Fra:
Sendt:
15. marts 2021 09:28
Emne:
Fwd: Indsigelse mod motorvej over Egholm
Egholm motorvejen Indsigelse
Jeg bliver så trist, når jeg ser billederne af Egholmsforbindelsen i dagens avis ( Nordjyske 26.02.21
og på Vejdirektoratets hjemmeside). Egholm, Hasseris Enge, Sofiendals Enge, Østerådalen-syd og
på Nørresundbysiden blandt andet det yderste punkt på den dejlige Lindholm Strandpark - Verdens
Ende - bliver plastret til med asfalt. Natura 2000 områder bliver ødelagt og områdets dyr - i nogle
tilfælde truede som den lysbugede knortegås - får deres ynglested/rasteplads skændet til
ukendelighed. Og vi mennesker får nogle fantastisk dejlige bynære og rekreative naturområder
ødelagt på grund af asfalt og støj. Men til hvad nytte? Faktisk ingen. Der er ingen logisk eller
funktionel årsag til at vælge Egholmlinjen. Tværtimod er det den mest tåbelige linjeføring i forhold
til at undgå tværgående trafik i og omkring Aalborg C. Egholmlinjen aflaster nemlig ikke ved
trafikulykker i tunnellen. Altså med mindre trafikanterne vælger at køre i stimer ad alle Aalborgs
tværgående veje til Egholmlinjen i vest for så efterfølgende at køre i kø ad Nørresundbys
tværgående veje for at komme tilbage til motervejstilkørslerne og E45 i øst. Rigtig mange
aalborgensere siger som jeg. Nej tak!
Et andet interessant perspektiv er, at for en borger som mig, der bor på den vestlige side af
Hobrovej, vil det ikke på noget tidspunkt kunne betale sig at køre ud til de planlagte tilkørsler til
Egholmlinjen for at tage motorvejen derfra. Ikke engang, hvis jeg skal til Blokhus og Vestkysten.
Jeg skal igennem lige så meget by, som hvis jeg kører over broen, og før jeg kommer til
Egholmlinjen er jeg kommet for langt ud mod vest. Sydpå kan Egholmlinjen slet ikke betale sig for
mig.
Og kan det ikke betale sig for mig at bruge Egholmlinjen, kan det altså ikke betale sig for ret mange
aalborgensere. Så man planlægger altså at bygge en motorvej, som hovedparten af byens borgere
ikke får glæde af.
Tværtimod vil Egholmlinjen som beskrevet ovenfor få store konsekvenser for byens omgivende
natur.
Af den grund har jeg aldrig været tilhænger af en motorvej over Egholm, men nu er tiden decideret
løbet fra Egholmlinjen. Ikke alene har byen fået nye industriområder og et supersygehus i øst. Der
er også kommet nye boligområder lige øst for Egholmlinjen til. De kan ikke undgå at blive plaget af
støj fra en nærtliggende motorvej. Og der er kommet tekniske løsninger til afvikling af trafik til.
Derfor er det tid, at der bliver bygget et tredje tunnelrør, som kan kombineres med teknik, der kan
få trafikken til at glide. Ved de daglige myldretider, men også ved store ulykker og øvrige
spidsbelastninger, så kødannelse undgås tværs igennem Aalborg og Nørresundby.
Et ekstra tunnelrør er den eneste rigtige løsning. Den er meget billigere end Egholmlinjen. Den
afhjælper reelt kødannelse igennem tunellen, på E45 og på det omgivende vejnet og den skader ikke
nævneværdig natur. Et ekstra tunnelrør ligger derimod helt rigtigt i forhold til industri og
supersygehus. Nogle af de mange penge, man sparer ved at bygge det ekstra rør i stedet for at lave
en syv milliarders løsning over Egholm, kunne så bruges til støjværn langs den eksisterende
motorvej E45.
Et ekstra tunnelrør burde selvfølgelig have været med i den opdaterede VVM undersøgelse.
Se min indsigelse fra 2011.
Med venlig hilsen