Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 255
Offentligt
2367712_0001.png
DANSK ELBIL ALLIANCES
BEMÆRKNINGER TIL
KOMMISSIONENS
ANBEFALINGER
v/Lærke Flader, branchechef den 7. april 2021
2
7
/
0
9
/
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 255: Præsentationer fra udvalgets høring 6/4-21 om Kommissionens for grøn omstilling af personbilers anden delrapport "Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur"
2367712_0002.png
Bemærkninger til Eldrup-kommissionens rapport
Ros for god rapport
vi er enige i det meste, men vil
gerne pege på to vigtige pointer:
Vores budskaber er:
1. Udrulning af offentlig ladeinfrastruktur skal gå hurtigere
2. Opladning hjemme skal være smart
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 255: Præsentationer fra udvalgets høring 6/4-21 om Kommissionens for grøn omstilling af personbilers anden delrapport "Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur"
2367712_0003.png
1. Udrulning af offentlig ladeinfrastruktur skal gå hurtigere (1/2)
Vi kan ikke vente til 2026 med at komme i gang langs motorvejene
Hvis der er 1 mio. elbiler i 2030, så er der 1�½ mio. elbiler i 2032
udbygningen skal være på
forkant af udviklingen, dvs. at infrastrukturen i 2030 skal stå klar til 1�½ mio elbiler.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 255: Præsentationer fra udvalgets høring 6/4-21 om Kommissionens for grøn omstilling af personbilers anden delrapport "Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur"
2367712_0004.png
1. Udrulning af offentlig ladeinfrastruktur skal gå hurtigere (2/2)
Der er brug for en
ladestanderplan,
hvor VD udpeger
flere arealer før 2026
ellers risikerer vi, at der bliver investeret i næstbedste placeringer. Og planen bør
sikre ladeinfrastruktur i 2030 til 1�½ mio elbiler.
Udbud
skal være nøglen til udrulningen, så vi sikrer transparens og øget
konkurrence
og de skal indrettes fleksibelt, så servicekravene hele tiden følger
med udviklingen.
Kommunerne skal hurtigt have lov til at lave udbud, jf. kommissionen, ellers
forsinkes udbygningen
Lovhjemmel bør vedtages inden sommer.
Kommunerne skal koordinere og motivere boligselskaber og virksomheder
det
reducerer behovet på offentlig vej
kan ske gennem en
skærpelse af
ladeinfrastrukturbekendtgørelse.
Tilskud skal fokuseres,
hvor der ikke er kommercielt grundlag for
ladeinfrastruktur, eller hvor der er brug for hjælp til at komme i gang.
Turistområder, hvor der kun er behov i højsæson
Boligselskaber, hvor opstilling afhænger af flertal i generalforsamlingen
Mindre arbejdspladser, som bliver klemt af ladeinfrastrukturbekendtgørelsen.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 255: Præsentationer fra udvalgets høring 6/4-21 om Kommissionens for grøn omstilling af personbilers anden delrapport "Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur"
2367712_0005.png
2. Smart fra start
lav elafgift til private, hvis de lader smart
Lav elafgift bør implementeres via
bimålerordning for at sikre, at:
1.
Det kan kontrolleres, at elforbruget der
modtager lav elafgift rent faktisk går til at
oplade en elbil.
En lille husstand med lavt elforbrug også kan
få lav elafgift til en elbil.
Folk, der bor i lejlighed kan få lav elafgift til
deres bil på fælles p-plads.
Husstande der skifter bil ofte, leaser bil i
korte perioder mv. kan håndteres ift.
elregninger og ikke give en masse
administrativt bøvl hos myndigheder,
elhandlere mv.
Intelligent opladning implementeres.
Der bør være krav om smart opladning for at
få adgang til lav elafgift for at sikre, at:
1.
Opladningen sker når der er plads i
elnettet, når der er rigeligt grøn el og når
elprisen er lav.
Historien viser, at det ikke sker af sig selv,
om end at de samfundsøkonomiske ved
fleksibilitet langt overstiger omkostningen
ved at skabe fleksibilitet.
Fremtidens net skal kunne styre efter flere
og anderledes peaks end dem, vi ser i dag.
Danske virksomheder vil udvikle
forretningsmodeller med smart opladning,
som let kan skaleres og udbredes til resten
af verden.
2.
3.
2.
4.
3.
4.
5.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 255: Præsentationer fra udvalgets høring 6/4-21 om Kommissionens for grøn omstilling af personbilers anden delrapport "Veje til en veludbygget ladeinfrastruktur"
2367712_0006.png
TAK FOR ORDET
Lærke Flader, Branchechef
Tlf. +45 22 75 04 15
[email protected]
6