Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2367672_0001.png
KOMITÉNOTAT
30. marts 2021
Fastlæggelse af præstationsmål for PR3
Performance og Charging Scheme
1.
Resumé
Som en konsekvens af covid-19 pandemien, og det kraftige fald i
flytrafikken i 2020, er det nødvendigt at fastsætte nye præstati-
onsmål for lufttrafikstyring i EU og udarbejde nye præstations-
planer. Der skal derfor senest den 1. maj 2021 fastlægges fælles
EU dækkende præstationsmål for safety, miljø, kapacitet og om-
kostningseffektivitet. Ud fra disse mål skal medlemslandene ind-
melde nye nationale præstationsplaner senest den 1. oktober
2021.
Kommissionens har fremsat forslag til nye præstationsmål for pe-
rioden, som dog mødte så meget modstand blandt medlemslan-
dene, at Kommissionen nu arbejder på et kompromisforslag. På
nuværende tidspunkt er det uvist, hvilket indhold kompromisfor-
slaget vil få.
I det seneste forslag vurderede Kommissionen, at der ikke er
grundlag for at ændre på målet for safety. For målene for miljø
og kapacitet foreslog Kommissionen mindre justeringer.
Derimod foreslog Kommissionen, at omkostningerne reduceres
væsentligt. Kommissionen har i sit seneste udspil foreslået, at luft-
fartstjenesteudøverne samlet set skal have et omkostningsniveau,
der svarer til 93 pct. af 2019 omkostningsniveauet i årene 2020-
2022, for 2023 må omkostningsniveauet svare til 94 pct. af 2019
niveauet og i 2024 til 95 pct. af 2019 niveauet.
Med det reducerede omkostningsniveau for 2020-24 vil den for-
ventede stigning i raterne luftfarten betaler fra 2022 blive min-
dre. Dette skyldes at luftfartstjenesteudøverne med det seneste
forslag får godkendt et lavere omkostningsniveau end tidligere.
Forslaget forventes at blive sat til afstemning den 13 april.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Orientering om komiténotat vedrørende fastsættelse af EU’s præstationskrav for lufttrafik for årerne 2020-2024, fra transportministeren
2367672_0002.png
Side 2/8
Forslaget er direkte gældende i dansk ret og skal således ikke efter-
følgende implementeres.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have betydning for be-
skyttelsesniveauet.
Da det tilladte omkostningsniveau vil have direkte betydning for
den statsejede lufttrafikstyringsvirksomhed Naviairs økonomi, vil
regeringen arbejde for, at den omkostningsreduktion, der fast-
lægges for perioden 2020-2024, ikke bliver større end Naviairs
økonomi kan håndtere.
2.
Baggrund
Reference Period 3 (RP3) præstationsplanerne dækker perioden
2020–2024 og indeholder blandt andet mål for omkostningseffek-
tivitet, som luftfartstjenesteudøverne (i Danmark Naviair) skal leve
op til. Planerne skal godkendes af EU i Single Sky komiteen. Luft-
fartstjenesteudøverne er brugerfinansierede, da luftfartsselska-
berne betaler såkaldte en route afgifter, når deres fly benytter et
luftrum. Afgiften afhænger af flyets vægt og fløjet distance i det på-
gældende luftrum. Raterne fastsættes i præstationsplanerne, hvor
luftfartstjenesteudøverne også får godkendt et fast omkostningsni-
veau.
Udkast til RP3 planer med omkostningsniveau for luftfartstjeneste-
udøverne blev afleveret til Kommissionen i efteråret 2019. Pla-
nerne nåede dog ikke at blive endelig godkendt inden covid-19
pandemien brød ud. Det voldsomme fald i flytrafikken betyder, at
de mål og trafikprognoser, som RP3 planerne bygger på, ikke læn-
gere er realistiske.
I efteråret 2020 var der enighed mellem Kommissionen og med-
lemslande om, at den nuværende krise ikke kan håndteres inden
for den fastlagte RP3 ramme og gældende regulering, fordi det ville
føre til en kraftig stigning i raterne i 2022. Derfor blev det beslut-
tet, at der skulle udarbejdes nye præstationsplaner for RP3, samt at
der skulle fastlægges nye præstationsmål, der tager højde for den
nye situation.
På mødet den 13. april 2021 skal der træffes beslutning om mål på
unionsniveau. Efterfølgende skal der i dialog med Kommissionen
fastsættes mål på nationalt niveau. De nationale mål kan afvige fra
målene på unionsniveau, hvis der er væsentlige argumenter for det.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Orientering om komiténotat vedrørende fastsættelse af EU’s præstationskrav for lufttrafik for årerne 2020-2024, fra transportministeren
2367672_0003.png
Side 3/8
3.
Formål og indhold
På det 78. møde i Single Sky Komiteen, der blev afholdt d. 23. og
24. marts 2021, blev Kommissionens første udspil til nye præstati-
onsmål drøftet.
Kommissionens udspil lagde op til at præstationsmålet for safety
skal fastholdes, da det er vurderingen, at de nuværende mål for
luftfartstjenesteudøvernes safety management ikke bør ændres.
I forhold til præstationsmålet for
miljø
foreslog Kommissionen, at
den gennemsnitlige afvigelse fra den optimale flyverute højst må
være 2,37 pct. i 2021 og 2022. I 2023 og 2024 må afvigelsen højst
være på 2,40 pct. Ved at sikre at luftfartstjenesteudøverne stræber
efter at tildele flyene direkte ruter, nedbringes den distance, der
flyves og dermed den mængde CO2, som flyene udleder.
I forhold til
kapacitet
foreslog Kommissionen, at den gennemsnit-
lige forsinkelse, grundet luftfartstjenesteudøvere, maksimalt må
være 0,35 minut per flyvning i 2021, 0,5 minut per flyvning i 2022,
0,5 minut per flyvning i 2023 og endelig 0,5 minut per flyvning i
2024. Til sammenligning var den faktiske gennemsnitlige forsin-
kelse pr. flyvning grundet luftfartstjenester i 2020 på 0,36 minut
på unionsniveau.
I forhold til målet for
omkostningsreduktion
har Kommissionen
vurderet, at der er behov for yderligere omkostningsreduktioner i
perioden. Luftfartstjenesteudøverne blev i 2020 opfordret til at
nedbringe deres omkostninger. I gennemsnit er det i 2020 kun lyk-
kedes at reducere omkostningerne med 1 pct. i forhold til det fakti-
ske omkostningsniveau i 2019.
I Kommissionen seneste forslag blev der lagt op til, at omkostnin-
gerne i alle år i RP3-perioden maksimalt må være på 90 pct. af de
faktiske omkostninger i 2019. Da målene omregnes til udviklingen
i enhedsomkostninger, det vil sige de samlede omkostninger divi-
deret med forventet antal trafikenheder, vil landene blive påvirket
forskelligt afhængig af, hvordan deres trafik ventes at udvikle sig i
forhold til EU-gennemsnittet.
Trafikken i Danmark ventes at udvikle sig langsommere end gen-
nemsnittet i EU, og derfor skal Danmark reducere mere i de sam-
lede omkostninger for at nå målet på enhedsomkostningsniveau.
Den danske reduktion i hele perioden forventes derfor i udgangs-
punktet at være ca. 15 pct. i stedet for 10 pct., hvilket svarer til et
samlet besparelseskrav på 567 mio. kr. over perioden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Orientering om komiténotat vedrørende fastsættelse af EU’s præstationskrav for lufttrafik for årerne 2020-2024, fra transportministeren
2367672_0004.png
Side 4/8
Der var på mødet imidlertid betydelig modstand mod det fremlagte
forslag fra en række større lande. Generelt mente medlemslandene
ikke, at det er realistisk at luftfartstjenesteudøverne kan levere en
omkostningsreduktion af denne størrelse i perioden uden at det får
negative konsekvenser for nødvendige investeringer og mulighe-
derne for at opfylde målene på
miljø
og
kapacitet.
I løbet af mødet den 24. marts 2021 kom Kommissionen derfor
med et kompromisforslag, hvorefter omkostningerne skal reduce-
res til 93 pct. af 2019 niveauet i årene 2020-2022, herefter til 94
pct. i 2023 og endelig til 95 pct. i 2024. Kommissionen kom desu-
den med en række præciseringer af, at der vil blive taget hensyn til
lokale forhold, når de nationale præstationsplaner skal vurderes.
Det kan for eksempel betyde, at et land, hvis der er vægtige argu-
menter for det, kan fastsætte lokale præstationsmål, der afviger fra
målene på unionsniveau. Det betyder med andre ord, at der for-
venteligt vil blive taget et vist hensyn til, at Danmark forventes at
have lavere trafikvækst end EU-gennemsnittet.
Kommissionens kompromisforslag har dog heller ikke mødt til-
trækkelig opbakning fra medlemslandene. Der er planlagt en ny
behandling af forslaget den 13. april 2021, men det er uklart, om
Kommissionen vil komme med et revideret forslag på mødet, eller
om forhandlingerne vil tage udgangspunkt i Kommissionens nuvæ-
rende kompromisforslag.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforordning til en allerede vedta-
gen retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger
heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Reguleringen af lufttrafikstyringen i Europa er fastsat gennem en
række EU-forordninger, som har direkte lovvirkning i Danmark.
Ændringen af præstationsmålene kan gennemføres inden for den
gældende forordning 2019/317.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Orientering om komiténotat vedrørende fastsættelse af EU’s præstationskrav for lufttrafik for årerne 2020-2024, fra transportministeren
2367672_0005.png
Side 5/8
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil få statsfinansielle konsekvenser, hvis det omkost-
ningsniveau der fastlægges, betyder et større indtægtstab for Navi-
air, end hvad Naviair er i stand til at absorbere i form af besparel-
ser, effektiviseringer eller andre tiltag. I den situation vil det i sid-
ste ende være nødvendigt, at staten støtter Naviair økonomisk, da
Danmark ifølge internationale konventioner er forpligtet til at op-
retholde en luftfartstjeneste.
Naviair har ligesom de øvrige aktører i luftfartssektoren været nødt
til at tilpasse sin virksomhed til den ændrede trafikmængde, der i
en årrække må forventes at ligge lavere end i 2019. Naviair igang-
satte i 2020 en række tiltag for at tilpasse virksomhedens omkost-
ninger til de faldende indtægter.
Det er Naviairs vurdering, at Kommissionens seneste forslag vil
give mindre råderum til forrentning af egenkapital. Dette vil med-
føre udskydelse af tilbagebetaling af lån og vil kunne medføre en
mindre operationel robusthed ved trafikstigninger udover det for-
ventede.
Det er samtidig Naviairs vurdering, at der ikke som følge af det se-
neste forslag vil skulle foretages afskedigelser udover de allerede
aftalte frivillige fratrædelser og effektiviseringer i Naviairs tilpas-
ningsplan fra efteråret 2020.
Naviair har i sin vurdering af det seneste forslag lagt til grund, at
Kommissionen i forbindelse med fastlæggelsen af den danske præ-
stationsplan forventes at acceptere de tekniske justeringer til ud-
gangspunktet for præstationsplanen, der er indmeldt fra dansk
side.
Herudover lægges det til grund, at der i fastlæggelsen af den dan-
ske plan forventes at blive korrigeret for, at trafikvæksten i dansk
luftrum er lavere end EU-gennemsnittet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Orientering om komiténotat vedrørende fastsættelse af EU’s præstationskrav for lufttrafik for årerne 2020-2024, fra transportministeren
2367672_0006.png
Side 6/8
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen lægger op til et lavere omkostningsniveau end det
oprindeligt indarbejdede i medlemslandenes præstationsplaner.
Dette vil betyde lavere afgifter for flyselskaber, end hvis omkost-
ningsniveauet var blevet fastholdt på 2019-niveau.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
De ekstraordinære tiltag i forbindelse med RP3 skønnes ikke at be-
røre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Kommissionens første udspil har sammen med øvrigt materiale til
mødet i Single Sky Komite været behandlet i SESAG (Single Euro-
pean Sky Arbejdsgruppe) med deltagere fra Naviair, Københavns
Lufthavne, Transportministeriets departement og Trafikstyrelsen.
Materialet har endvidere været udsendt bredt til Luftfartsselska-
ber, brancheorganisationer, faglige organisationer med videre.
Der er modtaget nedenstående høringssvar.
Naviair
Transportministeriet har bedt Naviair om at vurdere ”KOMs
for-
slag fra i dag med en afgørende vægt på de procentsatser, som er
Naviairs smertegrænse for omkostningsniveauet”
i mail af den
24.
marts 2021 til Trafikstyrelsen.
Forslaget fra KOM går ud på følgende:
Reduktion af omkostningsniveau ift. 2019 på hhv. -7% for
2020-2022, -6% for 2023 og -5% 2024.
Naviairs vurdering af KOM’s forslag er under følgende forudsæt-
ninger:
At Naviair får accepteret
baselinejusteringer jf. TST’s kommen-
tarer sendt til KOM, den 15. marts 2021.
At der korrigeres for at Danmarks trafikvækst er lavere end
EU-gennemsnittet,
jf. TST’s kommentarer sendt til KOM, den
15. marts 2021.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Orientering om komiténotat vedrørende fastsættelse af EU’s præstationskrav for lufttrafik for årerne 2020-2024, fra transportministeren
2367672_0007.png
Side 7/8
Det er for Naviair afgørende vigtigt, at KOM bekræfter dette inden
afstemning.
Naviair noterer sig yderligere, at KOM har udsendt ”statements”,
som efter Naviairs opfattelse understøtter ovenstående forudsæt-
ninger. Dog er det uklart, hvorvidt der ved opgørelse af 2020 og
2021 vil blive taget hensyn til Naviairs faktiske omkostninger eller
om Naviair får dækket omkostninger, svarende til 2019 niveau med
fradrag af 7%.
I Naviairs tilpasningsplan har Naviair taget højde for,
at der skulle være forrentning af egenkapital
at lån til bank og stat skulle afbetales inden for en vis tidsperi-
ode, og
at Naviair skulle have en vis operationel robusthed ved trafik-
stigninger udover det forventede.
Naviair vurderer, at KOM’s forslag vil give mindre råderum til for-
rentning af egenkapital, vil medføre udskydelse af lånenes tilbage-
betaling, og vil kunne medføre en mindre operationel robusthed
ved trafikstigninger udover det forventede.
På det nuværende grundlag
vil Naviair ikke modsætte sig, at TST støtter op om forslaget.
forventer Naviair ikke at skulle foretage afskedigelser udover de
allerede aftalte frivillige fratrædelser og effektiviseringer i Navi-
airs tilpasningsplan fra efteråret 2020.
9.
Generelle
forventninger til andre landes
holdninger
En række større lande udtrykte utilfredshed med Kommissionens
forslag på mødet i Single Sky Komité. Herudover har en række
større lande blandt andet fremsat forslag til alternative omkost-
ningsniveauer, der ikke medfører lige så store besparelseskrav til
luftfartstjenesteudøverne. Det er uklart om og i hvilket omfang
Kommissionen vil imødekomme landene, og hvad landenes hold-
ning vil være, hvis Kommissionen ikke viser imødekommenhed.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Orientering om komiténotat vedrørende fastsættelse af EU’s præstationskrav for lufttrafik for årerne 2020-2024, fra transportministeren
2367672_0008.png
Side 8/8
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om, at der findes en balanceret løsning, så
tabet for Naviair ikke bliver større, end virksomheden kan absor-
bere, og at ratestigningen samtidig afdæmpes i forhold til den eksi-
sterende forordning, så belastningen på luftfartsselskaberne mind-
skes og genopbygningen af lufttrafikken støttes.
Regeringen finder det endvidere vigtigt, at der sættes klare mål for
safety, miljø og kapacitet i lufttrafikstyringen.
Regeringen noterer sig endvidere, at processen med at udarbejde
en revideret performanceplan sættes i gang, når de nye mål er fast-
lagt, og at denne plan afleveres til Kommission den 1. oktober
2021. Regeringen noterer sig desuden, at performanceplanen er
gældende for Danmark, når planen har modtaget Kommissionens
endelige godkendelse.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Eu-
ropaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.