Til Folketingets Transportudvalg
Kommentar vedr. ny VVM-undersøgelse af 3. Limfjordsforbindelse
Aalborg, 28. marts 2021
Debatten om en ny 3. Limfjordsforbindelse raser igen, og i det følgende vil vi - en gruppe borgere
- gerne fremhæve tre problematiske forhold, som udvalget bør være særligt opmærksom på.
Nordjyderne er imod en Egholmlinje
Vejdirektoratet (VD) har for tiden en høring igang om VVM-redegørelsen for en ny 3.
Limfjordsforbindelse. De fleste nordjyder er meget enige i behovet for en ny 3. forbindelse, men
ikke enige om, hvor den skal gå. Dette faktum skal Transportudvalget være opmærksom på.
Rigtig mange nordjyder noterer med stor beklagelse, at den opdaterede VVM-undersøgelse for en
3. Limfjordsforbindelse alene omhandler Egholm-linjen, og dermed helt undlader en revurdering af
en ny østforbindelse (forstærkning af den eksisterende tunnelforbindelse ved E45). Vi er vidende
om, at der blandt nogle partier i folketinget i 2014 blev indgået en stemmeaftale, hvor der peges
på vestforbindelsen frem for en østlig forbindelse, og at denne beslutning har været
retningsgivende for VD’s nye undersøgelse.
Beklagelsen skyldes flere forhold. For det første er over halvdelen (53%) af den nordjyske
befolkning (modsat nogle få snes lokalpolitikere) notorisk imod en vestforbindelse, som det blandt
andet er fremgået af en opinionsundersøgelse fra Jysk Analyse fra november 2019. Hasseris
Grundejerforening foretog for det andet også i 2019 en selvstændig medlemsundersøgelse, hvor
512 af foreningens 1650 medlemmer udtrykte deres holdning. Her var 55% for en østforbindelse
og kun 34% for Egholm-linjen (se www.hasseris.dk).
Et tredje problematisk forhold - som allerede fra mange sider blev påpeget ved VVM-processen i
2011 - er, at den notorisk mest trafikskabende del af udviklingen i Aalborg rykker mod øst,
hvorved en forstærkning og udbygning af en østforbindelse trafikmæssigt synes meget oplagt at
få undersøgt nærmere. Denne udvikling er siden 2011 blot blevet forstærket med øgede industri-
og havneaktiviteter, nyt supersygehus, universitet, masser af nye boliger, ny omfartsvej
(Egnsplanvej) syd om Aalborg, ny højklasset RTB-bus forbindelse etc. i den østlige del af Aalborgs
bymæssige område. I det østlige Nørresundby tæt på Limfjorden er ny boligbebyggelse igangsat
på Stigsborgområdet, og der forventes op mod 4.000 boliger og 7.500 beboere over de
kommende 20-30 år.
To nye rør i øst?
Ud over den massive folkelige modstand mod Egholm-linjen, er der også en anden væsentlig
detalje som desværre overses fuldstændigt i debatten om 3. Limfjordsforbindelse: Det østlige
alternativ, som Vejdirektoratet (VD) i 2011 fremlagde, var et projekt med 2 nye rør med hver 3 spor.
Altså en løsning med i alt 6 spor. Dette svarer til en mulig100% aflastning af den eksisterende
tunnel. En god, langsigtet løsning, rent faktisk, men kun ganske få politikere - både lokalt og
nationalt - er vist klar over dette forhold. Derfor er sammeligningen med Egholm-løsningen
problemtisk.
En 6 sporsløsning havde på daværende tidspunkt imidlertid aldrig tidligere været fremlagt. Man
opnåede således med forslaget, at østforbindelsen ikke kunne konkurrere med en vestlig
forbindelse på samfundsøkonomien. Ved at gøre det ene projekt meget dyrere blev det andet
automatisk relativt billigere. VD pegede derfor på Egholmlinjen.
Pointen er, at et mindre projekt med blot 1 ekstra rør og 3 spor - som diskuteres i dag - stadig vil
kunne aflaste den eksisterede tunnel med 50%, hvilket er mere end dobbelt så meget, som
Egholmlinjen vil gøre. 3 spor er også billigere end 6. Herved vil samfundsøkonomien falde ud til