Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
DSB’s køreplanforslag for fjern-
og regional-
togtrafikken i 2022 (K22)
Vi har i disse uger og måneder fuld fokus på at reducere smitten
med coronavirus - ikke mindst i den kollektive trafik. DSB og Ba-
nedanmark er dog allerede på nuværende tidspunkt i gang med at
planlægge køreplanen for 2022. DSB har således frist for at ansøge
om kapacitet hos Banedanmark for 2022 den 12. april 2021. Af
denne
grund er DSB’s køreplanforslag –
i overensstemmelse med
bestemmelserne i DSB-kontrakten
–
behandlet nu.
I K22 sker der en række ændringer i fjern- og regionaltrafikken,
som vil være til gavn for både passagererne og for klimaet.
DSB planlægger, at ME-diesellokomotiverne, som i dag udleder
27.000 tons CO2 årligt, vil være udfaset til K22. Dette vil være en
stor gevinst for både passagerer, miljøet og støjniveauet omkring
banen.
Desuden vil passagererne opleve en generel reduktion i rejseti-
derne. Sammenlignet med den nuværende køreplan (K21) vil pas-
sagererne øst for Storebælt opnå en reduktion i rejsetiden på 2,5%,
hvilket DSB estimerer vil give en passagervækst på 1,5%.
Som I ved er DSB’s trafikforpligtelser i fjern-
og regionaltogtrafik-
ken fastlagt i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om
trafik udført som offentlig service. På baggrund af passagerernes
efterspørgsel og de infrastrukturmæssige forhold på fjern- og regi-
onalbanen, har DSB fremsat en række anmodninger om at fravige
enkelte trafikale forpligtelser fastlagt i DSB-kontrakten.
Uanset at disse anmodninger imødekommes, vil DSB køre ca.
417.000 flere togkilometer, end DSB er forpligtet til, jf. DSB-kon-
trakten.
Ministeriet har behandlet DSB’s køreplanforslag for
K22 og imøde-
kommer på den
baggrund DSB’s
ni anmodninger om at ændre
DSB’s trafikforpligtelser i fjern-
og regionaltogtrafikken i K22.