NYHEDSBREV │ 2020-2021 │
18. MARTS 2021
Når passagerrettigheder og strejker
kolliderer
Generaladvokatens udkast til dom fra EU-domstolen i
SAS-sagen om, hvorvidt passagerer har ret til
erstatning i forbindelse med strejker foreslår, at
luftfartsselskaber ikke uden videre skal betale
kompensation, når en strejke medfører aflysninger.
Det kræver dog, at luftfartsselskabet er uden skyld i
strejken og har gjort, hvad den kunne for at undgå, at
passagerne rammes.
Principiel dom om strejkers indflydelse på
passagerrettigheder
De EU-fastsatte passagerrettigheder medfører, at man som passager har ret
til erstatning såfremt et luftfartsselskab ikke kan levere den bestilte rejse
enten gennem en længere forsinkelse eller en fuldstændig aflysning.
Passagerrettighedsforordningen (forordning
(EF) nr. 261/2004) indeholder
dog også undtagelser, der betyder, at et luftfartsselskab kan være fritaget for
at betale erstatning,
såfremt aflysningen skyldes ”usædvanlige
omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle
forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet.”
I en præjudiciel sag fra byretten i Attunda, Sverige (C-28/20) anmodes
Domstolen om at afgøre, i hvilket omfang en overenskomstmedholdig strejke
udgør en ”usædvanlig omstændighed”, der betyder, at
et luftfartsselskab
ikke skal udbetale erstatning.