Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2353140_0001.png
Stophh.dk
Folketingets Transportudvalg
Espergærde 11. marts 2021
Fast forbindelse Helsingør-Helsingborg
Vejdirektoratets ye rapporter vedrøre de ”Strategisk a alyse af e Fast forbi delse
elle Helsi gør og Helsi gborg” har skabt stor beky ri g hos
mange borgere og givet
anledning til Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen.
Analysen omfatter anlæg af motorvejstunnel syd om Helsingør og Helsingborg og anlæg af
banetunnel mellem Helsingør Station og Helsingborg Station.
Vi skal bede Folketingets Transportudvalg om at få lagt den faste HH-forbindelse i graven. Vi
beder om, at Regeringen og Folketinget undlader at bruge tid og ressourcer på fortsatte
undersøgelser, som vil skabe utryghed og frygt om fremtiden for borgere i Helsingør,
Snekkersten og Espergærde.
Vi anmoder om at få foretræde for Folketingets Transportudvalg for at kunne uddybe vores
henvendelse.
Helsingørmotorvejen forlænges i to tunnelrør under Øresund
Motorvejstunnel-projektet vil betyde et uacceptabelt voldsomt indgreb med enorme
udgravninger gennem den fredede Rørtang-kile tæt på boligområder i Snekkersten og
Espergærde.
Men vi frygter det kan blive endnu værre. For så vidt vi ved, har man aldrig før gennemført
boring dybt under havbunden med så stor en diameter som kræves til et motorvejsprojekt.
Og de geologisk meget komplicerede forhold under Øresund vil ikke gøre det nemmere.
Derfor kan det meget nemt ende med, at man i stedet for borede tunneller vælger at
gennemføre det i rapporten omtalte sænketunnel-alternativ. Det vil indebære kilometer
lang udgravning helt frem til Øresundskysten gennem skoven Egebæksvang og ejendomme
på begge sider af Strandvejen.
Hertil kommer ødelæggelse af Øresunds enestående bundfauna i forbindelse med
udgravning af en dyb og bred rende i havbunden på tværs af Øresund fra kyst til kyst, hvori
sænketunnellen skal placeres.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Henvendelse af 11/3-21 vedrørende en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg (HH-forbindelsen), fra Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen
2353140_0002.png
Stophh.dk
Kystbanen forlænges i to tunnelrør under Øresund
Banetunnel-projektet i Helsingør er mindst ligeså uacceptabelt som motorvejs-projektet.
Etablering af banetunnellen vil forvandle pæne villakvarterer til noget, der ligner et
meteorkrater. 60 (tres!) ejendomme skal fjernes for at Kystbanen kan føres dybt ned i
jorden til en ny Helsingør undergrunds-banestation 30 (tredive!) meter under jordens
overflade. Den 8-10 år lange byggeperiode bliver slem for beboerne i de tilbageblevne huse,
og uden tog mellem Snekkersten og Helsingør.
Meget mere fjerntrafik på langs gennem hovedstadsområdet
Det blev i sin tid besluttet at den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige skulle være
København-Mal
ø. Så såda é fik vi i ”Øresu dsbro ”, og her er stadig god plads til flere
biler og tog. I dag er det kun en mindre del af trafikanterne, der vælger at køre mod nord
hele vejen på langs gennem hovedstadsområdet til Helsingør for at benytte færgerne til
Helsingborg.
Anlæg af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg vil få mange bilister til at
vælge denne fremfor
”Øresu dsbro ”. Det betyder i dre trafik i Sverige elle Mal ø og
Helsingborg og mere trafik i Danmark mellem København og Helsingør.
Ifølge Vejdirektoratets rapport vil mertrafikken ikke kræve udbygning af vejnettet. Men det
kan jo blive nødvendigt på længere sigt. Det kan betyde genoplivning af de gamle planer om
anlæg af en ydre ringmotorvej B5, som vil medføre yderligere fragmentering af smukke
delvis fredede landskaber i Nordsjælland til skade for biodiversiteten og de rekreative
kvaliteter.
Underskudsforretning
Ifølge Vejdirektoratets rapporter er det i lighed med andre brugerfinansierede
infrastruktur–projekter forudsat, at vej- og baneforbindelsen skal være tilbagebetalt inden
for 40 år efter åbningen. Men det er ikke muligt.
Vejdirektoratet anfører, at vejforbindelsen med brugerbetaling vil have genereret et
overskud efter 40 år på 2 milliarder kr. Men hertil kommer et indtægtstab ved overflytning
af trafik fra ”Øresu dsbro ” på
illio er kr./år eller
illiarder på år.
Anlæg af
vejforbindelsen alene vil derfor give et underskud på 14 milliarder kr.
Jernbaneforbindelsen vil efter 40 år
med modregning af billetindtægter mv.
koste
yderligere 14 milliarder kr.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Henvendelse af 11/3-21 vedrørende en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg (HH-forbindelsen), fra Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen
2353140_0003.png
Stophh.dk
Dårlig samfundsøkonomi
For det kombinerede vej- og baneprojekt har Vejdirektoratet beregnet en intern rente på
2,9 pct. Det betyder, at projektet ikke er samfundsøkonomisk rentabelt. Hertil kræves en
intern rente på mindst 3,5 pct.
Derimod anfører Vejdirektoratet at det vil være samfundsøkonomisk rentabelt at anlægge
vejforbindelsen alene, idet der for denne er beregnet en intern rente på 5,0 pct. Men hvis
a tager i dtægtstabet fra overflyt i g af biltrafik fra ”Øresu dsbro ” ed i reg i g,
bliver den interne rente væsentligt lavere. Og det samme gælder naturligvis for det
kombinerede vej- og baneprojekt.
I øvrigt fremgår af ovenstående, at baneprojektet isoleret betragtet er langt fra at være
samfundsøkonomisk rentabelt, og ifølge Vejdirektoratets rapport vil det da også give et
bragende underskud.
Konklusion
Den strategiske analyse som Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og det
svenske Trafikverket har gennemført, viser med al tydelighed at det ikke vil være
hensigtsmæssigt at bruge løs af Jordens stadig mere begrænsede ressourcer, udlede
enorme mængder CO2, vælte en masse huse i Helsingør, grave kæmpestore og meget dybe
huller i fredede områder og bore løs med monster-store bor i vanskelig geologi dybt under
havets bund for at gennemføre et samfundsøkonomisk urentabelt, underskudsgivende
projekt.
Venlig hilsen
Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen
v/
Peter Pejtersen, Espergærde