Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 262
Offentligt
2369471_0001.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 262: Materiale til brug for foretræde 13/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse, fra Business Region North Denmark m.fl.
2369471_0002.png
I Nordjylland bakker vi sammen op om den 3. Limfjords-
forbindelse, for behovet har aldrig været større. Alt er
klappet og klart, og Folketinget mangler kun at trykke på
knappen, så Nordjylland får betingelserne på plads til at
vækste og udvikle sig til gavn for hele landet.
Limfjordskrydsningen er et knudepunkt for
sammenhængskraften – ikke bare i Nordjyl-
land men i Danmark og Skandinavien.
Vækst, investeringer, beskæftigelse og bo-
sætning afhænger alt sammen af, at perso-
ner og varer kan krydse fjorden og nå frem til
tiden.
Men kapaciteten på de nuværende løsninger
er opbrugt, trafikken vil blot stige yderligere i
fremtiden, og forbindelserne er ekstremt
sårbare over for trængsel og uheld. De trafi-
kale flaskehalse hæmmer vækst og udvik-
ling. Det kan ingen være tjent med.
Derfor står vi i Nordjylland sammen om den
. Limfjordsforbindelse på tværs af fagbevæ-
gelse og erhvervsorganisationer, kommuner
og region.
Men vi har brug for politisk handling – nu.
Med linjeføring og en opdateret VVM-
redegørelse på plads, er projektet lige til at
sætte i gang.
Gør som Nordjylland, og stå sammen om
vækst og sammenhængskraft
-
i hele Dan-
mark.
Vendsyssel skal ikke hægtes af resten af Europa. Det
handler om at sikre og skabe gode arbejdspladser i hele
Nordjylland. Derfor haster det med den 3. Limfjordsfor-
bindelse.
Den 3. Limfjordsforbindelse vil være en gamechanger for
erhvervsliv og pendlende. Den vil aflaste de eksisterende
forbindelser markant, frigøre værdifulde spildtimer og
øge mobiliteten på arbejdsmarkedet til fordel for både
arbejdstagere og –givere.
Med Aalborg Alliancen har vi vist med både handling og
økonomi, hvor meget den 3. Limfjordsforbindelse bety-
der for os. Den er simpelthen tvingende nødvendig, hvis
vi skal fortsætte med at skabe udvikling og nye arbejds-
pladser i Nordjylland.
I Nordjylland er vi afhængige af hinanden. Det så vi ved
COVID- 9-nedlukningen af syv nordjyske kommuner.
Derfor tilbyder vi sammen med erhvervslivet og en række
faglige organisationer gennem Aalborg Alliancen 6
mio. kr. i medfinansiering af den 3. Limfjordsforbindelse.
Vi vil udvikle Nordjylland sammen og hele Nordjylland
skal med. Det er på tide, at den 3. Limfjordsforbindelse
realiseres,så den trafikale flaskehals ikke længere hæm-
mer vækst og udvikling i Nordjylland. Det er til gavn for
hele landet.
En central forudsætning for vækst i erhvervslivet er sam-
menhængskraft og mobilitet. Det vil en 3. Limfjordsfor-
bindelse være med til at sikre.
Virksomhederne i Vendsyssel fortjener de samme vilkår,
som alle andre. Derfor er det helt afgørende, at den trafi-
kale sårbarhed minimeres. Den 3. Limfjordsforbindelse vil
være med til at fjerne virksomhedernes usikkerhed og
danne grundlag for udviklingen nord for Limfjorden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 262: Materiale til brug for foretræde 13/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse, fra Business Region North Denmark m.fl.
2369471_0003.png
Sårbarheden ved fjordkrydsningen er enorm.
Ved uheld og vedligeholdelse risikerer Limfjords-
tunnelen at være ude af drift i uger, måneder eller
endda år.
Kapaciteten på de nuværende forbindelser over
fjorden er for længst opbrugt. Den . Limfjordsfor-
bindelse vil hver dag løfte .
trafikanter over
Egholm og øge den samlede kapacitet markant.
Limfjordstunnelen er en af de mest belastede
motorvejsstrækninger i landet, og det trafikale
pres forventes blot at stige de kommende år.
Ifølge en undersøgelse vil
-
.
nordjyder ikke
kunne komme til og fra arbejde, hvis et af Limfjor-
dens tunnelrør er lukket blot en enkel dag.
Den . Limfjordsforbindelse løser den stigende
sårbarhed, sikrer langt bedre trafikafvikling, giver
vished for, at Limfjorden kan krydses efter behov
og mindsker samfundsøkonomisk dyr spildtid.
Virksomheder har behov for pålidelige forbindel-
ser, så varer og personer kan krydse Limfjorden og
nå frem til tiden.
9 ud af nordjyske virksomheder, som er
afhængige af Limfjordstunnelen, oplever stigende
omkostninger som følge af forsinkelser på gods-
transport ved Limfjorden.
Næsten halvdelen af nordjyske virksomheder, som
er afhængige af Limfjordstunnelen, oplever, at
den ringe mobilitet begrænser mulighederne for
at rekruttere de rette, nødvendige medarbejdere.
Ca. hver fjerde virksomhed, som er afhængige af
Limfjordstunnelen, oplever, at forsinkelserne ved
Limfjorden påvirker lysten til og mulighederne for
at investere langsigtet.
Den . Limfjordsforbindelse er en samfundsøkono-
misk gevinst og sikrer Nordjyllands forudsætnin-
ger for også i fremtiden at kunne bidrage til udvik-
ling og vækst i hele landet.
Med den store sårbarhed og ringe mobilitet er der
risiko for, at udvikling og vækst stopper ved Lim-
fjordens sydside, hvorfor Nordjylland reelt risike-
rer at knække midtover.
Den trafikale sårbarhed og ringe mobilitet er år-
sag til, at mange borgere og virksomheder fra-
vælger at bo og arbejde nord for fjorden.
Den trafikale sårbarhed hæmmer passagen igen-
nem Jylland, og gør fremkommeligheden til lande
nord og syd for Danmark usikker.
Den usikre fremkommelighed risikerer at påvirke
beredskabets serviceniveau. Ved uheld eller kø
risikerer akutberedskab at blive fanget på den for-
kerte side af tunnelen.
Den . Limfjordsforbindelse sikrer geografisk ba-
lance og øger sammenhængskraften
-
ikke bare i
Nordjylland men hele Danmark og Skandinavien.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 262: Materiale til brug for foretræde 13/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse, fra Business Region North Denmark m.fl.
2369471_0004.png
Et samlet Nordjylland står bag Folketingets beslutning fra
om
den vestlige linjeføring via Egholm, og Aalborg Kommune står helt
utraditionelt klar med
mio. kr. i medfinansiering.
Vejdirektoratet slår fast, at den . Limfjordsforbindelse er en gevinst
for Nordjylland og resten af Danmark. VVM-opdateringen bekræfter,
at forbindelsen kan levere den trafikale løsning uden alvorlig påvirk-
ning af miljø og natur. Dermed er der et grundigt, gennemarbejdet
grundlag på plads forud for en kommende anlægslov.
Nu skal et bredt politisk flertal indfri de gentagne løfter til
nordjyderne og prioritere etableringen af den . Limfjords-
forbindelse i de kommende infrastrukturforhandlinger.
Når projektet indgår i infrastrukturaftalen skal der vedtages en
anlægslov, så projektet hurtigst muligt kan igangsættes.
3li fjordsforbi delse. u