Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 261
Offentligt
2373133_0001.png
Infrastrukturplan for de danske
erhvervshavne 2021
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2373133_0002.png
Mange gode takter!
Regeringens udspil
Klimapartnerskaberne for både landtransport og Det Blå Danmark er tænkt ind
Positivt, at Regeringens vil kortlægge de danske erhvervshavne, deres rolle og deres betydning for
forskellige sektorer
Havnene tillægges en betydning for infrastrukturen i Danmark
opfattes meget glædeligt
Særligt fordi ca. 90 pct. af Danmarks im
og eksport sker med skib til havnene
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2373133_0003.png
Regeringens udspil
Stor fokus på vejprojekter
også en del af dem, Danske Havne Støtter
bl.a.:
Marselistunnellen
Motorvej til Kalundborg
Rute 34 til Hanstholm
Rute 15 ved Hvide Sande
Men! Vi mangler en 2-1 Grenaa Havn, der er en havn i vækst
Jernbanegodstransporten mangler fokus i Regeringens plan:
Kombiterminal i Køge
Så vi undgår at Danmark bliver et transitland for godstransporten mellem Sverige og
Tyskland
Intern rente på mellem 12,5 og 24 pct. afhængigt af scenarium
Jernbaneprojekter i Aalborg
1 pct. mindre tung trafik på E45
Og der mangler fokus på uddybning og adgangsveje til havnene fra søsiden
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2373133_0004.png
Uddybninger er infrastruktur
Placering
Aarhus
Kategori
Projekt
Havneprojekt på yderhavn: uddybning og
mole
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
400
Esbjerg
Uddybning af Grådyb
Ca.
42
Odense
Udvidelse af eksisterende sejlrende
Ca.
380
København
Forundersøgelser: Udvidelse af sejlrenden
gennem Drogden
Uddybning af sejlrenden i den vestlige del
af Limfjorden
Ca.
5-6
Limfjorden
Ca.
70
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2373133_0005.png
Uddybninger er infrastruktur
Gør vi det, kan vi:
Håndtere større skibe, fx contianerskibe til Danmarks størte containerhavn i Aarhus
Håndtere større projektlaster (offshore vindmølledele)
Vores nabolande støtter f.eks. uddybning af sejlrender i en 50/50 model. Det stiller danske havne i en
ulige konkurrencesituation
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2373133_0006.png
Vindmølleelementer over tid
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2373133_0007.png
Fremtidens vindmølleelementer
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2373133_0008.png
Fremtidens vindmølleelementer
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Danske Havnes Infrastrukturplan for de danske erhvervshavne 2021 samt præsentation fra foretræde 13/4-21
2373133_0009.png
Landstrøm er forudsætningen for et grønnere krydstogterhverv
det bør støttes
Aarhus
CMP
Fremtidens havne vil være grønne energihubs med fokus på vind
Vindenergi er forudsætningen for fremtidens Power-2-X-eventyr
Forventningen er, at der i de kommende år skabes 87.000 arbejdspladser (fordobling)
For hver ny gigawatt skabes 4.900 arbejdspladser
Grønt fokus på infrastruktur
9