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at
Vejdirektoratet enten skal behandle det som en risiko eller udarbejde tegninger for broerne for at
præcisere anlægsudgifterne.
I den brotekniske beskrivelse er der i bilag 1 vedlagt en oversigt over broerne. Den eksterne
kvalitetssikring har bedt om at få denne oversigt opdateret, så broernes geometri såsom
skæringsvinkel med ny vej, bredde og længde mv. fremgår, og at det på basis af disse oplysninger
er tydeligt, hvorledes broarealer er fremkommet for de enkelte broer. Vejdirektoratet har
efterfølgende opdateret bilaget med broernes længde og bredde.
Vejdirektoratet oplyser, at der i nærheden af nogle af bygværkerne er udført geotekniske boringer,
mens der ved andre bygværker er blevet foretaget vurderinger ud fra karteringskort. På baggrund
af dette må det forventes, at der er en usikkerhed i anlægsoverslaget med hensyn til
funderingsforholdene.
Ved forslag B er der 12 nye broer. Vejdirektoratet oplyser, at der to steder er 2 broer, som
forventes at kunne slås sammen, så der kun er 10 nye broer. Det er disse 10 broer, som er
medtaget i anlægsoverslaget. Hvis det senere viser sig, at antallet af bygværker ikke kan
reduceres fra 12 til 10 stk., må det forventes at bevirke en fordyrelse af anlægsoverslaget.
Bro nr. N120 er en faunapassage type A1 til større dyr, hvor der ønskes en frihøjde på 6 m.
Projektet har haft nogle udfordringer med at opnå denne frihøjde og i den brotekniske beskrivelse
anbefales det, at der vælges den løsning, hvor frihøjden kun bliver 2,3-2,5 m. Den eksterne
kvalitetssikring bemærker, at det er tvivlsomt, om faunapassagen kan opfylde sin funktion ved en
frihøjde på 2,3-2,5 m. Vejdirektoratet har svaret, at der træffes beslutning vedrørende denne bro i
en senere fase.
3.2.3 Geotekniske foranstaltninger
Vejdirektoratet har udarbejdet "Orienterende geotekniske undersøgelser VVM Ny vejforbindelse
Stevns". Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at Vejdirektoratets geotekniske
undersøgelse lever op til, hvad der normalt kræves på dette niveau. Umiddelbart vil den
økonomiske vurdering af omkostningerne skulle justeres, når der udføres supplerende
undersøgelser. Heri ses den største usikkerhed.
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
3.2.4 Afvandingstekniske løsninger
I Miljøkonsekvensrapporten er det anført, at bassiner dimensioneres for et afløbstal på 1 l/s/red.
ha. Der henvises samtidig til baggrundsnotat fra Sweco, hvori det er anført, at der er indregnet et
tillæg på 30% som fremskrivning af forventet stigning i nedbørsintensiteten over de næste 100 år.
Dimensioneringsgrundlaget er derfor uklart i forhold til VD's normale dimensioneringspraksis, hvor
der regnes med 30% tillæg på årsnedbør og 20% i usikkerhedsfaktor som følge af koblede
regnhændelser for ikke-urbane områder. Det bedes derfor belyst nærmere, hvilke designkriterier
der er benyttet ved beregning af nødvendige bassinstørrelser, idet der er mere end 30% forskel på
de beregnede udløbsmængder, når man sammenligner de to dokumenter.
I Miljøkonsekvensrapporten anføres det i afsnit 17.1, at udløb fra bassiner i praksis ikke kan være
mindre end 5 l/s. Dette stemmer ikke overens med, at der findes tekniske løsninger, der kan
regulere vandstrømme til mindre end 1 l/s, og ifølge afgørelse fra NMK (NMK-10-00573) er der
principielt ingen nedre grænse for flow.
Ved vurdering af den hydrauliske konsekvens for det enkelte vandløb er der i Tabel 17-4 og Tabel
17-6 benyttet afløbstal fra bassinerne, som i nogle tilfælde er mindre end 5 l/s. Det giver derved et
fejlagtigt indtryk ved sammenligningen af den procentvise merbelastning på den enkelte recipient.
Benyttes der f.eks. 5 l/s på vandløb B3 i stedet for de anførte 1,47 l/s, i forhold til vandløbets
årsmiddelvandføring på 2,25 l/s, giver dette en påvirkning, der er væsentlig støre end de 65%,
som er anført i tabellen.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der savnes en redegørelse for valg af
klimasikringsniveau og forudsætninger for dimensionering af bassiner.
3.3 Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og tekniske gennemgang vurderer den eksterne
kvalitetssikring overordnet, at linjeføringsforslagene er metodisk gyldige og repræsenterer en
detaljeringsgrad, der som minimum forventes af et skitseprojekt i en VVM-undersøgelse.
Der er fortsat en række usikkerheder i projektet, som i en senere fase kan give anledning til, at
budgettet udfordres med mulige budgetforøgelser. Det vurderes desuden, at længdeprofilet i
forslag A gennem Vallø Storskov ligger uhensigtsmæssigt højt i terræn, samt at det er usikkert,
om faunapassagen med en frihøjde på kun 2,3-2,5 m kan opfylde sit formål.
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0013.png
4. Vurdering af miljøforhold og naturforhold
Miljøkonsekvensrapporten er gennemført i henhold til lov om ændring af lov om offentlige veje
mv., jernbaneloven og forskellige andre love (lov nr. 658 af 08/06/2016). Ifølge denne er der ikke
krav om, at myndighederne skal afgive en afgrænsningsudtalelse om, hvor omfattende og
detaljerede de oplysninger skal være, som bygherre skal fremlægge i miljøkonsekvensrapporten.
Der er udarbejdet et forudsætningsnotat, som ifølge læsevejledningen i miljøkonsekvensrapporten
fastlægger forudsætningerne for udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderingen af projektet.
Forudsætningsnotatet er ikke blevet udleveret i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring, og
afgrænsningen af projektet er derfor foretaget på baggrund af afsnit 4.1 i
miljøkonsekvensrapporten.
Ifølge miljøkonsekvensrapportens læsevejledning i kapitel 2 består den samlede
miljøkonsekvensvurdering af projektet ud over forudsætningsnotatet af en
miljøkortlægningsrapport, flyfotokortlægningsrapport, naturkortlægningsrapport og
miljøkonsekvensrapporten. Kun miljøkonsekvensrapporten (herunder tillige rapporter vedrørende
Landskabsanalyse, Natura 2000-væsentlighedsvurdering og Vurdering af Bilag IV-arter) er blevet
udleveret i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring, hvorfor kortlægningsrapporterne ikke er
gennemgået. Det forudsættes derfor, at de tre kortlægningsrapporter er tilstrækkelige.
4.1 Niveau og afklaringsstade
Det fremgår af miljøkonsekvensrapporten, at kortlægningen er gennemført ud fra tre principielle
forslag, som går henholdsvis nord om Hårlev og gennem Vallø Storskov eller syd om Hårlev og syd
om Vallø Storskov. Omkring de to linjeføringer er der udpeget en undersøgelseskorridor, som
vejen skal ligge indenfor. Korridoren er som udgangspunkt 600 m bred, men er udvidet til 1000 m
gennem Natura 2000-område (ved krydsning af Tryggevælde Å) og skov (ved krydsning af Vallø
Storskov) samt ved tilslutninger til eksisterende veje, hvor der kan være et større arealbehov.
Denne afgrænsning af kortlægningsområdet vurderes umiddelbart tilstrækkelig.
Rapportens vurderingsmetode som præsenteret i miljøkonsekvensrapportens kapitel 6 vurderes at
være velvalgt og i tråd med udkast til vejledning til miljøvurderingsloven, EU-vejledning om
udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporter
1
samt vejloven.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektbeskrivelsen er dækkende vedrørende de for
miljøvurderingen mest afgørende informationer og svarende til projektets stade. Den eksterne
kvalitetssikring finder, at beskrivelsen af anlægsarbejde og udformning af den endelige
vejstrækning har et tilfredsstillende detaljeringsniveau i forhold til en miljøkonsekvensrapport. Den
eksterne kvalitetssikring bemærker dog, at miljøkonsekvensrapporten ikke indeholder en tydelig
gennemgang af gældende lovgivning, da der ikke inkluderet et separat kapitel om lovgivning, og
kun i støjkapitlet er inkluderet et afsnit om lovgrundlag. Vejdirektoratet har oplyst, at lovgrundlaget
fremgår af naturkortlægningsrapporten samt miljøkortlægningsrapporten.
Den eksterne kvalitetssikring har generelt fundet, at vurderingerne bygger på et fyldestgørende
datagrundlag, og at relevante tilgængelige data er inkluderet. Vurderingerne er gennemført
systematisk og er generelt velargumenteret. For enkelte kapitler har den eksterne kvalitetssikring
dog bemærket fejl og mangler, som konkret er beskrevet nedenfor.
1
Environmental Impact Assessment of Projects: Guidance on the preparation of the Environmental Impact Assessment Report (EC,
2017)
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
4.2 Vurdering af miljøforhold
Natur og biodiversitet
Overordnet set er vurderingerne fyldestgørende, og kortlægningsområdet er dækkende.
Vurderingerne af påvirkninger på pattedyr og fugle fra støj er dog baseret på meget begrænset
videnskabelig data, og det vurderes, at vurderingerne ikke er tilstrækkeligt dokumenterede.
Vurderingerne af bilag IV-arter i Appendix B er overordnet fine, men det bemærkes, at det ikke er
Habitatdirektivets Artikel 17 afrapporteringen fra 2019, der ligger til grund for beskrivelsen af
bevaringsstatus for bilag IV-arterne, men derimod ældre håndbøger (2007, 2011).
Natura 2000-væsentlighedsvurdering
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der kun er udarbejdet én væsentlighedsvurdering for
projektet. Grundet projektets omfang og beliggenhed direkte i et Natura 2000-område med
anlægsarbejder hen over (og muligvis direkte i) kortlagte habitatnaturtyper har den eksterne
kvalitetssikring stillet spørgsmål til, om én væsentlighedsvurdering er tilstrækkelig. Det bemærkes
også, at vurderingen af påvirkningen på Natura 2000-området fremstår mangelfuld, da der blandt
andet mangler henvisninger til bevaringsstatus for naturtyper/arter og en vurdering i forhold til
vandområdeplanerne. Vejdirektoratet har oplyst, at afsnittet justeres, men at der fortsat ikke
vurderes at være en væsentlig påvirkning, og at der derfor ikke skal udarbejdes en
konsekvensvurdering.
Vejdirektoratet oplyser, at der ikke er habitatnaturtyper i Tryggevælde Ådal, som påvirkes
væsentligt af anlægsarbejdet eller anvendelse af den nye vej, da arbejdsarealerne for bropillerne
ikke kræver tørholdelse i anlægsfasen. Det oplyses yderligere, at såfremt anlægsarbejderne mod
forventning kræver tørholdelse, vil dette blive væsentlighedsvurderet. Den eksterne
kvalitetssikring gør opmærksom på, at der i Appendix C (Foreløbig Natura 2000-
væsentlighedsvurdering) står, at det ikke kan udelukkes, at der vil ske anlægsarbejde i
habitatnatur, og at der vil blive lagt køreplader ud. Herudover fremgår det, at der kan forekomme
spild til vandløbet, men at dette forsøges minimeret. Den eksterne kvalitetssikring anser
udlægning af køreplader og minimering af spild som implementering af afværgeforanstaltninger,
hvilket jf. vejledning til habitatbekendtgørelsen vil udløse krav om Natura 2000-
konsekvensvurdering. Vejdirektoratet har efterfølgende oplyst, at dette ikke er ment som en
afværgeforanstaltning, og at det vil blive indarbejdet som en del af projektbeskrivelsen, og at
rapporten opdateres, så det kan udelukkes, at der påvirkes habitatnatur.
Overfladevand
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der ikke er foretaget en vurdering af påvirkningen af
næringsstoffer fra vejvand til slutrecipienten. Vejdirektoratet har oplyst, at det rettes til.
Afværgeforanstaltninger
Den eksterne kvalitetssikring kan konstatere, at afsnittene om afværgeforanstaltninger i
fagkapitlerne ikke stemmer helt overens med det, der står beskrevet i opsamlingskapitel 20 om
afværgeforanstaltninger, og at der for flere af fagkapitlerne ikke er inkluderet helt gængse
afværgeforanstaltninger, som med fordel kunne inkluderes. Vejdirektoratet oplyser, at kapitel 20
opdateres.
Kumulative effekter
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at emnet i vurderingen af de kumulative effekter kun er
behandlet med meget overordnede betragtninger. Den eksterne kvalitetssikring efterlyser flere
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
informationer om de eventuelle tidsmæssige eller geografiske overlap som dokumentation for
vurderingen af den kumulative effekt. Vejdirektoratet har oplyst, at afsnittet opdateres.
4.3 Opsamling
På baggrund af ovenstående gennemgang vurderer den eksterne kvalitetssikring overordnet, at
miljøvurderingsmetoden er velvalgt, og at miljøkonsekvensrapporten og Natura 2000-
væsentlighedsvurdering har en passende detaljeringsgrad.
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0016.png
5. Vurdering af anlægsbudgettet og forudsætninger
Følgende kapitel præsenterer den eksterne kvalitetssikrings vurdering af anlægsmyndighedens
anlægsbudget, der danner grundlag for bevilling og reservetildeling, herunder vurderes det, om
forudsætningerne er tilstrækkeligt dokumenteret og relevante.
Vurderingen er gennemført ved:
Uddybende gennemgang af projektspecifikke områder, der efter den eksterne
kvalitetssikrings vurdering er særlig risikobetonede grundet omkostningsstørrelse og
mangel på dokumentation.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder med udgangspunkt i risikobetonede
budgetposter.
Teknisk vurdering af foreslåede løsninger og vurdering af om løsningerne er tilstrækkeligt
afdækket og realistiske i forhold til projektstadiet.
5.1 Vurdering af budgetoverslag
Nærværende afsnit præsenterer en helhedsvurdering af budgetoverslagene, herunder en
vurdering af om budgettet opfylder kravene i Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
Der er udarbejdet tre anlægsoverslag, som fremgår i nedenstående tabel. For hver etape er der
udregnet et anlægsoverslag i henhold til Vejdirektoratets pris- og mængdebibliotek. Vejdirektoratet
har fremsendt bagvedliggende dokumentation for eventuelle afvigelser fra prisbiblioteket og andre
korrektioner, herunder dokumentation for eksterne rådgiveres kalkulationer på udvidelser.
(mio. kr.)
Strækningslængde (km)
Veje, inkl. EKB
Bygningsværker og broer, inkl. EKB
Øvrige entrepriser, inkl. EKB
Øvrige anlægsudgifter, inkl. EKB
Entreprisearbejder i alt, inkl. EKB
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt, inkl. EKB
Projektering, tilsyn og administration (17%)
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg K2a (10%)
Ankerbudget/projektbevilling
Korrektionstillæg K2b (5%)
Samlet bevilling, inkl. K2a (10%) og K2b (5%)
Forslag A
13,5
243
83,6
16,7
31,8
375,2
55,9
431,1
88,3
519,4
51,9
571,3
25,9
597,3
Forslag B
17,4
278,4
79,1
21,7
42,9
422,2
84,4
506,6
103,8
610,4
61
671,4
30,5
701,9
Forslag B-b
16,85
273,7
79,1
21,4
49,3
423,4
80,5
503,9
103,2
607,1
60,7
667,8
30,4
698,1
Tabel 5.1: Anlægsoverslag for de tre undersøgte forslag (FL-indeks 2021, 113,09)
I henhold til Ny Anlægsbudgettering skal der i videst muligt omfang anvendes erfaringsbaserede
enhedspriser, der baseres på realiserede priser fra sammenlignelige projekter. Anlægsbudgettet er
udarbejdet med udgangspunkt i Vejdirektoratets overslagssystem, der indeholder licitationspriser
fra alle Vejdirektoratets afsluttede anlægsprojekter. Prisbiblioteket er tilpasset på baggrund af
lignende entrepriser, som sikrer, at priserne afspejler anlægsoverslaget. Den anvendte metode
giver mulighed for at ændre enhedspriser, hvor et kommentarfelt sikrer sporbarhed for eventuel
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
dokumentation og henvisninger til delberegninger. Mængder estimeres på baggrund af
beregninger udarbejdet af Sweco og tegninger af projektet.
Anlægsbudgettet er udviklet iterativt og er kontinuerligt forbedret i udarbejdelsesprocessen
baseret på interne arbejdsmøder og ekstern rådgivning.
Vejdirektoratet prissætter i udgangspunktet altid projekter ud fra en gennemsnitsbetragtning af
projekttype, kompleksitet, lokalitet, funderingsforhold mv. – dvs. med udgangspunkt i
prisbiblioteket med udvalg af sammenlignelige projekter. Prissætning beror altid på historiske
priser, dvs. licitationspris fra gennemførte projekter. For indeværende projekt er fire
sammenlignelige projekter fra perioden 2010-2016 benyttet for på den måde delvist at tage højde
for konjunkturforskelle.
Desuden indregnes efterkalkulationsbidrag EKB og udgifter til projektering, tilsyn og administration
i overensstemmelse med Vejdirektoratets retningslinjer herfor.
I henhold til Ny Anlægsbudgettering skal korrektionstillæg K2a og K2b udgøre hhv. 10% og 5%.
K2b er i forhold til tidligere reduceret fra 20% til 5%, hvilket Vejdirektoratet og Transport- og
Boligministeriet har oplyst den eksterne kvalitetssikring, skyldes erfaringer med en række
vejprojekter, der tidligere er gennemført under budget.
Opdatering af anlægsoverslaget
Vejdirektoratet har ikke fremsendt opdateringer af anlægsoverslaget til ekstern kvalitetssikring,
idet de af kvalitetssikringen fundne uregelmæssigheder har været af meget begrænset karakter.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger til anlægsoverslaget.
Efterkalkulationsbidrag (EKB)
Det fysiske anlægsoverslag tillægges et erfaringsbaseret efterkalkulationsbidrag (EKB) til
håndtering af undervurderede fysiske mængder. Vejdirektoratet oplyser, at de anvendte EKB-
satser er aftalt med ministeriet, og at nyligt efterkalkulerede projekter ikke giver belæg for at
afvige fra standardsatserne.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke yderligere bemærkninger til EKB.
Projektering, tilsyn og administration (PTA)
PTA beregnes som en fast procentsats af det samlede basisoverslag. I denne er det fastsat til
17%, hvilket er i overensstemmelse med Vejdirektoratets standarder for anlægning af nye
vejforbindelser.
Vejdirektoratet oplyser hertil, at direktoratet løbende efterkalkulerer afsluttede projekter.
Spredningen på PTA på gennemførte projekter er stor, men efterkalkulationerne viser, at nye
vejprojekter historisk har haft et forbrug til PTA omkring de 17%.
Den eksterne kvalitetssikring finder fremgangsmåden metodisk gyldig og har ikke yderligere
bemærkninger til PTA.
Arealerhvervelse
Der er udarbejdet et detaljeret arealerhvervelsesbudget af Vejdirektoratets afdeling "Areal og
Geodata". Budgettet er indsat som sumpost pr. forslag i overslagssystemet.
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået arealerhvervelsesbudgettet og har ikke
bemærkninger til posten arealerhvervelse.
Prisbibliotek
Der er i anlægsbudgettet anvendt forskellige entreprisepriser for anlæggelse af nye
vejforbindelser.
Erfaringsentrepriserne er udvalgt for en periode fra 2010-2016 for ligeledes at afdække forskellen
mellem højkonjunktur- og lavkonjunkturperioder, da priserne i disse perioder erfaringsmæssigt har
varieret mere end Danmarks Statistiks vejindeks.
Erfaringspriserne for jord- og belægningsarbejder baserer sig på priser for fire sjællandske
projekter, da der erfaringsmæssigt er forskel på licitationspriser fra sjællandske og jyske/fynske
projekter:
1120,22 Grevinge omfartsvej, september 2010
12710.200 Slagelse omfartsvej, februar 2011
12810.202 Næstved omfartsvej, februar 2011
1128.200 Hønsinge omfartsvej, august 2016
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået de tekniske enhedspriser og har foretaget eksterne
sammenligninger.
Enhedspriserne for anlægsprojektet er baseret på Vejdirektoratets prisbiblioteker svarende til
licitationspriser fra allerede gennemførte projekter. Det opfylder retningslinjerne for hovednotat for
Ny Anlægsbudgettering af december 2017.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsmyndigheden har valgt en metodisk gyldig
fremgangsmåde, og har ikke yderligere bemærkninger.
Samlet vurdering
Den eksterne kvalitetssikring finder, at ankerbudgettet virker gennemarbejdet og har et niveau af
detaljering og præcision, som man må forvente i forhold til projektets stadie.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at beregningerne og fremgangsmåden, der fører
frem til ankerbudgettet, er valide og metodisk accepteret.
5.2 Stikprøvegennemgang
En stikprøvegennemgang er foretaget for anlægsoverslagene for de tre forslag med særlig vægt
på risikobetonede forhold og udvælgelse af minimum én budgetpost pr. hovedpost for hvert
forslag. Udvælgelse af budgetposterne er foretaget ud fra en prioriteret tilgang ved at fokusere på
de budgetposter, der udgør hovedparten af anlægsbudgettet.
Stikprøvegennemgang for udvalgte poster
Den eksterne kvalitetssikrings gennemgang af centrale budgetposter præsenteres for forslag A, B
og B-b, og bemærkningerne skal anses som generelle og gældende for de tre forslag. Stikprøven
er udvalgt for hver af de fire hovedposter i budgettet, og de væsentligste poster er herefter
udvalgt til gennemgang, som det fremgår i kolonnen "budgetpost".
18
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0019.png
Hovedpost
Veje
Bygningsværker og
broer
Øvrige entrepriser
Budgetpost
Projektvej
Dalbro
Forslag A
81%
79%
Forslag B
85%
71%
Forslag B-b
87%
71%
Samlet vurdering
Accepteret
Accepteret
Tavler, beplantning
mv.
100%
100%
100%
Accepteret
Øvrige
anlægsudgifter
Entreprisearbejder i
alt
Ledningsarbejder
og markskader
20%
12%
15%
Accepteret
Stikprøve
76%
75%
75%
-
Tabel 5.2: Hovedpostfordeling for stikprøvegennemgang (beregning er ekskl. EKB)
Projektvej
Den eksterne kvalitetssikring har påpeget en mindre justering omfattende et tillæg (15kr/m3) til
afgravning af en mindre mængde eksisterende sandmateriale, så det sikres, at bæreevnen af
råjordsplanum er tilstrækkelig. I alt et tillæg på mellem 105.000 kr. og 230.000 kr. i de respektive
anlægsoverslag.
Bygningsværker og broer
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der er stor spredning i priserne for de fire
referenceprojekter, der benyttes til beregning af enhedsprisen for dalbroen over Tryggevælde
Ådal. Særligt referenceprojektet ved Funder Ådal trækker enhedsprisen markant op, hvilket skaber
en konservativ budgettering, der bør være dækket af risikoen "Mængdeusikkerhed og
tillægsarbejder" og derfor ikke skal medføre en øget enhedspris. Vejdirektoratet har oplyst, at
enhedsprisen med de fire referenceprojekter er det bedste bud på den endelige pris.
Tavler, beplantninger, hegn
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der benyttes skønnede gennemsnitspriser for tavler og
skilte på større og mindre veje frem for en enhedspris baseret på prisbiblioteket, som er
Vejdirektoratets praksis ved andre elementer i anlægsoverslaget.
Diverse udgifter
Ingen væsentlige bemærkninger.
Samlet vurdering
Baseret på stikprøvekontrollen finder den eksterne kvalitetssikring, at anlægsmyndigheden har
benyttet metodisk gyldige fremgangsmåder. Der er ikke fundet anledning til at foretage en dybere
gennemgang ud over ovenstående kommentarer.
5.3 Uddybende gennemgang af usikkerhedsvurderinger og håndtering
af risici og tidsplan
Den eksterne kvalitetssikring har gransket risikologgen, inkl. risikobeskrivelse og angivelse af
sandsynlighed og konsekvens for hver risiko. Der har desuden været afholdt et møde med
Vejdirektoratet, hvor projektets risikohåndteringsproces og udvalgte risici er drøftet.
Risikoniveauerne er bestemt ved en afholdt workshop med 13 medarbejdere fra Vejdirektoratet,
der hver især har bidraget med ekspertviden og erfaringer i forhold til størrelsen af de enkelte
kritiske hændelser, samt eksterne konsulenter fra Sweco og COWI. Sandsynligheder og
konsekvenser er baseret på professionelle skøn fra workshoppens deltagere såvel som såkaldte
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0020.png
defaults, der er en intern bruttoliste over potentielle risici, som er udarbejdet på baggrund af
erfaringer fra tidligere projekter.
Af risikooversigten fremgår det samlede risikotillæg. Disse værdier er beregnet ved at gange den
enkelte risikos sandsynlighed med den konsekvens, som hændelsen har, hvis den indtræffer.
Risikotillægget er således et samlet billede af de økonomiske konsekvenser af det mest
sandsynlige udfald af de identificerede risici. Beregningsmetode og statistiske fordelingsudfald er
en anerkendt metode og vurderes som gyldige i forhold til beregning af projektets risici.
Som det ses af tabel 5.3, rummer ankerbudgettet for de tre forslag mellem 97 og 111 mio. kr. i
efterkalkulationsbidrag og korrektionstillæg (K2a), altså reserver der matcher det beregnede
risikotillæg.
(mio. kr.)
Fysikoverslag, ekskl. EKB
Reserve i alt
EKB
K2a
Risikotillæg
Budgetsikkerhed
Forslag A
439
97
48
49
75
62%
Forslag B
518,2
111
54
57
81
65%
Forslag B-b
515,7
111
54
57
82
64%
Tabel 5.3: Budgetsikkerhed per forslag (Vejindeks 2020K2, 106,06)
For de tre forslag er budgetsikkerheden (målt som fraktil af det samlede budget, inkl. risikotillæg)
større end 60%. Vejdirektoratet oplyser, at projekter med en budgetsikkerhed på omkring 60%
erfaringsmæssigt er typisk for en VVM-undersøgelse. Ligeledes vurderer den eksterne
kvalitetssikring, at budgetsikkerheden ikke er så uforholdsmæssig høj, at den giver anledning til
revurdering af risici.
Den væsentligste hændelse (Mængdeusikkerhed og tillægsarbejder) for de tre forslag er sat, jf.
Vejdirektoratets Default, til +15/20/25% af entreprisesummen ekskl. arkæologi (hhv. 57,76 mio.
kr., 63,38 mio. kr. og 62,86 mio. kr.). Vejdirektoratet er selv efterfølgende blevet opmærksom på,
at default-satsen ikke er opdateret fra forundersøgelsen til VVM-undersøgelsen, hvor default-
satsen er +10/15/25% af entreprisesummen ekskl. arkæologi. Vejdirektoratet justerer satsen
inden anlægslov. Ændringen har ikke betydning for anlægsoverslaget.
Det bemærkes, at den væsentligste risiko (Mængdeusikkerhed og tillægsarbejder) for de tre
forslag ikke er specificeret konkret. Det anbefales, at denne risiko specificeres konkret med fokus
på de væsentligste omkostningsdrivende mængder.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at det hverken i risikoanalysen eller den
samfundsøkonomiske analyse vurderes, hvad konsekvenserne af en eventuel forsinkelse af
projektet er. Risikoanalysen berører risikoen for manglende offentlige godkendelser, men andre
risikofaktorer vedrørende forsinkelser berøres ikke.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at anlægsprojektet på nuværende stadie er økonomisk
forberedt på de mest sandsynlige risici.
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
5.4 Vurdering af de tekniske forudsætninger
De tekniske forudsætninger er gennemgået ved brug af systematisk gennemgang og stikprøver af
anlægsoverslag og dokumentation for de tre forslag.
Det fremsendte tekniske materiale og forudsætningsnotatet inkluderer veldefinerede
forudsætninger, som vurderes metodisk gyldige for udarbejdelsen af anlægsoverslagene. Den
bagvedliggende dokumentation inkluderer også en væsentlig sporbarhed og vurderes som
værende gyldig for projektets nuværende stadie.
5.5 Opsamling
På baggrund af ovenstående kvalitetssikring og analyser vurderer den eksterne kvalitetssikring, at
beregningerne og prisgrundlaget er metodisk gyldige og repræsenterer de udarbejdede
anlægsbudgetter.
Endelig finder den eksterne kvalitetssikring, at projektet har identificeret og for hovedparten
kvantificeret de mest sandsynlige risici og indarbejdet disse i risikologgen for de tre forslag.
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
6. Vurdering af den overordnede samfundsøkonomiske analyse
Nedenfor gennemgås de samfundsøkonomiske beregninger, inkl. trafikale effekter for de
opstillede forslag til en ny vejforbindelse til Stevns.
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet, hvorvidt
omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med Transportministeriets
samt Finansministeriets retningslinjer for samfundsøkonomiske beregninger
tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, og eventuelle konsekvenser ved udsættelse af
projektet er tilstrækkeligt beskrevet
behov, målsætninger og risici for projektet er tilstrækkeligt beskrevet
tidspunktet for ibrugtagelse, der fremgår af den samfundsøkonomiske beregning, er
realistisk, i forhold til hvornår projektet reelt kan igangsættes.
Analysen omfatter gennemgang af:
VVM-undersøgelsens bagvedliggende dokumentation
De understøttende samfundsøkonomiske beregninger
Møder og dataudveksling med Vejdirektoratet og gennemgang af forudsætningerne for de
samfundsøkonomiske beregninger.
Den samfundsøkonomiske analyse indeholder tre forslag, benævnt forslag A, forslag B og forslag
B-b. Der er ikke beregnet med afsæt i noget hovedalternativ. Forslagene vurderes af den eksterne
kvalitetssikring som relevante at udføre beregningerne på.
6.1 Økonomiske forudsætninger
Anvendelse af enhedspriser
DTU's seneste version af Transportøkonomiske Enhedspriser, der fastlægges i samarbejde med
Transportministeriet samt Finansministeriet, skal afspejles i vurdering af de økonomiske
forudsætninger, herunder kalkulationsrente, skatteforvridningstab, nettoafgiftsfaktor og
kalkulationsperiode.
Den eksterne kvalitetskontrol har gennemført stikprøvekontrol og sumkontroller på de anvendte
enhedspriser.
Transportministeriets Transportøkonomiske Enhedspriser ver. 1.95 er benyttet. Der er i januar
2021 udgivet en ny version af Transportministeriets Transportøkonomiske Enhedspriser ver. 1.96.
Den eneste ændring i denne version er, at kalkulationsrenten er sænket med 0,5 procentpoint
efter anmodning fra Finansministeriet.
Kalkulationsrente, skatteforvridningstab og nettoafgiftsfaktor
Kalkulationsrenten udgør 3,5% for kalkulationsperioden 0-35 år og 2,5% for kalkulationsperioden
36-50 år.
Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) er angivet til 10%, og nettoafgiftsfaktoren er
angivet til 1,28.
Det er i overensstemmelse med standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser (ver. 1.96
2021).
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Kalkulationsperiode og fordeling af anlægsomkostninger
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år, hvilket er i overensstemmelse med
standarderne fra Transportøkonomiske Enhedspriser.
Byggeperioden strækker sig i de samfundsøkonomiske analyser over årene 2025-2031 med
ibrugtagelse i 2030, og anlægsomkostningerne er for alle forslagene fordelt over en periode på
seks år fra 2025 til 2031 med en fordeling på henholdsvis 2%, 9%, 20%, 30%, 25%, 15% af de
samlede anlægsomkostninger. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at dette teknisk set er
realistisk.
Restværdien for anlægsprojektet er for alle forslag indregnet i overensstemmelse med Transport-
og Boligministeriets retningslinjer.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske forudsætninger for de
samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
6.2 Cost-benefit-forholdet
Det er formålet med den samfundsmæssige analyse at give en systematisk vurdering af
samfundets fordele og ulemper ved forslagene. Den skal understøtte politisk prioritering mellem
de forskellige investeringsforslag i den offentlige sektor.
Nettonutidsværdi, intern rente og nettogevinst pr. offentlig investeret krone
Cost-benefit-analysen skal i princippet belyse samtlige fordele og ulemper ved tiltag i form af
gevinster og omkostninger målt i kr. I TERESA-modellen opgøres det som nettonutidsværdi, intern
rente og nettogevinst pr. offentlig investeret krone for de enkelte forslag.
Tids- og kørselsgevinsterne for de enkelte forslag er opgjort på grundlag af den seneste version af
Landstrafikmodellen til brug for de samfundsøkonomiske vurderinger. Den eksterne
kvalitetssikring vurderer, at de opgjorte tidsgevinster og kørselsomkostninger udgør et anvendeligt
grundlag til beregning af udbygningsforslagenes brugergevinster.
Hovedresultaterne af den samfundsøkonomiske analyse viser, at effekterne af projektet overgår
omkostningerne. Projektets forslag A er beregnet til at have en positiv nettonutidsværdi på 1.623
mio. kr., en intern rente på 11,1% og en nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone på 5,2 kr.
Forslag B beregnes til at have en positiv nettonutidsværdi på 904 mio. kr., en intern rente på 7,2%
og en nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone på 2,5 kr. Mens forslag B-b er beregnet til at
have en positiv nettonutidsværdi på 905 mio. kr., en intern rente på 7,1% og en nettogevinst pr.
offentlig omkostningskrone på 2,3 kr. Det kan altså konstateres, at alle forslag er
samfundsøkonomisk rentable.
De tre forslag er beregnet med åbningsår i 2030, mens beregningerne for trafikal vækst i
gevinsterne sker på baggrund af modelberegninger for 2040.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at der er udarbejdet yderligere følsomhedsanalyser af
centrale parametre som anlægsomkostninger, gener, tidsgevinster og CO2-pris.
Gener og eksterne omkostninger
Der er ikke medregnet gener under anlæg, da det er vurderet, at disse vil være minimale. Da der
er tale om en ny vejforbindelse i et ikke-bynært område, er det den eksterne kvalitetssikrings
vurdering, at vurderingen er korrekt.
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
De eksterne omkostninger er værdisætning af ændringer i kategorierne antal uheld, støj,
luftforurening og klima (CO2) for en ny vejforbindelse i forhold til en situation med bevarelse af de
nuværende forhold. Disse beregninger bygger på de eksisterende enhedspriser. Den eksterne
kvalitetssikring har ikke bemærkninger hertil.
6.3 Opsamling
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at de samfundsøkonomiske beregninger for de tre
forslag for projekt ny vejforbindelse til Stevns er foretaget i OTM-trafikmodellen og
Transportministeriets samfundsøkonomiske værktøj TERESA og følger den samfundsøkonomiske
manual for transportområdet, og at beregningerne er foretaget på gyldigt grundlag og er metodisk
korrekte.
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
7. Vurdering af planer for organisering og finansiering af
byggeriet
Formålet med dette kapitel er at vurdere, hvorvidt anlægsmyndigheden i forhold til projektets
stade og karakter har gjort relevante overvejelser om projektets organisering, herunder størrelse,
kompetencebehov samt brug af eksterne rådgivere mv., herunder om risikoanalysen er inddraget i
overvejelserne omkring projektets organisering. For så vidt angår udbudsform, vurderes det, om
anlægsmyndighedens indledende overvejelser er relevante og fornuftige i forhold til projektets
stade og karakter.
7.1 Udbudsstrategi og organisering
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet notat om
organisering og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold til projektets
stade og karakter.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, men finder dog anledning til
at fremhæve, at der med fordel allerede i VVM-undersøgelsen kan foretages en vurdering af
arbejdernes karakter, projektets risikoprofil, udbudsstrategi, entrepriseform og Vejdirektoratets
erfaringer med projekttypen. Dette vurderes at give et bedre fundament for igangsætning af det
efterfølgende arbejde, hvis projektet besluttes. En senere stillingtagen til udbudsstrategi og
entrepriseform for projektet vurderes at indebære en risiko for, at der i forbindelse med
detailprojekteringen foretages nogle valg, der kan påvirke vurderingen, så det ikke udelukkende er
projektets karakteristika og risikoprofil såvel som Vejdirektoratets erfaringer med tidligere
projekter, der påvirker beslutningen. Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at der i
forbindelse med udformning af projektets udbudsstrategi og organisering bør tages højde for
påvirkninger fra etableringen af ny vejforbindelse til Stevns. Den eksterne kvalitetssikring
bemærker endvidere, at der grundet projektets størrelse vil være en række fordele ved at
fastlægge udbudsstrategi på nuværende tidspunkt, herunder blandt andet reduktion af en række
risici som eksempelvis øgede omkostninger grundet entreprenørkonkurs. Denne risiko er korrekt
belyst i risikologgen.
7.2 OPP-egnethedsvurdering
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er der ikke forelagt informationer om, at der er
gennemført en OPP-egnethedsvurdering for projektet. Dette forhold vurderes dog ikke at afvige
fra fast praksis for Vejdirektoratets VVM-undersøgelser, hvor der normalt ikke udarbejdes en
egentlig OPP-egnethedsvurdering i forbindelse med VVM-undersøgelsen.
7.3 Opsamling
På tidspunktet for gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring er der ikke udarbejdet notat om
organisering og finansiering af projektet, hvilket anses for almindelig praksis i forhold til projektets
stade og karakter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, men
finder dog anledning til at fremhæve, at der i lyset af den konkrete projekttype kan være fordele
forbundet med en fastlagt udbudsstrategi på nuværende tidspunkt, herunder blandt andet
reduktion af en række risici som eksempelvis øgede omkostninger grundet entreprenørkonkurs.
Denne risiko er korrekt belyst i risikologgen.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at manglende tilstedeværelse af notat om
organisering og finansiering ikke har afgørende betydning for, om der foreligger vægtige grunde til,
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det af
Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag.
Denne vurdering er begrundet i de konkrete risikoforhold, idet der i projektet ikke vurderes at være
særlige risici eller en særlig grad af kompleksitet, der i denne fase af projektet kræver
ekstraordinær planlægning af organisering og finansiering.
Herudover er vurderingen begrundet i projektets nuværende stade, idet beslutninger om
udbudsform og eventuelle opdelinger af anlægsarbejdet i mindre tidsmæssigt og/eller funktionelt
opdelte entrepriser traditionelt set først træffes på et senere tidspunkt i projektforløbet.
26
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
8. Vurdering af potentielle reduktioner, forenklinger og
besparelser
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af det samlede projektgrundlag med
henblik på at identificere mulige besparelser og reduktioner ved ændring af anlægsoverslagets
forudsætninger.
Der er som udgangspunkt god fokus på at holde omkostninger på et rimeligt niveau. Dog har den
eksterne kvalitetssikring i det bagvedliggende materiale identificeret forhold, der kan overvejes i
forhold til at forfølge et besparelsespotentiale:
8.1 Tilpasning til fremtidens transportformer
Tilpasning af projektet til selvkørende biler vurderes at kunne indebære besparelser, som endnu
ikke er kvantificeret. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at der fremover analyseres på den
nye teknologis potentialer, og at klargøring til denne nye teknologi indarbejdes i
infrastrukturprojekter som anlægningen af ny vejforbindelse til Stevns. Mobiliteten er allerede inde
i en overgangsfase, hvor køretøjer med forskellige grader af automatisering kommer til at deles
om vejnettet. Det kommer til at udfordre vejdesign, trafikplanlægningen og trafikstyringen i
betydelig grad. Derfor bør myndigheder allerede nu overveje prioritering og indretning af
fremtidens vejnet og blandt andet afklare:
Hvilke fysiske krav stiller digitalisering og automatisering til vejens indretning og udstyr?
Hvilken betydning bør det have for prioriteringen af vejnettet, hvis automatiseringen gør
det muligt at øge trafiktætheden?
Skal biler over et vist automatiseringsniveau have selvstændige vognbaner?
Hvilke krav stiller udviklingen til indretning og opdatering af færdselsloven?
Hvordan skal samspillet foregå mellem automatiserede køretøjer og bløde trafikanter som
fodgængere og cyklister?
Flere steder i Europa er der allerede gennemført projekter, og man har genereret et betydeligt
datamateriale om disse problemstillinger. Der er altså data tilgængelig fra mange tusinde kilometer
motorvej, hovedveje og strukturer såsom tunneller og broer.
Denne viden bør indgå i de grundige undersøgelser, forsøg og planlægning, og ikke mindst i en
strategi som skal til, for at vejnettet bliver i stand til at leve op til en radikalt anderledes trafikal og
digital fremtid. Denne viden er også relevant i forbindelse med planlægning af nye veje som
forbindelsen til Stevns, hvor det bør overvejes, om en merinvestering på kort sigt kan indebære
væsentlige besparelser på lang sigt.
8.2 Adgangsforhold for enkeltejendomme
Vejen er planlagt som facadeløs, hvilket vil sige uden indkørsler til vejens naboer. Nogle steder har
man til brug for adgang for omkringliggende ejendomme valgt et kanaliseret T-kryds som adgang
til én eller to ejendomme, hvilket forekommer noget overdimensioneret. Den eksterne
kvalitetssikring bemærker, at adgangsforhold for enkeltejendomme langs vejen evt. kan løses med
en almindelig overkørsel og derved forenkles uden problemer for brugerne. Denne løsning vil
potentielt foranledige en mindre besparelse, desuden bør det overvejes, om adgangen til
enkeltejendomme eller få ejendomme kan ske til veje i lokalvejnettet. Det bør afklares:
Hvad er behovet for adgangsforholdene for enkeltejendomme?
27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Er et kanaliseret T-kryds nødvendigt på de omtalte tilslutninger?
Hvilke muligheder er der for tilslutninger til det eksisterende lokalvejnet?
8.3 Længdeprofilet gennem Vallø Storskov
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at længdeprofilet i forslag A gennem Vallø Storskov ligger
højt i terrænet, ud over det som må anses for hensigtsmæssigt. Løsningen forekommer ikke
tilstrækkelig gennemarbejdet med hensyn til tilpasning af vejen til det omgivende terræn. Det bør
overvejes, om vejens tracé kan optimeres, så der sikres en mere hensigtsmæssig løsning
igennem terrænet.
8.4 Erfaringsprojekter for anlæg af dalbro
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at der er stor spredning i priserne for de fire
referenceprojekter, der benyttes til beregning af enhedsprisen for dalbroen over Tryggevælde
Ådal. Særligt referenceprojektet ved Funder Ådal trækker enhedsprisen op med ca. 5 mio. kr. for
anlæggelsen af broen. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler, at det vurderes, om andre valgte
referenceprojekter er passende for området ved Tryggevælde Ådal. Dette skal ses i sammenhæng
med, at risikologgen allerede indeholder en væsentlig risiko vedrørende "Mængdeusikkerhed og
tillægsarbejder".
28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0029.png
9. Fremgangsmåde og datamateriale
9.1 Fremgangsmåde:
Den eksterne kvalitetssikring benytter sig af velafprøvede metoder, der både i bredde og dybde
sikrer en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks nedenstående temaer:
1. Analyse og vurdering af tekniske forhold, herunder vejteknik, broer og bygværker samt
geoteknik
2. Analyse og vurdering af miljømæssige forhold
3. Analyse og vurdering af anlægsøkonomiske forhold, herunder usikkerhedsvurderinger og
planer for håndtering af risici
4. Analyse og vurdering af trafikberegningerne, herunder modelforudsætninger og kapacitet
5. Analyse og vurdering af samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i Transport- og
Boligministeriets fremgangsmåde for samfundsøkonomiske beregninger.
6. Vurdering af projektets indledende organisering og finansiering med henblik på robusthed
og evne til at gennemføre projektet.
For at sikre en sammenhængende gennemgang og vurdering af de seks temaer i både dybde og
bredde er kvalitetssikringen baseret på en velafprøvet kvalitetssikringsmetode, hvor
projektgrundlaget vurderes med afsæt i seks kvalitetssikringskriterier, der er præsenteret i figuren
nedenfor.
Overordnet set drejer kriterierne sig om, hvorvidt
29
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0030.png
vejprojektet faktuelt og forudsætningsmæssigt hviler på et robust grundlag, hvor der er
taget højde for alle relevante forhold
argumenter og beregninger er logisk sammenhængende og følger en systematisk metode
projektet fremstår som muligt at gennemføre henset til projektets tilrettelæggelse og
tidsplan.
9.2 Datamateriale:
Dokumentation
VVM Rapport
Kommissorium
Anlæg og forudsætninger
Forudsætning for anlægsoverslag - VVM Stevns ny 1+1 vej
93400-A_Overslag
93400-A_MBibl
93400-A_PBibl
93400-B_Overslag
93400-B_MBibl
93400-B_PBibl
93400-B-b_Overslag
93400-B-b_MBibl
93400-B-b_PBibl
93400-8006
Dalbro erfaringspriser
Faunapassager til anlægsoverslag_AKI_rev1
Interimsvej
Justerede reservesatser
19-03413-1 Arealerhvervelsesbudget 6615995_33_0
19-03413-3 Ledningsbudget Stevns A - B 6615579_5_0
19-03413-4 Arkæologisk analyse af ny vejforbindelse til Stevns 6837435_1_1
Linjeføring B-B - Deklaration Kriegers flak ledning rids 4b
Mængder_Stevns_AKI_rev2
Prisgrundlag for bygværker Stevns
Referat granskning af anlægsoverslag
Samleark 20210108
Forudsætningsnotat for arealbudget
Risikoanalyse
93400-Risikoanalyse Forslag A
93400-Risikoanalyse Forslag B
93400-Risikoanalyse Forslag B-b
Tekniske notater
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Risikoanalyse
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
05-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
04-02-2021
01-02-2021
05-02-2021
04-02-2021
05-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
16-02-2021
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
Anlægsbudget
21-12-2020
VVM
Dato for
modtagelse
Beskrivelse/
Fagområde
30
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0031.png
93400-Trafiknotat
93400-Trafiknotat_Kapacitetberegninger
93400 Stevns_10000_25000_f2.fv
93400 Stevns_50000_67000_f2.fv
93400_5000_8100_f2.fv
93400-1011 - Oversigtskort Forslag A
93400-1012 - Oversigtskort Forslag A
93400-1013 - Oversigtskort Forslag B
93400-1014 - Oversigtskort Forslag B
93400-1016 - Oversigtskort Forslag B-b
93400-2011 - Længdeprofil Forslag A
93400-2012 - Længdeprofil Forslag A
93400-2013 - Længdeprofil Forslag B
93400-2014 - Længdeprofil Forslag B
93400-2016 - Længdeprofil Forslag B-b
93400-7004 - Normaltværsnit
93400-31011
93400-31013
93400-31014
93400-31015
93400-31016
93400-Anlægslogistik og trafikafvikling
93400-Arbejdsmiljøscreening
93400-Forudsætningsnotat
93400-Kommissorium
93400-Orienterende geotekniske undersøgelser
93400-Teknisk notat - afvanding
93400-Teknisk notat - bygværker
93400-Teknisk notat - vej
93400-Trafiksikkerhedsrevision, Trin 2
93400-Samfundsøkonomisk notat
93400-TERESA-5-11 2021 (fra 2020)
93400-TERESA-5-11 2021 (fra 2020) CO2 følsomhed
93400-Landskabsanalyse
93400-Natura 2000-væsentlighedsvurdering
93400-Miljøkonsekvensrapport
93400-Vurdering af bilag IV-arter
Øvrige notater
Resume og materialeliste til opstartsmøde EKS
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
01-02-2021
10-02-2021
10-02-2021
Trafiknotat
Trafiknotat
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Vejteknik
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Miljønotat
Miljønotat
Miljønotat
Miljønotat
01-02-2021
Mødereferat
31
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369626_0032.png
Møde
Opstartsmøde, gennemgang af VVM, med deltagelse af ekstern kvalitetssikring og Vejdirektoratet.
Granskningsmøde, anlægsoverslag og risikoanalyse, med deltagelse af ekstern kvalitetssikring og
Vejdirektoratet.
Dato
29-01-2021
04-02-2021
32