Til Transportudvalget om anlæg af den 3. Limfjordsforbindelse
Vi beder jer om at genoverveje beslutningen fra 2014 vedrørende en vestlig linjeføring
over Egholm, da det er en meget vigtig sag for Aalborg/Nordjylland, miljøet/naturen
og de mange mennesker, der i fremtiden vil blive berørt af et sådan anlæg.
En af begrundelserne for Egholm-motorvejen er, at den kan aflaste de eksisterende
veje og her især E45, den såkaldte Nordjyske Motorvej, der går fra Bouet sydpå. En
Egholm-motorvej vil imidlertid ligge alt for langt væk fra det sted, hvor hovedparten
af trafikken ønsker at passere Limfjorden. Vejdirektoratets egne prognoser siger det
faktisk: Hvis Egholm-linjen bygges, vil kun 21.500 passere her, mens 66.100 fortsat
vil benytte Limfjordstunnelen i år 2020. Allerede i år 2030 vil der igen være næsten
70.000 biler i Limfjordstunnelen
–
omtrent det samme som i dag. I 2030 vil der
næppe være råd til at løse det nye trafikproblem så få år efter, at der blev brugt 7
milliarder på en Egholm-motorvej. Hovedparten af motorvejstrafikken fra Vendsyssel
kommer fra området ved Frederikshavn via E45. Denne trafik kan ikke henvises til
Egholm-motorvejen den dag, der opstår problemer med kapaciteten i
Limfjordstunnelen, for i nord er Egholm-motorvejen jo ikke forbundet til E45. Skal
man på tværs over til Egholm-motorvejen, må man benytte Høvejen, men den er slet
ikke dimensioneret til store trafikmængder. Det beskrives i VVM-rapporten, at
effekten af Egholmforbindelsen ikke bliver særlig stor (24% aflastning)
–
og i hvert
fald langt mindre end ved et ekstra tunnelrør (50% aflastning). Flere trafikeksperter
har skitseret alternative og bedre løsningsforslag ift. de trafikale problemer ved
tunnelen navnlig et ekstra tunnelrør. En politisk beslutning om at bruge 7 mia. kr. til
en motorvej bør udelukkende være baseret på saglige argumenter fra eksperter, der
har belyst
både
en vestlig og østlig forbindelse baseret på de nutidige forhold. Det er
det mindste, vi som borgere kan forlange, når der skal investeres i et så dyrt og for
miljøet/borgerne indgribende projekt.
Kigger man på Aalborgs bymæssige udvikling, er det totalt ulogisk at placere
motorvejen i Aalborg Vest. Byen vokser mest mod øst, hvor industri, havn, masser af
arbejdspladser og den tunge infrastruktur i forvejen er. Region Nordjyllands nye
supersygehus skal ligge øst for Aalborg med alt, hvad det medfører af trafik og
byudvikling. Aalborg Universitet er hovedsagelig i Aalborg Øst sammen med andre
større uddannelsesinstitutioner. Linjeføringen skærer sig vej igennem bynære,
rekreative områder, der har stor betydning for Aalborgs beboere. I den vestlige del af
Aalborg befinder der sig attraktive boligområder med grønne områder inkl. Egholm. I
modsætning til Vendsyssel formår Aalborg at skabe vækst bl.a. med nye
boligområder. Den opdaterede VVM tager ikke højde for støjgener i det store nye
boligområde Sofiendal Enge (over 6000 beboere) med den begrundelse, at området er
bygget efter 2014, hvor beslutningen om linjeføringen blev taget. Det er fuldstændig
ulogisk, at en opdatering ikke medtager nye forhold. De mange rekreative områder vil
i den grad blive påvirket/ødelagt af støj fra en motorvej. Landskabet er fladt og
vinden oftest i vest. Det betyder, at støjen bliver blæst ind over byen og kommer
derved også til at påvirke andre områder. Hvorfor ødelægge en bydel der rent faktisk
kan bidrage til Nordjyllands vækst ved at tiltrække nye beboere, når der findes andre
løsninger?