Notat
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Køreplanen for 2022 (K22)
Ved køreplansskiftet i december 2021 (K22) sker der en række større ændringer i
DSB’s trafik, primært på Sjælland. I dette notat beskrives ændringerne.
Linjediagrammer for hhv. den nuværende trafik såvel som omlægningen i 2022
(K22) fremgår i bilaget.
Årsager til ændringer
DSB’s nye elektriske lokomotiver leveres over de næste par år, og DSB’s gamle
ME-diesellokomotiver skal i samme periode gradvist udfases. I december 2021
kører diesellokomotiverne for sidste gang på de danske skinner. Elektrificeringen
af strækningerne Næstved-Nykøbing F og Roskilde-Holbæk har DSB fået oplyst er
planlagt til 2024, mens strækningen Holbæk-Kalundborg er planlagt til 2027.
Endvidere er den nye direkte forbindelse mellem København og Næstved via Køge
planlagt til at påbegynde ultimo 2022. Disse forhold betyder, at DSB’s
dobbeltdækkervogne fra K22 ikke længere kan betjene de samme strækninger
som i dag eller som forudsat, da det blev besluttet at indkøbe nye lokomotiver.
De nye elektriske lokomotiver med dobbeltdækkervogne skal i stedet betjene
korridoren Helsingør-København-Roskilde-Ringsted-Næstved.
Udfasningen af ME-diesellokomotiverne, som i dag udleder 27.000 tons CO2
årligt, vil være en stor gevinst for både passagerer, miljø, støj, såvel som DSB’s
driftsøkonomi. Rejsetiderne reduceres generelt. Sammenlignet med K21 findes en
reduktion i rejsetiden for DSB´s sjællandske kunder på 2,5%. Ændringerne til K22
estimeres til at give en passagervækst på 1,5% og en samfundsøkonomisk gevinst
på ca. 100 mio. kr.
Samlet betyder ændringerne i K22 en øget togproduktion på ca. 400.000 togkm
årligt, hvilket svarer til en produktionsudvidelse for DSB på 1%.
Koncern-
sekretariatet
9. marts 2021
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk