Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2357490_0001.png
Oktober 2020
— 2/2020
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Byggeriet af
Niels Bohr Bygningen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2/2020
Beretning om
byggeriet af
Niels Bohr Bygningen
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2020
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Transportministeren og boligministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i februar 2021.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må-
ned – i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2020, som afgives i februar 2022.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/og indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls Lager og Logistik
Vandtårnsvej 83A
2860 Søborg
Tlf.: 4322 7300
[email protected]
www.rosendahls.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-682-1
ISBN online 978-87-7434-683-8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Byggeriet af Niels Bohr Bygningen er fordyret og forsinket ad flere omgan-
ge. Da projektet blev igangsat, var budgettet ca. 1,8 mia. kr., og bygningen
skulle stå færdig og overdrages til Københavns Universitet ultimo 2016.
Det seneste skøn er, at bygningen forventes at koste ca. 4,2 mia. kr., og at
bygningen står færdig i november 2020. En af årsagerne til fordyrelsen og
forsinkelsen er, at der er foretaget en række ændringer i bygningens pro-
jektgrundlag – som Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet i fælles-
skab har udarbejdet – undervejs i byggeriet, bl.a. af laboratorieudstyr og
ventilation i bygningen. Ansvaret for byggeriet har skiftet ad flere omgan-
ge. Frem til 2011 lå ansvaret i Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Ud-
vikling, i 2011 overtog Klima-, Energi- og Bygningsministeriet ansvaret, og
i 2015 overtog Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (nu Transport- og
Boligministeriet) ansvaret.
Statsrevisorerne kritiserer, at byggeriet af Niels Bohr Bygningen er for-
dyret med ca. 2,4 mia. kr. og forsinket med ca. 4 år.
Statsrevisorerne kritiserer Transport- og Boligministeriets styring af
ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen. Mangler i styringen
har – ud over fordyrelse og forsinkelse – haft negative følger for byg-
ningens funktionalitet og kapacitet, og de ønskede gevinster for forsk-
ning og uddannelse er indtil videre udeblevet.
Statsrevisorerne bemærker i øvrigt, at den dårlige styring, fordyrelse
og forsinkelse medfører en betydelig huslejestigning for Københavns
Universitet.
Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at Bygningssty-
relsen ikke har sikret et tilstrækkeligt grundlag for projektet og for
beslutninger om ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen. Stats-
revisorerne bemærker, at konsekvensvurderinger af besparelser og
ændringer er særligt vigtige, når man som i Niels Bohr-byggeriet har
en økonomisk og tidsmæssig ramme, som skal overholdes.
23. oktober 2020
Henrik Thorup
Klaus Frandsen
Frank Aaen
Britt Bager
Flemming Møller Mortensen
Mai Mercado
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes kritik er bl.a. baseret på:
At Bygningsstyrelsen ikke har sikret, at alle brugerkrav var afklaret
ved godkendelsen af projektforslaget i april 2013.
At der i det oprindelige aktstykke og projektgrundlag fra 2013 ikke er
afsat en særskilt reserve til ændringer m.m.
At Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet ikke i tilstrækkelig
grad har afklaret besparelsestiltagene, som blev indarbejdet i projek-
tet, før de blev godkendt. Den manglende afklaring har efterfølgende
ført til, at der har måttet foretages yderligere ændringer og dermed
fordyrelse og forsinkelse af byggeriet.
At Bygningsstyrelsen har haft en utilstrækkelig ændringsstyring i pro-
jektet og ikke i alle tilfælde har vurderet de samlede konsekvenser af
ændringerne for fx økonomi, tid og funktionalitet. Styrelsen har gen-
nemført 2 større ændringer i byggeriet uden tillægskontrakter og der-
med på et ufuldstændigt grundlag. Styrelsen har i grundlaget for beg-
ge ændringer væsentligt undervurderet konsekvenserne for byggeri-
ets økonomi og tidsplan.
At Vejdirektoratet efter overtagelsen af bygherreansvaret heller ikke
har kunnet lægge en holdbar tidsplan. Byggeriet er således mere end
1 år forsinket i forhold til den tidsplan, som Vejdirektoratet fremlagde
efter overtagelsen i januar 2018.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion ....................................................................................................... 1
1�½1. Formål og konklusion ....................................................................................................................... 1
1�½2. Baggrund ............................................................................................................................................... 5
1�½3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning ........................................................................... 8
2. Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af
Niels Bohr Bygningen............................................................................................................... 11
2�½1. Fastlæggelse af projektgrundlaget ......................................................................................... 11
2�½2. Beslutninger om ændringer........................................................................................................ 14
Bilag 1. Metodisk tilgang ................................................................................................................................. 25
Bilag 2. Ordliste................................................................................................................................................... 27
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i
rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionen har revideret regnskaberne efter § 2, stk. 1, nr. 1,
jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 28. Transport- og Bolig-
ministeriet
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Charlotte Sahl-Madsen: februar 2010 - oktober 2011
*)
Martin Lidegaard: oktober 2011 - februar 2014
**)
Rasmus Helveg Petersen: februar 2014 - juni 2015
**)
Hans Christian Schmidt: juni 2015 - november 2016
Ole Birk-Olesen: november 2016 - juni 2019
Kaare Dybvad Bek: juni 2019 -
*
)
Har været minister for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling.
)
** Har været minister for Klima-, Energi-, og Bygningsministeriet.
Beretningen har i udkast været forelagt Transport- og Bolig-
ministeriet, hvis bemærkninger er afspejlet i beretningen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
SEA-ordningen
1. Denne beretning handler om byggeriet af Niels Bohr Bygningen. Transport- og Bo-
ligministeriet, herunder Bygningsstyrelsen og Vejdirektoratet, er bygherre for bygge-
riet. Københavns Universitet er bruger af bygningen, som er en forsknings- og labora-
toriebygning, der skal forbedre de fysiske rammer for Det Natur- og Biovidenskabeli-
ge Fakultet. Niels Bohr Bygningen opføres under SEA-ordningens dialogbaserede af-
talemodel.
Byggeriet af Niels Bohr Bygningen er fordyret og forsinket ad flere omgange. Da pro-
jektet blev igangsat med Akt 109 30/5 2013, var budgettet ca. 1,8 mia. kr. (2020-pri-
ser), og bygningen skulle stå færdig og overdrages til Københavns Universitet ultimo
2016. Vejdirektoratets seneste skøn er, at bygningen forventes at koste ca. 4,2 mia. kr.
(2020-priser), og at bygningen står færdig i november 2020. Byggeriet er således ind-
til videre fordyret med ca. 2,4 mia. kr. og forsinket med ca. 4 år.
Ifølge Transport- og Boligministeriet skyldes byggeriets fordyrelse og forsinkelse bl.a.
problemer med en tidligere ventilationsentreprenør. Dette er afdækket i en konsulent-
rapport, som ministeriet fik udarbejdet i 2017, og indgår således ikke i denne undersø-
gelse. Derudover skyldes fordyrelsen og forsinkelsen bl.a. en række ændringer, der er
foretaget undervejs i byggeriet. Bl.a. er ventilationskanalernes materiale ændret fra
stål til PVC.
Denne beretning handler om styringen af disse ændringer. En vigtig forudsætning for
at kunne styre ændringer undervejs i et projekt er, at det er klart, hvad det oprindelige
projekt indeholder. Derfor har vi også undersøgt, om bygningens projektgrundlag var
fastlagt ved byggeriets start. Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet har i fæl-
lesskab skullet udarbejde projektgrundlaget. Bygningsstyrelsen har som bygherre et
særskilt ansvar for at sikre fastlæggelsen af projektgrundlaget og for at styre ændrin-
ger undervejs i byggeriets udførelse.
Formålet med undersøgelsen er derfor at vurdere, om Transport- og Boligministeriet,
herunder Bygningsstyrelsen og Vejdirektoratet, har styret ændringer i byggeriet af
Niels Bohr Bygningen tilfredsstillende. Vi besvarer følgende spørgsmål i beretningen:
Statens huslejeordning (SEA-
ordningen) fastsætter ram-
merne for Bygningsstyrelsens
rolle som ejendomsvirksom-
hed for offentlige myndighe-
der, herunder bl.a. universite-
ter.
Den dialogbaserede model
angiver, at huslejen baseres
på den endelige pris for byg-
geriet. Den fremtidige bruger
af bygningen kan bede om
ændringer undervejs i bygge-
riet mod en aftale om husleje-
forhøjelse eller besparelser i
den planlagte bygning. Forhol-
dene omkring ændringen kan
beskrives i en tillægsaftale.
Har Bygningsstyrelsen sikret, at bygningens projektgrundlag var fastlagt i til-
strækkelig grad?
Har Bygningsstyrelsen sikret, at beslutninger om ændringer i byggeriet blev truf-
fet på et tilstrækkeligt grundlag?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2
| Introduktion og konklusion
Vejdirektoratet indgår i undersøgelsen i det omfang, at ændringer i byggeriet har haft
betydning for byggeriets udførelse i perioden efter januar 2018, hvor Vejdirektoratet
overtog bygherreansvaret for Niels Bohr Bygningen.
2. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i november 2019.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0010.png
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Rigsrevisionen vurderer, at Transport- og Boligministeriet har haft en me-
get utilfredsstillende styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygnin-
gen. Konsekvensen er, at den mangelfulde ændringsstyring har bidraget til
den samlede fordyrelse på ca. 2,4 mia. kr., som ikke har ført til forbedrin-
ger af bygningens kvalitet. Desuden har manglerne i styringen af de gen-
nemgåede ændringer bidraget til forsinkelsen på ca. 4 år, der bl.a. har med-
ført, at de ønskede gevinster for forskning og uddannelse indtil videre er
udeblevet.
Bygningsstyrelsen har ikke sikret, at bygningens oprindelige projektgrundlag var
tilstrækkeligt fastlagt
Bygningsstyrelsen sikrede ikke, at alle brugerkrav og besparelser, som blev indarbejdet
i projektet, var fuldt afklaret med Københavns Universitet, inden projektforslaget blev
godkendt. Det betød, at det godkendte projektforslag indeholdt en række væsentlige
forhold omkring bygningens indhold og funktionalitet, som ikke var afklaret, bl.a. om-
fanget af laboratorieudstyr og ventilationshastigheden i lugeåbningen af bygningens
stinkskabe. Bygningsstyrelsen havde ikke afsat en særskilt reserve til at håndtere disse
forhold i budgettet til projektforslaget. Forholdene har medvirket til, at Niels Bohr Byg-
ningen er blevet fordyret og forsinket, idet den manglende afklaring har ført til væsent-
lige ændringer. Flere af disse ændringer indgår i undersøgelsen.
Bygningsstyrelsen har ikke sikret, at beslutninger om ændringer i byggeriet er
truffet på et tilstrækkeligt grundlag
Bygningsstyrelsen har ikke haft nedskrevne forretningsgange for ændringsstyring i pro-
jektet. Bygningsstyrelsen har desuden ikke haft en konsistent og gennemsigtig brug af
tillægskontrakter til styring af væsentlige ændringer. Ud af 5 gennemgåede ændringer
har Bygningsstyrelsen indgået tillægskontrakter for 3 ændringer. Der er ikke indgået
tillægskontrakter for de resterende 2 ændringer.
Bygningsstyrelsen har vurderet betydningen for byggeriets økonomi, tid og funktiona-
litet for de 3 ændringer, hvor der er indgået tillægskontrakter. Dog har Bygningsstyrel-
sen ikke i alle tilfælde vurderet de samlede konsekvenser, fx de forventede driftsom-
kostninger.
Bygningsstyrelsen har endvidere gennemført 2 større ændringer i byggeriet uden til-
lægskontrakter (ændringen af stinkskabsleverandør og ændringen af ventilationskana-
ler fra stål til PVC) og har i grundlaget for begge ændringer væsentligt undervurderet
konsekvenserne for byggeriets økonomi og tidsplan. Bygningsstyrelsen skønnede bl.a.,
at ændringen af stinkskabsleverandør ville medføre direkte omkostninger for ca. 50
mio. kr., men styrelsen beregnede ikke, hvilke merudgifter til forsinkelser ændringen
kunne medføre. Ændringen har foreløbig medført en fordyrelse på ca. 220 mio. kr.
Heraf skyldes ca. 200 mio. kr. en forsinkelse som følge af en langvarig dialog mellem
Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet om placeringen af stinkskabene i byg-
ningen. Den langvarige dialog førte til, at der i ca. 4 måneder ikke var fremdrift i for-
hold til placeringen af stinkskabene, hvilket bidrog til forsinkelsen af byggeriet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0011.png
4
| Introduktion og konklusion
Vejdirektoratet har efter overtagelsen af bygherreansvaret ikke kunnet lægge en hold-
bar tidsplan. Dette skyldes flere forhold, herunder kompleksiteten i nogle af ændrin-
gerne i byggeriet. Byggeriet er således mere end 1 år forsinket i forhold til den tidsplan,
som Vejdirektoratet fremlagde efter overtagelsen.
Transport- og Boligministeriet har oplyst, at Bygningsstyrelsens utilfredsstillende æn-
dringsstyring i høj grad er en følge af den særlige aftaleform (den dialogbaserede mo-
del under SEA-ordningen), der gælder for byggeriet. Aftaleformen indebærer, at Byg-
ningsstyrelsen – modsat en normal bygherre – ikke kan forpligte kunden på at indgå
en aftale om ændringer mv., men er henvist til at føre dialog, indtil der opnås enighed.
Dette har ført til langvarige processer, hvor Bygningsstyrelsen flere gange har måttet
vælge mellem enten at videreføre byggeriet uden en formel aftale om en ændring eller
at sætte byggeriet i stå, indtil den formelle aftale foreligger.
Rigsrevisionen finder, at Bygningsstyrelsen, uanset hvilke rammer Niels Bohr Bygnin-
gen opføres inden for, burde have sikret mere fuldstændige beslutningsgrundlag for
de 2 ændringer, der ikke er indgået tillægskontrakter for. Bygningsstyrelsen burde bl.a.
have afspejlet, hvilke merudgifter til forsinkelser ændringen af stinkskabsleverandør
kunne medføre. Rigsrevisionen anbefaler, at Transport- og Boligministeriet gennemgår
og eventuelt tager initiativ til at justere i SEA-ordningen, herunder den dialogbaserede
model, hvis ministeriet vurderer, at Bygningsstyrelsens utilfredsstillende ændringssty-
ring er en følge af denne aftaleform.
Transport- og Boligministeriet har oplyst, at ministeriet er enig i, at ordningen bør be-
handles med henblik på relevant revision på baggrund af de erfaringer, der er gjort.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0012.png
Introduktion og konklusion |
5
1.2. Baggrund
3. Opførelsen af Niels Bohr Bygningen skal forbedre de fysiske rammer for forskning
og uddannelse på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universi-
tet. I alt skal der bygges ca. 52.000 m
2
, som skal huse 3.000-4.000 studerende og
1.200 forskere og ph.d.-studerende.
Bygningen opføres under SEA-ordningen. Bygningsstyrelsen er både bygherre og ud-
lejer, mens Københavns Universitet er lejer. Det fremgår af den lejeaftale, som Byg-
ningsstyrelsen og Københavns Universitet har indgået, at huslejen fastsættes på bag-
grund af de endelige byggeomkostninger. Transport- og Boligministeriet har oplyst,
at der dermed bygges inden for SEA-ordningens såkaldte dialogbaserede model. Der
skal endvidere udarbejdes en aftale om ansvarsfordelingen mellem Bygningsstyrel-
sen og Københavns Universitet, inden byggeriet igangsættes. Aftalen ændrer imidler-
tid ikke på, at Bygningsstyrelsen er bygherre og derfor skal træffe de nødvendige be-
slutninger for at sikre byggesagens fremdrift, jf. Bygherrevejledning 2008 (herefter
bygherrevejledningen). Københavns Universitet kan undervejs i byggeriet vælge at få
gennemført ændringer i det aftalte byggeri mod en fremtidig huslejestigning eller en
aftalt besparelse i byggeriet. Bygningsstyrelsen kan ikke gennemføre ændringer i pro-
jektet, medmindre Københavns Universitet accepterer det.
Transport- og Boligministeriet har oplyst, at den dialogbaserede aftaleform medfører
en række uhensigtsmæssigheder og uklarheder i ansvarsfordelingen mellem bygher-
re og den fremtidige bruger af bygningen.
Vores undersøgelse handler om styringen af ændringer i byggeriet. Vi har ikke foreta-
get en vurdering af, om de rammer, som bygningen opføres under, er hensigtsmæssi-
ge.
4. Vejdirektoratets seneste skøn er, at bygningen vil koste ca. 4,2 mia. kr. (2020-pri-
ser), og at den står færdig i november 2020. Niels Bohr Bygningen er således fordyret
med ca. 2,4 mia. kr. og forsinket med ca. 4 år. Figur 1 viser væsentlige nedslag i forlø-
bet for byggeriet af Niels Bohr Bygningen.
Figur 1
Aftalemodeller under
SEA-ordningen
Der er 2 grundlæggende afta-
lemodeller inden for SEA-ord-
ningen: en fastprismodel, hvor
huslejen baseres på en pris
fastsat tidligt i byggeproces-
sen, og en dialogbaseret mo-
del, hvor huslejen baseres på
den endelige pris for byggeriet.
Væsentlige nedslag i forløbet for byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Finansudvalget
tiltræder fortroligt
Akt G af 2017, hvormed
bevillingen forøges til
Bygningen
3,0 mia. kr.
skal stå færdig
November 2017
Ultimo 2016
Finansudvalget
tiltræder fortroligt
Akt Z af 2019, hvormed
bevillingen forøges til
ca. 3,7 mia. kr.
Juli 2019
Bygningsstyrelsen og
Københavns Universitet
underskriver procesaftale
November 2010
Finansudvalget tiltræder
Akt 109 30/5 2013 med
en bevilling på 1,8 mia. kr.
Maj 2013
April 2013
2014
Bygningsstyrelsen Bygningsstyrelsen
godkender sammen sender projektet
med Københavns
i udbud
Universitet projekt-
forslaget
Oktober 2017
Transport- og
Boligministeriet
offentliggør ekstern
konsulentrapport
Januar 2018
Vejdirektoratet
overtager byg-
herreansvaret for
byggeriets budget
og gennemførelse
November 2020
Her forventer
Vejdirektoratet
nu, at bygningen
står færdig
Note: Alle beløb er angivet i 2020-priser.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Transport- og Boligministeriet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0013.png
6
| Introduktion og konklusion
Det fremgår af figur 1, at byggeriet blev igangsat med Akt 109 30/5 2013. På davæ-
rende tidspunkt forventede Bygningsstyrelsen, at bygningen ville koste ca. 1,8 mia. kr.
(2020-priser) og ville stå færdig og kunne overdrages ultimo 2016. Byggeriet er siden-
hen fordyret og forsinket ad flere omgange.
5. Figur 2 viser, hvordan udgifterne til Niels Bohr Bygningen har udviklet sig over tid,
og hvilke årsager der er til fordyrelsen.
Figur 2
Udviklingen i Niels Bohr Bygningens budget
Samlede omkostninger
4,2 mia. kr.
Samlede omkostninger
3,7 mia. kr.
KR.
KR.
Ministeriets aktuelle
vurdering
Byggeriet fordyres yderligere
med ca. 0,5 mia. kr. (2020-
priser). Fordyrelsen tilskrives
bl.a.:
manglende fremdrift hos en
række entreprenører
forsinkelser på grund af
COVID-19.
Samlede omkostninger
3 mia. kr.
KR.
Fortroligt Akt Z af 2019
Byggeriet fordyres yderligere
med ca. 0,7 mia. kr. (2020-
priser). Fordyrelsen tilskrives
bl.a.:
omprojektering på grund af
nye stinkskabe
problemer med ventilations-
kanaler i PVC
problemer med den tidligere
ventilationsentreprenør
forlænget byggetid og afledte
meromkostninger
øvrige projektændringer
entreprenørprojekteringer
forlænget byggetid og
afledte meromkostninger til
forsinkelser
yderligere problemer med
den tidligere ventilations-
entreprenør.
2019
Fortroligt Akt G af 2017
Samlede omkostninger
1,8 mia. kr.
KR.
Byggeriet fordyres med
ca. 1,2 mia. kr. (2020-priser).
Fordyrelsen tilskrives bl.a.:
projektfejl- og mangler
projektændringer
problemer med den tidligere
ventilationsentreprenør
forlænget byggetid og afledte
meromkostninger.
Akt 109 30/5 2013
Byggeriet igangsættes.
Maj 2013
2017
September 2020
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Transport- og Boligministeriet.
Det fremgår af figur 2, at Transport- og Boligministeriet i aktstykkerne til Finansud-
valget peger på, at der er flere årsager til byggeriets fordyrelse og forsinkelse.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Introduktion og konklusion |
7
For det første peger Transport- og Boligministeriet på, at der har været problemer
med fremdriften og kvaliteten af det arbejde, der er udført af en tidligere ventilations-
entreprenør. Bygningsstyrelsen opsagde i februar 2017 kontrakten med den davæ-
rende ventilationsentreprenør og indledte en voldgiftssag. Dette er tidligere afdæk-
ket, bl.a. i en granskningsrapport, som et eksternt konsulenthus udarbejdede i 2017.
Vores undersøgelse omhandler ikke denne del af Niels Bohr Bygningens fordyrelse
og forsinkelse.
For det andet peger Transport- og Boligministeriet på, at fordyrelsen og forsinkelsen
bl.a. skyldes en række ændringer, der er foretaget undervejs i byggeriet, samt proble-
mer med projektforberedelse og -styring af byggeriet. Ministeriet har opgjort, at denne
del af fordyrelsen udgør i alt ca. 1,5 mia. kr. Beløbet dækker bl.a. udgifter på i alt ca. 370
mio. kr. til 2 væsentlige i ændringer i byggeriet – henholdsvis ændring af ventilationska-
nalernes materiale fra stål til PVC og ændring af leverandør af stinkskabe til bygnin-
gens laboratorier. Derudover dækker beløbet bl.a. udgifter til øvrige projektændringer,
entreprenørprojektering, afledte meromkostninger, forlænget byggetid samt projekt-
fejl og -mangler. Sidstnævnte til en værdi af ca. 273 mio. kr. Vores undersøgelse om-
handler denne del af Niels Bohr Bygningens fordyrelse og forsinkelse.
6. Transport- og Boligministeriet besluttede ultimo 2017 at overdrage bygherreansva-
ret for Niels Bohr Bygningen og en række andre af Bygningsstyrelsens byggeprojek-
ter til Vejdirektoratet. Ligeledes har Bygningsstyrelsen i 2018 igangsat arbejdet med
en handlingsplan med tiltag, som har til formål at styrke styrelsens bygherrefunktion.
Herunder har Bygningsstyrelsen arbejdet med projektmodel, porteføljestyring, rolle-
og ansvarsfordeling og styrkelse af interne kompetencer. Ministeriet har oplyst, at
handlingsplanens initiativer også gælder for Vejdirektoratets styring af de byggepro-
jekter, som Vejdirektoratet har overtaget bygherreansvaret for.
Niels Bohr Bygningen er dog siden januar 2018, hvor Vejdirektoratet overtog bygher-
reansvaret, blevet yderligere fordyret og forsinket.
Transport- og Boligministeriet har oplyst, at da ministeriet først overtager ressortan-
svaret for byggeriet i 2015, har ministeriet ikke været ansvarlig for de aftalte rammer
og budgetter mv. ved projektfødslen og udbudsprocessen. Ministeriet har videre op-
lyst, at det konkrete handlerum for ministeriet på det tidspunkt, ændringerne skulle
håndteres, har været begrænset af, at en række væsentlige, rammesættende beslut-
ninger allerede var truffet. Det drejer sig om den arkitektoniske løsning, organiserin-
gen, aftaleformen (den dialogbaserede model) og udbudsformen i mange entrepriser
mv. Disse beslutninger har ifølge ministeriet både bidraget til, hvilke problemer der er
opstået, og hvilke ændringer der dermed har været behov for, og til, hvilke løsnings-
muligheder der reelt har været at vælge imellem.
Rigsrevisionen er opmærksom på, at ressortansvaret for Niels Bohr Bygningen er skif-
tet flere gange i løbet af byggeriet. Rigsrevisionens undersøgelse omhandler Transport-
og Boligministeriet, da ministeriet på nuværende tidspunkt har ressortansvaret for
byggeriet.
Ressortændringer
Ressortansvaret for universi-
tetsbyggeriet har i løbet af un-
dersøgelsesperioden ligget
under forskellige ministerom-
råder.
Frem til 2011 ligger ansvaret i
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling.
I 2011 overtager Klima-, Energi-
og Bygningsministeriet ansva-
ret.
I 2015 overtager Transport,
Bygnings- og Boligministeriet
(i dag Transport- og Boligmi-
nisteriet) ansvaret.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
8
| Introduktion og konklusion
7. Der er en igangværende voldgiftssag mellem Bygningsstyrelsen og Københavns
Universitet om huslejen for Niels Bohr Bygningen. Desuden pågår der en række vold-
gifts- og tvistsager mellem henholdsvis Bygningsstyrelsen/Vejdirektoratet og enkelte
entreprenører i byggeriet.
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
Revisionskriterier
8. For at besvare, om Bygningsstyrelsen har sikret, at bygningens projektgrundlag var
fastlagt i tilstrækkelig grad, har vi undersøgt, om Bygningsstyrelsen efter aftale med
Københavns Universitet har fastlagt, hvilke krav der stilles til bygningens indhold og
funktionalitet.
Det har vi gjort ved at undersøge, om aftalegrundlaget mellem Bygningsstyrelsen og
Københavns Universitet lever op til kravet i SEA-ordningen om, at der, forud for at et
byggeprojekt kan igangsættes, skal foreligge en aftale, der fastlægger projektets om-
fang og det dertilhørende budget. Derudover har vi undersøgt, om Bygningsstyrelsen
sikrede, at kravene til byggeriets indhold og funktionalitet var fastlagt ved godkendel-
sen af projektforslaget.
Vi lægger til grund, at det fremgår af procesaftalen mellem Bygningsstyrelsen og Kø-
benhavns Universitet, at der ikke kan træffes beslutning om ændringer i forhold til
projektforslaget, efter projektforslaget er godkendt, medmindre der mellem parterne
indgås en aftale herom.
Desuden lægger vi til grund, at det fremgår af bygherrevejledningen, at Bygningssty-
relsen som bygherre er ansvarlig for at specificere de funktionelle krav, der stilles til
bygningen, i samarbejde med Københavns Universitet, som er brugeren. Det fremgår
endvidere af vejledningen, at bygherre fastlægger kravene til bygningen i samarbejde
med brugeren, omend dennes medvirken i hovedsagen er begrænset til projektets
første faser. Endelig fremgår det af vejledningen, at bygherren er byggeriets beslut-
ningstager og ansvarlig for, at den færdige bygning er tilfredsstillende.
9. For at besvare, om Bygningsstyrelsen har sikret, at beslutninger om ændringer i
byggeriet blev truffet på et tilstrækkeligt grundlag, har vi undersøgt, om Bygningssty-
relsen har haft nedskrevne forretningsgange for ændringsstyring i projektet. Desu-
den har vi undersøgt, om Bygningsstyrelsen forud for centrale ændringer har skønnet
og dokumenteret konsekvenserne i forhold til økonomi, tid og funktionalitet. Vejdirek-
toratet indgår i undersøgelsen i det omfang, at ændringerne har haft betydning for byg-
geriet, efter Vejdirektoratet overtog bygherreansvaret.
Vi lægger til grund, at ændringer skal fremgå af aftaler og være registreret på en sådan
måde, at der til hver en tid er klarhed over, hvilke egenskaber det færdige byggeri skal
have, jf. vejledning til bekendtgørelse om kvalitet, OPP og totaløkonomi i offentligt byg-
geri.
Vejledning til bekendtgø-
relse om kvalitet
Vejledning til bekendtgørelse
om kvalitet, OPP og totaløko-
nomi i offentligt byggeri (VEJ
nr. 9605 af 06/11/2013) er
Transport- og Boligministeri-
ets vejledning til bekendtgø-
relsen af samme navn (bek. nr.
1179 af 04/10/2013).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Introduktion og konklusion |
9
Det fremgår desuden af vejledningen, at der i tilfælde, hvor projektet må omarbejdes,
fordi det har vist sig for dyrt, fortsat skal sikres god byggeteknisk kvalitet i byggeriet
som helhed. Herunder skal det vurderes, om fx udskiftning af materialer kan medføre
øget risiko for svigt et andet sted i byggeriet. Samtidig må det også overvejes, om æn-
dringer i projektet på grund af besparelser ligeledes nødvendiggør ændringer i tidspla-
nerne.
Endelig lægger vi til grund, at Bygningsstyrelsen som bygherre er ansvarlig for den
økonomiske styring af byggeriet. Ifølge bygherrevejledningen er formålet med økono-
misk styring bl.a. at begrænse usikkerheden af budgetteringen af byggeudgifterne
under udførelsen. Endvidere er formålet at begrænse og gennem hele byggesagens
forløb følge op på de totaløkonomiske udgifter. Endelig er formålet også at gøre bru-
gers ønsker realistiske.
Metode
10. Undersøgelsen er baseret på en gennemgang af skriftlig dokumentation for bygge-
riet. Vi har bl.a. gennemgået centrale projektstyringsdokumenter, referater og bilag til
møder i Niels Bohr Bygningens styregruppe, bygherregruppe og andre relevante be-
slutningsfora samt dokumentation for beslutninger og korrespondance om ændringer
i projektet. Vi har også gennemgået orienteringer til Folketinget.
Vi har supplerende holdt møder med Transport- og Boligministeriet, herunder Byg-
ningsstyrelsen og Vejdirektoratet.
11. Undersøgelsen tager udgangspunkt i projektgrundlaget og væsentlige ændringer
heri, som Transport- og Boligministeriet i aktstykker og orienteringer til Folketinget
har fremhævet som årsager til fordyrelsen, og i ændringer, som Bygningsstyrelsen og
Københavns Universitet har indgået tillægskontrakter om.
Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet har skrevet tillægskontrakter til leje-
kontrakten for Niels Bohr Bygningen på 3 ændringer, der kom til projektet efter god-
kendelsen af projektforslaget. Disse 3 ændringer omhandler en opjustering af luftha-
stigheden i ventilationsanlæggene, indretning af laboratoriearealer til et nyt forsknings-
projekt og en omprojektering af arealer som følge af brugerkrav.
Derudover er der gennemført 2 væsentlige ændringer af Niels Bohr Bygningen under
udførelsen af byggeriet, som Bygningsstyrelsen ikke har indgået tillægskontrakter om.
For det første blev entreprisen for levering af stinkskabe genudbudt i 2016. For det
andet blev ventilationskanalerne i 2016 ændret fra stål til PVC.
12. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
Styregruppe og bygherre-
gruppe
Styregruppen er det øverste
beslutningsforum i projektet.
Styregruppen mødes ca. 4
gange om året.
Bygherregruppen er et under-
liggende beslutningsforum un-
der styregruppen. Bygherre-
gruppen udarbejder indstillin-
ger til styregruppen. Bygher-
regruppen mødes ca. 2 gange
om måneden.
Begge fora har deltagelse af
både Bygningsstyrelsen/Vej-
direktoratet og Københavns
Universitet.
Stinkskab
Et stinkskab er en laboratorie-
arbejdsplads med en kraftig
udsugning, der beskytter la-
boratoriemedarbejdere fra
giftige kemikalier og gasser.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
10
| Introduktion og konklusion
Afgrænsning
13. Undersøgelsen er afgrænset til det projektgrundlag, der blev aftalt mellem Byg-
ningsstyrelsen og Københavns Universitet, og ikke det efterfølgende udbud.
Undersøgelsen er ligeledes afgrænset fra at omhandle alle ændringer i projektet. Un-
dersøgelsen tager udgangspunkt i de kontraherede ændringer og i de væsentlige æn-
dringer i projektgrundlaget, som Transport- og Boligministeriet i aktstykker og orien-
teringer til Folketinget har fremhævet som årsager til fordyrelsen. Alle disse ændrin-
ger er besluttet, mens Bygningsstyrelsen har været bygherre i byggeriet.
Vi har undersøgt byggeriet i perioden fra november 2010, hvor procesaftalen mellem
Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet blev underskrevet, frem til september
2020.
Undersøgelsen fokuserer på Bygningsstyrelsen og Vejdirektoratet, idet disse myndig-
heder som bygherre har ansvaret for byggeriets gennemførelse og økonomistyring.
Bygningsstyrelsen har skiftet navn og ministerområde i undersøgelsesperioden. Vi an-
vender dog konsekvent navnet Bygningsstyrelsen i beretningen. Bygningsstyrelsen
blev en del af Transport- og Boligministeriet i 2015.
Undersøgelsen omfatter ikke Københavns Universitet, som er bruger og lejer af byg-
ningen. Vi ser således ikke på den rolle, som universitet har spillet i byggeriet. Vi har
holdt et enkelt møde med Københavns Universitet for bl.a. at orientere dem om op-
starten af undersøgelsen.
Vi har heller ikke undersøgt den del af fordyrelsen og forsinkelsen af Niels Bohr Byg-
ningen, der skyldes problemer med den tidligere ventilationsentreprenør. Ligeledes
har vi ikke undersøgt entreprenørernes rolle i byggeriet.
14. I bilag 1 er undersøgelsens metodiske tilgang beskrevet. Bilag 2 indeholder en ord-
liste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen |
11
2. Bygningsstyrelsens og
Vejdirektoratets styring af
ændringer i byggeriet af
Niels Bohr Bygningen
2.1. Fastlæggelse af projektgrundlaget
15. Vi har undersøgt, om Bygningsstyrelsen har sikret, at bygningens projektgrundlag
var fastlagt i tilstrækkelig grad. Det har vi gjort ved at undersøge, om procesaftalen
mellem Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet lever op til SEA-ordningen, li-
gesom vi har undersøgt, om Bygningsstyrelsen sikrede, at kravene til byggeriets ind-
hold og funktionalitet var fastlagt ved godkendelsen af projektforslaget.
Procesaftalen mellem Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet
16. Vi har undersøgt, om procesaftalen for samarbejdet mellem Bygningsstyrelsen og
Københavns Universitet lever op til kravet i SEA-ordningen om, at der forud for, at et
byggeprojekt kan igangsættes, skal foreligge en aftale, der fastlægger projektets om-
fang og dertilhørende budget.
17. Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet indgik i november 2010 procesafta-
len om et nybyggeri til Københavns Universitets naturvidenskabelige fakultet. Aftalen
udgør sammen med lejekontrakten det kontraktuelle grundlag for byggeprojektet. Det
fremgår af procesaftalen, at den har til formål at beskrive aftaleparternes organisering
og opgavefordeling frem til bygningens overdragelse til Københavns Universitet og at
regulere det økonomiske forhold i byggesagen mellem Bygningsstyrelsen og Køben-
havns Universitet.
Det fremgår endvidere, at Københavns Universitet frem til og med projektforslaget
beskriver sine behov og ønsker til byggeriet med bistand fra Bygningsstyrelsen og de
tilknyttede rådgivere. Bygningsstyrelsen skal ifølge procesaftalen bistå med rådgiv-
ning, mødeledelse samt kontrol af rådgiveres og entreprenørers ydelser, og såvel Kø-
benhavns Universitet som Bygningsstyrelsen skal aktivt medvirke til at overholde det
styrende budget.
I procesaftalen blev projektets omfang fastsat til 45.000 m
2
, og det styrende budget
blev fastsat til ca. 1,6 mia. kr. (2020-priser). Ved et tillæg til procesaftalen fra 2012 blev
projektets omfang udvidet til ca. 52.000 m
2
, og budgettet blev udvidet til 1,8 mia. kr.
(2020-priser). Procesaftalen fastsatte således projekts omfang og budget i overens-
stemmelse med SEA-ordningens krav.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
12
| Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Endelig fremgår det af procesaftalen, at projektets indhold og funktionalitet fastlæg-
ges i projektforslaget. Det fremgår endvidere, at når projektforslaget er godkendt af
Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet, kan ændringer i projektgrundlaget kun
ske ved, at parterne indgår særskilt aftale herom. Ændringer skal finansieres enten
ved besparelser i projektet eller ved, at Københavns Universitet accepterer en øget
husleje.
Fastlæggelse af byggeriets indhold og funktionalitet
18. Vi har undersøgt, om Bygningsstyrelsen sikrede, at kravene til byggeriets indhold
og funktionalitet var fastlagt ved godkendelsen af projektforslaget.
19. Undersøgelsen viser, at Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet godkendte
projektforslaget for Niels Bohr Bygningen på et styregruppemøde i april 2013.
Undersøgelsen viser dog også, at der var en række forhold, som ikke var afklaret i det
godkendte projektforslag. Det fremgår bl.a. af projektforslaget, at der manglede afkla-
ring omkring en række brugerkrav til indhold og funktionalitet, herunder omfanget af
det laboratorieudstyr, som Københavns Universitet ønskede at anvende i bygningen.
Desuden manglede der afklaring om en justering af ventilationshastigheden i lugeåb-
ningen i bygningens stinkskabe.
Afklaring af brugerkrav
20. Vores gennemgang viser, at der på de tidlige bygherregruppemøder i projektet
var uenighed mellem Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet om, hvor mange
brugerrunder der var behov for. Det fremgår af mødereferaterne, at Bygningsstyrel-
sen ikke ønskede mere brugerinddragelse end de 3 planlagte brugerrunder, da der
også skulle være tid til at indarbejde resultaterne af brugerinddragelsen.
Det fremgår imidlertid af de efterfølgende bygherregruppemøder, at der løbende kom
nye krav til projektet fra brugeren, som var afgørende for den samlede byggesag. Det
førte til, at dispositionsforslaget, der er et delprodukt frem mod udarbejdelsen af pro-
jektforslaget, blev udskudt, da arealforhold og indretning ikke var på plads i marts 2011
som planlagt.
Det viste sig desuden i udarbejdelsen af projektforslaget ved udgangen af 2012, at der
ikke var plads til den mængde forsknings- og laboratorieudstyr, som Københavns Uni-
versitet ønskede at installere i bygningen. Derfor igangsatte Bygningsstyrelsen og Kø-
benhavns Universitet en omfattende udstyrsregistrering. Det blev desuden klart, at
der ville komme væsentlige ændringer i indretningen af et forskningsprojekt. Afklarin-
gen af brugerkrav fortsatte frem til marts 2014 (ca. 1 år efter godkendelsen af projekt-
forslaget), hvor Bygningsstyrelsen lukkede for nye input fra Københavns Universitet.
På dette tidspunkt var prækvalifikation af entreprenører afsluttet, og projektet skulle
sendes i udbud.
Undersøgelsen viser således, at Bygningsstyrelsen ikke sikrede, at alle brugerkrav var
afklaret ved godkendelsen af projektforslaget. Rigsrevisionen finder, at Bygningssty-
relsen burde have sikret, at afklaringen af brugerkrav var afsluttet, da projektforsla-
get blev godkendt i april 2013. Dette vil efter Rigsrevisionens opfattelse være i over-
ensstemmelse med procesaftalen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0020.png
Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen |
13
Justering af ventilationshastigheden
21. Gennemgangen viser, at Bygningsstyrelsen sammen med Københavns Universitet
på et styregruppemøde i november 2011 havde besluttet at nedjustere ventilationsha-
stigheden i stinkskabenes lugeåbning som følge af et behov for at finde besparelser i
projektet. Besparelsen blev nødvendig, fordi budgettet for byggeriet havde oversteget
den budgetramme, der var fastlagt i procesaftalen. Reduktionen af ventilationshastig-
heden gav sammen med de øvrige besparelsestiltag (bl.a. en reduktion af lofthøjden)
en samlet reduktion af budgettet på ca. 130 mio. kr. Besparelsestiltagene fremgår af
det godkendte projektforslag. Det fremgår dog også af projektforslaget, at der var
uklarhed om, hvorvidt ventilationshastigheden skulle opjusteres igen. Gennemgangen
viser desuden, at den endelige beslutning om, hvorvidt ventilationshastigheden skulle
opjusteres igen, først blev truffet i august 2013, dvs. 4 måneder efter, at projektforsla-
get var blevet godkendt.
Boks 1 viser udviklingen i den projekterede ventilationshastighed i stinkskabenes luge-
åbning.
Boks 1
Ventilationshastigheden i stinkskabenes lugeåbning
Ventilationshastigheden i stinkskabenes lugeåbning har betydning for arbejdsmiljøet for de forskere og studerende, der skal
anvende stinkskabene. Ventilationshastigheden er dog også bestemmende for det samlede omfang af ventilation i bygnin-
gen, og en ændring af kravene til ventilationshastigheden har væsentlig betydning for størrelsen af bygningens ventilations-
kanaler og dermed også for etage- og lofthøjden. Der har været følgende udvikling i sagen:
April 2011
I det godkendte byggeprogram er ventilationshastigheden fastsat til 0,5 m/s.
Juni 2012
I det godkendte dispositionsforslag er ventilationshastigheden reduceret til 0,35 m/s som et besparelsesinitiativ. Samtidig
er arealerne til ventilationskanalerne gjort mindre.
April 2013
I det godkendte projektforslag er ventilationshastigheden sat til 0,35 m/s. Der pågår dog en diskussion om, hvorvidt ventila-
tionshastigheden kan forøges.
August 2013
4 måneder efter godkendelsen af projektforslaget besluttes det, at ventilationshastigheden skal forøges til 0,5 m/s.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Transport- og Boligministeriet.
Undersøgelsen viser således, at der ikke var fuld enighed om de besparelser, der el-
lers var fastlagt, og Bygningsstyrelsen måtte således allerede 4 måneder efter pro-
jektforslagets godkendelse gennemføre ændringer i Niels Bohr Bygningen. Rigsrevi-
sionen finder, at Bygningsstyrelsen burde have sikret en afklaring af besparelsestilta-
gene mellem styrelsen og Københavns Universitet forud for godkendelsen af projekt-
forslaget.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
14
| Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Reserve
22. Bygningsstyrelsen havde ikke afsat en særskilt reserve til at håndtere de forhold,
som ikke var afklaret i projektforslagets budget. Ved godkendelsen af projektforsla-
gets budget oplyste Bygningsstyrelsen, at nye brugerkrav derimod kun kunne inde-
holdes i projektet, hvis der kunne findes kompenserende besparelser.
23. Det fremgår imidlertid af Transport- og Boligministeriets orientering til Folketin-
gets Finansudvalg i juli 2017, at en del af byggeriets fordyrelse skyldes, at byggeriet
fra opstarten har lidt under et ikke færdiggjort og mangelfuldt projektmateriale.
Rigsrevisionen konstaterer således, at den manglende afklaring af kravene til bygge-
riets indhold og funktionalitet har været en medvirkende årsag til fordyrelsen og for-
sinkelsen.
Resultater
Bygningsstyrelsen har ikke sikret, at bygningens projektgrundlag var fastlagt i tilstræk-
kelig grad.
Undersøgelsen viser, at Bygningsstyrelsens procesaftale med Københavns Universi-
tet lever op til SEA-ordningen, idet procesaftalen fastlægger projektets omfang og
budget.
Undersøgelsen viser dog også, at Bygningsstyrelsen ikke sikrede, at alle brugerkrav
og besparelser, som blev indarbejdet i projektet, var fuldt afklaret med Københavns
Universitet, inden projektforslaget blev godkendt. Det betød, at der i det godkendte
projektforslag var en række væsentlige forhold omkring bygningens indhold og funk-
tionalitet, som ikke var afklaret, bl.a. omfanget af laboratorieudstyr og ventilationsha-
stighed i lugeåbningen af bygningens stinkskabe. Bygningsstyrelsen havde ikke afsat
en særskilt reserve til at håndtere disse forhold i projektforslagets budget. Forholde-
ne har medvirket til, at Niels Bohr Bygningen er blevet fordyret og forsinket, idet den
manglende afklaring efterfølgende har ført til ændringer.
2.2. Beslutninger om ændringer
24. Vi har undersøgt, om Bygningsstyrelsen og Vejdirektoratet har sikret, at beslut-
ninger om ændringer i byggeriet blev truffet på et tilstrækkeligt grundlag. Det har vi
gjort dels ved at undersøge, om Bygningsstyrelsen har haft nedskrevne forretnings-
gange for ændringsstyring i projektet, dels om Bygningsstyrelsen forud for centrale
ændringer har analyseret og dokumenteret konsekvenserne i forhold til økonomi, tid
og funktionalitet. Vejdirektoratet indgår i undersøgelsen i det omfang, at ændringerne
har haft betydning for byggeriet, efter Vejdirektoratet overtog bygherreansvaret.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen |
15
Forretningsgange for ændringsstyring
25. Vi har undersøgt, om Bygningsstyrelsen har haft nedskrevne forretningsgange for
ændringsstyring i byggeriet af Niels Bohr Bygningen.
Undersøgelsen viser, at der ikke foreligger nedskrevne forretningsgange for ændrings-
styring. Bygningsstyrelsen har ikke kunnet fremsende dokumentation, der beskriver
forretningsgange for, hvordan ændringsstyring i Niels Bohr Bygningen i praksis skulle
foregå.
Bygningsstyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke beslutter ændringer, medmindre bru-
geren ønsker det, og at brugeren skal godkende ændringer i projektet. Bygningssty-
relsen kan dog beslutte bygherreændringer forårsaget af myndighedskrav eller andre
nødvendige ændringer for at sikre kvaliteten, fremdriften og færdiggørelsen af byg-
geriet (fx beslutninger i forhold til projektmangler, projektfejl og udførelsesfejl) uden
Københavns Universitets accept. Der foreligger ikke en nedskrevet proces herfor.
Bygningsstyrelsen har desuden oplyst, at byggeriet af Niels Bohr Bygningen er forlø-
bet i et normalt styringssetup, hvor Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet har
behandlet, kvalificeret og godkendt indstillinger om ændringer, og som i øvrigt er regu-
leret af procesaftalens bestemmelser. Endelig har Bygningsstyrelsen oplyst, at ændrin-
ger blev håndteret i bemyndigelsesnotater, der blev udarbejdet hver 14. dag siden byg-
geriets start og er behandlet på økonomimøderne.
Ændringer undervejs i byggeriet af Niels Bohr Bygningen skulle falde i én af 2 katego-
rier: bygherreændringer eller ændringer, som Københavns Universitet har ønsket. Som
tidligere omtalt forudsætter procesaftalen mellem Bygningsstyrelsen og Københavns
Universitet, at ændringer som følge af brugerønsker medfører en huslejestigning eller
besparelser i projektet.
Rigsrevisionen finder, at Bygningsstyrelsen fra byggeriets start burde have beskrevet
de ovenstående forretningsgange for ændringsstyring for at sikre, at styringen af æn-
dringer foregår på en konsistent og gennemsigtig måde, så der på intet tidspunkt er
uklarhed om beslutningsmyndigheden for nødvendige ændringer undervejs i bygge-
riet.
Undersøgelsen viser endvidere, at der er gennemført en række ændringer i projektet,
og at Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet for 3 af disse ændringer har an-
vendt tillægskontrakter. Øvrige ændringer i projektet er gennemført uden en tillægs-
kontrakt, selv om Bygningsstyrelsen har oplyst, at ændringerne er gennemført efter
ønske fra Københavns Universitet. Dette gælder bl.a. ændringen af ventilationskana-
lerne fra stål til PVC og ændringen af stinkskabsleverandør.
Med ændringerne uden tillægskontrakter sker der et skifte i styringen af ændringer i
byggeriet. Da ændringer i projektet ikke har fulgt en fast forretningsgang igennem
byggeriets levetid, åbner det for muligheden for uenigheder om, hvorvidt ændringer
er igangsat af Bygningsstyrelsen for at sikre fremdrift i byggeriet eller efter ønske fra
Københavns Universitet.
Rigsrevisionen finder, at Bygningsstyrelsen burde have fastholdt brugen af tillægskon-
trakter for at sikre konsistens og gennemsigtighed i ændringsstyringen i projektet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0023.png
16
| Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen
26. Bygningsstyrelsen har siden fremsendt en nedskrevet styringsmodel, der skal
formalisere forretningsgangene for Bygningsstyrelsens byggeprojekter under SEA-
ordningen.
Rigsrevisionens gennemgang af det fremsendte viser, at modellen formaliserer de
forretningsgange, som Bygningsstyrelsen tidligere har beskrevet.
Gennemgang af udvalgte ændringer
27. Vi har gennemgået udvalgte centrale ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygnin-
gen. Det drejer sig om de ændringer, som Bygningsstyrelsen og Københavns Univer-
sitet har indgået kontrakt om, men også ændringen af ventilationskanalerne fra stål
til PVC og ændringen af stinkskabsleverandør. For hver af disse ændringer har vi un-
dersøgt, om Bygningsstyrelsen forud for ændringen har skønnet og dokumenteret de
forventede konsekvenser for økonomi, tid og funktionalitet. Med konsekvenser for
funktionalitet mener vi ændringer i bygningens tekniske indretning såvel som afledte
konsekvenser for bygningens kvalitet og funktionalitet.
Luftfoto af Niels Bohr Bygningen, april 2020.
Foto:
Vejdirektoratet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0024.png
Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen |
17
De 3 kontraherede ændringer
28. Vi har gennemgået de 3 ændringer, som er aftalt ved tillægskontrakter til lejeafta-
len mellem Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet.
Boks 2 beskriver de 3 ændringer.
Boks 2
De 3 ændringer med tillægskontrakter
Tillægskontrakt 1
Kontrakten omhandler forøgelsen af ventilationshastigheden i stinkskabenes lugeåbning fra 0,35 m/s til 0,5 m/s. Tillægs-
kontrakten blev indgået i maj 2015. Tillægskontrakten indeholder også en række andre justeringer af huslejen, bl.a. som
følge af en ændring af SEA-ordningen.
Tillægskontrakt 2
Kontrakten vedrører en indarbejdelse af faciliteter til et forskningsprojekt hos Københavns Universitet, som ikke blev helt
afklaret inden godkendelsen af projektforslaget. Tillægskontrakten blev indgået i august 2016.
Tillægskontrakt 3
Kontrakten omhandler en omprojektering af lokaler i Niels Bohr Bygningen som følge af en række brugerkrav til bygningens
indhold og funktionalitet. Tillægskontrakten blev indgået i august 2016.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Transport- og Boligministeriet.
Forøgelse af ventilationshastigheden i stinkskabenes lugeåbning
29. Vores gennemgang viser, at ændringen blev behandlet på en række styregruppe-
og bygherregruppemøder i 2013. Bygningsstyrelsen udarbejdede et notat, der beskrev
konsekvenserne ved at øge ventilationshastigheden. Heri skønnede Bygningsstyrel-
sen meromkostningerne til i alt ca. 14 mio. kr. inkl. opgradering af ventilationsaggrega-
ter og rådgivertimer.
Bygningsstyrelsen har ikke udarbejdet driftsøkonomiske beregninger for denne æn-
dring og har oplyst, at dette skyldes, at ændringen var besluttet efter Københavns Uni-
versitets ønske. Bygningsstyrelsen vurderede det derfor ikke umiddelbart nødvendigt
eller meningsfuldt at vurdere den forventede driftsøkonomi, da Københavns Universi-
tet i sidste ende selv skal varetage driften.
Rigsrevisionen finder, at Bygningsstyrelsen også burde have beregnet de driftsøkono-
miske konsekvenser. Det fremgår af bygherrevejledningen, at formålet med økono-
misk styring bl.a. er at gøre brugers ønsker realistiske, da brugere kan være tilbøjelige
til at ville opnå højest mulig kvalitet og bedst mulig opfyldelse af ønsker uden hensyn-
tagen til bygge- og driftsudgifter.
Vores gennemgang viser endvidere, at Bygningsstyrelsen i beslutningsgrundlaget
skønnede, at den øgede ventilationshastighed ville medføre en forlængelse af tids-
planen på 5-6 uger.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
18
| Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Det fremgår af Bygningsstyrelsens beslutningsgrundlag, at opjusteringen af ventila-
tionshastigheden ville få en række konsekvenser for funktionaliteten af Niels Bohr
Bygningen. Herunder fremgår det bl.a., at vandrette ventilationskanaler i alle de eta-
gemoduler, der indeholder stinkskabe, ville forøges i dimension med lavere lofthøjde
til følge og muligvis en fuldstændig fjernelse af de nedsænkede lofter for at sikre til-
strækkelig loftshøjde i store lokaler.
Undersøgelsen viser således, at Bygningsstyrelsen havde skønnet og dokumenteret
de forventede konsekvenser for økonomi, tid og funktionalitet af opjusteringen af ven-
tilationshastigheden forud for beslutningen herom. Dog opgjorde Bygningsstyrelsen
ikke de driftsøkonomiske konsekvenser af ændringen, og styrelsen havde derved ik-
ke beskrevet de samlede konsekvenser af ændringen.
Vores undersøgelse har dog også vist, at opjusteringen af ventilationshastigheden har
haft betydning for nogle af de øvrige problemer, der efterfølgende er opstået i bygge-
riet af Niels Bohr Bygningen. Fx er der problemer med lydniveauet ved stinkskabene,
og en årsag hertil er bl.a. den høje ventilationshastighed i lugeåbningen. På baggrund
af en dialog i bygherregruppen igangsatte Vejdirektoratet i maj 2018 et forløb for at
afklare eventuelle problemer med støj og tryktab. I den forbindelse bestilte Vejdirek-
toratet 4 notater, herunder en ”tredjepartskontrol af ventilationsprojektet”. Alle 4 no-
tater forventedes færdiggjort i oktober 2018, men vores gennemgang viser, at alle no-
tater blev forsinket. Notaterne blev færdige henholdsvis 4, 7, 16 og 23 måneder efter
den forventede dato.
Vejdirektoratet har oplyst, at notaterne primært er forsinkede som følge af forsinkel-
serne i fremdriften i byggeriet. Vejdirektoratet har desuden oplyst, at styregruppen
såvel som bygherregruppen er blevet orienteret gennem hele forløbet.
Indarbejdelse af faciliteter til forskningsprojekt
30. Vores gennemgang viser, at Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet behand-
lede ændringen på en række møder. Bygningsstyrelsen skønnede, at ændringen ville
medføre direkte meromkostninger for ca. 18 mio. kr. og følgeomkostninger for ca. 16
mio. kr. Det fremgår desuden af tillægskontrakten, at ændringen forventedes at med-
føre en huslejeforøgelse på ca. 1 mio. kr. om året og en forlængelse af tidsplanen på
min. 10 uger. Bygningsstyrelsen har ikke kunnet fremsende dokumentation, der be-
skriver de funktionalitetsmæssige konsekvenser af ændringen. Det fremgår dog af
mødereferater fra bygherregruppen og styregruppen, at ændringen angår en række
konkrete funktionalitetsmæssige ændringer for byggeriet.
Undersøgelsen viser således, at Bygningsstyrelsen havde skønnet og dokumenteret
de forventede konsekvenser for økonomi og tid af ændringen forud for beslutningen.
Dog har Bygningsstyrelsen ikke kunnet dokumentere de funktionalitetsmæssige kon-
sekvenser af ændringen og har derved ikke beskrevet de samlede konsekvenser af
ændringen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0026.png
Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen |
19
Omprojekteringer som følge af brugerkrav
31. Vores gennemgang af ændringen viser, at Bygningsstyrelsen skønnede, at denne
ændring ville medføre direkte meromkostninger for ca. 19 mio. kr. og følgeomkostnin-
ger for ca. 12 mio. kr. Af tillægskontrakten fremgår det desuden, at ændringen forven-
tedes at medføre en huslejeforøgelse på ca. 1 mio. kr. om året og en forlængelse af
tidsplanen på yderligere 10 uger. Bygningsstyrelsen har ikke kunnet fremsende doku-
mentation, der beskriver de funktionalitetsmæssige konsekvenser af ændringen. Det
fremgår dog af mødereferater fra bygherregruppen og styregruppen, at ændringen
angår en række konkrete funktionalitetsmæssige ændringer i projekteringen af byg-
ningen.
Undersøgelsen viser således, at Bygningsstyrelsen havde skønnet og dokumenteret
de forventede konsekvenser for økonomi og tid af ændringen forud for beslutningen.
Dog har Bygningsstyrelsen ikke kunnet dokumentere de funktionalitetsmæssige kon-
sekvenser af ændringen og har derved ikke beskrevet de samlede konsekvenser af
ændringen.
Ændring af stinkskabsleverandør og efterfølgende omprojektering
32. Bygningsstyrelsen annullerede i 2016 kontrakten om leverance af stinkskabe
med den oprindelige leverandør og genudbød entreprisen med en justeret kravsspe-
cifikation. Det skete efter et længere udviklings- og testforløb, der skulle sikre, at de
oprindelige stinkskabe levede op til kvalitetskravene.
Boks 3 beskriver forløbet med stinkskabene i byggeriet.
Boks 3
Forløbet med stinkskabe
2015
Københavns Universitet rejser en bekymring om kvaliteten af de stinkskabe, der er indgået kontrakt om. Bygningsstyrelsen
igangsætter 2 parallelle forløb, hvor der dels bliver samarbejdet med leverandøren om et stinkskab, der kan leve op til kvali-
tetskravene (plan A), dels bliver arbejdet med et potentielt genudbud af stinkskabsentreprisen (plan B).
2016
Aftalen med den oprindelige stinkskabsleverandør bliver annulleret, da denne ikke inden for fristen kan levere et stinkskab,
der lever op til kvalitetskravene.
2017
Bygningsstyrelsen indgår kontrakt med en ny leverandør af stinkskabe. De nye stinkskabe har dog en anderledes geometri
og kan ikke installeres i de oprindeligt planlagte lokaler. Derfor er en omprojektering af Niels Bohr Bygningen nødvendig.
Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet kommer ikke til enighed om omprojekteringen.
2018
Vejdirektoratet indgår aftale med Københavns Universitet om omprojekteringen.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Transport- og Boligministeriet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
20
| Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen
33. Vores gennemgang viser, at beslutningen om genudbuddet af stinkskabsentre-
prisen blev truffet på baggrund af et beslutningsgrundlag udarbejdet af Bygningssty-
relsen og drøftelser på en række møder i styregruppen. Der er ikke indgået tillægs-
kontrakt herom.
Det fremgår af beslutningsgrundlaget, at Bygningsstyrelsen skønnede direkte økono-
miske konsekvenser i form af merudgifter på ca. 39 mio. kr., bl.a. til kompensation til
den oprindelige leverandør. Desuden skønnede Bygningsstyrelsen, at en ny licitation
ville blive ca. 7,5-10 mio. kr. dyrere end den tidligere kontrakt. Bygningsstyrelsen skøn-
nede således, at ændringen af stinkskabsleverandør ville medføre direkte merom-
kostninger på samlet set ca. 46-49 mio. kr. Endelig vurderede Bygningsstyrelsen, at
der kunne være afledte merudgifter til forsinkelser som følge af ændringen. Bygnings-
styrelsen har imidlertid ikke opgjort omfanget heraf.
Det fremgik endvidere af beslutningsgrundlaget, at genudbuddet ville betyde, at in-
stalleringen af stinkskabe blev ca. 6 måneder forsinket, fra september 2016 til marts
2017.
Endelig fremgik det af beslutningsgrundlaget, at Bygningsstyrelsen forventede, at et
genudbud ville resultere i en aftale om nye stinkskabe, der kunne leve op til Køben-
havns Universitets funktionalitetskrav.
Undersøgelsen viser således, at Bygningsstyrelsen havde skønnet og dokumenteret
nogle af de forventede konsekvenser for økonomi, tid og funktionalitet forud for be-
slutningen. Rigsrevisionen finder dog, at Bygningsstyrelsen også burde have opgjort
de mulige afledte merudgifter til forsinkelser som følge af ændringen for at tilveje-
bringe et mere fuldstændigt beslutningsgrundlag. Dette skal særligt ses i lyset af, at
Bygningsstyrelsen ved en tidligere lejlighed vurderede, at grænseflader til det igang-
værende byggeri påvirkes ved en ændring af stinkskabsleverandør, hvilket medfører
risiko for ”katastrofale” konsekvenser i forhold til tid og aptering.
34. Vores gennemgang viser, at ændringen af leverandør af stinkskabe har medført
en væsentlig forsinkelse af Niels Bohr Bygningen og som følge heraf en fordyrelse.
Bygningsstyrelsen indgik kontrakt med den ny stinkskabsleverandør i juli 2017. De nye
stinkskabe havde imidlertid en anderledes geometri, end hvad der hidtil var projekte-
ret med. Lofthøjden i bygningen var for lav til, at stinkskabene kunne installeres i de
planlagte rum. Det var derfor nødvendigt for Bygningsstyrelsen at omprojektere Niels
Bohr Bygningens kontor- og laboratoriearealer for at få plads til de nye stinkskabe.
Derudover viser gennemgangen, at Bygningsstyrelsen ikke kunne opnå enighed med
Københavns Universitet om omprojekteringen, hvilket ledte til en langvarig dialog, in-
den bygherreansvaret blev overdraget til Vejdirektoratet i januar 2018. Vejdirektora-
tet indgik aftale med Københavns Universitet om omprojekteringen af Niels Bohr Byg-
ningen i januar 2018.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen |
21
Den langvarige dialog mellem Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet om om-
projekteringen førte til en længerevarende stilstand i færdiggørelsen af de dele af
Niels Bohr Bygningens laboratorie- og kontorarealer, der var berørt af omprojekterin-
gen. Bygningsstyrelsen har oplyst, at stilstanden varede fra oktober 2017 til januar
2018, dvs. ca. 4 måneder. I denne periode har Bygningsstyrelsen, og efterfølgende Vej-
direktoratet, afholdt merudgifter som følge af forsinkelsen i form af kompensation til
entreprenører, drift af byggeplads og meromkostninger til overarbejde for at indhen-
te forsinkelsen.
Vejdirektoratet har desuden oplyst, at ændringen af stinkskabsleverandør samt om-
projekteringen vurderes minimum at have udskudt den samlede aflevering af Niels
Bohr Bygningen med et halvt til et helt år.
Bygningsstyrelsen skønnede oprindeligt, at ændringen af stinkskabsleverandør ville
betyde en forsinkelse af installeringen af stinkskabene på ca. 6 måneder. Installerin-
gen begyndte dog først i efteråret 2018, dvs. at installeringen i alt blev ca. 2 år forsin-
ket. Bygningsstyrelsen har dog oplyst, at en del af forsinkelsen også skyldes en ræk-
ke andre årsager, bl.a. nedtagning af den tidligere ventilationsentreprenørs arbejde.
Det fremgår af fortroligt Akt Z af 2019, at omprojekteringen alene medførte en fordy-
relse af byggeriet på ca. 220 mio. kr. (2020-priser). Heraf skyldes ca. 200 mio. kr., at
byggeriet blev forsinket som følge af den langvarige dialog mellem Bygningsstyrelsen
og Københavns Universitet om omprojekteringen. Derudover medførte omprojekte-
ringen merudgifter til materialer på ca. 20 mio. kr. Dertil kommer udgifterne til kom-
pensation til den tidligere leverandør og omkostninger til licitation og kontrakt med
den nye leverandør.
Vejdirektoratet har oplyst, at direktoratet efter beslutningen om omprojekteringen
måtte lade korrekt udført arbejde nedrive, fordi omprojekteringen indebar, at area-
lerne skulle disponeres til andre formål.
35. Transport- og Boligministeriet har oplyst, at rammerne for SEA-ordningens dia-
logbaserede model betød, at Bygningsstyrelsen ikke kunne beslutte omprojekterin-
gen uden Københavns Universitets godkendelse.
Rigsrevisionen finder, at Bygningsstyrelsen, uanset hvilke rammer Niels Bohr Bygnin-
gen opføres inden for, burde have sikret et mere fuldstændigt beslutningsgrundlag
for ændringen. Bygningsstyrelsen burde bl.a. have afspejlet, hvilke merudgifter til for-
sinkelser ændringen af stinkskabsleverandør kunne medføre.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
22
| Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Ændring af ventilationskanaler fra stål til PVC
36. Ventilationskanalernes materiale blev i 2016 ændret fra stål til PVC. Ændringen
skete i forbindelse med, at den tidligere ventilationsentreprenørs arbejde alligevel
skulle laves om på grund af fejl og mangler. Bygningsstyrelsen har oplyst, at ændrin-
gen af materialet skete efter ønske fra Københavns Universitet. Der er dog ikke ind-
gået tillægskontrakt herom.
37. Vores gennemgang viser, at Bygningsstyrelsen forud for beslutningen udarbejde-
de 2 analyserapporter om mulighederne for at ændre det materiale, der skulle bruges
til ventilationskanalerne. Begge rapporter er fra december 2016.
Det fremgår af rapporterne, at ventilationskanalerne oprindeligt blev projekteret i stål,
da dette blev vurderet som den bedst mulige løsning. Ifølge rapporterne har kanaler i
stål dog en levetid på mindre end 5 år, hvilket ville betyde, at der hyppigt skulle arbej-
des på ventilationskanalerne. Det fremgår desuden af rapporterne, at skiftet til PVC
ville koste ca. 16-19 mio. kr., og at tværsnitsarealet af ventilationskanalerne ville blive
reduceret. Ingen af rapporterne beskriver, hvad den tidsmæssige konsekvens ville
være ved at skifte til PVC.
Bygningsstyrelsen havde således skønnet og dokumenteret de forventede konse-
kvenser for økonomi og funktionalitet forud for beslutningen, mens beslutningsgrund-
laget ikke indeholdt beskrivelser af den tidsmæssige konsekvens af ændringen af ven-
tilationskanaler til PVC forud for beslutningen.
Det fremgår af et notat, der efterfølgende er udarbejdet af Vejdirektoratet, at Byg-
ningsstyrelsens skøn på beslutningstidspunktet var, at udførelsen af ventilationska-
naler i PVC kunne ske med samme tidsforbrug og materialepris som ved brug af stål.
38. Vores undersøgelse viser imidlertid, at ændringen både er blevet dyrere, end Byg-
ningsstyrelsen oprindeligt forventede, og tog længere tid at udføre.
Det fremgår af fortroligt Akt Z af 2019, at fordyrelsen udgør ca. 149 mio. kr. i forhold til
det forventede. Heraf skyldes ca. 31 mio. kr. øgede materialeomkostninger, mens ca.
118 mio. kr. skyldes, at udførelsen i PVC medførte en forsinkelse af byggeriet og en for-
længelse af byggetiden. Ifølge Vejdirektoratet viste udførelsen i PVC sig at være svæ-
rere at udføre end forventet, og Vejdirektoratet har haft problemer med at skaffe PVC-
specialister.
Undersøgelsen viser endvidere, at ændringen af materiale har medført problemer med
støj, idet tværsnitsarealet reduceres i en kanal af PVC, da der også skal være plads til
brandisolering. Når tværsnitsarealet reduceres, øges lufthastigheden i kanalerne til-
svarende. Dette medfører øgede lydniveauer på grund af større turbulens i luften i ka-
nalerne.
39. Begge ovenstående ændringer har haft den konsekvens, at færdiggørelsen af
Niels Bohr Bygningen er forsinket. En stor del af forsinkelsen er kommet til udtryk i pe-
rioden, efter at bygherreansvaret blev overdraget til Vejdirektoratet. Vejdirektoratet
har således udskudt færdiggørelsestidspunktet for Niels Bohr Bygningen flere gange
siden overtagelsen af bygherreansvaret i januar 2018.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0030.png
Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen |
23
Tabel 1 viser Vejdirektoratets tidsplaner for færdiggørelsen.
Tabel 1
Vejdirektoratets tidsplaner for færdiggørelse
Tidspunkt for vurdering
Januar 2018
Februar 2018
August 2018
Januar 2019
Juni 2019
August 2019
Oktober 2019
Maj 2020
Juli 2020
August 2020
Vurderet færdiggørelse
April 2019
Juni 2019
August 2019
Oktober 2019
November 2019
Januar 2020
Juli 2020
September 2020
Oktober 2020
November 2020
Note: De fremhævede vurderinger viser Vejdirektoratets hovedtidsplaner. De øvrige vurderinger fremgår af
notater, orienteringer fra Vejdirektoratet og mødereferater.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Transport- og Boligministeriet.
Vejdirektoratet har senest udarbejdet en ny hovedtidsplan i januar 2019. De efterføl-
gende justeringer af færdiggørelsestidspunktet, som fremgår af tabel 1, er udmeldt på
møder i styregruppen og bygherregruppen.
40. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at de mange justeringer af tidsplanen viser, at
Vejdirektoratet ikke havde forudset kompleksiteten i nogle af ændringerne i byggeri-
et. Fx blev Vejdirektoratet først opmærksom på problemerne med installation af ven-
tilationskanaler i PVC, da installationen startede op i efteråret 2018. Således har pro-
blemerne med PVC ikke indgået i Vejdirektoratets risikoanalyser, før de opstod. Vej-
direktoratet har således ikke kunnet lægge en holdbar tidsplan for færdiggørelsen af
byggeriet. Vejdirektoratet forklarer en del af forsinkelserne med uforudsete konsekve-
nser af de ændringer, som Bygningsstyrelsen har igangsat. Derudover forklarer Vej-
direktoratet forsinkelserne med problemer i fremdriften på el- og ventilationsentre-
priserne. Endelig har Vejdirektoratet oplyst, at forsinkelserne også skyldes, at bygge-
riet gennemføres med mange sideordnede kontrakter, hvor indarbejdelse af ændrin-
ger eller opståede forsinkelser hos enkelte entreprenører medfører konsekvenser for
øvrige entrepriser.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
24
| Bygningsstyrelsens og Vejdirektoratets styring af ændringer i byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Resultater
Bygningsstyrelsen har ikke sikret, at beslutninger om ændringer i byggeriet blev truf-
fet på et tilstrækkeligt grundlag.
Undersøgelsen viser, at Bygningsstyrelsen ikke har haft nedskrevne forretningsgan-
ge for ændringsstyring i projektet. Bygningsstyrelsen har desuden ikke haft en konsi-
stent og gennemsigtig brug af tillægskontrakter til styring af væsentlige ændringer.
Bygningsstyrelsen har anvendt tillægskontrakter i 3 ud af de 5 ændringer, som Rigs-
revisionen har gennemgået. Rigsrevisionen finder, at Bygningsstyrelsen burde have
fastholdt anvendelsen af tillægskontrakter for at sikre gennemsigtighed i ændrings-
styringen i projektet.
Undersøgelsen viser også, at Bygningsstyrelsen for de 3 ændringer med tillægskon-
trakter generelt har foretaget vurderinger af de gennemgåede ændringers betydning
for byggeriets økonomi, tid og funktionalitet. Dog har Bygningsstyrelsen ikke i alle til-
fælde vurderet de samlede konsekvenser, fx de forventede driftsomkostninger.
Undersøgelsen viser desuden, at Bygningsstyrelsen har væsentligt undervurderet
konsekvenserne for økonomi og tid for de 2 gennemgåede ændringer, der ikke er ind-
gået tillægskontrakt for.
Bygningsstyrelsen skønnede bl.a., at valget af ny stinkskabsleverandør ville medføre
direkte omkostninger for ca. 50 mio. kr. Styrelsen beregnede ikke merudgifter til for-
sinkelser som følge af denne ændring. Ændringen har foreløbig medført en fordyrelse
på ca. 220 mio. kr. Heraf skyldes ca. 200 mio. kr. en forsinkelse som følge af en lang-
varig dialog mellem Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet om placeringen af
stinkskabene i bygningen. Den langvarige dialog førte til, at der i ca. 4 måneder ikke
var fremdrift i forhold til placeringen af stinkskabene, hvilket bidrog til forsinkelsen af
byggeriet.
Endvidere viser undersøgelsen, at nogle af de gennemgåede ændringer, navnlig æn-
dringen fra stål til PVC og ændringen af ventilationshastigheden i stinkskabenes luge-
åbning, har givet problemer med et for højt støjniveau i stinkskabene.
Endelig viser undersøgelsen, at Vejdirektoratet efter overtagelsen af bygherreansva-
ret ikke har kunnet lægge en holdbar tidsplan. Dette skyldes bl.a. kompleksiteten i
nogle af ændringerne i byggeriet. Byggeriet er således mere end 1 år forsinket i forhold
til den tidsplan, som Vejdirektoratet fremlagde efter overtagelsen.
Rigsrevisionen, den 15. oktober 2020
Lone Strøm
/Mads Nyholm Jacobsen
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Metodisk tilgang |
25
Bilag 1. Metodisk tilgang
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Transport- og Boligministeriet, her-
under Bygningsstyrelsen og Vejdirektoratet, har styret ændringer i byggeriet af Niels
Bohr Bygningen tilfredsstillende. Derfor har vi undersøgt følgende:
Har Bygningsstyrelsen sikret, at bygningens projektgrundlag var fastlagt i tilstræk-
kelig grad?
Har Bygningsstyrelsen sikret, at beslutninger om ændringer i byggeriet blev truf-
fet på et tilstrækkeligt grundlag?
I undersøgelsen indgår Transport- og Boligministeriet, herunder Bygningsstyrelsen
og Vejdirektoratet, der begge har haft bygherreansvaret for byggeriet af Niels Bohr
Bygningen. Vejdirektoratet indgår i undersøgelsen i det omfang, at ændringerne har
haft betydning for byggeriet, efter Vejdirektoratet overtog bygherreansvaret.
Vi har undersøgt byggeriet i perioden fra november 2010, hvor procesaftalen mellem
Bygningsstyrelsen og Københavns Universitet blev underskrevet, frem til september
2020. Bygningsstyrelsen har skiftet navn og ministerområde i undersøgelsesperioden.
Vi bruger dog konsekvent navnet Bygningsstyrelsen i beretningen. Bygningsstyrelsen
blev en del af Transport- og Boligministeriet i 2015.
Undersøgelsen bygger på gennemgang af dokumenter. Vi har desuden holdt møder
med centrale aktører på området.
Nedenfor beskrives vores kvalitetssikring, data og metode i flere detaljer.
Kvalitetssikring
Denne undersøgelse er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssik-
ring, som omfatter høring hos den reviderede samt ledelsesbehandling og sparring
på forskellige tidspunkter i undersøgelsesforløbet med chefer og medarbejdere i
Rigsrevisionen med relevante kompetencer.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
referater fra styregruppemøder, bygherremøder og økonomimøder
styringsdokumenter af forskellig karakter, fx procesaftalen mellem Bygningssty-
relsen og Københavns Universitet
lovgivning om husleje for universitetsbygninger
korrespondance mellem Bygningsstyrelsen, totalrådgiver, Vejdirektoratet og Kø-
benhavns Universitet.
Interviews/møder/besøg
Vi har holdt møder med følgende:
Transport- og Boligministeriets departement
Bygningsstyrelsen
Vejdirektoratet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
26
| Metodisk tilgang
Formålet med møderne har været at få et supplement til det skriftlige materiale, vi
har gennemgået.
Vi har også haft et møde med Københavns Universitet.
Derudover har vi besigtiget byggeriet på Jagtvej.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision.
Standarderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisio-
nen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grund-
læggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI
100-999).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Statsrevisorerne - Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
2357490_0034.png
Ordliste |
27
Bilag 2. Ordliste
Bygherregruppe
Er et underliggende beslutningsforum under styregruppen. Bygherregruppen udarbejder indstillinger til
styregruppen. Bygherregruppen mødes ca. 2 gange om måneden. Bygherregruppen har deltagelse af
både Bygningsstyrelsen/Vejdirektoratet og Københavns Universitet.
Er Bygningsstyrelsens vejledning til offentlige bygherrers ansvar i byggeprojekter. Bygherrevejledning
2008 var gældende indtil 2019, hvor en ny vejledning udkom.
Er en videreførelse af byggeprogrammet (byggeprogrammet specificerer byggeopgavens forudsæt-
ninger og bygherrens krav og ønsker til byggeriet). Et dispositionsforlag skal bl.a. skitsere den funktio-
nelle, tekniske og økonomiske løsning af opgaven.
Skal beskrive, hvordan opgaven i al væsentlighed kan realiseres. Der skal i projektforslaget være taget
stilling til alle betydende spørgsmål vedrørende byggeriets ydre fremtræden, planudformning, konstruk-
tions-, materiale- og installationsvalg og andre forhold, der er afgørende for byggeriets funktion og kva-
litet. Endelig skal der til projektforslaget være udarbejdet et styrende budget.
Statens huslejeordning (SEA-ordningen) fastsætter rammerne for Bygningsstyrelsens rolle som ejen-
domsvirksomhed for offentlige myndigheder, herunder bl.a. universiteter.
Er en laboratoriearbejdsplads med en kraftig udsugning, der beskytter laboratoriemedarbejdere mod
giftige kemikalier og gasser.
Bygherrevejledning
Dispositionsforslag
Projektforslag
SEA-ordningen
Stinkskab