Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 215
Offentligt
2353975_0001.png
11 | 03 | 2021
Hastighedsopgradering af
regionale baner
Peter Jonasson
Anlægsdirektør, Anlæg, BANEDANMARK
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0002.png
Hastighedsopgradering af
regionale baner
Udgangspunktet er strækninger udenfor korridorerne
Øresundbroen-Femern og København-
Aalborg/Esbjerg/Padborg.
Mange af disse strækninger har i dag lav hastighed (op til
100 km/t).
De fleste strækninger er enkeltsporede.
Efter udrulning af det nye signalsystem opstår nye
muligheder.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0003.png
Hvad skal der til for at
hastighedsopgradere
De undersøgte strækninger er enkeltsporede og
udnyttelse af en hastighedsopgradering er derfor
afhængig af krydsningsmuligheder.
For at kunne hastighedsopgradere skal både linjeføring,
skinner, dæmninger, broer mv. leve op til skærpede krav.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0004.png
Historik
: ”Hastighedsopgradering i
forbindelse med Signalprogrammet”
5: ”Hastighedsopgradering af
regionalbaner
– Screeningsrapport”
2018-2021: Fase2-undersøgelse af
Hastighedsopgradering af regionale
baner.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0005.png
Forudsætninger 1/2
Maksimalt undersøgt hastighed er 140 km/t
(undtagen Holbæk-Kalundborg)
Der etableres ikke nye krydsningsmuligheder
Ingen stationer nedlægges
Udføres efter udrulning af Signalprogrammet
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0006.png
Forudsætninger 2/2
Strækningerne er forudsat at være vedligeholdte:
Omkostninger til vedligehold og fornyelse er
ikke indeholdt i opgraderingsomkostningerne
Der er ikke i nuværende bevilling tilstrækkelig
finansiering til fornyelse af disse strækninger
stillingtagen til den fremtidige ramme udestår
Fornyelse nødvendig for selve
hastighedsopgraderingen udgør ca. 1,7 mia. kr.
Dette dækker ikke det samlede
fornyelsesbehov, men det der vil muliggøre
forøgelse af hastigheden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0007.png
Hastighedsopgradering af
regionale baner
Undersøgt i henhold til aftalen ”En moderne jernbane –
Udmøntning af Togfonden DK”
Formål: Hastighedsopgradere 7 jernbanestrækninger:
Holbæk-Kalundborg
Tinglev-Sønderborg
Esbjerg-Struer
Langå-Struer
Vejle-Holstebro
Struer-Thisted
Skanderborg-Skjern
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0008.png
Holbæk-Kalundborg
Fa 120 km/t til 160 km/t
To delstrækninger
Tidsbesparelse op til 2,8 minutter
Største samfundsøkonomiske gevinst:
Reducerede togdriftsomkostninger
Strækning
Holbæk-Svebølle
(fuld opgradering)
1,6
3.500
153,1
2,7%
126,2
Holbæk-Svebølle
Svebølle-Kalundborg
(reduceret opgradering)
1,4
3.500
105,1
3,4%
126,2
1,2
3.500
55,6
3,6%
125,3
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Passagerer pr. døgn
Anlægsoverslag (mio. kr.)
Intern rente
Nødvendig fornyelse (mio. kr.)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0009.png
Tinglev-Sønderborg
Fa 100 km/t til 120 km/t
En strækning
to alternativer
Tidsbesparelse op til 3,2 minutter
Største samfundsøkonomiske gevinst:
Reducerede togdriftsomkostninger
Strækning
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Passagerer pr. døgn
Anlægsoverslag (mio. kr.)
Tinglev-Sønderborg (fuld
opgradering)
3,2
Tinglev-Sønderborg
(reduceret opgradering)
2,8
900
165,7
900
149,7
Intern rente
Nødvendig fornyelse (mio. kr.)
2,3%
104,5
2,3%
104,5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0010.png
Esbjerg -Holstebro
Fra 100/120 km/t til 140 km/t
To alternativer
Tidsbesparelse op til 24,9 minutter
Største samfundsøkonomiske gevinst:
Reducerede togdriftsomkostninger
Strækning
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Passagerer pr. døgn
Anlægsoverslag (mio. kr.)
Intern rente
Nødvendig fornyelse (mio. kr.)
Guldager-
Ringkøbing
24,2
1.600
226,1
6,8%
479,8
Tistrup-Vemb
24,9
1.100
189,3
7,3%
327,9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0011.png
Strækning
Tidsbesparelse pr. rejse
(minutter)
Passagerer pr. døgn
Anlægsoverslag (mio. kr.)
Intern rente
Nødvendig fornyelse (mio. kr.)
Langå-
Ulstrup
0,8
2.600
24,5
Rødkærsb Rødkærsbro-
ro-Viborg Struer
0,3
2.600
41,9
10,3
Langå-Struer
Fra 120 km/t til 140 km/t
Tre delstrækninger
2.600
183,6
Tidsbesparelse op til 11,1 minut
9,7%
48,7
2,2%
62,7
5,7%
Største samfundsøkonomiske gevinst:
115,6
Reducerede togdriftsomkostninger
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0012.png
Vejle-Struer
Fra 120 km/t til 140 km/t
Fire delstrækninger
Tidsbesparelse op til 4,7 minutter
Største samfundsøkonomiske gevinst:
Vejle-Grejsdal: Tidsbesparelser for passagerer
Øvrige strækninger: Reducerede togdriftsomkostninger
Strækning
Tidsbesparelse pr. rejse
(minutter)
Passagerer pr. døgn
Anlægsoverslag (mio. kr.)
Intern rente
Nødvendig fornyelse
(mio. kr.)
Vejle-
Vejle-
Tvis-
Hjerm-
Grejsdal Skibbild Holstebro Struer
0,3
2,6
1,9
0,2
2.800
19,1
5,4%
0,0
2.800
218,1
4,7%
184,5
3.100
36,3
13,8%
22,0
1.400
59,2
0,6%
38,0
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0013.png
Struer-Thisted
Fra 75 km/t til 110 km/t
To delstrækninger
Tidsbesparelse op til 8,4 minutter
Største samfundsøkonomiske gevinst:
Reducerede togdriftsomkostninger
Strækning
Tidsbesparelse pr. rejse
(minutter)
Passagerer pr. døgn
Anlægsoverslag (mio. kr.)
Struer-
Hvidbjerg
3,5
Bedsted Thy-
Thisted
4,9
900
66,8
900
115,6
Intern rente
Nødvendig fornyelse (mio. kr.)
5,4%
70,8
3,6%
165,6
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0014.png
Strækning
Ikast-Herning Kibæk-Skjern
5,0
6,0
Skanderborg-Skjern
Fra 100 km/t til 140 km/t
To delstrækninger
Tidsbesparelse op til 11,0 minutter
Største samfundsøkonomiske gevinst:
Ikast-Herning: Tidsbesparelser for passagerer
Kibæk-Skjern: Reducerede togdriftsomkostninger
Tidsbesparelse pr. rejse
(minutter)
Passagerer pr. døgn
Anlægsoverslag (mio. kr.)
Intern rente
Nødvendig fornyelse (mio. kr.)
2.600
35,5
10,8%
11,4
1.000
89,0
6,8%
179,0
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0015.png
Klima
Øget udledning ved stigning
i dieselforbrug modsvares af
CO2-Besparelse ved
overflytning fra vej
Forøget potentiale ved
batteridrift
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0016.png
Fra idé til færdig jernbane
Forundersøgelse
Politisk
beslutning
Fase2-
undersøgelse
Politisk
beslutning
Koordinering
med fornyelse
Realisering
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0017.png
Spørgsmål?
Spørgsmål?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0018.png
Screeningsnotat
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer fra transportministerens tekniske gennemgang 11/3-21 vedrørende ny sydlig jernbanekorridor (Ring Syd) og hastighedsopgradering af regionale baner
2353975_0019.png
Sammenligning
Anlægsoverslag
Delstrækning
(mio. kr. PL2021)
Hjerm-Struer
Tvis-Holstebro
Vejle-Grejsdal
Vejle-Skibbild
Ikast-Herning
Kibæk-Skjern
Guldager-
Ringkøbing
Tistrup-Vemb
Langå-Ulstrup
Rødkærsbro-Struer
Rødkærsbro-Viborg
Tinglev-
Sønderborg
Struer-Hvidbjerg
Bedsted Thy-
Thisted
Holbæk-Svebølle
Svebølle-
Kalundborg
59,2
36,3
19,1
218,1
35,5
89,0
226,1
189,4
24,5
183,6
41,9
165,7
66,8
115,6
153,1
Strækning
Tidsbesparelse
(minutter)
0,2
1,9
0,3
2,6
5,0
6,0
24,2
24,9
0,8
10,3
0,3
3,2
3,5
4,9
1,6
Dagligt
passagertal
1.400
3.100
2.800
2.800
2.600
1.000
1.600
1.100
2.600
2.600
2.600
900
900
900
3.500
Intern rente
0,6%
13,8%
5,4%
4,7%
10,8%
6,8%
6,8%
7,3%
9,7%
5,7%
2,2%
2,3%
5,4%
3,6%
2,7%
Vejle-Struer
Skanderborg-Skjern
Esbjerg-Holstebro
Langå-Struer
Tinglev-Sønderborg
Struer-Thisted
Holbæk-Kalundborg
55,6
1,2
3.500
3,6%