Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2357172_0001.png
NOTAT
18. marts 2021
Bilag 1
Anmodninger om fravigelser fra tra-
fikforpligtelser i DSB’s
fjern- og regionaltog-
trafik i 2022 (K22)
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra sine
trafikforpligtelser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag for
2022 med tilhørende argumentation for imødekommelse.
1. Anmodninger
1.1. Færre tog mellem København H og Lufthavnen
søndag-torsdag
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre
115 tog i grundbetjeningen alle dage mellem København H og Luft-
havnen.
I sit køreplanforslag anmoder DSB om at fravige fra dette antal
togafgange, så der køres 108 tog i grundbetjeningen mellem Kø-
benhavn og Lufthavnen søndag-torsdag.
Anmodningen medfører desuden, at standsningsplanen ikke over-
holdes på København H, Ørestad, Tårnby og Lufthavnen.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2019.
Transportministeriet kan imødekomme DSB’s anmodning og har i
den forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB oplyser, 1) at Banedan-
mark forventer, at ca. 62 % af alle søndag-torsdage i K22 vil være
påvirket af sporarbejder, hvorved en imødekommelse af anmod-
ningen vil sikre, at Banedanmark bedre vil kunne placere sporar-
bejderne uden at skulle aflyse trafik i væsentligt omfang, 2) at pas-
sagererne vil opleve en køreplan med færre aflysninger, 3) at
strækningens pendlerrepræsentant ikke har haft bemærkninger til
anmodningen og 4) at passagererne vil opleve en velkendt køreplan
uden ændringer sammenlignet med året før.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357172_0002.png
Side 2/8
1.2. Færre tog mellem København H og Holbæk
mandag-fredag
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB alle dage
skal køre 95 tog i grundbetjening mellem København H og Ros-
kilde og 38 tog mellem Roskilde og Holbæk.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB
anmoder om at fra-
vige fra disse antal togafgange med 2 tog, så der på grund af denne
anmodning i stedet kører 93 tog mellem København H og Roskilde
og 36 tog mellem Roskilde og Holbæk.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB fortsætte med at
køre to ekstra supplementstog, der stopper ved alle stationer mel-
lem Roskilde og Holbæk mandag-fredag mellem København og
Holbæk, således at halvtimesdriften til/fra de mindre pendlerstati-
oner forlænges med to timer.
En identisk anmodning er blevet imødekommet hvert år siden
2016.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, at uanset, at der vil opstå rejsetids-
forlængelser på op til 32 minutter for passagerer, der tidligere be-
nyttede hurtigtoget mellem København og Holbæk, har DSB op-
lyst, 1) at omlægningen imødekommer et ønske fra passagererne
på strækningen om at få forlænget halvtimesdriften sen eftermid-
dag/tidlig aften til/fra på de mindre stationer mellem Roskilde og
Holbæk mandag til fredag, 2) strækningens pendlerklubber og DSB
vurderer, at fravigelsen giver en bedre betjening 3) at DSB forven-
ter, at tiltaget vil give en lille passagervækst i de berørte timer og 4)
at passagererne vil opleve en velkendt køreplan uden ændringer
sammenlignet med året før.
1.3. Færre tog mellem København og Holbæk samt
mellem København-Køge Nord-Nykøbing F lørdage
og søndage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre
95 tog i grundbetjeningen mellem København H og Roskilde, 38
tog mellem Roskilde og Holbæk og 19 tog mellem Holbæk og Ka-
lundborg alle dage. Eftersom DSB benytter den i DSB-kontrakten
beskrevne mulighed for at reducere med 10 % på grund af senere
trafikstart om morgenen på lørdage og søndage, bliver kravet 85
tog mellem København H og Roskilde og 34 tog mellem Roskilde
og Holbæk på lørdage og søndage.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357172_0003.png
Side 3/8
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra dette antal togafgange med 1 tog, så der på grund af denne
anmodning i stedet kører 84 tog mellem København og Roskilde og
33 tog mellem Roskilde og Holbæk på lørdage og søndage.
Fravigelsen medfører, at standsningsplanen ikke overholdes i Kø-
benhavn, Høje Taastrup, Roskilde og Holbæk.
Desuden fremgår det af DSB-kontraktens trafikeringsplan, at DSB
skal køre 76 tog i grundbetjeningen mellem København H og Køge
Nord, 57 tog mellem Køge Nord og Ringsted og 38 tog på delstræk-
ningerne mellem Ringsted og Nykøbing F alle dage. Eftersom DSB
benytter den i DSB-kontrakten beskrevne mulighed for at reducere
med 10 % på grund af senere trafikstart om morgenen på lørdage
og søndage, bliver kravet 68 tog i grundbetjeningen mellem Kø-
benhavn H og Køge Nord, 51 tog mellem Køge Nord og Ringsted og
34 tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Nykøbing F på lør-
dage og søndage.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår
det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra dette antal togafgange med 1 tog, så der på grund af denne
anmodning og i stedet kører 67 tog i grundbetjeningen mellem Kø-
benhavn H og Køge, 50 tog mellem Køge Nord og Ringsted og 33
tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Nykøbing F på lør-
dage og søndage.
Til gengæld for de ønskede reduktioner vil DSB fortsætte med at
køre 4 nattog pr. retning mellem København og Roskilde, 1 nattog
pr. retning mellem Roskilde og Holbæk, 2 nattog mellem Roskilde
og Ringsted, 2 nattog mellem Ringsted og Næstved samt 1 nattog
mellem Næstved og Nykøbing F natten til lørdag og søndag.
En identisk anmodning vedrørende København H
Holbæk er ble-
vet imødekommet siden 2016 og en identisk anmodning vedrø-
rende København H
Nykøbing F er blevet imødekommet siden
2020.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, at uanset, at i gennemsnit 40-70
passagerer (fra/til Holbæk) og 30-50 passagerer (fra/til) Nykøbing
F vil få længere rejsetid på grund af de aflyste morgentog, har DSB
oplyst, 1) at nattogsbetjeningen mellem København og Ring-
sted/Næstved fortsætter til gavn for passagererne i tidsrum, hvor
der ellers ikke offentligt alternativ, 3) at i gennemsnit op til 100
passagerer forventes at få gavn af nattogene til/fra Holbæk (mini-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357172_0004.png
Side 4/8
steriet noterer, at der ikke findes valide tal for nattogene til/fra Ny-
købing F), 3) i tidsrum lørdage og søndage, hvor der aflyses tog,
kører der stadig stop tog til/fra de berørte stationer, 4) både pend-
lertalsmænd og DSB vurderer, at omlægningen samlet set giver en
bedre betjening til gavn for passagererne og 5) at passagererne vil
opleve en velkendt køreplan uden ændringer sammenlignet med
året før.
1.4 Færre tog mellem Næstved og Nykøbing F alle
dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre
38 tog mellem Næstved og Nykøbing F alle dage. Eftersom DSB be-
nytter den i DSB-kontrakten beskrevne mulighed for at reducere
med 10 % på grund af senere trafikstart i weekender, bliver kravet
34 tog på delstrækningerne mellem Næstved og Nykøbing F på lør-
dage og søndage.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige fra disse antal togafgange med 3 tog alle dage, så der på grund
af denne anmodning og i stedet kører 35 tog mellem Næstved og
Nykøbing F mandag-fredag og 31 tog på lørdage og søndage mel-
lem Næstved og Nykøbing F.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2019.
Transportministeriet kan godkende anmodningen, og har i den for-
bindelse særligt lagt vægt på, at 1) de sparede togkilometer mellem
Næstved og Nykøbing F er med til at opretholde udvidelsen af be-
tjening med regionaltog mellem Ringsted og Slagelse samt kvarters
driften mellem Århus og Fredericia i myldretiden, 2) at pendler-
talsmændene har ikke haft bemærkninger til indholdet af den sam-
lede pakke og 3) at passagererne vil opleve en velkendt køreplan
uden ændringer sammenlignet med året før.
1.5 Færre tog mellem København og Århus alle dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at i supple-
mentsbetjeningen mandag-fredag mellem København H og Køge
Nord skal DSB køre 26 tog i begge retninger, mellem Køge Nord og
Ringsted skal DSB køre 13 tog i begge retninger og på delstræknin-
gerne mellem Ringsted og Århus skal DSB køre 12 tog i begge ret-
ninger. I supplementsbetjeningen på lørdage skal DSB køre 18 tog
mellem København H og Køge Nord i begge retninger og 9 tog på
delstrækningerne mellem Køge Nord og Århus i begge retninger. I
supplementsbetjeningen på søndage skal DSB køre 24 tog mellem
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357172_0005.png
Side 5/8
København H og Køge Nord i begge retninger og 12 tog på dels-
trækningerne mellem Køge Nord og Århus i begge retninger.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige disse krav, og mandag-fredag i stedet køre 13 tog mellem Kø-
benhavn H og Køge Nord og 17 tog mellem Køge Nord og Køben-
havn H, 0 (nul) tog mellem Køge Nord og Ringsted og 4 tog mel-
lem Ringsted og Køge Nord samt og 4 tog på delstrækningerne
mellem Ringsted og Århus i begge retninger. På lørdage vil DSB
køre 9 tog mellem København H og Køge Nord i begge retninger og
0 (nul) tog på delstrækningerne mellem København H og Århus.
På søndage vil DSB køre 12 tog mellem København H og Køge
Nord og 14 tog mellem Køge Nord og København H, 0 (nul) tog
mellem Køge Nord og Ringsted og 2 tog mellem Ringsted og Køge
Nord samt 2 tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Århus i
begge retninger.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB har oplyst, at der ikke er
kapacitet til den i DSB-kontrakten krævede trafikudvidelse mellem
Ringsted og Middelfart plads til, fordi kapaciteten er opbrugt af, 1)
internationale godstog, 2) lokaltogene på Vestfyn, der kun i enkelte
timer køres med hurtigt materiel, og 3) DSB’s egne tog mellem Kø-
benhavn og Hamborg optager ligeledes kapacitet på strækningen.
Dertil kommer, at der uanset reduktionen i supplementsbetjenin-
gen fortsat vil være grundbetjening mellem København H og Århus
og at der fortsat vil være pendlerlyntog mellem København og
Odense mandag-fredag.
1.6 Færre tog mellem Tinglev og Sønderborg på søn-
dage
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre
10 tog mellem Tinglev og Sønderborg alle dage. Efter reduktion
med 10 % lørdag-søndag bliver kravet 9.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder
om at fra-
vige dette krav med 1 tog og i stedet køre 8 tog om søndagen på
strækningen mellem Tinglev og Sønderborg.
Konkret flyttes aflyses aftentoget søndag til torsdag kl. 23.35 fra
Sønderborg som i dag kun kører til Tinglev. Til gengæld for dette
køres et tog om morgenen mandag til fredag kl. 4.35 fra Sønder-
borg til København, hvor der er ankomst kl. 8.03.
Dette er en ny anmodning, der ikke har været behandlet før.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357172_0006.png
Side 6/8
Transportministeriet kan godkende anmodningen, og har i den for-
bindelse særligt lagt vægt på, at 1) DSB vurderer, at der er større ef-
terspørgsel (forventet ca. 10 passagerer pr. afgang) efter et tidligt
morgentog mandag-fredag fra Sønderborg mod København end
der er efterspørgsel efter et aftentog kl. 23.35 fra Sønderborg, der
kun kører til Tinglev (i gennemsnit 2 passagerer i dag), 2) omlæg-
ningen giver fem nye, direkte forbindelser om ugen fra Sønderborg
til København og 3) det samlede antal togafgange på strækningen
er uændret.
1.7 Reduceret betjening af Ringsted, Sorø, Slagelse,
Korsør og Nyborg
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal
standse to gange pr. time i Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør og Ny-
borg.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige disse krav i aftentimerne alle dage i retning mod Ringsted og
om morgenen lørdag og søndag i retning mod Odense. Dette med-
fører, at betjeningen af stationerne med timedrift i stedet for halv-
timesdrift i retning mod Ringsted starter en time tidligere om aften
end foreskrevet i kontrakten. Dermed overholder DSB ikke kravet
til antal standsninger i Nyborg, Korsør, Slagelse, Sorø og Ringsted i
time 22 alle dage, og DSB overholder ikke kravet i Slagelse, Korsør
og Nyborg i time 7 lørdag og søndag. Dette skyldes, at DSB ønsker
at opretholde en hurtig forbindelse (lyntog) mellem København og
Fyn/Jylland om morgenen frem for det langsommere IC-tog.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2017.
Transportministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB har oplyst, 1) at der i det
pågældende lyntog, der ønskes opretholdt, i gennemsnit er 140
passagerer pr afgang i retning mod Ringsted og i gennemsnit 120
passagerer i retning mod Odense, mens der i IC-toget i gennemsnit
er 80 passagerer pr afgang i retning mod Ringsted og i gennemsnit
70 passagerer i retning mod Odense, 2) at passagererne i IC-toget
vil få forlænget rejsetid, hvis lyntoget skal betjene de berørte statio-
ner, 3) at passagererne på de berørte stationer har alternative rej-
semuligheder en halv time tidligere eller senere, 4) at pendlerre-
præsentanterne på strækningen ikke har haft kommentarer til fra-
vigelsen og 5) at passagererne vil opleve en velkendt køreplan uden
ændringer sammenlignet med året før.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357172_0007.png
Side 7/8
1.8 Reduceret betjening af Kolding og Middelfart
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal
standse 1 gang pr. time i Kolding og Middelfart på strækningen
mellem Middelfart og Kolding.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige dette krav i time 22 og i time 23 alle dage i begge retninger,
fordi DSB ønsker at køre lyntoget til Fredericia, hvor togsættet
til/fra Sønderborg afkobles. Derved fastholdes den hurtige forbin-
delse mellem København og Sønderborg, hvor rejsetiden er forkor-
tet med ca. 30 minutter mellem København og Sønderborg i for-
hold til K15. Det vil så kun være IC-toget mellem København og Es-
bjerg, der betjener Middelfart og Kolding på strækningen mellem
Middelfart og Kolding i time 22 og time 23.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2016.
Transportministeriet kan imødekomme denne anmodning og har i
den forbindelse lagt vægt på, at DSB har oplyst, 1) at DSB herved
kan fortsætte med at sikre kort rejsetid til og fra Sønderjylland, 2)
passagererne vil ikke opleve en ændring, da DSB har betjent Søn-
derjylland på denne måde siden 2016, 3) der sker ikke en ændring i
det samlede antal tog, blot en omfordeling i strækningerne mellem
Middelfart, Fredericia og Kolding, og 4) at der er registreret en
passagervækst på strækningen Tinglev
Sønderborg fra 2016,
hvilket DSB vurderer kan skyldes den kortere rejsetid mellem Kø-
benhavn og Sønderborg.
1.9 Reduceret betjening af Børkop, Brejning og He-
densted
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal
standse 1 gang pr. time i Børkop, Brejning og Hedensted.
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder om at fra-
vige dette krav i time 23 alle dage i begge retninger. Årsagen til an-
modningen er, at DSB
inden for rammerne af DSB-kontraktens
trafikeringsplan
har valgt at aflyse et regionaltog mellem Århus
og Fredericia (som ellers ville betjene de tre stationer) fremfor at
aflyse et IC-tog (som ikke betjener de tre stationer). DSB oplyser,
at det vil give problemer i forhold til skifteforbindelser og køre-
planstrukturen i øvrigt at lade IC-toget betjene de tre stationer i
den pågældende time.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2020.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2022, fra transportministeren
2357172_0008.png
Side 8/8
Transport- og Boligministeriet kan imødekomme denne anmod-
ning og har i den forbindelse lagt vægt på, at DSB har oplyst, 1) at
passagerer til/fra de tre stationer har mulighed for at tage toget fra
Århus kl. 23.45 (i stedet for som tidligere allerede kl. 22.57), hvor-
ved eksempelvis kulturelle aktiviteter kan nås, 2) at DSB vurderer,
at fravigelsen udgør en fordel for ca. 40 passagerer mod ca. 5 pas-
sagerer, der vil opleve en ulempe og 3) at det samlede antal stands-
ninger i løbet af driftsdøgnet er uændret uanset fravigelsen.