Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
Helsingør Kommunes spørgsmål til en eventuel forundersøgelse af en fast
HH forbindelse
12. marts 2021
Dette notat indeholder en opsamling af inputs og spørgsmål fra borgere, politikere og administration i
Helsingør kommune til de fremlagte resultater af den statslige strategiske analyse af en fast forbindelse
mellem Helsingør og Helsingborg. Spørgsmålene er opmærksomhedspunkter til en kommende statslig
forundersøgelse af en fast HH-forbindelse. Spørgsmålene falder tematisk inden for følgende emner:
Betydning af forbindelsen for by, erhverv og borgere
Betydning af forbindelsen for natur, miljø og landskab
Betydning af forbindelsen for Kystbanen og Lokalbanen
Betydning af forbindelsen for Helsingørmotorvejen og det øvrige vejnet
Finansieringsmuligheder
Betydning af forbindelsen for by, erhverv og borgere
Hvad er konsekvenserne for Helsingør by, under anlæg og på længere sigt, herunder påvirkning af
handelslivet?
Hvad betyder en fast forbindelse for antallet af besøgende til Helsingør by?
Vil forbindelsen påvirke turismen og i givet fald hvordan?
Hvilke muligheder giver en fast forbindelse for by- og erhvervsudvikling, samt for lokale
uddannelsesinstitutioner?
Hvilken betydning vil en fast forbindelse få for turisme, bosætning, uddannelse og arbejdskraft i
den nordlige del af Øresundsregionen?
Hvilken betydning vil en fast forbindelse få for tilgængeligheden/mobiliteten i den nordlige del af
Øresundsregionen?
Hvilken betydning har rækkefølgen af anlægsprojekterne for samfundsøkonomien?
Hvilken betydning vil det have, hvis boringen starter i Sverige og slutter i Danmark?
Hvilke konsekvenser vil der være for ejendomme langs forbindelserne
hvor mange, hvor meget
og hvor henne skal der eksproprieres?
Hvornår tages der endelig stilling til metoden
sænketunnel eller boret tunnel? Og hvad vil en
sænketunnel i givet fald betyde for Helsingør Kommunes borgere, natur mm.?
Hvordan opretholdes forbindelsen for pendlere og andre rejsende mellem de to byer bedst under
anlæg?
Hvor mange arbejdspladser skabes under anlæg og i drift?
Betydning af forbindelsen for natur, miljø og landskab
Hvad er konsekvenserne for Egebæksvang Skov af linjeføring under skoven i tunnel?
Hvilken betydning har anlægsarbejdet for naturen i Rørtang samt på strækningen mellem
Snekkersten-Helsingør?
Hvilken påvirkning har en fast forbindelse på miljø, bæredygtighed, CO2 og støj til nærområdet?
Hvordan sikres det, at vejforbindelsens kobling til motorvejen kan ske i respekt for det værdifulde
naturområde?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 228: Kopi til orientering af brev af 17/3-21 til transportministeren vedrørende en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, fra Helsingør Kommune
Hvilken betydning har anlægsarbejdet for Øresund og for etableringen af en nationalpark eller
lignende beskyttelse i Øresund?
Betydning af forbindelsen for Kystbanen og Lokalbanen
Kan Kystbaneforbindelsen, som den ser ud i dag, håndtere det øgede antal passager?
Hvordan undgår vi negative konsekvenser for pendlerne på Kystbanen?
Vil en fast forbindelse gøre det dyrere for kollektivt rejsende at rejse mellem Danmark og Sverige?
Hvordan fastholdes kunderne i den kollektive trafik mellem Helsingør og Helsingborg?
Hvilken betydning vil andre trafikeringsmuligheder have for kapaciteten og rettidigheden på
Kystbanen i 2035 (S-tog, Metro, Fjerntog, Godstog)?
Hvilke muligheder og begrænsninger er der for trafikering med fjerntog og godstransport på
Kystbanen?
Hvilke anlæg vil der være behov for, hvis trafikeringen ændres?
Kan Helsingør Station gøres til et knudepunkt? Dvs. lade baneforbindelsen gå fra
Sverige/Helsingborg og stoppe ved station under Helsingør Station, hvor der kan skiftes til
Kystbanen? (Se figur 1)
Vil et knudepunkt i Helsingør lette den samlede økonomien samt kræve mindre byggeplads og
færre omkostninger på dansk side?
Hvad vil et knudepunkt i Helsingør have af betydning for kapacitet og mulige forbindelser?
Hvad er konsekvensen af direkte kobling på svenske forbindelser ift. rettidighed og kapacitet?
Hvilke muligheder er der for placering af de nye stationer i forhold til eksisterende stationer?
Hvordan vil Lokalbanens skinneføring blive påvirket af en ny forbindelse?
Hvordan vil behovet for afvikling af mere trafik påvirke kapaciteten på Helsingørmotorvejen
herunder især pendlingstrafikken?
Hvordan sikres det, at Helsingørmotorvejen kan håndtere den øgede trafik?
Hvordan udformes koblinger mellem den faste forbindelse, motorvejen og det øvrige vejnet så der
sikres bedst mulig kapacitet?
Hvordan påvirkes vejnettet i Helsingør Kommune i øvrigt?
Hvordan påvirkes vejnettet i nabokommuner og regionalt?
Betydning af forbindelsen for Helsingør motorvejen og det øvrige vejnet
Finansieringsmuligheder
Hvilke muligheder er der for EU støtte til den interregionale forbindelse herunder til anlæg af nye
stationer?
Findes der eksempler på, at grænseoverskridende infrastruktur, der forbinder to EU-lande, ikke har
opnået støtte?
Har det betydning for finansieringen (og medfinansiering), hvis forbindelsen ikke kører videre fra
enten Helsingør eller Helsingborg (afhængig af hvor knudepunktet lægges), eller forbindelsen til
Sverige afskæres så Kystbanen ikke kører til lufthavnen (på DK siden)?
Hvorfor er videreførelsen af banen til Maria regnet med i totalomkostningerne for forbindelsen?
Er det muligt, at indtægterne fra Øresundsbron kan gå til finansiering af en kombineret bane- og
vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 228: Kopi til orientering af brev af 17/3-21 til transportministeren vedrørende en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, fra Helsingør Kommune
2356984_0003.png
Hvordan afhænger betalingsvilligheden på en fast HH forbindelse med fortsat betaling for brug af
Øresundsbroen?
Hvad er HH forbindelsens indflydelse på finansiering af øvrige infrastrukturprojekter i
Nordsjælland?
Figur 1