Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2266290_0001.png
Deputation Transportudvalget tirsdag den 27. oktober 2020.
Forudsætninger/forhistorie:
I forbindelse med mødet i Regionsrådet i Region Sjælland onsdag den 24. juni 2020 blev det
enstemmigt besluttet, at gå videre med en sporrenovering på Østbanen. Det er den forudsætning, vi
møder frem med i dag.
En ordentlig infrastruktur er en forudsætning for bosætning, udvikling og erhvervsmuligheder. Dette
gælder både i den kollektive trafik, samt adgang til det overordnede vejnet.
Kollektiv trafik:
Der er investeret godt 12 milliarder i udvikling af jernbanen på Østsjælland de seneste år
København
Køge
Ringsted og modernisering af Ll. Sydbanen. Dette bør også komme borgerne fra
Stevns og Faxe kommune til gode.
Det vil først ske, hvis nedenstående problemer omkring Køge Station og enkeltsporet mellem Køge
Station og nord for Ølby Station løses.
Stevns og den sydøstlige del af Faxe kommune har ca. 35.000 borgere, der har Østbanen, som den
kollektive livsnerve for betjening mod Køge og videre mod København, Roskilde samt Næstved.
Transporttider:
Transporttider er vigtigt for samtlige rejseformer, hvor folk skal flytte sig.
Transporttider
i dag fra Rødvig/Faxe L. til København 1 t. 22 min/1 t. 24 min.
(Tiderne er taget fra Rejseplanen)
Transporttider
i fremtiden Rødvig/Faxe L. til København iflg. Movia´s mobilitetsplan 63 minutter.
(En samlet transporttid på under 60 minutter vil være mulige ved optimering af stationen i Køge,
samt en flytning af Rødvig Station).
www.movia.dk
side 6 i planen.
Et potentiale med mindre rejsetid på op til 20 minutter pr. rejse, som skal udnyttes og som fuldt ud
vil kunne konkurrere og være hurtigere end transport i egen bil.
Miljø:
Kollektiv trafik er grøn trafik
Ved den næste udskiftning af tog på Østbanen, bør disse drives af el,
brint eller et fremtidigt CO2 neutralt brændstof.
El-biler alene løser ikke vores transportbehov. Pladsmangel på lande- og motorveje etc. Der er behov
for en investering i den kollektive grønne transport.
Uddannelse:
Der findes ingen uddannelsesinstitutioner for unge i Stevns kommune og i Faxe kommune øst, er der
en FGU samt en VUC skole i Faxe.
Det betyder, at unge fra Stevns og den sydøstlige del af Faxe har uddannelsesinstitutioner i Køge, og
Roskilde som primære uddannelsessteder. (Køge har gymnasium, handelsskoleuddannelser, tekniske
uddannelser, SOSU uddannelse ligesom en stor del af sygeplejeuddannelser sker på det nye
Universitetshospital i Køge).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Materiale til brug for foretræde 27/10-20 om Østbanen, fra borgere, lokalpolitikere og brugere af Østbanen
2266290_0002.png
De unge har ret og krav på en uddannelsesmæssig mobilitetsplatform og de er ligesom pendlerne
100 % afhængige af en velfungerende offentlig transport. Man skal kunne regne med afgangs-
/ankomsttider.
Arbejde/pendling:
Borgere fra Stevns og Faxe kommuner pendler i stor grad til arbejdspladserne, som er beliggende i
Køge, København, S-togsstrækningen Køge/København og i Roskilde, som de primære steder.
Borgerne på Stevns har en af de højeste andele af udpendling i Region Sjælland/Danmark.
Der er potentiale i at udvikle den offentlige transport fra Stevns/Faxe Ladeplads til København
H./Hovedstadsområdet.
En fremtidig køretid med tog på 63 minutter eller hurtigere contra køretider i bil i myldretiden på 1
t. og 20 min/ 1. t. og 40 min afhængig af trafik. Ved uheld endnu længere transporttid.
Udfordringer:
Hvis ovenstående skal imødekommes, så er der 2 store udfordringer, som skal løses for rejsende fra Stevns
og Faxe kommune og øvrige rejsende fra Køge Station.
Der mangler dobbeltspor
fra Køge Station til nord for Ølby Station frem til delingen mellem
Køge/Roskilde linjen og Køge/Køge N/København.
Det manglende dobbeltspor forhindrer fremtidige optimeringer på linjen, da der maksimalt kan køre
8 tog på en enkeltsporet bane i timen. Det betyder, at der kun kan køre halvtimes drift på de enkelte
togstrækninger, og det ikke vil være muligt at få 15 minutters drift i myldretiden morgen og aften.
Herudover vil det ikke være muligt at lave en køreplan, hvor der sikres forbindelser i alle
kørselsretninger fra Køge Station, uden at det vil medføre lang ventetid i mindst en af togenes
kørselsretninger. Dette problem vil også blive løst med et ekstra spor nord for Køge.
Køge station bør være det naturlige mødested
for alle toglinjerne:
Køge/Næstved
Køge/København
Køge/Roskilde og Køge/Rødvig og Fakse L. Dette kræver plads
til 4 holdende tog, men der er kun 3 perroner med gennemkørsel på Køge Station, og derved 3 tog,
som holder samtidigt på Køge Station. (Der er plads til en 4. perron uden at skulle flytte vej etc.)
Køge Statio ligger so det aturlige ” idtpu kt”
på linjen Køge/Kbh. H. (25 min. Køretid) og
Køge/Næstved (29 min. Køretid i dag jfr. Rejseplanen).
Steen S. Hansen
Christina Birkemose
Henning Urban Dam