Til Vejdirektoratet
Indsigelse vedr. opdateret VVM-undersøgel-
se om en 3. Limfjordsforbindelse af februar
2021.
Aalborg, den 28. marts 2021
INDSIGELSE
Bestyrelsen for Hasseris Grundejerforening har med interesse læst Vejdirektoratets reviderede
VVM-undersøgelse om den 3. Limfjordsforbindelse, offentliggjort februar 2021. Af det følgende
fremgår Grundejerforeningens indsigelsespunkter.
1. Hasseris Grundejerforening ønsker indledningsvist at slå fast, at Grundejerfore-
ningen er enig i behovet for at få etableret en ny og bedre nord-syd forbindelse
ved Aalborg mellem Vendsyssel og Himmerland. Formålet hermed skal være, at
den stigende regionale og lokale trafikmængde i Nordjylland og Aalborgområdet
kan afvikles bedre. Ligeledes er formålet at sikre, at særligt Vendsyssel ikke af-
kobles fra erhvervs- og samfundsudviklingen i det øvrige Danmark.
2. Hasseris Grundejerforening skal ikke undlade at bemærke, at øget trafik ikke er
et mål i sig selv i en tid, hvor klimaet og miljøet er stærkt under pres; tværti-
mod. Både anlæg og brug af nye motorveje har historisk haft den konsekvens, at
trafikken og klimabelastningen blot er steget endnu mere. Denne udvikling omta-
les nogle gange - også af Vejdirektoratet - positivt som ”trafikspring”, men en
forstærket, ressourcekrævende udvikling er grundlæggende ikke i samklang med
en grøn klimadagsorden. På den anden side erkender Hasseris Grundejerfore-
ning, at biltrafik og individuel transport i en tyndtbefolket region som Nordjylland
er helt uundværlig for at få hverdagen og samfundslivet til at hænge sammen,
da selv en stærkt forbedret kollektiv trafik aldrig vil kunne levere samme trafik-
mæssige løsning. I dette lys sætter vi vores lid til, at individuel biltrafik i fremti-
den vil blive stadig mere klimavenlig med øget eldrift, brintbiler og nye grønne
PtX-brændstoffer mv.
3. Hasseris Grundejerforening noterer med beklagelse, at den opdaterede VVM-un-
dersøgelse alene omhandler Egholm-linjen, og dermed helt undlader en revurde-
ring af en ny østforbindelse (forstærkning af den eksisterende tunnelforbindelse
ved E45). Vi er klar over, at der blandt nogle partier i folketinget i 2014 blev ind-
gået en såkaldt stemmeaftale, hvor der peges på vestforbindelsen frem for en
østlig forbindelse, og at denne beslutning har været retningsgivende for Vejdirek-
toratets undersøgelse. Beklagelsen skyldes flere forhold. For det første er over
halvdelen (53%) af den nordjyske befolkning notorisk imod en vestforbindelse,
som det er fremgået af en opinionsundersøgelse fra Jysk Analyse fra november
2019. Hasseris Grundejerforening foretog for det andet også i 2019 en selvstæn-
1