Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 249
Offentligt
2366110_0001.png
Til Vejdirektoratet
Indsigelse vedr. opdateret VVM-undersøgel-
se om en 3. Limfjordsforbindelse af februar
2021.
Aalborg, den 28. marts 2021
INDSIGELSE
Bestyrelsen for Hasseris Grundejerforening har med interesse læst Vejdirektoratets reviderede
VVM-undersøgelse om den 3. Limfjordsforbindelse, offentliggjort februar 2021. Af det følgende
fremgår Grundejerforeningens indsigelsespunkter.
1. Hasseris Grundejerforening ønsker indledningsvist at slå fast, at Grundejerfore-
ningen er enig i behovet for at få etableret en ny og bedre nord-syd forbindelse
ved Aalborg mellem Vendsyssel og Himmerland. Formålet hermed skal være, at
den stigende regionale og lokale trafikmængde i Nordjylland og Aalborgområdet
kan afvikles bedre. Ligeledes er formålet at sikre, at særligt Vendsyssel ikke af-
kobles fra erhvervs- og samfundsudviklingen i det øvrige Danmark.
2. Hasseris Grundejerforening skal ikke undlade at bemærke, at øget trafik ikke er
et mål i sig selv i en tid, hvor klimaet og miljøet er stærkt under pres; tværti-
mod. Både anlæg og brug af nye motorveje har historisk haft den konsekvens, at
trafikken og klimabelastningen blot er steget endnu mere. Denne udvikling omta-
les nogle gange - også af Vejdirektoratet - positivt som ”trafikspring”, men en
forstærket, ressourcekrævende udvikling er grundlæggende ikke i samklang med
en grøn klimadagsorden. På den anden side erkender Hasseris Grundejerfore-
ning, at biltrafik og individuel transport i en tyndtbefolket region som Nordjylland
er helt uundværlig for at få hverdagen og samfundslivet til at hænge sammen,
da selv en stærkt forbedret kollektiv trafik aldrig vil kunne levere samme trafik-
mæssige løsning. I dette lys sætter vi vores lid til, at individuel biltrafik i fremti-
den vil blive stadig mere klimavenlig med øget eldrift, brintbiler og nye grønne
PtX-brændstoffer mv.
3. Hasseris Grundejerforening noterer med beklagelse, at den opdaterede VVM-un-
dersøgelse alene omhandler Egholm-linjen, og dermed helt undlader en revurde-
ring af en ny østforbindelse (forstærkning af den eksisterende tunnelforbindelse
ved E45). Vi er klar over, at der blandt nogle partier i folketinget i 2014 blev ind-
gået en såkaldt stemmeaftale, hvor der peges på vestforbindelsen frem for en
østlig forbindelse, og at denne beslutning har været retningsgivende for Vejdirek-
toratets undersøgelse. Beklagelsen skyldes flere forhold. For det første er over
halvdelen (53%) af den nordjyske befolkning notorisk imod en vestforbindelse,
som det er fremgået af en opinionsundersøgelse fra Jysk Analyse fra november
2019. Hasseris Grundejerforening foretog for det andet også i 2019 en selvstæn-
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Henvendelse af 28/3-21 vedrørende motorvejsinfrastrukturen i og omkring Aalborg, fra Hasseris Grundejerforening, Aalborg
2366110_0002.png
dig medlemsundersøgelse, hvor 512 af foreningens 1650 medlemmer udtrykte
deres holdning. Her var 55% for en østforbindelse og kun 34% for Egholm-linjen
(se www.hasseris.dk). Et tredje problematisk forhold - som allerede fra mange
sider blev påpeget ved VVM-processen i 2011 - er, at den mest trafikskabende
del af udviklingen i Aalborg rykker mod øst, hvorved en forstærkning og udbyg-
ning af en østforbindelse trafikmæssigt synes meget oplagt at få undersøgt
nærmere. Denne udvikling er siden 2011 blot blevet forstærket med øgede indu-
stri- og havneaktiviteter, nyt supersygehus, universitet, masser af nye boliger, ny
omfartsvej (Egnsplanvej) syd om Aalborg, ny højklasset RTB-bus forbindelse etc.
i den østlige del af Aalborgs bymæssige område. I det østlige Nørresundby tæt
på Limfjorden og den eksisterende tunnel er ny boligbebyggelse igangsat på
Stigsborgområdet, og der forventes op mod 4.000 boliger og 7.500 beboere over
de kommende 20-30 år.
4. Ud over den folkelige modstand mod Egholm-linjen, er der også en anden væ-
sentlig detalje overses desværre fuldstændigt i debatten om 3. Limfjordsforbin-
delse: Det østlige alternativ, som Vejdirektoratet (VD) i 2011 fremlagde, var et
projekt med 2 nye rør med hver 3 spor. Altså en løsning med i alt 6 spor. Dette
svarer til en mulig 100% aflastning af den eksisterende tunnel. En god, langsig-
tet løsning, rent faktisk, men kun ganske få borgere og politikere - både lokalt og
nationalt - er vist klar over dette forhold. Pointen er, at et mindre projekt med
blot 1 rør og 3 spor - og gerne med “vendbar” trafik morgen og aften som ved
Elb-tunnellen - stadig vil kunne aflaste den eksisterede tunnel med min. 50%,
hvilket er mere end dobbelt så meget, som Egholmlinjen vil gøre. 3 spor er også
billigere end 6. Herved vil den samfundsøkonomiske beregning falde ud til fordel
for østforbindelsen.
5. Bestyrelsen for Hasseris Grundejerforening har med udgangspunkt i VVM-materi-
alet og den aktuelle situation i Aalborg/Nordjylland anno 2021 diskuteret forskel-
lige linjeføringer for en ny nord-syd forbindelse. I bestyrelsen er der et flertal,
som støtter en tredje Limfjordsforbindelse i form af en forstærket og udbygget
tunnelløsning i øst og et mindretal, der går ind for en Egholmlinje.
6. Der er enighed i bestyrelsen om, at det i VVM-redegørelsen fremlagte forslag til
en Hasseris-Egholm-Nørresundby motorvej ikke er acceptabelt. Dette uagtet, at
Vejdirektoratet i rapporten tilskriver en skitseret ændring af den oprindelige linje-
føring en indsigelseskommentar fra netop Hasseris Grundejerforening i forbindel-
se med høringen i 2011: nemlig vejen rykkes længere mod vest.
7.
SÅFREMT
partierne i folketinget alligevel trods de nævnte forbehold skulle beslut-
te sig for Egholmlinjen uden at først at VVM-vurdere også en østforbindelse, da
har Hasseris Grundejerforening følgende konkrete indsigelser til projektet:
a. Der skal gøres meget mere for at støjdæmpe trafikken fra motorvejen op
mod Hasseris og Sofiendal, end der lægges op til. Vi finder slet ikke, at Vej-
direktoratets redegørelse for støj er retvisende overfor den støj, som helt
givet vil blive oplevet overalt i Hasseris, Sofiendal og Skalborg området, og i
særdeleshed de nærmest beliggende boliger i Gl. Hasseris, Hasseris Enge
og det helt nye kvarter i Sofiendals Enge samt i Dall. Vestenvinden er meget
fremherskende ved Aalborg og vindretningen er i vest/sydvest i ca. 70-75
% af dagene i et kalenderår, og den vil føre uacceptable støjgener langt vi-
dere ind i byområdet end anskueliggjort i undersøgelsens kortbilag. Det er
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Henvendelse af 28/3-21 vedrørende motorvejsinfrastrukturen i og omkring Aalborg, fra Hasseris Grundejerforening, Aalborg
2366110_0003.png
også misvisende, grænsende til det manipulerende, at der kun vises støj i
en afgrænset zone fra motorvejen - her holder støjen jo ikke pludseligt op.
b. Med den viden, der i dag foreligger internationalt om støjs helbredstruende
effekter, må vi - som borgere og indbyggere i Aalborg - tilmed anno 2021
kunne forlange, at et nyt motorvejsprojekt i Danmark som en selvfølgelig-
hed anvender WHO’s anbefalinger om, at støj fra vejtrafik skal holdes under
53 dB.
c. Ydermere anvender Vejdirektoratet besynderligt nok ikke den nye, vigtige
viden om motorvejsstøj, som direktoratet selv har tilvejebragt og henviser
til i et bilag i VVM-undersøgelsen: ”Støjgener fra byveje og motorveje”, rap-
port 551-2016). Heraf fremgår, at
”Mennesker bosiddende langs motorveje
er væsentligt mere generede af vejstøj, i forhold til mennesker bosiddende
langs byveje, når de er udsat for den samme vejstøjsbelastning på boligfa-
caden. 2-3 gange så mange mennesker langs motorveje føler sig Stærkt
generede i forhold til mennesker lang byveje. Beboere langs motorveje føler
sig Generede ved ca. 6-13 dB lavere støjniveauer i forhold til beboere langs
byveje”.
I stedet for blot blindt at henvise til Miljøstyrelsens vejledende
støjgrænse på 58 dB, burde disse 6-13 dB trækkes fra de 58 dB, hvorved
støjgrænsen ville blive 45-52 dB. Kortet over støjgenerne kommer altså til
at se meget anderledes ud end vist i VVM-rapporten, og vil omfatte flere
tusinde stærkt støjberørte boliger i modsætning til de ca. 650 støjbelastede
boliger, som VVM-undersøgelsen beregner sig frem til. Alene bebyggelsen i
Sofiendal Enge, som i øvrigt dårligt nok fremgår på undersøgelsens kort-
skitser, er der iflg. gældende planrammer givet plads til ca. 1.200 nye boli-
ger, hvor af hovedparten allerede er opført og ibrugtaget.
d. For at imødegå støjgenerne foreslår vi – som i 2011 – at motorvejen delvis
nedgraves i en sænkning. Denne metode skal vælges frem for, som angivet
i undersøgelsen, at den placeres oppe på en dæmning, idet støjen herfra får
de bedst tænkelige betingelser for at kunne spredes uhindret. Dette bør ske
på hele strækningen fra Ny Nibevej frem og frem til fjordkrydsningen. Ud
over sænkningen skal der foretages andre tilstrækkelige foranstaltninger til
sikring mod støj.
e. Hasseris Grundejerforening foreslår, som sikring af vejstøj ind mod byen fra
broen over Nørredyb nord for Egholm, at den nye tunnel ved Egholm holdes
under jorden fra indgangen på sydsiden af fjorden (ved Nørholmsvej) hele
vejen under Egholm frem til ny opdukken på Nørresundbysiden. En linjefø-
ring over Egholm samt en bro over Nørredyb vil give støjgener ind over Nør-
resundby, Midtbyen og Vestbyen i Aalborg.
f.
Herved bevares også de unikke naturforhold og diverse dyr og rødlistearter
på Egholm, ligesom den rekreative værdi af øen for lokalbefolkningen beva-
res. Hasseris Grundejerforening finder i denne sammenhæng ikke, at der i
det fremlagte projekt tages nok hensyn til beskyttelse af naturen, herunder
særligt flora, fugle og fauna. Egholm bevares med vores løsning som et lille
øsamfund med færgeforbindelse til Aalborg, som det kendes i dag. Den
skitserede lokalbro over Nørredyb kan spares væk. Linjeføringen ud for
Hasseris er stadig for tæt på byen, og Hasseris Grundejerforening skal der-
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 249: Henvendelse af 28/3-21 vedrørende motorvejsinfrastrukturen i og omkring Aalborg, fra Hasseris Grundejerforening, Aalborg
2366110_0004.png
for endnu engang foreslå, at vejen rykkes (endnu) længere mod vest på
strækningen fra fjorden ud mod Ny Nibevej.
g. Hasseris Grundejerforening mener desuden, det er en alvorlig mangel ved
det fremlagte trafikprojekt, at der ikke via Egholmlinjen er forbindelse til
den mest trafikerede motorvej i Vendsyssel, nemlig E45. Vejens nye bidrag
til trafikafviklingen i regionen – ud over fjordkrydsningen - er alene at koble
sig på den østlige del af Vendsyssel (E39) ud mod det i øvrigt tyndt befolke-
de Han Herred. Herved opfylder samfundet kun dårligt selve formålet med
at etablere en ny nord-syd forbindelse, jf. ovenfor.
h. Ud over at Egholmlinjen – blandt andet af denne grund – ikke vil aflaste den
eksisterende tunnelforbindelse med mere end beskedne 24% færre køretø-
jer, er der ikke i materialet redegjort for, hvordan man i praksis vil løse pro-
blemerne, når der også i fremtiden (og med en massiv trafik) vil ske uheld i
tunnelen. Efter vores opfattelse vil der stadig kunne ske en massiv trafikop-
hobning på E45, når en masse biler bliver fanget på E45 over kilometerlan-
ge strækninger i en sådan uheldssituation. Her vil bilerne – som i dag –
søge ind gennem byen mod Limfjordsbroen og selvfølgelig også gennem
byen ud mod en ny Egholmforbindelse. Men det er en kæmpe omvej, og
tidstabet for biler og godstrafik bliver stort. Blandt andet vil Høvejen i Nør-
resundby slet ikke kunne afvikle trafikken mellem E39 og E45 i en sådan
situation.
8. Hasseris Grundejerforening har bemærket sig, at Aalborg Kommune har budget-
teret med 600 mio. kroner over 30 år som en hjælp til realisering af en ny 3.
Limfjordsforbindelse over Egholm. Hasseris Grundejerforening er overbevist om,
at disse penge vil kunne aktiveres, også i det tilfælde, man alligevel skulle be-
slutte sig for en opgradering af en østforbindelse i stedet for Egholm-linjen.
Venlig hilsen
Bestyrelsen for Hasseris Grundejerforening
4