Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 216
Offentligt
2354044_0001.png
Fremtidssikring af
de danske lufthavne er
en afgørende brik i fremtidens
grønne mobilitet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0002.png
Fremtidssikring af
de danske lufthavne er
en afgørende brik i fremtidens
grønne mobilitet
Fremtidens mobilitet skal være effektiv og klima-
rigtig. Med en ny grøn mobilitetsplan for Danmark
er det en bunden opgave at sikre, at transportfor-
mernes forskellige klimapotentialer bliver udnyttet
bedst muligt. Infrastrukturen ved vejnettet skal
klargøres til elbiler, jernbanen skal elektrificeres,
og de danske lufthavne skal være emissionsfri
samtidig med, at luftfartens samlede klimaftryk
skal reduceres markant frem mod 2030. Omstilling
af lufthavnene til fremtidens krav til klima, sund-
hed og sikkerhed er afgørende for at sikre, at de
danske lufthavne kan forblive knudepunkter for
national mobilitet, når pendlerne rejser med fly på
tværs af landsdelene samt international mobilitet,
når danske virksomheder skal sende medarbejde-
re ud i verden for at sælge eller servicere danske
produkter. En investering i de danske lufthavne er
derfor en investering i kritisk infrastruktur med et
stort mobilitets- og klimapotentiale.
Lufthavnene har et stort potentiale til at blive grøn
infrastruktur. Klimapartnerskabet for luftfart har i
marts 2020 anvist en klar køreplan for at reduce-
re luftfartens samlede klimaaftryk med 30 pct. i
2030. Realiseres dette mål vil det langt overstige
luftfartens andel af bidraget til det samlede danske
70 pct. CO2-reduktionsmål, da også udenrigstra-
fikken er medregnet. Planen bygger på fremstilling
af bæredygtigt brændstof og etablering af en
selvstændig klimafond for luftfarten, som via et
passagerbidrag fra afgående passagerer fra danske
lufthavne giver en brugerfinansieret model til at
drive omstillingen.
Men selvom hovedparten af luftfartens emissioner
kommer fra flyene, skal selve lufthavnsinfrastruktu-
ren også omstilles til emissionsfri drift. Det arbej-
der de danske lufthavne målrettet med, men luft-
havnenes forudsætninger er vidt forskellige. Fælles
er, at lufthavnene står overfor en kæmpe opgave
i at fremtidssikre lufthavnsinfrastrukturen, og
arbejdsbetingelserne er det seneste år blevet van-
skeliggjort af, at corona-krisen har sat sit markante
aftryk på lufthavnenes økonomi. Samtidig stiller
pandemien lufthavnene overfor helt nye krav til
indretning af infrastrukturen, så lufthavnene fort-
sat kan levere deres vigtige bidrag til mobiliteten i
Danmark og ud i verden på en sundhedsmæssigt
forsvarlig måde.
Med fokus på klimaomstilling, fremtidssikring og
tilbringerinfrastruktur præsenterer Aalborg, Aar-
hus, Billund, Midtjyllands, Københavns og Sønder-
borg Lufthavn derfor nedenfor deres bud på en
samlet infrastrukturplan, der vil placere de danske
lufthavne centralt i fremtidens mobilitet frem til
2030.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0003.png
1.
Pulje til klimaomstilling af
de danske lufthavne 2021-2030
(250 mio. kr.)
De danske lufthavne arbejder på at blive emissi-
onsfri frem mod 2030, og har i den forbindelse fo-
kus på en lang række tiltag, der kan bidrage til at
nå dette mål. Det er helt afgørende for de danske
lufthavne at sikre den grønne omstilling en central
placering i lufthavnenes fremtidige investeringer.
Men de investeringsmidler, der før coronakrisen
var afsat til projekterne, er nu i stedet afløst af
gældsoptagelse, hvilket medfører markant færre
midler til at gennemføre den grønne omstilling
som ønsket.
Et centralt område for disse investeringer er ønsket
om at gennemføre en elektrificering af lufthav-
nenes drift. Det gælder indkøb af elkøretøjer og
udstyr, så de lokale emissioner fjernes. Etablering
af fx el-lade infrastruktur i lufthavnene vil dermed
også bidrage til en bredere klimaomstilling af sam-
fundet, herunder i forhold til udbredelsen af el-bi-
ler og omstilling af taxiflåden.
Øvrige projekter til klimaomstilling af de danske
lufthavne kan være energitiltag med udgangs-
punkt i belysning i form af overgang til LED samt
generelle forbedringer af bygningsmassen samt
andre klima- og miljøtiltag.
På den baggrund foreslår lufthavnene, at der til
formålet etableres en pulje til klimaomstilling i de
danske lufthavne på 250 mio. kr. Lufthavnene har
i deres forslag til puljestørrelse forudsat, at det
statslige puljebidrag udgør 50 pct. af den totale
projektsum, mens lufthavnene tilsvarende egenfi-
nansierer 50 pct., så der er tale om samlede inve-
steringer i de danske lufthavnes klimaomstilling for
500 mio. kr. i perioden.
Det bemærkes, at lufthavnene har fået foretaget
en indledende screening af projekter, der kan ind-
gå i puljer til klimaomstilling og fremtidssikring i de
danske lufthavne i henhold til gældende statsstøt-
teregler. Som udgangspunkt vurderes det muligt at
oprette sådanne puljer, hvis der er saglige grunde
hertil, og der ikke diskrimineres mellem lufthavne-
ne.
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0004.png
2.
Pulje til fremtidens lufthavne 2021-2030
(100 mio. kr.)
Lufthavnene skal løbende tilpasses en verden,
hvor pandemisikring bliver en integreret del af
lufthavnenes drift. Som følge af COVID-19 pan-
demien skal de danske lufthavne nu fx sikre større
afstandskrav mellem passager i terminalbygning-
er, paskontrol, bagageudlevering, indretning af
butiksområder mv. samt overholde særlige for-
holdsregler for personale og procedurer i forhold
til værnemidler og sundhed. Mange skridt er
allerede taget af lufthavnene på meget kort tid
for at leve op til de gældende retningslinjer fra
sundhedsmyndighederne. Sundhedsmæssig for-
svarlig og effektiv drift i en post-corona verden er
blevet afgørende konkurrenceparameter, og det er
vigtigt, at lufthavnene indretter sig på en ny virke-
lighed, hvor smitterisikoen permanent via fælles
kontaktpunkter begrænses mest muligt. Desuden
skal lufthavnene fortsat udvikle deres infrastruktur
til håndtering af grænsekontrol og terrorsikring.
Det er opgaver, som lufthavnene løfter med ud-
gangspunkt i myndighedstiltag, men som kræver
ombygninger og tilpasninger både i og udenfor
lufthavnen. Der vil typisk være tale om projekter,
der skaber forbedret paskontrol eller større fysisk
sikkerhed mod terrorangreb. Hertil kommer under-
støttelse af cybersikkerhed, som ofte kræver store
ressourcer for den enkelte lufthavn at løfte.
Derfor foreslår de danske lufthavne på den bag-
grund, at der afsættes midler til tiltag, der kan
understøtte omstillingen af den samfundskritiske
lufthavnsinfrastruktur til fremtidig pandemisik-
ker drift til gavn for den fortsatte internationale
tilgængelighed og mobilitet i Danmark. Hertil
kommer øvrige digitaliseringsprojekter, der kan
forbedre luftfartens konkurrenceevne eller øge
samarbejdet lufthavnene imellem.
På den baggrund foreslår lufthavnene, at der til
formålet etableres en pulje til fremtidssikring af
de danske lufthavne på 100 mio. kr. Lufthavnene
har i deres forslag til puljestørrelse forudsat, at det
statslige puljebidrag udgør 50 pct. af den totale
projektsum, mens lufthavnene tilsvarende egen-
finansierer 50 pct., så der er tale om samlede in-
vesteringer for 200 mio. kr. i fremtidssikring af de
danske lufthavne i perioden.
4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0005.png
3.
De danske lufthavnes ønsker
til tilbringerinfrastruktur 2021-2030
De danske lufthavne udfylder en vigtig rolle i at
sikre sammenhængskraften og mobiliteten i Dan-
mark. Indenrigsflytrafikken udgør et vigtigt alter-
nativ til toget og bilen ikke mindst for de mange
pendlere, der dagligt flyver mellem f.eks. Aalborg,
Sønderborg, Rønne og København. Samtidig sikrer
luftfarten Danmarks tilgængelighed til verden, hvil-
ket skønnes at bidrage med omkring 100 mia. kr.
i samfundsøkonomisk gevinst om året og 52.000
jobs på landsplan.
En effektiv luftfartssektor med god adgang for
alle danskere til en lufthavn uanset hvor i landet
man har bopæl, er afgørende for mobiliteten på
arbejdsmarkedet og fortsat vækst og velstand i
Danmark.
De danske lufthavne fremlagde i 2019 et fælles
katalog over infrastrukturprojekter, der kan styrke
tilgængeligheden mellem landsdelene i Danmark.
Kataloget og de anførte infrastrukturprojekter blev
udviklet på baggrund af dialog med de vigtigste
lokale samarbejdspartnere i lufthavnenes respekti-
ve lokalområder.
Siden kataloget blev fremlagt i 2019, er nogle af
projekterne blevet gennemført, og nogle lufthavne
har ændret deres infrastrukturelle prioriteter. Men
behovet for en stærk infrastruktur til lufthavnene
er stadig uændret. Nedenfor præsenteres et op-
dateret katalog over de enkelte lufthavnes største
behov for tilbringerinfrastruktur i en fremtidig in-
frastrukturaftale.
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0006.png
AALBORG
Aalborg Lufthavn
TREDJE LIMFJORDSFORBINDELSE
I forbindelse med tilbringerinfrastrukturprojekter er
det af afgørende betydning for Aalborg Lufthavn,
at der etableres en tredje Limfjordsforbindelse. For-
bindelsen vil have stor betydning, idet rejsende syd
for Limfjorden vil få hurtigere, nemmere og ikke
mindst mere pålidelig adgang til lufthavnen. Hvis
Nordjylland skal have mulighed for at bindes bedre
sammen med resten af Danmark, er der behov for,
at rejsetiden til lufthavnen forbedres.
DET NORDLIGE HÆNGSEL E45 OG E39
Det nordlige hængsel E45 og E39 vil sikre trafik-
flow og øget mobilitet på tværs af Nordjylland
og dermed sikre bedre tilgængelighed til Aalborg
Lufthavn.
6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0007.png
Aarhus Airport
MOTORVEJ LØGTEN-FELDBALLE
Projektet vil øge tilgængeligheden for hele Øst-
jylland til Aarhus Airport. Den eksisterende mo-
torvej fra E-45 til Løgten, forlænges således at
motorvejen fortætter frem til Feldballekrydset.
Dette gøres ved at opgradere den nuværen-
de 2+1 vej. Dette vil også have stor effekt for
Grenå Havn, samt sammenhængskraften mel-
lem land og by.
LETBANE
Projektet vil øge tilgængeligheden til Aarhus Air-
port og sikre hurtig og frekvent adgang til lufthav-
nen. Letbanen til lufthavnen kan etableres som en
afgrening af Letbane L1 ved Løgten. Denne bane
føres gennem Rodskov, Ugelbølle og Rønde og
dermed give betjening af disse byer undervejs. Et
alternativ til denne løsning kan være, at der etable-
res en afgrening af L1 ved Kolind.
BUS RAPID TRANSIT (BRT)
Projektet vil øge tilgængeligheden til Aarhus Air-
port og sikre, at passagerer fra de større byer i
umiddelbar nærhed til lufthavnen kan komme hur-
tigt til og fra Aarhus Airport. BRT kan sikre kvalitet
på højde med metro- og togtransport og med den
samme fleksibilitet som bustransport. Det vil derfor
være en oplagt mulighed for Aarhus Airport.
For at BRT-systemet skal køre optimalt, vil det kræ-
ve, at busserne kører en betydelig strækning af
deres rute i fuldt dedikerede busbaner, så træng-
selsproblemer kan undgås samt at busserne priori-
teres frem for anden trafik på strækningerne.
AARHUS
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0008.png
BILLUND
Billund Lufthavn
NY MIDTJYSK MOTORVEJ:
GIVE-BILLUND
VVM-undersøgelsen af Ny Midtjysk Motorvej Gi-
ve-Haderslev understreger på næsten samtlige af
linjeføringerne, at den strækning, hvorpå der kører
flest biler i 2030, er mellem Give og Billund. Og ta-
ges det i betragtning, at omkring 60 procent af alle
Billund Lufthavns passagerer kommer fra nord, vil
det ikke have i nærheden af en lignende effekt på
lufthavnens udvikling og øget international tilgæn-
gelighed, hvis etableringen starter i Haderslev.
VESTVEJEN OPGRADERES FRA
MOTORTRAFIKVEJ TIL MOTORVEJ
Billund Lufthavn har fået Rambøll til at lave bereg-
ninger af den trafikmæssige effekt ved udvidelse af
Vestvejen fra motortrafikvej til motorvej på stræk-
ningen mellem motorvejskryds Horsens S til sam-
menfletningen med rute 18, Midtjyske Motorvej,
ved Ølholm. Flere aspekter taler for en motorvej
mellem Billund og Give og udvidelsen af Vestvejen.
Alene rejsetiden vil samlet falde med 11 minutter
fra Horsens Syd til Billund. Det vil skabe øget rej-
seintensitet, der skaber øget samfundsværdi, men
det vil også give hele det østjyske vækstbånd bedre
fremkommelighed til en international lufthavn.
OPKOBLING AF BILLUND LUFTHAVN PÅ DET
NATIONALE JERNBANENET
Billund Lufthavn havde i 2019 over en million uden-
landske rejsende igennem terminalen, hver dag
pendler over 9.000 medarbejdere ind til Billund,
og det er kun fem procent af de rejsende i Billund
Lufthavn, der benytter offentlige transportmidler.
Billund Lufthavn skal kobles op på det nationale
jernbanenet, som det er politisk besluttet ved Jel-
ling eller Gadbjerg. Herfra vil et tillægsstykke videre
til Horsens skabe en direkte togforbindelse mellem
Billund-Aarhus på under en time. NIRAS vurderer,
at det er grundlag for op til 2,5 mio. togrejsende
til Billund Lufthavn om året i 2040, hvilket er mere
end flere steder på hovedstrækningen mellem Aal-
borg-København.
8
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0009.png
Midtjyllands Lufthavn
TILKOBLING TIL KOLLEKTIV TRAFIK-
INFRASTRUKTUR I MIDT- OG VESTJYLLAND
Midtjyllands Lufthavn oplever et behov for at blive
koblet til eksisterende busruter i nærområdet. Det
kan bedst ske ved at der etableres et stop i Midtjyl-
lands Lufthavn på ruten for bus nummer 53 mellem
Viborg og Herning, men der kan også kigges på
andre mulige tilkoblinger af ruter fra de øvrige større
byer i området fx ved en geografisk udvidelse af fæl-
leskørsels flextrafik ‘on demand’ til lufthavnen i tillæg
til de allerede eksisterende i Viborg og Holstebro.
FORBEDRET VEJADGANG TIL MIDTJYLLANDS
LUFTHAVN MED HÆRVEJSMOTORVEJEN
Midtjyllands Lufthavn bakker op om etableringen af
en ny hærvejsmotorvej parallelt med E45 og nærhed
til Midtjyllands Lufthavn. Som erhvervslivets lufthavn
i det mest eksporterende område i Danmark, og hvor
der i denne målgruppe oftest benyttes bil til lufthav-
nen, vil motorvejen have en positiv indvirkning på
hele Midtjylland og i særdeleshed for tilgængelighe-
den til Midtjyllands Lufthavn og på tværs af Danmark
til hovedstaden, hvis der etableres en afkørsel ved
Karup og dens flyvestation med 3.500 arbejds-
pladser.
Rejsetiden til og fra lufthavnen er et væsentligt
element for den fulde rejse fra hjem til destinati-
on. Derfor er der behov for flere vigepladser på
hovedvejene og indfaldsvejene eller opgradering
af 1+2 hovedvej, så landbrugstransporter ikke
medfører køer til og fra lufthavnen.
MIDTJYLLAND
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0010.png
Københavns Lufthavn
RING SYD
På banedelen er det væsentligste ønske for Kø-
benhavns Lufthavn at få en bedre forbindelse
uden om Københavns Hovedbanegård mod Fyn
og Jylland, nemlig Ring Syd-projektet. Projektet
indebærer, at der kan køres tog fra Roskilde via Ny
Ellebjerg Station direkte til Københavns Lufthavn
uden om Københavns Hovedbanegård. Det vil give
store rejsetidsbesparelser for passagerer, der rejser
til lufthavnen fra Jylland, Fyn og Vestsjælland, sam-
tidig med at risikoen for togforsinkelser mindskes.
Dertil kommer, at projektet aflaster Københavns
Hovedbanegård og kobler lufthavnen sammen
med metrosystemet og den kommende letbane
langs Ring 3. Ring Syd-projektet styrker således
også mobiliteten og den kollektive transport in-
ternt i hovedstadsområdet. Rejsetidsbesparelser
og koblingen til det øvrige kollektive transportnet
vil samlet set øge både Københavns Lufthavns
passageropland, arbejdskraftsoplandet og tilgæn-
geligheden til andre arbejdspladser i hovedstads-
området.
UDBYGNING AF ADGANGSFORHOLD FRA TER-
MINAL 3 TIL NY TOGSTATION
Sund & Bælt har lavet udkast til et projekt, der
indebærer, at der kan anlægges en ny station pa-
rallelt med den eksisterende med to nye perroner,
og at der kan etableres den såkaldte ”retnings-
drift”, sådan at alle tog i østgående retning føres
igennem den eksisterende station, mens alle tog
(også godstog) i vestgående retning, føres igen-
nem den nye station. I Sund & Bælts projektforslag
er der afsat midler til en sammenkobling mellem
stationen og Københavns Lufthavns arealer, som
lufthavnen naturligvis bakker op om. Men luft-
havnen ser samtidig gerne, at sammenkoblingen
i projektforslaget udvides og fremtidssikres yder-
ligere, så adgangen allerede nu bliver tilpasset et
større passagerflow til og fra den nye togstation,
og så andelen, der kører med offentlig transport
til og fra lufthavnen dermed kan øges uden behov
for yderligere udbygninger på sigt. Omkostninger-
ne ved en udvidelse af sammenkoblingen vurderes
i omegnen af 100 mio. kr.
UDVIDELSE AF MOTORVEJENE I NÆRHEDEN
AF KØBENHAVNS LUFTHAVN
Motorring 3, Køge Bugt Motorvejen og Amager-
motorvejen har som de eneste vejstrækninger i
Danmark en hverdagsdøgntrafik på over 100.000
køretøjer. Motorring 3 er i myldretiden en af de
vejstrækninger i Hovedstadsområdet, hvor trafi-
kanterne oplever de største forsinkelser. Der er
ligeledes trængselsudfordringer på Øresundsmo-
torvejen, og disse må forventes at blive øget, set
i lyset af de omfattende udbygningsplaner for
Københavns Lufthavn. Derfor vil en udvidelse af
motorvejsnettet med flere spor være med til at
modvirke trængsel samt øge mobiliteten og til-
gængeligheden, i særdeleshed til lufthavnen.
Tilsvarende vil en fremtidig Østlig Ringvej styrke
mobiliteten til Københavns Lufthavn og Sverige
fra Nordsjælland på afgørende vis og dermed
aflaste andre trængselsramte hovedveje omkring
København. En tilkobling af Østlig Ringvej til Øre-
sundsmotorvejen bør ske, så den imødekommer
udviklingen af Københavns Lufthavn og den gene-
relle trafikvækst, der forventes på vejnettet til mo-
torvejen omkring Tårnby, Dragør og Københavns
Lufthavn.
KØBENHAVN
10
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0011.png
SØNDERBORG
Sønderborg Lufthavn
FIRESPORET MOTORTRAFIKVEJ RUNDT
OM SØNDERBORG
Den nuværende tosporede motortrafikvej åbnede
i forbindelse med Alssundbroen i 1981. En udvi-
delse til firesporet motortrafikvej rundt om Søn-
derborg vil sikre en langt højere tilgængelighed og
mobilitet i hele regionen. Motortrafikvejen vil un-
derstøtte erhvervslivet i området og sikre, at bor-
gere og virksomheder kan komme rundt i landet
uden at være til gene for Sønderborg C-Ø. Den vil
samtidig sikre en bedre trafikafvikling i området.
En ny motortrafikvej vil skabe en større tilgænge-
lighed til Sønderborg Lufthavn, hvorved flere bor-
gere og virksomheder i større dele af Sønderjylland
– og sågar det nordlige Tyskland – vil kunne anven-
de lufthavnen til at komme rundt i Danmark eller
til Københavns Lufthavn for at tilgå internationale
forbindelser.
ALS-FYN FORBINDELSEN
Als-Fyn forbindelsen er et ønske om en fast bro-
forbindelse mellem Als og Fyn, hvilket vil skabe en
genvej fra Odense til Sønderborg. Den vil forbinde
to regioner og potentielt skabe nogle synergieffek-
ter, som kommer begge regioner til gavn. Forbin-
delsen vil gøre det markant nemmere at komme
fra Sydfyn til Sønderjylland og vice versa til glæde
for pendlere, turister og erhvervsliv.
Forbindelsen vil samtidig give store tidsbesparel-
ser for trafikanter. Sønderborg Lufthavn kan med
forbindelsen skabe et større passageropland, og
borgerne på Fyn vil få en genvej til omverdenen via
flyruterne fra Sønderborg Lufthavn. Vejdirektoratet
har i marts 2019 vurderet, at der vil være en sam-
fundsmæssig forrentning på 5,5 pct. af projektet.
SHUTTLEBUS OG FLEXTRAFIK
Tilgængeligheden til Sønderborg Lufthavn kan
med fordel øges ved i højere grad at skabe offent-
lig transport, som sikrer, at passagererne bedst
muligt kan komme til og fra lufthavnen. En oplagt
løsning er at skabe en shuttlebus eller i større grad
at tilknytte flextrafik til lufthavnen. Det kunne for
eksempel være fra Als, Aabenraa og Flensborg.
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 216: Lufthavnenes infrastrukturudspil, fra Sønderborg, Midtjyllands, Billund, Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavne
2354044_0012.png