Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 266
Offentligt
2369625_0001.png
Ny vej til Stevns
Resumé af VVM-undersøgelsen
Marts 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
VVM-undersøgelse af
en ny vej til Stevns
Vejdirektoratet har nu afsluttet VVM-undersøgel-
sen for en ny vej til Stevns
Som led i finansloven for 2019 besluttede den da-
værende regering (V, LA og K) at gennemføre en
VVM-undersøgelse af en ny vej til Stevns. Det er re-
sultatet af denne undersøgelse, som præsenteres her.
På baggrund af VVM-undersøgelsens resultater
gennemføres nu den afsluttende offentlige høring af
projektet.
VVM-undersøgelsen har til formål at beskrive og vur-
dere de trafikale, miljømæssige og økonomiske kon-
sekvenser af en ny vej til Stevns. Undersøgelsen ta-
ger udgangspunkt i forundersøgelsens forslag om
en sydlig forbindelse til Stevns fra Sydmotorvejen til
rute 261 nord for Klippinge, som byrådene i Køge og
Stevns kommuner har peget på i forlængelse af for-
undersøgelsen.
I VVM-undersøgelsen beskrives 3 forslag til linjefø-
ring for en ny vej mellem Sydmotorvejen og rute 261
ved Klippinge, som forløber henholdsvis nord og syd
om Hårlev.
Forslag A er en bearbejdet udgave af forundersøgel-
sens forslag om en sydlig forbindelse til Stevns gen-
nem Vallø Storskov og nord om Hårlev og Klippinge.
I forbindelse med VVM-undersøgelsen er sket en ju-
stering af linjeføringen – blandt for at skabe større af-
stand til boligområderne i den nordlige del af Hårlev.
Forslag B er en udløber af den indledende idé- og for-
slagsfase, som forløber syd om Vallø Storskov, Hårlev
og Klippinge. Til dette forslag er undersøgt to mulige
tilslutninger til Vordingborgvej: en ved Slimmingevej
og en i et sydligere punkt syd for Kanderød.
På hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-stevns
kan du læse
mere om projektet og her kan du også indsende dine
bemærkninger til VVM-undersøgelsen i hele hørings-
perioden, som løber fra 26. marts til 24. maj 2021.
Efter den offentlige høring udarbejder Vejdirektoratet
en indstilling om projektet til transportministeren. Ind-
stillingen kan danne grundlag for en politisk beslut-
ning om projektet.
Hvorfor en ny vej?
Formålet med at anlægge en ny vej til Stevns er blan-
det andet at aflaste Strandvejen og Ringvejen omkring
Køge, som begge er hårdt belastet af pendlertrafik fra
Stevns, samt at skabe en mere direkte forbindelse fra
Stevns til motorvejsnettet.
I perioden 2008 - 2013 har Køge og Stevns Kommu-
ner undersøgt mulighederne for at mindske trafikken
gennem Køge og samtidig forbedre vejforbindelsen
mellem Stevns og motorvejsnettet.
Vejdirektoratet gennemførte i perioden 2017 - 18 en
forundersøgelse af en ny vejforbindelse til Stevns. Se
rapport nr. 591 – Ny vejforbindelse til Stevns.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0003.png
E20
33
150
Lellinge
33
Kapitel overskrif t her
Køge
Hastrup
Strøby Egede
Herfølge
261
E47
E55
Vedskølle
Valløby
æ
e
v
g
e
gg
r
y
Tr
34
Strøby
Magleby
Vallø Storskov
Algestrup
lde
Å
Forslag A
B-b
Klippinge
Forslag B
35
Hårlev
151
209
Hellested
Store
Heddinge
Læs mere online
Karise
261
www.vd.dk/vvm-stevns
kan du læse
mere om projektet og VVM-undersøgelsens
resultater.
Her kan du finde mere detaljerede informa-
tioner om de undersøgte miljøforhold, areal-
behov og trafikale konsekvenser. Desuden
kan du finde links til alle de faglige bag-
grundsrapporter om projektet.
154
Stevns
Klint
Lyderslev
Faxe
154
3
Rødvig
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0004.png
Forslag A
j
arksve
Lidem
Egøje
Tågerødvej
Strøby Egede
Herfølge
Vedskølle
bo
rg
vej
Vallø Slot
Søllerup
E47
E55
Valløby
34
Vo
rd
Sædder
Herfølge
ing
Slim
ming
evej
Damvej tilsluttes
i et T-kryds
Vallø Storskov
Fo
en
av
209
Strøby
Å
gg
r
y
Tr
e
lde
æ
ev
Agge
leh
Køgevej
Algestrup
Stigbrovej
tilsluttes
Himlingøje
i en rundkørsel
rupve
j
151
Vordingborgvej
tilsluttes
i en rundkørsel
Dyndledsvej og
Folehaven forbindes
nord for vejen
Dam
Tryggevælde Ådal
krydses på en
landskabsbro
ev
vej
Varpelev
Bjælkerupvej
tilsluttes
Magleby
i en rundkørsel
Kl
l
e
ej
ev
ing
i
i
pp
vej
Endeslev
Aggerupvej
tilsluttes
i en rundkørsel
Jernbanen føres
under vejen
Hovedgaden
Dyndledsvej
Skrosbjerg
Le
rsk
ov
Ammerup
Køgevej tilsluttes
i en rundkørsel
Varpelev
Grønagervej
tilsluttes
i en rundkørsel
Tingvej
261
ve
j
Klippinge
Bje
rgv
ej
Bj
æ
Hårlev
Vråby
209
lke
ru
p
ve
j
Hellested
Forslag
A er ca. 13,5 km lang
2-sporet vej med forløb fra Syd-
motorvejen gennem Vallø Stor-
skov, nord om Hårlev og nord om
Klippinge. Vejen krydser Øst-
banen nord for Hårlev, hvor den
føres over. Tilsvarende krydser
vejen Tryggevælde Ådal på en
landskabsbro.
4
Køge
vej
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0005.png
Kapitel overskrif t her
Visualisering:
Forslag A - Rundkørslen ved Vordingborgvej
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0006.png
Forslag B
j
arksve
Lidem
Egøje
Tågerødvej
Strøby Egede
Herfølge
Vedskølle
Vallø Slot
Søllerup
E47
E55
Valløby
Vordingborgvej
tilsluttes
Sædder
i en rundkørsel
34
Herfølge
Slim
ming
209
evej
Strøby
Å
gg
r
y
Tr
e
lde
æ
ev
Vallø Storskov
Agge
l
Fo
eh
Køgevej
vej
en
av
rupve
j
Himlingøje
ve
ev
vej
Varpelev
Kl
l
rdin
Algestrup
gb
Magleby
org
e
ej
ev
ing
i
i
pp
k
Skr
je
osb
Vo
Dam
vej
v
rgve
j
151
Dyndledsvej
Endeslev
Varpelev
261
Skrosbjergvej
tilsluttes i
Skrosbjerg
en rundkørsel
ve
j
Ammerup
Hovedgaden
tilsluttes
Køgevej
i en rundkørsel
Hårlev
Vråby
Lerskovvej
tilsluttes
i en rundkørsel
Jernbanen føres
under vejen
Køge
vej
Maglehøjvej
tilsluttes vejen i
et forskudt T-kryds
Tingvej
under
Jernbanen føres
vejen
j
Bje
rgv
e
Le
Klippinge
Bj
æ
rsk
ov
lke
ru
p
209
Bjælkerupvej
tilsluttes
i en rundkørsel
ve
j
Forslag
B er ca. 17,5 km lang
2-sporet vej med forløb fra Syd-
motorvejen syd om Vallø Stor-
skov, syd om Hårlev og syd om
Klippinge. Vejen krydser Østba-
nen syd for Hårlev og Klippinge,
hvor den føres over. Tilsvarende
krydser vejen Tryggevælde Ådal
på en landskabsbro.
Tryggevælde Ådal
krydses på en
landskabsbro
Hellested
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0007.png
Kapitel overskrif t her
Visualisering:
Forslag B - vejen set fra Skrosbjergvej
syd for Skrosbjerg
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0008.png
Forslag B-b
j
arksve
Lidem
Egøje
Tågerødvej
Strøby Egede
Herfølge
Vedskølle
Vallø Slot
Søllerup
E47
E55
Valløby
Sædder
34
Herfølge
Slim
151
ming
evej
vej
org
209
Strøby
Å
gg
r
y
Tr
e
lde
æ
ev
Vallø Storskov
Vo
Algestrup
Skrosbjergvej
tilsluttes i
en rundkørsel
Agge
rdin
l
Fo
eh
Køgevej
gb
en
av
rupve
j
Himlingøje
V
Varpelev
vej
vej
Kl
l
e
ej
ev
ing
i
i
pp
Magleby
Dam
vej
Endeslev
Ammerup
Varpelev
261
Dyndledsvej
rsk
ov
Vordingborgvej
tilsluttes
i en rundkørsel
ve
j
Skrosbjerg
Køgevej
Hovedgaden
tilsluttes
i en rundkørsel
Hårlev
Vråby
Lerskovvej
tilsluttes
i en rundkørsel
Jernbanen føres
under vejen
Køge
vej
Maglehøjvej
tilsluttes vejen i
et forskudt T-kryds
Tingvej
under
Jernbanen føres
vejen
j
Bje
rgv
e
Le
Klippinge
Bj
æ
lke
ru
p
209
Bjælkerupvej
tilsluttes
i en rundkørsel
ve
j
Forslag
B-b er ca. 17 km lang
2-sporet vej med forløb fra et
sydligere punkt på Vordingborg-
vej, syd om Kanderød og Vallø
Storskov, syd om Hårlev og syd
om Klippinge. Forskellen mellem
forslag B og B-b gælder kun de 3
første km i vest, herunder tilslut-
ningspunktet på Vordingborgvej.
Tryggevælde Ådal
krydses på en
landskabsbro
Hellested
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0009.png
Kapitel overskrif t her
Vejens udformning og udstyr
Den
nye vejforbindelse er planlagt som en 2-sporet
landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.
Skråninger
og autoværn
Hvor projektvejen ligger i afgravning dybere end 2
meter, anvendes som hovedregel stejle skråninger
(anlæg 2). På strækninger, hvor vejen ligger i afgrav-
ning op til 2 meter, etableres dyrkningsskråninger
(anlæg 10).
Hvor vejanlægget ligger i påfyldning op til 6 meter,
og der ikke findes påkørselsfarlige genstande inden
for sikkerhedszonen, anvendes som hovedregel flade
skråninger (anlæg 3), uden at der opsættes autoværn
langs skråningstoppen.
Hvor påfyldningsskråningen bliver højere end 6 meter
eller hvor der ikke er plads til flade skråninger anven-
des stejle skråninger, samt autoværn. Dog er der ste-
der på strækningen, hvor der af geotekniske hensyn
er valgt fladere skråningsanlæg.
80
Kørespor
3,5 m
Kørespor
3,5 m
8m
11 m
Tværsnit af en 2-sporet landevej med hastighedsbegræns-
ning på 80 km/t
Visualisering: Forslag B - vejens forløb over Østbanen set mod sydøst fra Hårlev Mark
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0010.png
Ve j e n s u d f o r m n i n g o g u d s t y r
Sikkerhedszonen er den nødvendige afstand mellem
kørebanekant og faste genstande. Hvis afstanden til
faste genstande er mindre end sikkerhedszonen, skal
der afskærmes med autoværn. Eksempler på dette
kan være ikke-eftergiveligt vejudstyr, støjskærme,
brosøjler, regnvandsbassiner mm.
Generelt afvandes den nye vej via trug og grøfter. Der
anvendes dog kantopsamling, hvor vejen ligger i ni-
tratfølsomme områder eller hvor der skal passes sær-
ligt på grundvandet
Kantopsamling udformes via vejbaner, der hælder ud
mod yderkanterne af vejen og en asfaltvulst, der pla-
ceres ved vejens kant. Vejbrønde placeres med in-
tervaller langs kantstenen for at sikre tilstrækkelig
afvanding. Vejbrøndene leder regnvandet til regn-
vandsledninger, der transporterer regnvandet videre
langs vejens tracé til regnvandsbassiner.
Kantopsamling og transport af vejvand i lukkede led-
ninger sikrer, at der ikke siver forurenet vand ned til
grundvandet, og forurener dette. Regnvandsbassiner
sikrer en rensning af vejvandet, så der ikke sker ud-
ledning af forurenende stoffer til vandløbene.
Støjafskærmning
Der etableres ikke støjafskærmning i forbindelse med
vejprojektet.
Belysning
Der etableres belysning ved rundkørsler.
Vand fra vejen
Afvandingssystemet langs vejen dimensioneres så
det kan håndtere regnvandet fra vejens arealer, også
de kraftigere regnhændelser som følge af klimaforan-
dringerne.
Kantopsamling med asfaltsvulst
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0011.png
Krydsning af
Tryggevælde Ådal
I begge forslag føres vejen over Tryggevælde Ådal,
som er beskyttet som Natura 2000-område, på en
landskabsbro, hhv. nord for Varpelev og nord for Hel-
lested. Landskabsbroen er 300-480 meter lang og op
til 9,5 meter høj. Begge steder vil broen kunne ses på
stor afstand, både i selve ådalen såvel som fra de om-
givende landskabsrum.
Broen vil være et nyt markant landskabstræk, som
ikke kan skjules, og som derfor vil sætte et tydeligt
præg på landskabsoplevelsen. Broen og de tilstø-
dende skråningsanlæg bør derfor have en arkitekto-
nisk og landskabelig bearbejdning, der tager størst
muligt hensyn til de eksisterende landskabstræk.
I forbindelse med detailprojektering fastlægges ende-
lig udformning af brodesign.
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0012.png
K
r y d s n i n g a f Tr y g g e v æ l d e Å d a l
12
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0013.png
K
r y d s n i n g a f Tr y g g e v æ l d e Å d a l
Visualisering: Forslag A - Landskabsbroen set fra Tryggevælde Ådal
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Anlæg af vejen
Anlægsarbejdet
forventes samlet set at vare ca. 3 år.
Hele vejstrækningen opdeles i mindre etaper, såle-
des der kan foregå anlægsaktiviteter inden for hele
vejtracéet samtidig. Hvordan strækningen opdeles og
hvornår de enkelte etaper udføres, vil blive præcise-
ret i løbet af detailprojekteringsfasen.
Før anlægsarbejdet går i gang omlægges ledninger
og eksproprieret bebyggelse ryddes. Der planlæg-
ges de nødvendige omlægninger af eksisterende veje
og etablering af den nye vej. Der kan være behov for
at etablere midlertidige vejanlæg i forbindelse med
etablering af tilslutninger til skærende veje.
Når selve anlægsarbejdet går i gang, bliver broen
over Tryggevælde Å igangsat som det første, da den
skal være færdig inden anlæg af vejen på hver side
af åen, går i gang. Anlæg af broen tager ca. 2 år. Der-
næst følger anlæg af øvrige broer, som fører vejen
over jernbanen, vandløb eller naturområder, eller som
har til formål at give dyrelivet mulighed for at krydse
den fremtidige vej.
Efter brobyggeriet er næste skridt jordarbejdet. En-
treprenøren regulerer terrænet, så vejen kommer til
at ligge rigtigt i landskabet. På en del af strækningen
skal der bortgraves jord og andre steder skal der til-
føres jord.
Undervejs sørger entreprenøren for at etablere dræn
og afvandingsledninger, så regnvandet kan ledes
væk fra den kommende vej. Der skal også anlægges
regnvandsbassiner, der kan rumme det opsamlede
vejvand, inden det ledes ud i vandløbene i droslet
mængder. Når jordoverfladen er reguleret, og afvan-
dingssystemet er færdigt, starter opbygningen af den
øverste del af vejen, selve vejkassen.
Gener i forbindelse med anlæg af vejen
Anlægsarbejderne bliver tilrettelagt således, at de
forårsager færrest mulige gener for vejtrafikken, jern-
banedriften og ikke mindst borgerne i området.
Støj fra anlægsarbejde vil ofte være varierende, også
over kortere tid. I løbet af en dag kan en række akti-
viteter foregå samtidigt eller afløse hinanden, og det
medfører variationer i støjen. Også over længere tid
kan der være meget store variationer i støjen, når an-
lægsarbejdet går fra en fase til en anden, eller når en
anlægsaktivitet flytter sig i terrænet. Det er karakte-
ristisk, at anlægsarbejdet er midlertidigt og ophører
helt, når vejen er bygget færdig.
14
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Trafikale forhold
Eksisterende forhold
Strandvejen syd for Køge, samt Ringvejen og Værft-
svej gennem Køge, benyttes i høj grad af trafikanter
fra Stevns, som pendler til/fra hovedstadsområdet.
Såvel denne trafik som anlægsaktiviteter, bosætning
og erhvervsudvikling i Køgeområdet er i vækst, hvilket
underbygger behovet for bedre vejforbindelser i om-
rådet, da der ikke er andre ligeværdige alternativer.
I dag er der allerede store trafikale udfordringer i
myldretiden i korridoren mellem Køge og Stevns,
bl.a. grundet at vejnettet i overvejende grad er ori-
enteret i nord-sydgående retning. Dette resulterer i
daglig flaskehals fra Strøby Egede og den sydøstlige
del af Stevns Kommune. Tilsvarende resulterer det i
forsinkelser på Strandvejen og giver pres på vejnet-
tet gennem Køge.
Med udstykning af nye beboelsesområder i Stevns
kommune, bl.a. i Strøby Egede, og den høje udpend-
ling fra kommunen, forventes en stigende trafik i kor-
ridoren mellem Stevns og Køge i fremtiden.
modellen ud fra generelle vækstforudsætninger, der
er baseret på en række grundlæggende forudsætnin-
ger om økonomisk vækst, befolknings- og arbejds-
pladsudvikling og adfærd. Prognoserne er behæftet
med væsentlig usikkerhed, da ændringer i samfundet
kan ændre på f.eks. den økonomiske vækst eller be-
folkningsvæksten. Usikkerheden er størst på de ab-
solutte trafikmængder. Usikkerheden er mindre på de
relative forskelle mellem projektalternativerne.
De trafikale effekter er opgjort for 2030, hvortil trafik-
ken er fremskrevet baseret på den forudsatte udvik-
ling i forudsætninger vedrørende befolkning, arbejds-
pladser, bilejerskab, kørselsomkostninger med bil og
takster i den kollektive trafik samt den besluttede ud-
bygning af infrastrukturen og kollektiv betjening frem
til dette tidspunkt. I beregningerne af vejtrafikken ta-
ges blandt andet hensyn til kapacitetsforholdene og
trængsel på vejnettet.
Modelberegningerne viser, hvilke trafikale ændringer
en ny vej kan forventes at have i 2030 i forhold til en
situation, hvor den nye vej ikke er etableret.
Trafikale effekter ved en ny vej
De trafikale konsekvenser af den nye vej er beregnet
med trafikmodellen OTM 7.1 (Ørestadstrafikmodellen).
Modellen beregner trafikken i hovedstadsområdet for
en gennemsnitlig hverdag opdelt på transportmidler
og efter turformål. Prognoserne beregnes med trafik-
Rejsetidsgevinster
For de trafikanter der benytter den nye vej, vil der
være en gevinst i rejsetiden, da man vil komme hurti-
gere til og fra Stevns, og ud på motorvejen. Samtidig
vil de trafikanter, der benytter Stevnsvej, Køgevej og
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0016.png
Tr
a f i k a l e f o r h o l d
Strandvejen opleve en forbedring i fremkommelighed
og dermed også i rejsetid, da en del af trafikken flyttes
ud på den nye vej.
De samlede rejsetidsgevinster for projektet er opgjort
på baggrund af modelberegninger med OTM og an-
vendes også som input til de samfundsøkonomiske
beregninger.
Forslag A
Fri Rejsetid
Rejsetid i trængsel
Samlet gevinst
344,8
142,1
486,9
Forslag B
256,9
90,1
347,1
Forslag B-b
209,1
107,0
316,1
for trængselsperioderne. Det er også det forslag med
størst trafik på den nye strækning. Forslag B giver
næstflest tidsgevinster, mens forslag B-b giver fær-
res tidsgevinster.
Sammenhæng med Vestmotorvejen
Som følge af den nye vej mellem Sydmotorvejen og
Stevns vil trafikken på Slimmingevej vest for Syd-
motorvejen og mod Vestmotorvejen stige med op
til 1.200 køretøjer på et hverdagsdøgn. Denne stig-
ning fører dog ikke til nogen kapacitetsproblemer på
strækningen, og derfor vurderes en udbygning eller
ny forbindelse ikke at være relevant.
På hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-stevns
kan du læse
mere om de trafikale effekterne ved en ny vej, her-
under også rejsetidsgevinster, kapacitetsvurderinger
samt effekter for erhvervslivet.
Tabellen angiver tidsgevinsterne opgjort for hhv. tid
uden trængsel og tid i trængsel for de tre linjefø-
ringsforslag i tusind persontimer pr. år. Forslag A gi-
ver største tidsbesparelser, både i trængsel og uden-
16
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0017.png
Tr
a f i k a l e f o r h o l d
-900
00
+3.7
Ring
sted
vej
0
+7.300
+1.000
-1.600
St
veje
otor
estm
V
n
-2.3
0
Køge
n
5
-5
dveje
n
ra
0
.
.6
0
0
.
0
1
.1
-1
0
-3.
60
0
Strøby Egede
0
8
.80
j
-
-2
øgeve
K
rvejen
Sydmoto
Herfølge
Ve
d
-2.
2
skø
00
llev
ej
n
ev
St
ej
sv
9
.9
-
-2
Forslag A - Basis 2030
+1
.2
Trafikbelastning
[køretøjer/døgn]
-5.600 – -5.000
-5.000 – -2.500
00
00
00
8.6
0
-2.4
-2.400
0
10.300
0
.
70
3
.
-3
6.700
4.300
5
.5
+
+2
3.700
sk
ov
ve
-500 – 500
500 – 2.500
2.500 – 5.000
5.000 – 10.300
-80
0
Forslag
A
For forslag A beregnes, at 3.700 – 10.300 biler dagligt
vil vælge at benytte den nye forbindelse, der giver en
ny og forbedret forbindelse til motorvejsnettet mod
København. Den største trafikmængde ses for den
vestligste delstrækning mod Vordingborgvej.
Forslaget medfører en aflastning af Strandvejen (rute
261) med 5.600 køretøjer som følge af, at trafikan-
terne i større omfang benytter den nye vej frem for
ruterne gennem Køge. Syd herfor aflastes Stevnsvej
(rute 261) med 3.600 køretøjer og Køgevej (rute 209)
med 2.400 køretøjer. Samtidig ses en overflytning af
trafik fra Grubbeholmsvej, hvor trafikken falder med
2.900 køretøjer.
17
Le
r
-2.500 – -500
+6
j
00
Hårlev
0
00
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0018.png
Tr
a f i k a l e f o r h o l d
0
+4.00
-700
sted
vej
+6.700
-1.70
tm
Ves
vej
otor
Ring
0
St
n
ra
en
-1.56
0
Køge
4
.4
-5
-5
+800
00
00
-7
00
00
-1.5
j
ve
ge
n
eje
dv
00
Strøby Egede
-1
.6
0
Sydmoto
+9
rvejen
00
Herfølge
Ve
ds
-1.6
0
lle
ve
j
0
j
ve
ns
ev
St
0
Forslag B - Basis 2030
Trafikbelastning
[køretøjer/døgn]
-5.600 – -5.000
7.5
0
0
-1
.6
00
-4.300
0
90
90
-1
-1.
+1
.3
0
sk
ov
0
-5.000 – -2.500
00
00
9.
Bj
æ
ve
j
-2.500 – -500
-500 – 500
500 – 2.500
2.500 – 5.000
5.000 – 9.000
Hårlev
6.900
1.900
lk
er
Forslag
B
Forslag B medfører som forslag A en overflytning af
trafikken fra Rute 209 og Rute 261 til den nye vej og
ruter via motorvejen. Aflastningen af Strandvejen er
på niveau med aflastningen i forslag A. Syd herfor
giver forslag B anledning til en mindre aflastning af
Stevnsvej (rute 261) med 1.500 køretøjer og en større
aflastning af Køgevej (rute 209) med 4.300 køretøjer
end forslag A.
Forslag B har en trafik på 9.000 køretøjer på den
vestligste delstrækning. Trafikken på den østligste del
er på 1.900 køretøjer, hvilket er omtrent halvdelen af
trafikken for forslag A, som følge af en kortere linje-
føring.
18
Le
r
up
ve
j
0
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0019.png
Tr
a f i k a l e f o r h o l d
-900
+3.300
Ring
sted
vej
+5.500
-1.500
St
je
orve
mot
Vest
n
-1.20
0
Køge
.
.4
-4
-4
0
00
-
-6
+600
nd
ra
00
jen
ve
-1.0
0
g
rvejen
0
Strøby Egede
0
.10
ej
.
-1
vnsv
0
.
.90
-3
evej
Sydmoto
Herfølge
Ve
-1.3
ds
0
køl
lev
0
ej
e
St
Forslag B-b - Basis 2030
+6
.60
Trafikbelastning
[køretøjer/døgn]
-5.000 – -2.500
-2.500 – -500
-500 – 500
500 – 2.500
2.500 – 5.000
5.000 – 7.700
0
ko
0
vv
ej
0
7.70
0
-80
0
Le
rs
+9
00
+7
+7
0
0
0
3
0
.3
-1
-
-3.800
-3.800
Bj
æ
0
0
4
0
.4
-1
-1
lk
er
u
pv
ej
Hårlev
6.000
1.400
Forslag
B-b
Den sydligere tilslutning ved forslag B-b giver en
længere rute for nordgående trafik til motorvejen end
forslag B. Dette medfører, at der forventes en mindre
overflytning af trafik til den nye vej. På den vestlige
del af vejen er trafikken på 7.700 køretøjer, hvilke er
1.300 køretøjer færre end ved forslag B.
For Strandvejen (rute 261) falder trafikken ved forslag
B-b med på 4.400 køretøjer, hvor der ved forslag B er
en aflastning på 5.400 køretøjer.
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
Miljøforhold
Etablering
af en ny vej vil medføre forskellige påvirk-
ninger på miljøet. For at modvirke disse påvirknin-
ger vil der bl.a. blive etableret faunapassager, erstat-
ningsnatur og anvendt skånsomme anlægsmetoder.
Formålet med at beskrive og vurdere påvirkninger af
miljø, er at identificere og evaluere væsentlige effek-
ter på projektet, som med stor sandsynlighed vil ske.
Derudover vil Vejdirektoratet orientere offentligheden
om projektet, og virkningerne og afværgeforanstalt-
ninger, som projektet har. Dette hedder en miljøkon-
sekvensvurdering.
I konsekvensvurderingen indgår alle påvirkninger,
det vil sige de direkte, indirekte, afledte og kumula-
tive effekter. Desuden indeholder vurderingen forhold
til den øvrige udvikling i og omkring projektområdet.
Miljøpåvirkningerne er både beskrevet i henhold til
anlægs- og driftsfasen.
Miljøkonsekvensvurderingen beskriver de miljømæs-
sige, naturmæssige og visuelle konsekvenser i for-
bindelse med anlæg af en ny vej. Vurdering af påvirk-
ninger er foretaget på baggrund af en række kriterier,
hvilket sikrer en ensartet metode og tilgang til vurde-
ringerne.
Vurderingen af de forskellige kriterier har resulteret i
en samlet vurdering af påvirkningsgraden, hvor ”stor/
væsentlig påvirkning” er udtryk for den største grad
af påvirkning:
Stor/væsentlig påvirkning
Moderat påvirkning
Lille/begrænset påvirkning
Ingen/ubetydelig påvirkning
Kortlægning og vurdering af
påvirkninger
Der er udarbejdet en miljøkortlægningsrapport, en
naturkortlægningsrapport og en landskabsvurdering
som grundlag for Miljøkonsekvensrapporten. I miljø-
konsekvensrapporten bliver der samlet op på kort-
lægning og registrering af miljøforholdene, og de po-
tentielle påvirkninger fra projektet bliver vurderet og
beskrevet.
På hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-stevns
findes et re-
sumé af udvalgte miljøtemaer, mens en mere detalje-
ret redegørelse fremgår af miljøkonsekvensrapporten
og landskabsvurderingen.
Centrale hovedkonklusioner fra
miljøkonsekvensrapporten
De væsentligste naturområder med den højeste na-
turkvalitet er Vallø Storskov i den vestlige del af un-
dersøgelsesområdet, og Tryggevælde Å med tilhø-
20
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0021.png
M
iljøforhold
rende ådal i den østlige del. Ved Vallø Storskov findes
det største antal padder, hvor der er store forekom-
ster af blandt andet springfrø. Desuden er skoven
kendetegnet som et hot-spot for flagermus, da der
findes mange arter i og omkring skoven.
Samlet set har Forslag A den største påvirkning på
natur og biodiversiteten, da forslaget påvirker det
største skovområde. For Forslag A er der vurderet
stor risiko for at den økologiske funktionalitet for tre
arter af flagermus ikke kan opretholdes – heller ikke
ved gennemførelse af afværgeforanstaltninger. Der-
for skal beskyttelsen for disse flagermus fraviges ved
gennemførelse af dette forslag.
Hvis et projekt, på trods af afværgetiltag, vurderes at
ville skade bilag IV-arters yngle- eller rasteområder,
skal der følges en bestemt procedure, hvor en række
betingelser skal være opfyldt, som det fremgår af § 11
i habitatbekendtgørelsen (se infoboks).
For Forslag B vurderes den økologiske funktionalitet
for alle arter af flagermus at kunne opretholdes, hvis
der gennemføres afværgeforanstaltninger. Forslag
B-b inddrager kun de yderste træer og buske i skov-
brynet, som forventeligt har mindre værdi som yngle-
og rasteområde.
§11 Habitatbekendtgørelse
Et projekt hvor der vil ske skade på yngle- og raste-
områder, hvormed beskyttelsen skal fraviges kan kun
godkendes, hvis der ikke findes et tilfredsstillende al-
ternativ, og hvis fravigelsen ikke hindrer, at den pågæl-
dende bestands bevaringsstatus opretholdes i dens
naturlige udbredelsesområde. Fravigelse kan kun ske
i de situationer, hvor det ansøgte har til formål at:
1.
beskytte vilde dyr og planter og bevare naturty-
perne,
forhindre alvorlig skade navnlig på afgrøder, be-
sætning, skove, fiskeri, vand og andre former for
ejendom,
sikre hensyn til den offentlige sundhed og sikker-
hed eller af andre bydende nødvendige hensyn
til væsentlige samfundsinteresser, herunder af
social og økonomisk art, og hensyn til væsentlige
gavnlige virkninger på miljøet, eller
4.
fremme forskning og undervisning, genopretning
af en bestand, genudsætning af disse arter og
opdræt med henblik herpå, herunder kunstig op-
formering af planter.
2.
Beslutning om at fravige træffes af den myndighed,
som er tillagt kompetence til at træffe afgørelse efter
de almindelige regler i den lovgivning, der regulerer
det pågældende område.
Før der træffes afgørelse om at fravige, skal den på-
gældende myndighed indhente udtalelse fra miljø- og
fødevareministeren. Beslutning om at fravige, skal
meddeles miljø- og fødevareministeren med henblik
på information af Europa-Kommissionen.
3.
21
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0022.png
M
iljøforhold
For Tryggevælde Å og tilhørende Ådal er der foreta-
get en Natura 2000-konsekvensvurdering. I konse-
kvensvurderingen er det vurderet, om en ny vej på-
virker Tryggevælde Ådals muligheder for at nå de
fastsatte økologiske tilstandsmål.
Hertil er det vurderet, at den øgede udledning af
vejvand og etablering af landskabsbroen hen over
Tryggevælde ådal ikke vil hindre Tryggevælde Ås mu-
ligheder for at nå de fastsatte økologiske tilstandsmål
eller påvirke bevaringsmålsætningerne for de nærlig-
gende Natura 2000-områder (Vallø Dyrehave) og de-
res udpegningsgrundlag væsentligt, og områdernes
integritet kan opretholdes.
22
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0023.png
Støj
Den
nye vej vil medføre at omgivelserne støjpåvirkes,
og vil kunne være til gene for naboer og anvendelse
af rekreative områder mv. Støjpåvirkningen i områ-
derne langs med den nye vej vil ændre sig i forhold til
i dag, og især for boliger i nærheden af vejen. Dette
skyldes, at den nye vej forløber gennem åbent land
på tværs af Stevns, hvor der i dag er begrænset støj
fra eksisterende veje.
En ny vej vil desuden give en mindre støjmæssig af-
lastning af de eksisterende hovedveje, som fx Strand-
vejen og Ringvejen.
På hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-stevns
findes et dy-
namisk kort med visning af støjforholdene med mulig-
hed for at søge på enkeltejendomme. Et eksempel er
vist nedenfor.
Støjen er beregnet for alle forslag samt et reference-
scenarie, som svarer til en fremtidig situation uden
anlæg af en ny vej. Alle støjberegninger er udført med
udgangspunkt i trafiktal fremskrevet til år 2040.
Udklip fra hjemmesiden
af det dynamiske kort,
der viser støjforhold
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0024.png
Støj
Støjpåvirkningen af linjeføringsforslagene er angivet
ved antal boliger der udsættes for støjniveauer over
53 dB i et område der omfatter den nye vej og tilhø-
rende eksisterende lokalveje. Miljøstyrelsens vejle-
dende grænseværdi for acceptabel støj ved boliger
er 58 dB. I forhold til referencesituationen vil antallet
af støjbelastede boliger belastet med mere end 58 dB
stige ved Forslag A med 35. Ved Forslag B og B-b vil
antallet af støjbelastede boliger (>58 dB) falde med
hhv. 18 og 7 boliger, og antallet af boliger med mere
end 53 dB vil falde i Forslag B og B-b.
Udover opgørelsen af antal boliger, der udsættes for
støj over 53 dB, er støjbelastningstallet (SBT) angivet.
Støjbelastningstallet (SBT) er et udtryk for den sam-
lede støjgene indenfor undersøgelsesområdet Støj-
belastningstallet er sammensat sådan, at et område
med mange mindre støjbelastede boliger kan være
udsat for samme samlede gene (støjbelastningstal)
som et område med få men stærkt støjbelastede boli-
ger. Etablering af en ny vej til Stevns medfører at støj-
belastningstallet stiger for forslag A, men falder for
forslag B og B-b.
Faldet i den samlede støjbelastning, udtrykt ved støj-
belastningstallet (SBT), for forslag B og B-b skyldes
at antallet af boliger belastet med mere end 63 dB
falder i forhold til referencesituationen.
Scenarie
53-58
Reference
Forslag A
Forslag B
Forslag B-b
174
161
150
143
Beregnet støjniveau på facade (L
den
i dB)
58-63
116
142
127
131
63-68
87
99
66
67
68-73
9
6
1
7
>73
0
0
0
0
I alt
386
408
344
348
SBT
34
40
27
31
24
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0025.png
Støj
Ved etablering af en ny vej i åbent land vil mange bo-
liger blive udsat for en forøget støjpåvirkning, men
stadig ligge under den vejledende grænseværdi på
58 dB. Selvom boligerne i disse områder ikke er be-
lastet med 58 dB, betyder det dog ikke, at beboerne
langs den nye vej ikke kan opleve at blive generet af
støjen fra en ny vej. Det indgår ikke i støjberegnin-
gerne, hvordan den enkelte beboer vil opleve en støj-
påvirkning fra en ny vej, i et område hvor der ikke er
støj i forvejen, og dette er svært at beskrive. En ny vej
vil ændre lydmiljøet i større eller mindre grad alt efter,
hvor tæt på vejen man befinder sig.
Hvordan ændres støjen indenfor
undersøgelsesområdet?
Den nye vej vil ved alle tre linjeføringsforslag medføre,
at trafikmønstre vil ændre sig, hvilket betyder at støj-
niveauet omkring den nye vej tilsvarende vil ændres.
Støjen fra omkringliggende veje forventes både at
falde og stige, alt efter hvilke nye trafikmønstre linje-
føringsforslagene generer. Nedenfor er vist de bereg-
nede ændringer i trafikstøjen for forslagene.
En ændring på 3 dB opleves som en hørbar, mens
en ændring på 1 dB er en meget lille ændring, som
ikke er hørbar. En stigning eller reduktion af støjen
på mere end 8 dB opfattes som en fordobling eller
halvering af støjen.
Mindre støj
>8 dB
Forslag A
Forslag B
Forslag B-b
43
9
7
5-8 dB
2
43
6
3-5 dB
3
45
57
1-3 dB
40
83
85
Uændret
<1 dB
227
172
183
1-3 dB
36
2
6
Mere støj
3-5 dB
17
37
44
5-8 dB
38
6
5
>8 dB
49
24
17
Antal boliger med ændret støjniveau i forhold til reference ’basis 2030’.
25
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0026.png
Areal- og ejendomsforhold
En ny vej i åbent land kræver dels areal til vejprojek-
tet, som skal bruges permanent til selve vejprojektet,
og dels arbejdsarealer, som skal bruges midlertidigt i
anlægsfasen.
På hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-stevns
findes et
dynamisk kort med visning af areal til henholdsvis ve-
janlægget og til midlertidige arbejdsarealer med mu-
lighed for at søge på enkeltejendomme. Et eksempel
er vist nedenfor.
I forbindelse med vejprojektets gennemførelse kan
der også blive pålagt servitutter, som f.eks. vejbyg-
gelinjer, samt ske ændringer i adgangsforhold for de
enkelte ejendomme.
De nødvendige arealer til anlæg af en ny vej til Stevns
samt andre rettigheder erhverves gennem ekspropri-
ation af en uvildig kommission, kaldet for Ekspropria-
tionskommission. Ekspropriation betyder tvungen af-
ståelse (afgivelse) af ejendomsretten til ejendommen
eller en del af ejendommen.
Udklip fra hjemmesiden
af det dynamiske kort,
der viser arealforhold
26
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0027.png
A
real- og ejendomsforhold
Arealopgørelser
I forbindelse med udarbejdelsen af VVM-undersøgel-
sen er det opgjort, hvor store arealer der skal erhver-
ves til de tre forslag.
Permanent arealbehov
til vejen (ha.)
Forslag A
Forslag B
Forslag B-b
46,1
53,3
54,7
Midlertidige
arbejdsarealer (ha.)
45,5
42,5
41,7
Antal ejendomme der
berøres permanent eller
midlertidigt
45-55
60-70
60-70
Antal ejendomme,
der forventes total-
eksproprieret
5-10
10-15
10-15
Ekspropriation af hele ejendomme
Ekspropriationskommissionen kan vurdere, at en
ejendom bliver så væsentligt berørt af vejprojektet,
at den skal eksproprieres i sin helhed. Kommissionen
foretager en samlet vurdering ud fra følgende forhold:
Afstand mellem beboelse/have og vejen.
Støjniveau ved beboelsen.
Hvor stort areal der skal erhverves til selve vejen.
Hvor dominerende vejanlægget vil blive i forhold
til ejendommen.
Ejendommens anvendelse.
Ændrede adgangsforhold, også internt på grunden.
Ud fra en konkret vurdering af forholdene på ste-
det og efter at have lyttet til ejerne, så kan Ekspro-
priationskommissionen således nå frem til, at hele
ejendommen bør overtages, uden at den er direkte
berørt af vejprojektet. Modsat kan Ekspropriations-
kommissionen også nå frem til, at forholdene på
ejendommen er tålelige, og det derfor ikke er rele-
vant at overtage hele ejendommen.
Der er med andre ord ikke fastsatte kriterier for,
hvornår en ejendom kan forventes, eksproprieres i
sin helhed.
27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0028.png
Økonomi
Anlægsøkonomi
Der
er gennemført anlægsøkonomiske beregninger i
henhold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægsbudget-
tering”.
Alle enhedspriser og kilometerpriser er gennemgået
kritisk, og der er foretaget en sammenligning med ny-
ligt gennemførte projekter.
er gennemført på baggrund af analyser med OTM
trafikmodellen og Transportministeriets samfunds-
økonomiske værktøj TERESA 5.11, og følger den sam-
fundsøkonomiske manual for transportområdet.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så
mange omkostninger og effekter knyttet til vejprojek-
tet som muligt – i kroner og øre. Dette sker via Trans-
portøkonomiske Enhedspriser, hvor der f.eks. er pri-
ser/omkostninger for rejsetid og for klimapåvirkning.
Et projekt vurderes som rentabelt, hvis det har en po-
sitiv nettonutidsværdi og en intern rente, der er højere
end omkring 3,5 %.
Omkostninger og effekter opgøres over 50 år efter
åbning. Omkostninger og effekter opgøres over 50 år
efter åbning. Der beregnes tre resultatparametre:
Nettonutidsværdien
er værdien i dag af summen af
alle omkostninger og gevinster i de kommende år.
Teknisk beregnes værdien ved at tilbageskrive ef-
fekterne med diskonteringsrenten, som er 3,5 % de
første 35 år, og derefter 2,5 %. Et projekt er renta-
belt, hvis nutidsværdien er positiv. Det betyder, at
summen af alle fremtidige omkostninger – både til
anlæg og drift, men også omkostninger ift. støj, miljø
mv. – opvejes af de positive gevinster samfundet
vinder ved vejprojektet.
Intern rente
er det samfundsøkonomiske afkast, som
vejprojektet giver. Det kan sammenlignes med et af-
Forslag A
Samlet anlægs-
budget
597,5
mio. kr.
Forslag B
702,3
mio. kr.
Forslag B-b
698,5
mio. kr.
Samlet anlægsbudget for en ny vej til Stevns inklusive
reserver (FL indeks 2021, 113,09)
Af tabellen fremgår det at forslag B og B-b er ca. 100
mio. kr. dyre end forslag A. Heri ligger at forslag B og
B-b er ca. 4 km længere, hvorfor kilometerprisen for
forslagene er sammenlignelige.
I forbindelse VVM-undersøgelsen er gennemført
risikoanalyser af de undersøgte forslag, hvor usikker-
heder og risici, som kan påvirke vejprojekternes bud-
get eller tidsplan er identificeret og vurderet.
Samfundsøkonomi
Der er gennemført en samfundsøkonomisk ana-
lyse af forslagene til en ny vej mellem Sydmotorve-
jen og Stevns. Den samfundsøkonomiske analyse
28
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0029.png
Ø ko
n o m i
kast på en investering. Hvis den interne rente er lig
med diskonteringsrenten, så giver projektet lige netop
en nettonutidsværdi på nul. Er den interne rente over
diskonteringsrenten, får man en positiv nettonutids-
værdi – man får et med andre ord et større afkast end
der kræves, og dermed et overskud. Med en skif-
tende diskonteringsrente over årene (se ovenfor), er
der ingen helt fast grænse for hvilken intern rente der
skal til, for at et projekt giver samfundsøkonomisk
overskud (dvs. at det er rentabelt), men i praksis er
grænsen lidt under 3,5 %.
Nettogevinst pr. offentlig krone
er kort fortalt den sam-
fundsøkonomiske gevinst, man får for hver investeret
offentlig krone. Det udregnes teknisk som nettonutids-
værdien divideret med nutidsværdien af offentlige net-
toomkostninger (typisk omkostninger til anlæg og drift,
samt afgiftsændringer). Den beregnes kun, hvis pro-
jektet har positiv nettonutidsværdi.
Tabellen viser hovedresultaterne fra den samfunds-
økonomiske analyse. Som det fremgår, så viser be-
regningerne at alle forslag er samfundsøkonomisk
rentable, med en nettonutidsværdi på 1.623 mio. kr.
for forslag A, 904 mio. kr. for forslag B og 905 mio.
kr. for forslag B-b. Den interne rente for forslagene er
hhv. 11,1%, 7,2% og 7,1%.
Forslag A
I alt nettonutids-
værdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr.
offentlig omkost-
ningskrone
1.623
mio. kr.
11,1%
5,2
Forslag B
904
mio. kr.
7,2%
2,5
Forslag B-b
905
mio. kr.
7,1%
2,3
Regeringens nationale målsætning med 70 % reduk-
tion i 2030, medfører en højere marginal omkostning
pr. ton CO
2
. Der er derfor gennemført en følsomheds-
beregning med den højere CO
2
-omkostning. Som det
fremgår, vil en ændring af CO
2
prisen ikke have den
store indflydelse på de samlede resultater, da klima-
effekterne af forslagene ikke er særligt store.
Forslag A
I alt nettonutids-
værdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr.
offentlig omkost-
ningskrone
1.601
mio. kr.
11,0%
5,1
Forslag B
874
mio. kr.
7,0%
2,4
Forslag B-b
878
mio. kr.
7,0%
2,3
Følsomhedsberegning af ændret CO
2
pris
(1.920 kr./ton i markedpriser (1500 i faktapriser)
Sammenlignes de tre forslag, vil forslag A være det
samfundsøkonomisk bedste, da det har den højeste
nettonutidsværdi, den højeste interne rente, og giver
størst nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone.
Dette skyldes dels de laveste anlægs- og driftsom-
kostninger, men primært at tidsgevinsterne er størst,
samtidig med at kørselsomkostningerne er mindst.
Dette hænger sammen med at forslag A har den kor-
teste linjeføring. Resultaterne for forslag B og forslag
B-b ligger meget tæt, og man kan derfor ikke lave en
differentieret rangering af dem, da usikkerheder i de
bagvedliggende beregninger kan have indflydelse på
resultaterne.
Samfundsøkonomisk resultat af en ny vej til Stevns
(2021 markedspriser)
29
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0030.png
Det videre forløb
VVM-undersøgelsen
er nu færdig. De undersøgelser
og vurderinger, der er blevet foretaget, danner grund-
lag for at borgere, politikere, myndigheder og organi-
sationer kan vurdere de forskellige linjeføringsforslag
til en ny vej til Stevns.
Resultaterne fra undersøgelsen præsenteres på pro-
jektets hjemmeside, her er der adgang til bl.a. miljø-
konsekvensrapport, landskabsrapport og andre tek-
niske rapporter. I præsentationen på hjemmeside
findes forskellige kort, der viser de forskellige linje-
føringsforslags forløb, udformning, arealinddragelse,
påvirkninger mv.
Du finder projektets hjemmeside på
www.vd.dk/vvm-stevns
hvis det er muligt at være fysisk til stede og høre på
synspunkter om projektet samt svare på konkrete
spørgsmål.
Idéfase høring
VVM-undersøgelse
Afsluttende høring
Politisk beslutning
Samtidig med offentliggørelsen af VVM-undersøgel-
sens resultater igangsættes den afsluttende offent-
lige høring. Den offentlige høring sikrer debat om
projektets konsekvenser. Denne høring varer frem til
24. maj 2021.
Du kan via projektet hjemmeside ind-
sende dine bemærkninger og indsigelser til VVM-
undersøgelsen gennem hele høringsperioden.
Som en del af den afsluttende offentlighedsfase af-
holdes der et borgermøde, hvor VVM-undersøgelsens
resultater præsenteres. På grund af Corona-krisen er
det endnu ikke endeligt fastlagt, hvordan borgermø-
det afvikles. Under alle omstændigheder vil der blive
afholdt et virtuelt borgermøde, men vi vil gerne også,
Detailprojektering
Ekspropriation
Anlæg
Færdig vej
30
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0031.png
D
e
t videre forløb
Tidsplan for VVM-undersøgelsen
Efterår 2019
Indledende idé- og
forslagsfase:
• borgermøde
• indkaldelse af
idéer og forslag
Efterår 2019 -
forår 2021
Arbejdet med kortlægning,
beregninger og vurderinger
gennemføres
Forår 2021
Offentliggørelse af
VVM-undersøgelsen
Afsluttende høring:
• borgermøde
• mulighed for at
indsende høringssvar
Sommer 2021
Vejdirektoratets hørings-
notat og indstilling
(anbefaling) fremsendes
til transportministeren
Politisk beslutning
om projektet
Politisk beslutning
Når høringen er afsluttet, vil Vejdirektoratet behandle
høringssvarene, som resumeres og offentliggøres i et
høringsnotat. Herefter udarbejder Vejdirektoratet en
indstilling (anbefaling) om en ny vej til Stevns til trans-
portministeren med henblik på en politisk drøftelse og
stillingtagen.
Hvis projektet besluttes, forventes det, at Folketinget
vedtager en anlægslov. Efter vedtagelse af en evt.
anlægslov og bevilling af de nødvendige midler følger
ca. 1-2 år med detailprojektering, besigtigelse og eks-
propriation, efterfulgt af nogle års anlægsarbejde.
Læs mere online
www.vd.dk/vvm-stevns
kan du læse mere om
projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med blandt
andet støjudbredelsen fra vejen, de undersøgte
miljøforhold, arealbehov og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende
dine bemærkninger og kommentarer til VVM-
undersøgelsen i høringsperioden, som løber fra
26. marts til 24. maj 2021.
31
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 266: Orientering om Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af ny vej til Stevns samt ekstern kvalitetssikring, fra transportministeren
2369625_0032.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk