Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
TRU 6.14.2021 kl. 1500
3. Limfjordsforbindelse
Trafikale udfordringer
Støj og miljø problemer
Data:
Al data og henvisninger fra officielle kilder.
EEA, Det Europæiske Miljøagentur (pålidelige og uafhængige oplysninger om miljøet), VVM,
NORD2000
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0002.png
Kort myldretidsproblem
Tunneltrafik
Fra Vendsyssel
Sydgående
Til Vendsyssel
Nordgående
Samme billede ved trafiktal
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0003.png
Sådan ser Aalborg ud
Egholmforbindelse vil
ikke aflaste tunnelen
tilstrækkeligt.
Langt de fleste skal
til
eller fra byområdet
eller
begge dele, og de
vil ikke
kunne anvende Egholm.
Note
udviddes med rødt
og destination
Et tredje rør
ved den
nuværende tunnel ligger
centralt
og vil derfor være
den bedste løsning.
NB: Kommende Stigsborg Brygge med 7500 beboere
se
Destinationsområde
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0004.png
Kun få vil benytte
vest-motorvejen
Kun en meget lille del
af Aalborg vil være
opland eller
destination for en
motorvej vest om,
resten vil fortsat
benytte E45.
Kortet til højre er
lavet på basis af
ruteneg i VVM 2021
NB: Ingen vil tegne linjeføring tæt på by i dag!! Det hører fortiden til
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0005.png
Hvis man ikke kan svare på dette
er det et
utilstrækkeligt beslutningsgrundlag for 7,3 mia.
Historisk stigning 2,5 gange større
VD har ikke svar på hvordan trafikken skal afvikles efter 2034
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0006.png
Kødannelse i sydgående om morgenen
Hvordan skal man komme på arbejde i øst
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0007.png
Motorvejstrafik langs små byveje !
Annebergvej skal ekspedere op mod 30.000 biler i døgnet, hver gang der er uheld i tunnelen.
Her er 40 km zone, vejbump og lysreguleringer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0008.png
Med dette resultat
..og modsat om eftermiddagen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0009.png
I Elb-tunnelen har man en
kapacitet på 150.000 biler med 8 spor
og reversible kørebaner. Coen tunnel på samme vis.
Limfjordsforbindelsen med 1 nyt rør og 9 spor med reversible kørebaner
….
100% kapacitetsforøgelse
6 spor i myldretids-retningen
Og skift mellem rør og baner ved uheld
særdeles effektivt
Fordel ved kommende reparartion af gamle tunnelrør
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0010.png
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0011.png
Hvorfor er støj et vigtigt problem
Støj er sundhedsskadeligt
I Danmark dør 802 mennesker for tidligt hvert
år som følgevirkning af vejstøj
Særdeles generende*- langt før 58 db
Samfundsøkonomiske omkostninger er store:
3,4 milliarder (Transport og bygningsudvalget 2016)
4,4 milliarder (TRU Høring 20/1-2020, COWI)
*Beboere langs motorveje er ca. 10 db mere generet end beboere langs byveje
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0012.png
Hvorfor er DK langt hårdere belastet end andre sammenlignelige lande?
25
20
People exposed > Lden 55 db (All areas)
sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
15
DK
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0013.png
People exposed > Lden 55 db
sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
25
+16%
20
Noise development 2012-2017
15
DK
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0014.png
People exposed > Lden 55 db
sundhedsskadelig støj
EEA 20/2019 (uvildig)
25
+16%
20
Noise development 2012-2017
15
DK
-21%
10
5
Tyskland
0
Denmark 23%
Germany 10%
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0015.png
Aalborg er mest belastet
Kilde: EEA-rapport 20/2019
Ingen tysk by er lige så støjbelastet
Hvorfor står det så sløjt til i DK ?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
Beregningsmåden er misvisende
Ingen ved hvad støjen er:
på hverdage?
i myldretiden?
i medvind?
når trafikken stiger år for år?
ved vejens max kapacitet?
Dette holdes hemmeligt. Vi ved med
sikkerhed
at
beboere senere vil blive belastet med gennemsnitlig
støj > 58db, når trafikken stiger.
Vil I lægge navn til det ?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0017.png
Den nye Silkeborgmotorvej er et typisk eksempel
VVM rapport 303, Vejdirektoratet (Silkeborgmotorvejen) som har beregnet støjen på en position ved
den sort plet plet på kortet, Lden 51db.
Næste slide viser aktuel måling på samme position i 2017, efter motorvejen er anlagt. Støjmåling viser
aktuel støj langt værre.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0018.png
Støj langt værre en forventet
desværre ikke tilfældigt!
Aktuel støjmåling i 2017 på samme position (VVM Lden 51db) som viser en støj på
84 db, som trafikken stiger i løbet af eftermiddagen, med udsving på op til 100 db.
Medvind
Aktuel måling
83 db
51 db
VVM beregning 51 db
(3 db er en fordobling af lyden - logaritmisk skala*)
Sådan en stor usikkerhed fra VVM-rapportens Lden-beregning er derfor uacceptabel.
Lden beregningen fra VVM-rapporten kan ikke stå alene. VD stiller ingen garantier
Borgerne lades i stikken
* Long,
Marshall 2006 :
Architectural Acoustics.
Else ier Academic Press, Ne York, USA.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0019.png
Forskel på støjkort fra 2011 til
Et af problemerne er at man kun regner på
lave
midlertidige
trafiktal => lave støjgener
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0020.png
…2021 –
fordobling på de fleste
strækninger på blot 10 år !
Hvis anlæg startet i 2011 ville vi allerede i dag have
mange beboelser belastet med over 58db
Hvad vil en beregning vise i 2031?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0021.png
Er vindretningen virkelig regnet med?
Ingen forskel på støjudbredelse øst og vest fra vejen over vand. NORD2000
tager ikke tilstrækkeligt hensyn til den fremherskende vindretning
Silkeborg-problemet:
Ikke kun trafikprognose fejl. Også medvind med stigende terræn
Bekræftet af eksperter.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0022.png
Hvordan vil det gå i Aalborg?
VVM 2011 havde
dette støjkort:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0023.png
Hvordan vil det gå i Aalborg?
Mere reelt støjkort:
Gennemsnitsberegninger, NOR2000 eller ej
Det ændre ikke virkeligheden
26.000 borgere vil
2/3* af året med
vestenvind blive
belastet med
sundhedsskadelig
støj.
Hverdagsstøj i let vestlig vind
* Baseret på 40 års vindmøllestatistikker
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0024.png
Ændring i db pr. 10.000 flere
køretøjer (ATD)
3,5
3
db ændring
2,5
2
1,5
Serie1
1
0,5
0
10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 60.000 70.000 80.000 90.000
Antal køretøjer/døgn (ATD)
Trafikmængden ændrer meget på støjen ved lave trafiktal,
Men ikke ved store trafiktal.
Derfor ændres støjen ikke mærkbart
på E45 med en Egholmlinje. Fra 86t HDT til 73t = -0,65 db
VD vurderer 1-2 db støjreduktion på E45 med Egholm-linjen
ikke hørbart
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
Til gengæld vil en
østløsning
med opgradering af E45 rundt om Aalborg inkl.
støjreducerende tiltag
reducerer støjen med 10 db = 50% for min.
20.000 beboere
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0026.png
Egholm
Østløsning
Forskel
Trafikaflastning
i tunnel
24%
6.700 HDT
4 år
100%
63.700 HDT
34 år
få år
20.000
beboere
forbedres
Bevares
4,3 mia
76%
57.000 HDT
30 år
hurtigere
46.000
beboere
Stor
3,0 mia
Virkning
10 år
26.000
beboere
belastes
Ødelægges
7,3 mia
Støj
Natur
Pris
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0027.png
Egholm-løsning:
Øst-løsning
Og Nordjyderne holdes som
gidsel med uløst trafikalt problem
i tunellen
de næste 50 år!
… indtil vi får en østløsning !
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0028.png
Egholm-løsning:
Øst-løsning
Hvad vil I vælge?:
En omfartsvej vest om Aalborg til 7,3 mia. kr
eller en udbygning af E45 fra Bouet til Vejle
med et ekstra tunnelrør ved Limfjorden og
støjdæmpning for de overskydende 3,0 mia.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0029.png
Konklusion:
Undersøg øst-alternativet med 1 rør og reversible
kørebaner, så der kan tages en saglig begrundet beslutning
Stort potentiale for at opfylde valgløfter om miljø og
folkesundhed ved øst-løsning
En solstrålehistorie til de kommende generationer
Respekten om støj rundt om Aalborg har indtil nu kun
været forbeholdt skåltaler. Nu kan I gøre en forskel
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0030.png
Bæredygtig grøn mobilitetsplan
Miljø og folkesundhed
En østløsning
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
Ekstra herunder:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0032.png
Støjdæmpning ikke
praktisk mulig
Bekræftet af Vejdirektoratet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 252: Præsentation fra Borgerbevægelsen.dk's foretræde for udvalget 6/4-21 om 3. Limfjordsforbindelse
2367091_0033.png
60
Borgernes holdning
50
For Øst-løsning
Der er foretaget 3 meningsmålinger hvor
der er spurgt til for- og imod de 2
løsninger. 1 måling er udført af Aalborg
Universitet og 2 af Jysk Analyse A/S.
Alle havde samme resultat på nær ganske
få procenter.
40
30
For Egholm
20
10
0
Via Egholm
Ekstrarør i Øst