16.3. 2021
Få Danmark tilbage på det
europæiske jernbanekort
D. 29.3. åbnes det Europæiske Jernbaneår under den portugisiske ministers ledelse, og dagen
efter mødes EU’s transportministre for at drøfte nye tiltag for de europæiske jernbaner.
Det er en oplagt anledning til at melde Danmark ind i det gode selskab af lande, der konkret
forpligter sig på at udvikle jernbanerne som internationalt grønt transportmiddel.
Skal jernbanerne i Europa virkelig kunne øge andele i forhold til fly og landeveje, må der sættes
mål og deadlines, så en langsigtet positiv udvikling kan komme “på sporet”. Kapaciteten for
passagertog og godstog skal øges, og en stor masterplan skal gøre dette muligt. Danmark har
bl.a. interesse i, at Hamborg-området ikke bliver en prop for mange flere tog fra/til Danmark.
Back-on-Track, Danmark foreslår flg.:
1. Der nedsættes en dansk-tysk kommission for at øge kapaciteten for jernbaner fra hhv.
Jylland og Femern, så kapaciteten passer til behovet 2029 - 2050 og herefter. Det tager
tid at udvikle jernbanekapacitet.
2. Trafikministeriet udformer en handlingsplan, der fører til flere direkte passager dag- og
nattogsforbindelser til hhv. Oslo og kontinentet, både på kort sigt (2024) og på længere
sigt (fra 2029). Denne plan kan hente inspiration i det tyske udspil til TEE 2.0, hvor
Danmark har en nøgleposition mellem Skandinavien og Kontinentet. Der skal uden tvivl
indgås aftaler med lande i Europa, der er parat til at iværksætte igangsættende eller
blivende støtte til en række essentielle ruter, på linje med det samarbejde ministre fra
Frankrig, Tyskland, Østrig og Schweiz lancerede i december 2020.
3. Trafikministeriet beslutter sig for, hvordan persontogs jernbanemateriel i fremtiden skal
ejes i samarbejde med de nordiske lande, så Danmark kan tilslutte sig en nordisk pulje
for internationale vogne til brug for international nattogskørsel inden 2029.