Åbent brev til Trafikminister Benny Engelbrecht og
Folketingets Trafikudvalg
samt Miljø- og Fødevareminister Lea Wermelin og
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Herskind, den 18. marts 2021
Genanalyser og genovervej linjeføringen ved Lading Sø - Rute 26 Søbyvad
–
Aarhus.
Motorvej eller motortrafikvej på rute 26 mellem Søbyvad og Aarhus - vi ønsker ingen af
delene, da de begge vil ødelægge uvurderlig natur i vores område. Men mest af alt ønsker
vi ikke, at en 7 år gammel transportaftale, der gik imod datidens anbefalinger og i dag er
forældet, indgår i forhandlingsgrundlaget i de kommende forhandlinger ang.
infrastrukturaftalen.
Der bør laves nye grundige analyser af behovet på rute 26 og nye analyser og vurderinger
af, hvor en eventuel ny linjeføring skal ligge. Det ligger Landsbyrådet for Herskind,
Skivholme og Herskind Hede på sinde, at der som minimum bliver lavet nye analyser og at
prioritering af uerstattelige naturområder bliver tillagt den værdi, de fortjener, når projektet
og linjeføringerne genvurdres. I det hele taget stiller vi spørgsmålstegn ved, om der
fremadrettet er et egentligt behov for en ny motorvej på den påtænkte strækning og derfor
modtager Transportministeren og Trafikudvalget dette skriv, hvor vi ønsker at påpege
vigtige forhold, der som minimum bør tages højde for ved en ny behandling af sagen.
Meget er ændret siden sagen sidst blev undersøgt og politisk behandlet.
Vores opfordring til jer er, at analyserne af behovet bør vente, indtil linjeføringen Give -
Viborg
–
Hobro er gennemført og effekterne heraf viser sig. Alternativet er en risiko for, at
der bygges en motorvej/motortrafikvej, der kun reducerer transporttiden til Viborg minimalt
i forhold til, hvis trafikanterne i stedet kører via den eksisterende motorvej til Silkeborg og
videre af en af de tilsluttende veje mod Viborg.
(https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/2020-02/Ny%20Midtjysk%20Motorvej_Forundersøgelse.pdf).
Et sådan scenarie vil medføre ødelæggelse af værdifuld natur og lokalområder i udvikling,
samt brug af borgernes skattekroner på et projekt med meget lille udbytte.
Corona-pandemien har i høj grad påvirket transportvanerne og særligt reduceret antallet af
pendlere, da mange arbejder hjemme. Forventeligt vil hjemmearbejde, også efter
pandemien klinger af, være en mere integreret del af danskernes hverdag og bevirke
færre bilister på vejene i myldretrafikken morgen og eftermiddag.
Det giver derfor ikke mening at vurdere behov for udvidelse på rute 26 på baggrund af
transportmønstrene før coronapandemien, og det er forhastet at træffe beslutning om
igangsættelse af en udvidelse af rute 26, før det er muligt at skabe et mere klart overblik
over de fremadrettede transportmønstre. Beslutninger skal træffes på baggrund af nutidige
forhold og fremtidige behov, og ikke på baggrund af forældede forhold og datidens behov.