Notat
16.03.2021
Midlertidig lukning af Kong Frederik IX's Bro
Bidrag fra Banedanmark til besvarelse af henvendelse fra borgmesteren i Guldborgsund Kommune om
den midlertidig lukning af Kong Frederik IX's Bro:
Kapsejladsen Guldborgsund Baltic Race
Banedanmark har været i dialog med Lokaltog og Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune og har
fundet frem til følgende løsning vedr. åbning af Kong Frederik IX's Bro, så det bliver muligt at afholde
kapsejladsen Guldborgsund Baltic Race den 26.-28. august:
På de tre hverdage onsdag-fredag den 25.-27. august bliver Kong Frederik IX's Bro alligevel åben for
gennemsejling. De ekstraordinære åbninger af broen vil efter aftale med Lokaltog ligge på følgende
tidspunkter: Ca. kl. 11.30, ca. kl. 12.00, ca. kl. 19.00 og ca. kl. 19.30.
I weekenden den 28.
–
29. august vil broen under alle omstændigheder være åben for sejlads som
følge af den model, der er valgt af transportministeren, og som giver fire broåbninger i døgnet mellem
kl. 7 og 20 i weekenderne mellem den 9.-31. august.
Generel udskydelse af brolukningen til den 1. oktober
Banedanmark gennemfører som bekendt et stort anlægsarbejde som led i opgraderingen af jernbanen
til den faste forbindelse over Femern Bælt. Arbejdet har allerede været i gang i mange år, og det
fortsætter i 2021. Som led i anlægsarbejderne bliver togtrafikken også berørt. Arbejderne i 2021 er
sammenhængende og starter for alvor i påsken 2021, og ved udgangen af 2021 er det muligt at køre på
det nye dobbeltspor mellem Orehoved og Nykøbing F. Det sker ved ibrugtagning af nyt signalsystem i
december umiddelbart før køreplansskiftet den 12. december. Med køreplansskiftet træder de første
rigtige forbedringer for togtrafikken fra Nykøbing F mod nord i kraft. Det skyldes både større
fleksibilitet som følge af det nye dobbeltspor samt højere hastighed, da det fra december er muligt at
køre 180 km/t i stedet for de nuværende 120 km/t mellem Nykøbing F og Orehoved.
En udskydelse af arbejderne vil medføre en udskydelse af ibrugtagningen af det nye signalsystem og
dermed også af det nye dobbeltspor. Udskydelsen af ibrugtagningen vil formentlig være mere end de 2
måneder, da der er store afhængigheder både internt i projektet, men også til andre projekter og aktører
herunder DSB’s køreplanlægning. Herudover vil en udskydelse have meget store økonomiske
konsekvenser, da arbejdet er omfattet af allerede indgåede entreprisekontrakter. Udskydelsen vil
ligeledes have konsekvenser for andre efterfølgende projekter i relation til elektrificering og det nye
signalsystem. I tidsplanen for elektrificeringen er der en sammenhæng mellem flere strækninger, så en
udskydelse af elektrificeringen på denne strækning vil medføre en forsinkelse på strækningen
Fredericia-Aarhus-Aalborg. Banedanmark kan derfor ikke anbefale en udskydelse af brolukningen til
den 1. oktober.
Banedanmark
Telefon
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(1)
Cartsten Niebuhrs Gade 43 Direkte
1577 København V
København