Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2352954_0001.png
Beslutningsgrundlag
Hastighedsopgradering af regionale baner
Februar 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0002.png
Banedanmark
Anlægsudvikling
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.bane.dk
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0003.png
Sammenfatning
Med den politiske aftale om ”En moderne jernbane – Ud-
møntning af Togfonden DK” fra 2014 blev undersøgelse af
hastighedsopgradering af en række regionale baner fordelt
over hele Danmark igangsat. Til realisering af disse projekter
blev der som en del af Togfondens fase 2 afsat 1.646 mio.
kr. (pl 2021). Undersøgelsen dækker samlet strækninger på i
alt ca. 500 km jernbane. Disse er vist på nedenstående kort.
Figur 1: Oversigt over de undersøgte strækninger
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0004.png
Dette beslutningsgrundlag er kulminationen på en række
undersøgelser af opgradering af de regionale baner, der
startede med den i 2012 offentliggjorte forundersøgelse
”Hastighedsopgradering i forbindelse med Signalprogram-
met” og fortsatte med opdateringen i 2015 kaldet ”Hastig-
hedsopgraderinger af regionalbaner – screeningsrapport”.
For at muliggøre en realisering inden for det beløb, der blev
afsat i forbindelse med aftalen om Togfonden, er projektet
blevet tilpasset efter princippet om at høste ”lavthængende
frugter”. Det betyder, at der modsat tidligere undersøgelser
er taget udgangspunkt i hastighedsopgraderinger inden for
de nuværende baners trace, og derfor ikke er medtaget løs-
ninger, hvor der skal etableres et nyt krydsningsspor eller en
ny krydsningsstation. Modsat tidligere undersøgelser er der
desuden ikke medtaget hastighedsopgraderinger, der er ba-
seret på nedlukning af eksisterende stationer.
De 500 km jernbane, der er undersøgt i denne undersøgelse,
er udvalgt på baggrund af en indledende delanalyse, hvor
det er blevet vurderet, hvor der kan opnås størst trafikal nyt-
te i forhold til investeringen. Denne selektering har medført,
at sammenlignet med undersøgelsen fra 2015, så er stræk-
ningerne Bramming-Tønder og Aalborg-Frederikshavn fra-
valgt, da den indledende delanalyse viste, at de med de nye
projektforudsætninger ikke ville være rentable.
Hastighedsopgraderingen Østerport-Helsingør er tidligere
blevet sat i bero grundet udsigter til en markant fordyrelse
af anlægsoverslaget og Køge-Næstved er realiseret i andet
regi. Sammenlignet med 2015-undersøgelsen er disse to
strækninger derfor ligeledes udgået.
Passagertallet på de undersøgte strækninger varierer
mellem 0,2 og 1,5 mio. pr. år. Den forudsatte maksimale
strækningshastighed efter hastighedsopgradering varierer
afhængig af strækning mellem 110 km/t og 160 km/t. De
forskellige strækninger varierer ligeledes meget, når det
kommer til længde, rejsetidsgevinst, anlægsoverslag og det
grundlæggende fornyelsesbehov, der er afgørende for, at en
hastighedsopgradering kan blive gennemført.
Af tabellen nedenfor fremgår den maksimale hastighed på
de undersøgte strækninger.
Trafik og krydsningsmuligheder
Samtlige regionale jernbanestrækninger i denne under-
søgelse er enkeltsporede. En hastighedsforøgelse på en
enkeltsporet strækning vil ikke nødvendigvis mindske rej-
setiden. Enkeltspor medfører nemlig, at togene i forskellig
retning kun kan krydse hinanden på bestemte steder, hvor
der er flere spor til rådighed - som oftest på stationer. Et tog,
der kommer hurtigere frem til en krydsning, vil i nogle situa-
tioner skulle vente på, at det modkørende tog ankommer,
før det kan fortsætte, hvorfor en hastighedsopgradering
i sådan et tilfælde ikke medfører kortere rejsetid. Dette er
der taget højde for ved de undersøgte hastighedsopgrade-
ringer.
På strækningerne er der i dag steder, hvor togene er nødsa-
get til at vente på krydsning med den nuværende hastighed.
Disse steder vil det i flere tilfælde være muligt at optimere
køreplanen væsentligt, hvis hastigheden hæves, da kryds-
ningen så kan flyttes til et sted, hvor togene ikke skal vente
på hinanden.
Alt dette leder til, at der på nogle strækninger er potentiale
for store tidsgevinster, mens det på andre er mere begræn-
set.
Strækning
Holbæk-Kalundborg
Sønderborg-Tinglev
Esbjerg-Struer
Langå-Struer
Vejle-Holstebro
Struer- Thisted
Skanderborg-Skjern
Tabel 1: Maksimal hastighed
Eksisterende maksimalhastighed (km/t)
120
100
120
120
120
75
120
Undersøgt maksimalhastighed (km/t)
160
120
140
140
140
110
140
4
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0005.png
Teknik
Der er i undersøgelsen fokuseret på opgraderinger, der kan
realiseres med så lav anlægsomkostning som muligt. På in-
gen af strækningerne foreslås derfor etablering af dobbelt-
spor eller nye krydsningsstationer, og der er heller ingen sto-
re kurveudretninger, hvor banen flyttes over længere stræk.
Dette betyder, at størstedelen af de banearbejder, der er
nødvendige for at kunne køre hurtigere, vil blive holdt inden
for de nuværende banearealer.
Banearbejderne består primært af mindre udretninger af
kurver og i at sikre stabiliteten af både banedæmning og
jernbanebroer, så de kan holde til den ekstra belastning som
følge af den højere hastighed. Desuden skal vejoverkørsler
opgraderes til det sikkerhedsniveau, der er gældende ved en
højere hastighed på jernbanen
største tidsbesparelse bliver valgt. Opgraderingen af hastig-
heden forudsætter, at de enkelte strækninger er i god stand,
hvilket ikke er tilfældet for mange af strækningerne. Dette
vil kræve en yderligere investering i omegnen af 1,7 mia. kr. i
de pågældende regionale baner.
Banedanmarks nuværende ramme til fornyelse af jernba-
nen er ikke stor nok i forhold til det samlede behov på hele
jernbanen. Da Banedanmark i deres arbejde med vedlige-
hold og fornyelse prioriterer hovedstrækningerne, hvor der
er flest passagerer, er der på den korte bane ikke midler til,
at regionalbanerne kan fornyes fuldt ud. Det vil derfor være
nødvendigt at afsætte de cirka 1,7 mia. kr. oven i de 1,4 mia.
kr., såfremt alle 13 regionale hastighedsopgraderinger skal
gennemføres.
Der udestår aktuelt en stillingtagen til den samlede øko-
Anlægsøkonomi
Som beskrevet ovenfor vil en hastighedsopgradering på en-
keltsporede baner ikke i alle tilfælde kunne udnyttes i køre-
planen. På baggrund af en trafikal analyse er der på de syv
overordnede strækninger identificeret 16 delstrækninger af
forskellig længde, hvor en øget hastighed vil kunne give en
reel tidsbesparelse.
Af disse 16 er der dog nogle delstrækninger, der udelukker
hinanden:
• Det er trafikalt kun muligt at udnytte enten opgrade-
ring af Guldager-Ringkøbing eller opgradering af Tistrup
Vemb.
• Rødkærsbro-Viborg er en mindre del af Rødkærsbro-
Struer.
• Vejle-Grejsdal er en mindre del af Vejle-Skibbild.
Der kan derfor maksimalt besluttes 13 af de 16 undersøgte
delstrækninger og gennemførsel af alle hastighedsopgrade-
ringer vil koste 1,4 mia. kr. hvis de alternativer, der giver den
nomiske ramme for fornyelse og vedligehold af baneinfra-
strukturen over de kommende år. Det er fra denne øko-
nomiske ramme, at midler til fornyelse af de pågældende
regionalbaner skal findes. Når der er afklaring på størrelsen
af den samlede ramme for fornyelse og vedligehold, vil det
derfor samtidig kunne sandsynliggøres, om strækningerne
forventes at blive prioriteret til fornyelse. Alternativt vil der
skulle findes særskilt finansiering af fornyelsen på den givne
strækning ud over anlægsomkostningerne til selve hastig-
hedsopgraderingen.
Krydsningsstation
Figur 2: Krydsninger
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
5
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0006.png
6
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0007.png
I tabellen nedenfor er angivet anlægsoverslag, tidsbesparel-
ser, passagertal og samfundsøkonomisk intern rente for alle
16 delstrækninger. De syv undersøgte TIB-strækninger, og
de delstrækninger de udgøres af, beskrives i større detalje i
hvert deres kapitel senere i dette beslutningsgrundlag.
De prognosticerede sporfornyelsesomkostninger er angivet
i tabellen for dermed at give et bedre billede af de samlede
udgifter ved hver strækning. Fornyelsesomkostninger for
andre fag end spor er ikke indeholdt, men alle de arbejder,
der er nødvendige for hastighedsopgraderingen, fremgår
under opgraderingsprojektet.
Anlægsoverslagene for hastighedsopgraderingerne er kun
baseret på, hvad det vil koste at udføre hastighedsopgra-
deringerne. Beregningerne af de interne renter er ligeledes
kun baseret på udgifterne til hastighedsopgraderingerne.
Udgifterne til fornyelse er således ikke med i de samfunds-
økonomiske beregninger af hastighedsopgraderingerne,
da omkostninger til fornyelse og vedligeholdelse ikke efter
gældende metode regnes med i samfundsøkonomien til et
hastighedsopgraderingsprojekt.
Man vil dog med fordel kunne udføre hastighedsopgrade-
ringerne samtidig med, at man fornyer banerne - dels fordi
det vil medføre færre sporspærringer og derfor færre gener
for togpassagerne - dels fordi der vil være nogle økonomiske
gevinster herved, hvorved samtidig udførelse vil medføre, at
anlægsoverslagene for hastighedsopgraderingerne vil blive
lavere.
Som det fremgår af tabellen neden for, er der en stor spænd-
vidde i anlægsoverslagene. Alle anlægsoverslag er opgjort i
henhold til principperne i Ny Anlægsbudgettering fase 2, og
ligger i et interval mellem ca. 20 - 250 mio. kr. (PL 2021). Li-
geledes varierer potentialet for tidsbesparelser meget.
Påvirkninger af miljø, mennesker og klima
De primære påvirkninger af miljø og mennesker består i, at
der i anlægsfasen vil skulle foretages midlertidige ekspropri-
ationer af arealer, da der skal etableres arbejdspladser langs
banen.
I forbindelse med udskiftning af broer vil det være nødven-
digt at lukke krydsende veje i en periode. Ligeledes vil arbej-
der kræve spærringer af jernbanen i en periode.
Strækning
Delstrækning
Anlægsoverslag
(mio. kr. PL2021)
59,2
36,3
19,1
218,1
35,5
89,0
226,1
189,35
24,5
183,6
41,9
165,7
66,8
115,6
153,1
55,6
Tidsbesparelse
Dagligt
passagertal
1400
3100
2800
2800
2600
1000
1600
1100
2600
2600
2600
900
900
900
3500
3500
Intern rente
Omkostninger til
sporfornyelse
(mio. kr. PL2021)
38,0
22,0
0,0
184,5
11,4
179,0
479,8
327,9
48,7
115,6
62,7
104,5
70,8
165,6
126,2
125,3
Vejle-Struer
Hjerm-Struer
Tvis-Holstebro
Vejle-Grejsdal
Vejle-Skibbild
0,2 min.
1,9 min.
0,3 min.
2,6 min.
5,0 min.
6,0 min.
24,2 min.
24,9 min.
0,8 min.
10,3 min.
0,3 min.
3,2 min.
3,5 min.
4,9 min.
1,6 min.
1,2 min.
0,6%
13,8%
5,4%
4,7%
10,8%
6,8%
6,8%
7,3%
9,7%
5,7%
2,2%
2,3%
5,4%
3,6%
2,7%
3,6%
Skanderborg-Skjern
Ikast-Herning
Kibæk-Skjern
Esbjerg-Holstebro
Guldager-Ringkøbing
Tistrup-Vemb
Langå-Struer
Langå-Ulstrup
Rødkærsbro-Struer
Rødkærsbro-Viborg
Tinglev-Sønderborg
Struer-Thisted
Tinglev-Sønderborg
Struer-Hvidbjerg
Bedsted Thy-Thisted
Holbæk-Kalundborg
Holbæk-Svebølle
Svebølle-Kalundborg
Tabel 2: Delstrækninger
Alle priser i PL2021. Antallet af passagerer er baseret på Trafikstyrelsens trafikplan år 2032 og er opgjort som det maksimale snit på hver delstrækning.
Som beskrevet i ovenstående afsnit er der nogle af strækningerne, der udelukker hinanden.
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
7
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0008.png
En hastighedsforøgelse medfører et andet støjbillede, og
antallet af støjpåvirkede naboer til banen forventes derfor at
stige. Da opgraderingerne primært foregår uden for bymæs-
sig bebyggelse, vil stigningen dog være begrænset.
I nedenstående
figur er CO2-udledning fra dieselforbrug
markeret med blåt og CO2- besparelse fra overflytning fra
bil til tog markeret med rød. Den øgede hastighed vil medfø-
re et større energiforbrug til at køre tog. Da der ikke i denne
undersøgelse er forudsat overgang til batteritog, vil hastig-
hedsforøgelsen øge dieselforbruget og derfor forventes det
at medføre en ekstra årlig udledning på ca. 1.000 tons CO2.
Den reducerede rejsetid vil til gengæld overflytte rejsende
fra bil til toget, og dermed medføre klimagevinster på cirka
700 tons CO2 årligt. Isoleret set vil en hastighedsopgrade-
ring altså medføre en meget lille stigning i CO2-udledningen.
Hvis togdriften elektrificeres, forsvinder dieselforbruget. I
så fald vil klimagevinsten være den samlede besparelse på
hele dieselforbruget plus overflytningspotentialet. Desuden
vil partikelforurening fra togets motorer også forsvinde.
Forudsætninger og videre proces
Fornyelse af banerne
Hastighedsopgraderingen forudsætter, at banen på de en-
kelte strækninger ikke har et vedligeholdelsesefterslæb.
Dette kan sikres ved enten at forny strækningerne før eller
samtidig med udførelsen af de arbejder, der er nødvendige
for at hastighedsopgradere. Udgiften til vedligehold og
fornyelse er ikke en del af anlægsbudgettet for hastigheds-
opgradering af regionale baner, men er udregnet som brut-
tobehovet i henhold til Banedanmarks analyser af fornyel-
sesbehov.. Beløbene for de enkelte strækninger fremgår af
tabel 2. Sporfornyelse af alle de strækninger, der er under-
søgt hastighedsopgraderet vil koste 1.675 mio. kr.
Det er Banedanmarks vurdering, at det vil være teknisk og
økonomisk optimalt, såfremt hastighedsopgraderingerne
udføres samtidig med fornyelsesarbejderne. Dette vil med-
føre en væsentlig besparelse sammenlignet med en situa-
tion, hvor fornyelsesarbejderne udføres separat, hvorefter
der få år efter sker en hastighedsopgradering af de pågæl-
dende banestrækninger.
Figur 3: CO2-udledning
8
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0009.png
Økonomi
Opgradering af de 16 delstrækninger kan besluttes og udfø-
res uafhængigt af hinanden, og er derfor prissat som enkelt-
stående projekter også uafhængigt af fornyelsesprojekter-
ne. Der vil dog være potentiale for besparelser ved en samlet
beslutning vedrørende flere strækninger, da koordination
mellem arbejderne på forskellige strækninger vil muliggøre
større fleksibilitet i forhold til udførelsen. Dette gælder na-
turligt nok især de strækninger der ligger geografisk tæt på
hinanden. Ikke mindst opgaven med opdatering af signal-
teknologi og sikring, der primært relaterer sig til overkørsler,
vil kunne løses mest effektivt, hvis det kan gøres i en jævn
udrulningstakt. Der vil ligeledes være potentiale for bespa-
relser, hvis hastighedsopgraderingerne udføres samtidig
med at banerne bliver fornyet.
Tidsplan og udførelse
I undersøgelsen af de regionale hastighedsopgraderinger
har Banedanmark taget udgangspunkt i den gældende an-
lægsplan, som ligger til grund for serviceeftersynet af jern-
banen i foråret 2020. Det er forudsat, at hastighedsopgrade-
ring på en strækning først kan foretages efter udrulningen af
det nye signalsystem på den pågældende strækning.
Der skal træffes politisk beslutning om projekterne senest 4
år før den ønskede ibrugtagning, da dette giver den bedste
mulighed for at planlægge, projektere og udbyde arbejdet
på en måde, der er mest hensigtsmæssig i forhold til projek-
ternes samlede kvalitet og økonomi. Derudover bemærkes
det, at projekterne skal koordineres med de øvrige anlægs-
og fornyelsesprojekter på jernbanen. Mere generelt skal der
tages forbehold for eventuelle ændringer i anlægsplanen
fremadrettet, nye politiske beslutninger mv., således at pro-
jekternes udførsel tilpasses den samlede mulige udførsel af
projekter på jernbanen.
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
9
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0010.png
Hastighedsopgradering af regionale baner
Sammenfatning
Generelt for alle strækninger
Baggrund for undersøgelsen
Økonomi
Trafik
Teknik
Samfundsøkonomi
Påvirkning af miljø, mennesker og klima
3
12
12
13
15
15
17
18
Holbæk-Kalundborg
Tinglev-Sønderborg
Esbjerg-Holstebro
Langå-Struer
Vejle-Struer
Struer-Thisted
Skanderborg-Skjern
Det videre forløb
20
22
24
26
28
30
32
34
10
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0011.png
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
11
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0012.png
Generelt for alle strækninger
Baggrund for undersøgelsen
På mange jernbanestrækninger uden for de mest trafikerede
korridorer er den tilladte hastighed ikke øget i mange år. Der
er flere årsager til dette, men en af hovedforklaringerne er,
at de anlægstekniske ændringer ville blive besværliggjort af
et utidssvarende signalsystem på mange af strækningerne.
Efter den politiske beslutning om udrulningen af det nye
signalsystem på hele den statslige danske jernbane i 2009
(Aftale om en grøn transportpolitik) er der opstået en god
mulighed for at opgradere og øge hastigheden på regional-
banerne. Der er efterfølgende blevet udarbejdet en række
undersøgelser af regionale hastighedsopgraderinger.
cerer og samordner de nødvendige tiltag på området, både
hvad angår infrastruktur, trafikering og materiel.
Togfonden DK og regionale
hastighedsopgraderinger
Med aftalen om Togfonden DK i 2014, blev der reserveret
midler til at gennemføre projekterne i rapporten fra 2012
med undtagelse af Svendborgbanen.
For at forberede hastighedsopgraderingerne af regionalba-
nerne fik Banedanmark i 2014-2015 midler til at gennemføre
en analyse af grundlaget for opgraderingerne, samt udar-
bejde en tidsplan for projekterne.
I forbindelse med en beslutning i 2014 om at elektrificere
strækningen Køge Nord-Næstved, blev det besluttet også
at igangsætte hastighedsopgraderingen af strækningen. I
2015 blev hastighedsopgraderingen af Kystbanen mellem
Østerport og Helsingør særskilt projekteret, da man plan-
lagde at udføre hastighedsopgraderingen sammen med et
planlagt fornyelsesprojekt. Projekteringen medførte, at an-
lægsoverslaget for hastighedsopgraderingen steg med 189
%., hvorfor det blev besluttet at sætte hastighedsopgrade-
ringen af Kystbanen i bero. Efterfølgende blev det besluttet,
at Banedanmark skulle genbesøge anlægsoverslagene.
Opdateringen af anlægsoverslagene var baseret på princip-
perne fra aftalen om Togfonden DK, som var hastighedsop-
gradering op til 160 km/t og med prioriterede korrespon-
dancer til en Timemodel. Opdateringen blev offentliggjort
november 2015 med rapporten ”Hastighedsopgradering af
regionalbaner – Screeningsrapport”. Opdateringen medfør-
te et samlet anlægsoverslag på 2.041 (PL-2021), hvilket var
en stigning på 657 mio. kr. sammenlignet med screeningen
fra 2012, der lå til grund for den afsatte bevilling i Togfonden
DK.
Det skal hertil bemærkes, at opdateringen ikke indeholdte
Køge Nord-Næstved, og heller ikke Bramming-Tønder var
inkluderet i det nye anlægsoverslag, da det blev vurderet,
at en hastighedsopgradering på denne strækning ikke ville
Hastighedsopgraderinger i forbindelse med
Signalprogrammet
I 2012 offentliggjorde Banedanmark forundersøgelsen
”Hastighedsopgradering i forbindelse med Signalprogram-
met”, der var baseret på ”Aftale om bedre mobilitet” af 26.
november 2010, hvor det blev besluttet at gennemføre en
forundersøgelse af hastighedsopgraderinger på jernbanen i
forbindelse med signalprojektet.
Det eksisterende sikringssystem på de regionale og lokale
baner kunne da undersøgelsen blev udarbejdet ikke håndte-
re hastigheder højere end 120 km/t. Med udrulningen af Sig-
nalprogrammet forsvinder denne begrænsning og i stedet
vil mere fysisk betingede hastighedsbegrænsninger (spor,
tracé, overkørsler osv.) have betydning for hastigheden. Ud-
gangspunktet for forundersøgelsen var derfor at udnytte de
mest umiddelbare muligheder for en hastighedsforøgelse.
Det blev i undersøgelsen vurderet, hvad det vil koste at rette
kurver ud, sikre overhøjder, tracé og opgradere overkørsler
mv. Ligeledes indgik stationslukninger i undersøgelsen.
Undersøgelsen konkluderede, at mange regionale stræk-
ninger udviste positive resultater for at blive hastigheds-
opgraderet. Det blev på den baggrund anbefalet i under-
søgelsen, at der udarbejdes en generel målsætning for
fremtidige driftshastigheder samt en strategi, som identifi-
12
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
medføre en rejsetidsgevinst. Anlægsoverslaget for Bram-
ming-Tønder fremgik derfor med 0,0 mio. kr. og det nye
samlede anlægsoverslag var derfor reelt kun for ni stræk-
ninger, mens der i det oprindelige anlægsoverslag indgik 11
strækninger.
I forlængelse af de finansieringsmæssige udfordringer i Tog-
fonden, herunder forligskredsens aftale af 30. juni 2016 om
opdeling af projekter i henholdsvis en fase 1 og fase 2, blev
hastighedsopgraderinger af regionalbaner placeret i fase 2.
der inden for en kortere tidshorisont kan styrke jernbanen
og komme passagerne til gavn. Endvidere blev den maksi-
male hastighed sat til 140 km/t på nær strækningen Holbæk-
Kalundborg, som fortsat er sat til 160 km/t. Det er vigtigt at
understrege, at denne tilgang ikke udelukker, at man senere
kan etablere prioriterede korrespondancer enten gennem
eksisterende infrastruktur (hvis muligt køreplansteknisk) el-
ler gennem nyinvesteringer i infrastruktur.
De undersøgte regionalbaner er fordelt på Jylland og Sjæl-
land og har en samlet længde på ca. 800 kilometer. Delana-
lysen konkluderede, at der vurderes at være en trafikal fordel
ved at opgradere ca. 500 kilometer regionalbane. Af disse
blev ca. 375 kilometer vurderet sandsynligvis samfundsøko-
nomisk rentabel. Hertil kom ca. 109 km, der blev vurderet at
være tæt på at være samfundsøkonomisk omkostningsneu-
trale. Dette beslutningsgrundlag bygger videre på delanaly-
sen, ved at de cirka 500 km jernbane som blev vurderet en-
ten rentable eller omkostningsneutrale nu er undersøgt på
NAB fase 2 niveau.
Indledende delanalyse af regionale
hastighedsopgraderinger, 2018-2019
Som følge af de markant højere anlægsoverslag i opdate-
ringen fra 2015 var der behov for at genoverveje de regio-
nale hastighedsopgraderinger. På den baggrund igangsatte
Transportministeriet i samarbejde med Banedanmark og
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en indledende delanalyse
med henblik på at undersøge, hvor det er muligt at opnå
flest mulige gevinster i forbindelse med en hastighedsop-
gradering. Formålet var at identificere ”lavthængende frug-
ter” på regionalbanerne.
Den indledende delanalyse var baseret på optimering af den
eksisterende infrastruktur inden for strækningernes egne
arealer og med afsæt i de eksisterende krydsningsstationer.
Sammenlignet med opdateringen af anlægsoverslagene i
2015 udgik Kystbanen, mens Bramming-Tønder igen blev
medtaget. Følgende ni regionalbaner indgik i screeningen:
• Aalborg-Frederikshavn
• Struer-Thisted
• Vejle-Struer
• Langå-Struer
• Esbjerg-Holstebro
• Struer-Thisted
• Skanderborg-Skjern
• Holbæk-Kalundborg
• Tinglev-Sønderborg
De køreplansmæssige forudsætninger tog udgangspunkt i
køreplanen for 2018. Således var udgangspunktet en trafike-
ring af de enkelte regionalbaner og ikke som forudsat i Tog-
fonden, i én samlet landsdækkende køreplan med priorite-
ring af korrespondancer mellem fjern- og regionaltrafikken.
Prioriterede korrespondancer vil først være relevant den dag
en timemodel er fuldt ud implementeret. Derfor blev analy-
sen tilpasset, sådan der anbefales hastighedsopgraderinger,
Økonomi
Gennemførsel af alle hastighedsopgraderinger vil koste
1.443,5 mio. kr. (PL2021) hvis de alternativer, der giver den
største tidsbesparelse vælges. Da nogle delstrækninger
udelukker hinanden, er det samlede anlægsoverslag min-
dre end summen af delstrækningernes anlægsoverslag. På
delstrækningerne Holbæk-Svebølle og Tinglev-Sønderborg
vil det være muligt at foretage visse besparelser og stadig
realisere en stor del af tidsgevinsten. Dette er beskrevet i af-
snittene om de respektive strækninger.
Da de 16 delstrækninger kan gennemføres uafhængigt af
hinanden, vil deres økonomiske afløb også være uafhængi-
ge. For hvert projekt forventes der, hvis de øvrige forudsæt-
ninger er opfyldt at gå 4 år fra beslutning og tilvejebringelse
af finansiering, til strækningen kan ibrugtages.
At hastighedsopgradere banen øger i princippet slid og
dermed vedligeholdelsesbehov. Til de hastigheder der for-
udsættes, er denne stigning dog så begrænset, at det for-
ventes modsvaret af, at opgraderingsprojektet vil skulle
udskifte elementer, der ellers senere ville skulle fornyes. På
denne baggrund, er det Banedanmarks vurdering, at hastig-
hedsopgradering af regionale baner samlet set ikke medfø-
rer behov for ændring i udgifter til vedligehold og fornyelse
af banen.
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
13
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0014.png
Strækning
Delstrækning
Anlægsoverslag
(mio. kr. PL2021)
59,2
36,3
19,1
218,1
35,5
89,0
226,1
189,35
24,5
183,6
41,9
165,7
66,8
115,6
153,1
55,6
Tidsbesparelse
Dagligt
passagertal
1400
3100
2800
2800
2600
1000
1600
1100
2600
2600
2600
900
900
900
3500
3500
Intern rente
Omkostninger til
sporfornyelse
(mio. kr. PL2021)
38,0
22,0
0,0
184,5
11,4
179,0
479,8
327,9
48,7
115,6
62,7
104,5
70,8
165,6
126,2
125,3
Vejle-Struer
Hjerm-Struer
Tvis-Holstebro
Vejle-Grejsdal
Vejle-Skibbild
0,2 min.
1,9 min.
0,3 min.
2,6 min.
5,0 min.
6,0 min.
24,2 min.
24,9 min.
0,8 min.
10,3 min.
0,3 min.
3,2 min.
3,5 min.
4,9 min.
1,6 min.
1,2 min.
0,6%
13,8%
5,4%
4,7%
10,8%
6,8%
6,8%
7,3%
9,7%
5,7%
2,2%
2,3%
5,4%
3,6%
2,7%
3,6%
Skanderborg-Skjern
Ikast-Herning
Kibæk-Skjern
Esbjerg-Holstebro
Guldager-Ringkøbing
Tistrup-Vemb
Langå-Struer
Langå-Ulstrup
Rødkærsbro-Struer
Rødkærsbro-Viborg
Tinglev-Sønderborg
Struer-Thisted
Tinglev-Sønderborg
Struer-Hvidbjerg
Bedsted Thy-Thisted
Holbæk-Kalundborg
Holbæk-Svebølle
Svebølle-Kalundborg
Tabel 3: Delstrækninger
Nøgleparametre for de 16 delstrækninger, der udgør hastighedsopgradering af regionale baner.
Anlægsoverslag for alle anlægselementer er opgjort i PL2021, inklusive 30% korrektionstillæg, i henhold til Ny Anlægsbudgettering (NAB) fase 2.
Delstrækninger omsluttet af samme farvede bånd udelukker hinanden.
Opgraderingen af hastigheden forudsætter, at de enkelte
strækninger er i god stand, hvilket ikke er tilfældet for mange
af strækningerne. Dette vil kræve en yderligere investering
i omegnen af 1,7 mia. kr. i de pågældende regionale baner.
Banedanmarks nuværende ramme til fornyelse af jernba-
nen er ikke stor nok i forhold til det samlede behov på hele
jernbanen. Da Banedanmark i deres arbejde med vedlige-
hold og fornyelse prioriterer hovedstrækningerne, hvor der
er flest passagerer, er der på den korte bane ikke midler til,
at regionalbanerne kan fornyes fuldt ud. Det vil derfor være
nødvendigt at afsætte de cirka 1,7 mia. kr. oven i de 1,4 mia.
kr., såfremt alle 13 regionale hastighedsopgraderinger skal
gennemføres.
Der udestår aktuelt en stillingtagen til den samlede øko-
nomiske ramme for fornyelse og vedligehold af baneinfra-
strukturen over de kommende år. Det er fra denne øko-
nomiske ramme, at midler til fornyelse af de pågældende
regionalbaner skal findes. Når der er afklaring på størrelsen
af den samlede ramme for fornyelse og vedligehold, vil det
derfor samtidig kunne sandsynliggøres, om strækningerne
forventes at blive prioriteret til fornyelse. Alternativt vil der
skulle findes særskilt finansiering af fornyelsen på den givne
strækning ud over anlægsomkostningerne til selve hastig-
hedsopgraderingen.
14
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0015.png
Trafik
Den rejsetidsgevinst, der opnås ved at sætte hastigheden på
jernbanen op, er meget afhængig af den samlede køreplan.
Dette gælder i særlig grad ved hastighedsopgradering af re-
gionale baner, da der er tale om enkeltsporede strækninger,
hvor kørsel i de to retninger skal times efter krydsningssta-
tioner.
I den oprindelige undersøgelse var de regionale hastigheds-
opgraderinger bundet op på såkaldte prioriterede korre-
spondancer med Timemodellen, hvilket betyder at skifte-
mulighederne mellem de forskellige linjer er tilpasset. For at
efterleve ønsket om en undersøgelse, der i højere grad står
alene, har prioriterede korrespondancer ikke været en del af
undersøgelsen efter denne er blevet genoptaget. Dette har
til gengæld medført en større fleksibilitet i muligheden for
opgradering af de undersøgte strækninger og en større ro-
busthed ift. ændring af køreplanen.
Hvis der i fremtiden opstår et ønske om prioriterede korre-
spondancer mellem regional- og landsdelstrafikken vil mu-
ligheden for dette afhænge af landsdelskøreplanen. Nogle
steder vil det være muligt at opfylde ved ændring i regional-
køreplanen, mens det andre steder vil kræve yderligere inve-
steringer at muliggøre de ændrede krydsningsmønstre, der
kan være nødvendige.
Den køreplan der ligger til grund for denne undersøgelses
beregnede tidsbesparelser er ”symmetrisk”. Det vil sige, at
rejsetiden er forudsat lige lang i hver retning. På enkeltspo-
rede baner kan der pga. krydsningsmønsteret nogle gange
optimeres på rejsetiden i den ene retning uden at dette er
muligt i den anden. På denne måde vil en detaljeret køreplan
muligvis give mulighed for yderligere tidsbesparelser og der-
med bedre samfundsøkonomi ift. det som rapporteres her.
Teknik
For at kunne køre hurtigere skal banen overholde krav, der
er mere restriktive end for baner med lavere hastigheder.
Det drejer sig om, at kurver skal være blødere, dæmninger
og broer stærkere, overkørsler udstyret med mere sikker-
hedsudstyr og i visse tilfælde skal sporkomponenter skiftes.
Selvom der ikke som en del af hastighedsopgradering af
regionale baner tilføjes ny infrastruktur, skal der alligevel
gennemføres mange arbejder, der udskifter eller ændrer in-
frastrukturen. Disse arbejder er fordelt over samlet ca. 500
km, som de regionale hastighedsopgraderinger strækker
sig over. Samlet set forventes det, at der i forbindelse med
hastighedsopgradering af regionale baner blandt andet skal
laves følgende:
• Mindre ændringer i sporgeometrien 82 steder.
• Sideflytning af sporet i et omfang der kræver opbygning
af ny sporkasse 13 steder. Sporet sideflyttes mellem 10
cm og 70 cm.
• Udskiftning eller tilretning af 23 sporskifter.
• Udskiftning af 23 ud af de 150 jernbanebroer, der findes
på strækningerne. Det drejer sig hovedsageligt om gamle
broer.
• Opgradering af 53 overkørsler. Særligt ift. bomanlæg.
Hertil kommer til- og frakørsel af jord, en større mængde
opmålinger af sporet og midlertidig inddragelse af arealer til
arbejdsplads.
Fordelingen på de enkelte strækninger detaljeres i de føl-
gende kapitler.
Krydsningsstation
Figur 4: Krydsninger
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
15
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0016.png
16
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0017.png
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomien for de 16 delstrækninger er vist i den
nedenstående tabel. Kolonnen Nutidsværdi summerer de
fire bidrag fra henholdsvis anlæg, drift, tidsgevinster og øv-
rige effekter til en samlet nutidsværdi. Hvis nutidsværdien
er positiv, er projektet rentabelt. Den interne rente vil typisk
også overstige 3,3 %, når projektet er rentabelt. Tabellen
viser at 12 ud af 16 delstrækninger er samfundsøkonomisk
rentable at opgradere, fordi gevinsterne overstiger udgif-
terne.
Tallene i tabellen er angivet i nettonutidsværdi, hvilket er et
udtryk for, hvad alle gevinster og udgifter forbundet med de
enkelte delstrækninger er værd i indeværende år. Udgifter-
ne er primært anlægsomkostningerne. Gevinsterne er både
drevet af besparelser i driftsomkostninger og tidsgevinster
for de rejsende. Besparelser i driftsomkostninger dækker
både over besparelser i personale- og materielforbrug, fordi
det antages at for hvert sparet rejsetidsminut, spares tilsva-
rende forbrug i personaleminutter, såvel som forbruget i
togmaterielminutter.
Driftsbesparelserne er ved næsten alle delstrækninger stør-
re end tidsbesparelserne. Det er altså operatørerne, der får
de største fordele af hastighedsopgraderingerne og ikke
passagerne, som man ellers ofte ser det ved en hastigheds-
opgradering. Dette skal ses i lyset af, at der ikke er så mange
passagerer med regionaltogene, hvorfor driftsbesparelser-
ne kan overgå tidsbesparelserne.
Posten ”Øvrige effekter” dækker over ændringer i afgifter
og arbejdsudbud, der er typiske elementer i en samfunds-
økonomisk analyse. Ændringerne dækker i hovedtræk over
et tab i afgifter, som følge af nye kollektive rejser. Arbejds-
udbudseffekten er som følge af anlægsomkostningen, der
skal betales via øget skatteopkrævning og tidsgevinster, der
ændrer arbejdsudbuddet.
Delstrækning
1. Holbæk-Svebølle
2. Svebølle-Kalundborg
3. Tinglev-Sønderborg
4. Guldager-Ringkøbing
5. Tistrup-Vemb
6. Hjerm-Struer
7. Langå-Ulstrup
8. Rødkærsbro-Struer
9. Rødkærsbro-Viborg
10. Vejle-Grejsdal
11. Tvis-Holstebro
12. Vejle-Skibbild
13. Struer-Hvidbjerg
14. Bedsted Thy-Thisted
15. Ikast-Herning
16. Kibæk-Skjern
Anlæg
(mio. kr.)
-118,4
-43,0
-128,2
-174,9
-146,5
-45,8
-19,0
-142,0
-32,4
-14,8
-28,1
-168,7
-51,7
-89,4
-27,5
-68,8
Drift
(mio. kr.)
69,1
34,3
60,4
245,6
252,0
7,4
39,1
159,6
13,0
13,8
77,2
180,0
54,8
65,0
47,7
97,0
Tidsgevinster
(mio. kr.)
44,9
19,6
46,9
154,6
110,0
3,5
28,0
116,5
12,7
14,6
67,4
107,3
42,9
45,4
60,7
65,6
Øvrige effekter
(mio. kr.)
-17,1
-5,6
-17,5
-3,2
-2,3
-5,9
-3,3
-8,9
-5,1
-2,1
-4,5
-33,3
-6,4
-10,6
-2,4
-7,4
Nettonutids-
værdi (mio. kr.)
-21,4
5,3
-38,4
222,1
213,2
-40,8
44,8
125,3
-11,8
11,6
112,1
85,3
39,6
10,4
78,5
86,3
Intern rente
2,7%
3,6%
2,3%
6,8%
7,3%
0,6%
9,7%
5,7%
2,2%
5,4%
13,8%
4,7%
5,4%
3,6%
10,8%
6,8%
Tabel 4: Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomiske bidrag (Nettonutidsværdi i mio. kr.). Tallene er afrundede.
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
17
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0018.png
Nedenfor er angivet en renteberegning hvor omkostninger
til fornyelse er medregnet. Det skal understreges, at det ikke
er gældende praksis at medregne denne omkostning, da for-
nyelse udelukkende opretholder banens stand til mulig drift
med eksisterende hastighed. De to angivne renteværdier er
derfor ikke sammenlignelige. I beregningen nedenfor indgår
ikke de primære positive effekter af fornyelse i form af, at
det undgås, at banens tilstand forværres i en sådan grad,
at det vil være nødvendigt at sænke hastigheden og i sidste
ende indstille togdriften.
Som det ses af nedenstående tabel, er tre til fem stræknin-
ger beregnet til at falde positivt ud selv i denne situation.
Disse strækninger er dog afhængige af tilbringertrafik fra
de øvrige strækninger, så hvis hastigheden på de øvrige ikke
opretholdes, vil disse heller ikke være positive.
I tillæg til dette vil det være nødvendigt at foretage mid-
lertidig ekspropriation af en række arealer til etablering af
arbejdspladser for udførelsen af projekterne. Disse arealer
placeres så vidt muligt uden for bymæssig bebyggelse, så
nabogener i form af støj fra arbejdsmaskiner mv. mindskes.
Der vil primært være tale om markarealer.
I anlægsfasen vil det i perioder være nødvendigt at spærre
både jernbanen og udvalgte krydsende veje. Der planlægges
ikke nogen permanente vejlukninger.
En øget hastighed medfører som udgangspunkt, at jernba-
nen vil kunne høres mere end i dag. De vurderinger, der er
foretaget af det ændrede støjbillede, viser dog, at ændrin-
gen i antallet af støjpåvirkede ejendomme er begrænset, da
hastigheden primært hæves i tyndt befolkede områder på
banestrækningerne mellem stationerne. Borgere, der som
resultat af hastighedsopgradering udsættes for støj over
grænseværdien, vil blive tilbudt tilskud til afhjælpende for-
anstaltninger som f.eks. lydisolerede vinduer.
Da banen løber igennem flere beskyttede naturområder,
vil der i nogle tilfælde være en påvirkning af disse. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen har dog vurderet, at hastigheds-
opgradering af regionale baner kun har en begrænset miljø-
mæssig påvirkning uden for det eksisterende baneareal. Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen har på den baggrund vurderet,
at hastighedsopgraderingerne derfor sandsynligvis ikke er
VVM-pligtige. I lyset af forventningen om et langt tidsper-
spektiv inden udførelsen af anlægsarbejderne, har styrelsen
ikke foretaget en formel VVM-screening.
Med de regionale hastighedsopgraderinger vil toget blive
mere attraktivt for de rejsende, som derfor i højere grad vil
tage toget i stedet for bilen. Overflyttede rejser fra bil til tog
som følge af hastighedsopgraderingen medfører isoleret en
reduktion på cirka 700 tons CO2 årligt, men den øgede ha-
stighed vil også medføre et større energiforbrug til fremfø-
ring af toget. Det øgede dieselforbrug forventes at medføre
en udledning på cirka 1.000 tons ekstra CO2, hvilke betyder,
at den kortere rejsetid samlet set vil resultere i en lille stig-
ning i CO2-udledningen.
Hvis togdriften elektrificeres, uanset om det sker ved etab-
lering af køreledninger eller ved indførsel af batteritog,
forsvinder dieselforbruget. I så fald vil den øgede gennem-
snitlige hastighed ikke medføre en større klimabelastning,
da elektriciteten på implementerings-tidspunktet forventes
Delstrækning
1. Holbæk-Svebølle
2. Svebølle-Kalundborg
3. Tinglev-Sønderborg
4. Guldager-Ringkøbing
5. Tistrup-Vemb
6. Hjerm-Struer
7. Langå-Ulstrup
8. Rødkærsbro-Struer
9. Rødkærsbro-Viborg
10. Vejle-Grejsdal
11. Tvis-Holstebro
12. Vejle-Skibbild
13. Struer-Hvidbjerg
14. Bedsted Thy-Thisted
15. Ikast-Herning
16. Kibæk-Skjern
Tabel 5: Alternativ renteberegning
Alternativ renteberegning
1,4%
1,0%
1,4%
2,2%
2,7%
0,3%
3,3%
3,5%
0,8%
5,4%
8,9%
2,5%
2,6%
1,4%
8,4%
2,2%
Påvirkning af miljø, mennesker og klima
Grundet hastighedsopgraderingernes karakter, hvor den
overvejende del af arbejdet foregår på det eksisterende ba-
neareal, vil der i forhold til projektets udstrækning kun være
få permanente arealekspropriationer. Disse vil primært være
nødvendiggjort af udvidelse af banedæmninger og udskift-
ning af gamle jernbanebroer til nye, der er bredere.
18
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0019.png
at stamme fra vedvarende energikilder. Ved både at elektri-
ficere og hastighedsopgradere vil den samlede CO2-bespa-
relse altså blive størst, da der opnås en effekt af både det
besparede dieselforbrug og overflytningen fra bil til tog.
Den samlede årlige CO2-udledning på de jernbanestræknin-
ger, der har været undersøgt, er i dag ca. 11.000 tons, og ca.
18.000 tons inklusive de delstrækninger, der ikke foreslås
hastighedsopgraderet.
I nedenstående
figur er CO2-udledning fra dieselforbrug
markeret med blåt og CO2- besparelse fra overflytning fra
bil til tog markeret med rød.
Figur 5: CO2-Udledning
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
19
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0020.png
Holbæk-Kalundborg
På den 42 km lange enkeltsporede strækning mellem Hol-
bæk og Kalundborg kan der med en hastighedsopgradering
fra 120 km/t til 160 km/t opnås en tidsbesparelse på ca. 2
minutter på strækningen Holbæk-Svebølle og ca. 1 minut på
strækningen Svebølle-Kalundborg.
For at opnå disse to tidsbesparelser er det nødvendigt gen-
nemføre en række anlægsarbejder med et samlet anlægs-
overslag på 208,7 mio. kr. Disse inkluderer bl.a. udskiftning
af ca. 1 kilometer skinner, 5 jernbanebroer (er ikke sammen-
faldende med broer, der hæves ifm. forberedende arbejder
til elektrificeringen) og 2 sporskifter.
Derudover vil der pga. arbejdsmiljø ved den højere hastig-
hed skulle påmonteres gangbroer på yderligere 5 broer og
etableres 15 trapper så adgang til og fra banen forbedres for
folk, der arbejder i sporet. Endelig vil der skulle etableres 1,8
km ny sporkasse og 8 overkørsler vil blive sikkerhedsmæs-
sigt opgraderet fra halvbom til helbom.
Det er muligt at fravælge dele af opgraderingen gennem
henholdsvis Regstrup og Mørkøv og mellem Jyderup og
Svebølle og stadigvæk opnå størstedelen af tidsbesparel-
sen. Besparelsen ved Regstrup og Mørkøv opnås ved at bi-
beholde den nuværende hastighed på to kortere stræknin-
ger. Ved at bibeholde den nuværende hastighed undgår man
at udskifte to jernbanebroer, der ellers skulle opgraderes til
den nye hastighed.
Mellem Jyderup og Svebølle vil en hastighedsopgradering
kræve, at man udskifter store dele af sporkassen. Ved at be-
holde eksisterende hastighed på denne længere strækning
kan udskiftning af en bro og 750 m ny sporkasse undgås.
Samlet vil disse ændringer kunne give en besparelse på ca.
Figur 6: Holbæk-Kalundborg
20
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0021.png
Strækning
Anlægsoverslag for opgradering (mio. kr.)
Sporfornyelsesomkostninger (mio. kr.)
Passagerer pr. døgn
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Længde (km)
CO2-besparelse (ton pr. år)
CO2-skyggepris (kr. pr. ton)
Intern rente
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
Tabel 6: Nøgleparametre Holbæk-Kalundborg
Holbæk-Svebølle
(fuld opgradering)
153,1
126,5
3500
1,6
29
55
13.636
2,7
-21,4
Holbæk-Svebølle
(reduceret opgradering)
105,1
126,5
3500
1,4
29
48
3.875
3,4
4,4
Svebølle-Kalundborg
55,6
125,6
3500
1,2
13
22
2.000
3,6
5,3
48 mio. kr. på strækningen Holbæk-Svebølle i forhold til den
fulde hastighedsopgradering.
Da strækningen skal elektrificeres og dette forudsættes at
være gennemført inden hastighedsopgraderingen vil den
øgede hastighed ikke medføre øgede udledninger. Det for-
ventes derimod at forkortelsen af rejsetiden vil motivere en
overflytning fra bil til tog, der vil medføre en samlet CO2-
besparelse på 67 ton pr. år.
Hastighedsprofil Holbæk-Kalundborg
180
160
140
Hastighed (km/t)
120
100
80
Regstrup (Rt)
Mørkøv (Mø)
Svebølle (Se)
Jyderup (Jy)
Værslev (Væ)
Holbæk (Hk)
60
40
20
0
65
Knabstrup (Ks)
Kalundborg Øst (Kbø)
105
Kalundborg (Kb)
110
21
70
75
80
85
90
95
100
Kilometrering
Fuld opgradering
Eksisterende hastighedsprofil
Station
Reduceret opgradering
Figur 7: Hastighedsprofil Holbæk-Kalundborg
Hastighedsprofil: Højest tilladte hastighed hen over strækningen. Med grønt ses den tilladte hastighed i dag. Med blåt ses den hastighed, der kan opnås ved
at hastighedsopgradere. Hvis det vælges at gennemføre de besparelser, der er opgjort, vil det i stedet for det blå profil være det gule, der er gældende.
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0022.png
Tinglev-Sønderborg
På den 41 km lange enkeltsporede strækning mellem Ting-
lev og Sønderborg kan der ved en hastighedsopgradering
fra 100 km/t til 120 km/t opnås en tidsbesparelse på ca. 3
minutter.
For at opnå denne tidsbesparelse vil det være nødvendigt
at gennemføre en række anlægsarbejder med et samlet
anlægsoverslag på 165,7 mio. kr. De væsentligste anlægs-
arbejder er mindre justeringer af kurver på 5 steder med en
samlet udstrækning på knap 3 km. Dette nødvendiggør bl.a.
ca. 900 meter ny sporkasse, 1300 meter nye sveller og 200
meter dæmningsudvidelse. Disse ændringer afføder også
udskiftning af 5 kørestrømsmaster, 28 ophæng på eksiste-
rende master og 3 sporsænkninger under vejbroer. Derud-
over skal 2 broer udskiftes af hensyn til belastningen fra den
højere hastighed, yderligere 2 vil skulle forstærkes og der
vil pga. arbejdsmiljøkrav skulle påmonteres gangbro ved en
jernbanebro og etableres 12 trapper ved broer fordelt over
strækningen. Endelig vil den øgede hastighed medføre krav
om øgede sikkerhedsforanstaltninger i overkørsler hvilket
medfører, at 6 overkørsler får opsat bomanlæg og yderligere
11 får opgraderet fra halvbomanlæg til helbomanlæg.
Det er muligt at fravælge dele af opgraderingen på to stræk
øst for Kliplev. På denne måde kan udskiftning af en stibro,
flytning af ca. 1 km spor, udskiftning af 1 km sveller og diver-
se andre arbejder undgås. Dette vil kunne give en besparelse
på cirka 16 mio. kr. ift. det anlægsoverslag, der fremgår af
nedenstående tabel.
Da strækningen allerede er elektrificeret, vil den øgede ha-
stighed ikke medføre øgede udledninger. Det forventes der-
imod at forkortelsen af rejsetiden vil motivere en overflyt-
ning fra bil til tog, der vil medføre en samlet CO2-besparelse
på 55 tons.
Figur 8: Tinglev-Sønderborg
22
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0023.png
Strækning
Anlægsoverslag for opgradering (mio. Kr.)
Sporfornyelsesomkostninger (mio. kr.)
Passagerer
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Længde (km)
CO2-besparelse (ton pr. år)
CO2-skyggepris (kr. pr. ton)
Intern rente (%)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
Tabel 7: Nøgleparametre Tinglev-Sønderborg
Tinglev-Sønderborg (fuld opgradering)
165,7
104,8
900
3,2
41
55
19.600
2,3
-38,4
Tinglev-Sønderborg (reduceret opgradering)
149,7
105,8
900
2,8
41
49
20.939
2,3
-37,4
Hastighedsprofil Tinglev-Sønderborg
140
120
100
80
60
40
20
0
Sønderborg
(Sdb)
0
5
10
15
Gråsten
(Gst)
Kliplev
(Kw)
20
25
30
35
Tinglev
(Te)
40
Hastighed (km/t)
TIB kilometrering
Fuld opgradering
Eksisterende hastighedsprofil
Station
Reduceret opgradering
Figur 9: Hastighedsprofil Tinglev-Sønderborg
Hastighedsprofil: Højest tilladte hastighed hen over strækningen. Med grønt ses den tilladte hastighed i dag. Med blåt ses den hastighed, der kan opnås ved
at hastighedsopgradere. Hvis det vælges at gennemføre de besparelser der er opgjort vil det i stedet for det blå profil være det gule, der er gældende.
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
23
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0024.png
Esbjerg-Holstebro
På den 132 km lange enkeltsporede strækning mellem Es-
bjerg og Holstebro kan der ved en hastighedsopgradering
fra 100 km/t til 140 km/t opnås tidsgevinster på flere forskel-
lige måder. Af disse er der undersøgt to.
Begge disse opgraderinger er afhængige af tog, der kører
relativt lange delstrækninger, for at der kan laves et anderle-
des krydsningsmønster end i dag.
Ved den politiske aftale ”Genudbud af togtrafikken i Midt-
og Vestjylland m.v.” af 9. juni 2017 opdeles strækningen, så
tog fra begge retninger har endestation i Skjern. Det er en
forudsætning for at opnå de herunder skitserede tidsbespa-
relser, at strækningen ikke længere opdeles i Skjern.
Disse opgraderinger forventes derfor ikke at kunne udnyt-
tes fuldt ud før tidligst 2030 hvor den kontrakt, der blev ind-
gået på baggrund af ovenstående aftale udløber.
Ved en opgradering mellem Guldager og Ringkøbing kan der
opnås en besparelse på 24 minutter og ved en opgradering
mellem Tistrup og Vemb kan der opnås en besparelse på 25
minutter.
Da disse to mulige opgraderinger er med afsæt i hver sin kø-
replan, og da dele af strækningerne overlapper, er det ikke
muligt at høste yderligere tidsgevinster ved en opgradering
af yderligere dele af strækningen end hvert af de to alter-
nativer indeholder. Valget af opgraderingerne på den ene
strækning udelukker derfor valget af den anden og bestem-
mer samtidig køreplanen.
De store potentielle besparelser skyldes, at den øgede ha-
stighed giver mulighed for at optimere togenes krydsnings-
mønster.
For at opnå tidsbesparelsen vil det være nødvendigt at gen-
nemføre en række anlægsarbejder med et samlet anlægs-
overslag på enten 189,3 eller 226,1 mio. kr. Det væsentlig-
ste af disse er ændring i sporgeometrien på 8 steder med en
samlet udstrækning på knap 5,5 km. Dette nødvendiggør
bl.a. ca. 800 meter ny sporkasse, udskiftning af knap 3 km
ballast og udvidelse af banedæmningen 5 steder hvor sporet
flyttes. Derudover skal 4 broer udskiftes af hensyn til belast-
ningen fra den højere hastighed, yderligere 3 vil skulle for-
stærkes og der vil pga. arbejdsmiljøkrav skulle påmonteres
gangbro ved 5 broer og etableres 38 trapper ved broer for-
delt over strækningen.
Den øgede hastighed vil medføre krav om øgede sikkerheds-
foranstaltninger i overkørsler hvilket medfører, at 6 over-
Figur 10: Esbjerg-Holstebro
24
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0025.png
Strækning
Anlægsoverslag for opgradering (mio. kr.)
Sporfornyelsesomkostninger (mio. kr.)
Passagerer
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Længde
CO2-besparelse* (ton pr. år)
CO2-skyggepris (kr. pr. ton)
Intern rente (%)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
Guldager-Ringkøbing
226,1
481,1
1600
24,2
75 km
-73
Ikke defineret**
6,8
222,1
Tistrup-Vemb
189,3
328,8
1100
24,9
80 km
-80
Ikke defineret**
7,3
213,2
Tabel 8: Nøgleparametre Esbjerg-Holstebro
* Negativt tal indikerer en øget udledning.
** CO2-skyggepris kan ikke udregnes da udledningen stiger (ved fortsat dieseldrift).
kørsler får opgraderet bomanlægget til helbomme. På to
stationer skal der etableres varslingsanlæg pga. den højere
hastighed. Derudover vil smalle perroner søges breddeudvi-
det i det omfang det er muligt ved at udvide på bagkanten.
Strækningen forudsættes ikke elektrificeret, og derfor vil
den øgede hastighed medføre øgede udledninger fra toge-
nes dieselmotor på forventet 155-164 ton. Det forventes at
forkortelsen af rejsetiden vil motivere en overflytning fra bil
til tog, der vil medføre en CO2-besparelse på 82-84 ton.
Hastighedsprofil Esbjerg-Holstebro
160
140
120
Hastighed (km/t)
100
Guldager (Gu)
Varde Kaserne (Vka)
Varde (Va)
80
60
40
20
0
Varde Nord (Vno)
Ringkøbing (Rj)
62
82
102
122
142
162
TIB kilometrering
Nyt hastighedsprofil Guldager-Ringkøbing
Eksisterende hastighedsprofil
Nyt hastighedsprofil Tistrup-Vemb
Station
Figur 11: Hastighedsprofil Esbjerg-Holstebro
Hastighedsprofil: Højest tilladte hastighed hen over strækningen. Med grønt ses den tilladte hastighed i dag. Med blåt ses den hastighed, der kan opnås ved
at hastighedsopgradere fra Guldager til Ringkøbing. Med orange ses den hastighed, der kan opnås ved at hastighedsopgradere fra Tistrup til Vemb.
Ulfborg (Uf)
Ølgod (Øg)
Skjern (Sj)
Hee (He)
Tim (Tm)
Vemb (Vem)
25
Tistrup (Tr)
Gårde (Gå)
Tarm (Ta)
Sig (Is)
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
Lem (Lm)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0026.png
Langå-Struer
På den 102 km lange enkeltsporede strækning mellem
Langå og Struer kan der ved en hastighedsopgradering fra
120 km/t til 140 km/t opnås tidsgevinster på flere forskellige
måder.
Dels kan der isoleret set opnås en besparelse på 1 minut på
den 6 km lange strækning Langå-Ulstrup og dels kan der
enten ved at opgradere de 12 km fra Rødkærsbro til Viborg
opnås en besparelse på �½ minut eller ved at opgradere hele
den 75 km lange strækning fra Rødkærsbro til Struer opnås
en besparelse på 10 minutter.
For at opnå det fulde resultat vil det være nødvendigt at
gennemføre en række anlægsarbejder med et samlet an-
lægsoverslag på 208,1 mio. kr. Det væsentligste af disse er
ændring i sporgeometrien på 9 steder. Dette nødvendig-
gør bl.a. udskiftning af knap 3,6 km ballast. Derudover skal
4 broer udskiftes af hensyn til belastningen fra den højere
hastighed, yderligere 3 vil skulle forstærkes og der vil pga.
arbejdsmiljøkrav skulle påmonteres gangbro ved 8 broer og
etableres 21 trapper ved broer fordelt over strækningen.
Strækningen forudsættes ikke elektrificeret og derfor vil
den øgede hastighed medføre øgede udledninger fra toge-
nes dieselmotor på forventet 257 ton. Det forventes at for-
kortelsen af rejsetiden vil motivere en overflytning fra bil til
tog, der vil medføre en CO2-besparelse på 103 ton.
Figur 12: Langå-Struer
26
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0027.png
Strækning
Anlægsoverslag for opgradering (mio. Kr.)
Sporfornyelsesomkostninger (mio. kr.)
Passagerer
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Længde (km)
CO2-besparelse* (ton pr. år)
CO2-skyggepris (kr. pr. ton)
Intern rente (%)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
Langå-Ulstrup
24,5
48,8
2600
0,8
6
1
Gratis reduktion
9,7
44,8
Rødkærsbro-Viborg
41,9
62,9
2600
0,3
12
-40
Ikke defineret**
2,2
-11,8
Rødkærsbro-Struer
(inkluderer Rødkærsbro-Viborg)
183,6
115,9
2600
10,3
75
-156
Ikke defineret**
5,7
125,3
Tabel 9: Nøgleparametre Langå-Struer
* Negativt tal indikerer en øget udledning.
** CO2-skyggepris kan ikke udregnes da udledningen stiger (ved fortsat dieseldrift).
Hastighedsprofil Langå-Struer
160
140
120
Hastighed (km/t)
100
80
60
Rødkærsbro (Rk)
Bjerringbro (Bj)
Rindsholm (Rn)
Rønbjerg (Røb)
Ravnstrup (Ra)
Højslev (Hø)
Viborg (Vg)
20
0
0
20
40
60
80
100
Kilometrering
Nyt hastighedsprofil
Eksisterende hastighedsprofil
Station
Figur 13: Hastighedsprofil Langå-Struer
Hastighedsprofil: Højest tilladte hastighed hen over strækningen. Med grønt ses den tilladte hastighed i dag. Med blåt ses den hastighed, der kan opnås ved
at hastighedsopgradere.
Struer (Str)
27
40
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
Vinderup (Vp)
Stoholm (Sm)
Ulstrup (Up)
Langå (Lg)
Skive (Sk)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0028.png
Vejle-Struer
På den 130 km lange enkeltsporede strækning mellem Vejle
og Struer kan der ved en hastighedsopgradering fra 120 km/t
til 140 km/t opnås tidsgevinster på flere forskellige måder.
Der kan der enten opnås en besparelse på �½ minut på den
4 km lange strækning Vejle-Grejsdal eller en besparelse på
3 minutter ved at opgradere hele strækningen fra Vejle til
Skibbild nord for Herning. Desuden kan der uafhængigt af
dette opnås besparelser på henholdsvis 2 minutter ved op-
gradering mellem Tvis og Holstebro og �½ minut ved opgra-
dering mellem Hjerm og Struer.
For at opnå den maksimale tidsbesparelse vil det være nød-
vendigt at gennemføre en række anlægsarbejder med et
samlet anlægsoverslag på 341,4 mio. kr. Det væsentligste af
disse er ændring i sporgeometrien på 22 steder. Dette nød-
vendiggør bl.a. udskiftning af knap 1,4 km ballast og udvi-
delse af banedæmningen 3 steder. Derudover skal 4 broer
udskiftes af hensyn til belastningen fra den højere hastig-
hed. Yderligere 5 broer vil skulle forstærkes, og der vil pga.
arbejdsmiljøkrav skulle påmonteres gangbro ved 8 broer og
etableres 50 trapper ved broer fordelt over strækningen. En-
delig vil den øgede hastighed medføre krav om øgede sik-
kerhedsforanstaltninger i overkørsler hvilket medfører, at 4
overkørsler får opgraderet bomanlægget til helbomme.
Da undersøgelsen af elektrificering af strækningen, der blev
vedtaget i forbindelse med Togfonden DK, ikke er igangsat,
forudsættes strækningen i dette projekt ikke elektrificeret,
og derfor vil den øgede hastighed medføre øgede udlednin-
ger fra togenes dieselmotor på forventet 310 ton. Det for-
ventes, at forkortelsen af rejsetiden vil motivere en overflyt-
ning fra bil til tog, hvilket vil medføre en CO2-besparelse på
241 ton.
Figur 14: Vejle-Struer
28
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0029.png
Strækning
Anlægsoverslag for opgradering (mio. kr.)
Sporfornyelsesomkostninger (mio. kr.)
Passagerer
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Længde (k)
CO2-effekt* (ton pr. år)
CO2-skyggepris (kr. pr. ton)
Intern rente (%)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
Vejle-Grejsdal
19,1
0,0
2.800
0,3
4
-1
Ikke defineret**
5,4
11,6
Vejle-Skibbild
(inkluderer Vejle-Grejsdal)
218,1
185,0
2.800
2,6
81
-59
Ikke defineret**
4,7
85,3
Tvis-Holstebro
36,3
22,1
3100
1,9
9
32
Gratis reduktion
13,8
112,1
Hjerm-Struer
59,2
38,1
1.400
0,2
7
-43
Ikke defineret**
0,6
-40,8
Tabel 10: Nøgleparametre Vejle-Struer
* Negativt tal indikerer en øget udledning.
** CO2-skyggepris kan ikke udregnes da udledningen stiger (ved fortsat dieseldrift).
Hastighedsprofil Vejle-Struer
140
120
Hastighed (km/t)
100
80
Vejle sygehus (Vjs)
Vejle (Vj)
29
60
Holstebro (Ho)
Fasterholt (Ft)
Gødstrup (Gd)
Thyregod (Ty)
Grejsdal (Ges)
Kølkær (Ke)
Skibbild (Ib)
Herning (Hr)
Brande (Bb)
Give (Gw)
40
20
Gadbjerg (Gg)
0
0
20
40
60
80
100
TIB km
Nyt hastighedsprofil
Eksisterende profil
Station
Figur 15: Hastighedsprofil Vejle-Struer
Hastighedsprofil: Højest tilladte hastighed hen over strækningen. Med grønt ses den tilladte hastighed i dag. Med blåt ses den hastighed, der kan opnås ved
at hastighedsopgradere.
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
Jelling (Jl)
Tvis (Ts)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0030.png
Struer-Thisted
På den 73 km lange enkeltsporede strækning mellem Struer
og Thisted kan der over to strækninger opnås tidsgevinster,
der kan anvendes i køreplanen ved en hastighedsopgrade-
ring fra 75 km/t til 110 km/t.
Dels kan der opnås en besparelse på 4 minutter på den godt
22 km lange strækning Struer-Hvidbjerg og dels kan der op-
nås en besparelse på 5 minutter ved opgradering mellem
Bedsted Thy og Thisted.
For at opnå en tidsbesparelse på 9 minutter vil det være
nødvendigt at gennemføre en række anlægsarbejder med
et samlet anlægsoverslag på 206,0 mio. kr. Det væsentlig-
ste af disse er ændring i sporgeometrien på 22 steder. Dette
nødvendiggør bl.a. udskiftning af knap 1,6 km ballast, 700 m
ny sporkasse og udvidelse af banedæmningen 9 steder. Der-
udover skal 2 broer udskiftes af hensyn til belastningen fra
den højere hastighed, og der vil pga. arbejdsmiljøkrav skulle
etableres 3 trapper og påmonteres én gangbro ved jernbroer
fordelt over strækningen.
Endelig vil den øgede hastighed medføre krav om øgede sik-
kerhedsforanstaltninger i overkørsler hvilket medfører, at 11
overkørsler får opgraderet bomanlægget til helbomme.
Strækningen forudsættes ikke elektrificeret og derfor vil
den øgede hastighed medføre øgede udledninger fra toge-
nes dieselmotor på forventet 86 ton. Det forventes, at for-
kortelsen af rejsetiden vil motivere en overflytning fra bil til
tog, der vil medføre en CO2-besparelse på 77 ton.
Figur 16: Struer-Thisted
30
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0031.png
Strækning
Anlægsoverslag for opgradering (mio. kr.)
Sporfornyelsesomkostninger (mio. kr.)
Passagerer
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Længde (km)
CO2-effekt* (ton pr. år)
CO2-skyggepris (kr. pr. ton)
Intern rente (%)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
Struer-Hvidbjerg
66,8
71,0
900
3,5
22
-1
Ikke defineret**
5,4
39,6
Bedsted Thy-Thisted
115,6
166,1
900
4,9
26
-8
Ikke defineret**
3,6
10,4
Tabel 11: Nøgleparametre Struer-Thisted
* Negativt tal indikerer en øget udledning.
** CO2-skyggepris kan ikke udregnes da udledningen stiger (ved fortsat dieseldrift).
Hastighedsprofil Struer-Thisted
120
100
Hastighed (km/t)
80
60
40
Humlum (Hu)
Struer (Str)
20
0
0
Bedsted Thy (Bn)
Oddesund (No)
Hvidbjerg (Hw)
Hørdum (Hæ)
Snedsted (Sne)
10
20
Nyt hastighedsprofil
30
40
50
Station
60
Sjørring (Ri)
70
Uglev (UI)
Kilometrering
Eksisterende profil
Figur 17: Hastighedsprofil Struer-Thisted
* Negativt tal indikerer en øget udledning.
** CO2-skyggepris kan ikke udregnes da udledningen stiger (ved fortsat dieseldrift).
Thisted (Ti)
31
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0032.png
Skanderborg-Skjern
På den 111 km lange enkeltsporede strækning mellem Skan-
derborg og Skjern kan der over to strækninger opnås tidsge-
vinster, der kan anvendes i køreplanen ved en hastighedsop-
gradering fra 100 km/t til henholdsvis 120 km/t og 140 km/t.
Dels kan der opnås en besparelse på 5 minutter på den kun
10 km lange strækning Ikast-Herning og dels kan der opnås
en besparelse på 6 minutter ved opgradering mellem Kibæk
og Skjern.
For at opnå tidsbesparelsen på 11 minutter vil det være nød-
vendigt at gennemføre en række anlægsarbejder med et
samlet anlægsoverslag på 124,5 mio. kr. Det væsentligste af
disse er ændring i sporgeometrien på 3 steder. Dette nød-
vendiggør bl.a. 200 meter ny sporkasse og en udvidelse af
banedæmningen. Derudover skal 2 broer udskiftes af hen-
syn til belastningen fra den højere hastighed, og der vil pga.
arbejdsmiljøkrav skulle etableres 4 trapper og påmonteres
én gangbro ved jernbroer fordelt over strækningen. Endelig
vil den øgede hastighed medføre krav om øgede sikkerheds-
foranstaltninger i overkørsler, hvilket medfører, at 8 over-
kørsler skal have opgraderet bomanlægget til helbomme.
Strækningen forudsættes ikke elektrificeret, og den øgede
hastighed vil derfor medføre øgede udledninger fra togenes
dieselmotor på forventet 150 ton. Det forventes at forkor-
telsen af rejsetiden vil motivere en overflytning fra bil til tog,
der vil medføre en CO2-besparelse på 98 ton.
Figur 18: Skanderborg-Skjern
32
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0033.png
Strækning
Anlægsoverslag for opgradering (mio. kr.)
Sporfornyelsesomkostninger (mio. kr.)
Passagerer
Tidsbesparelse pr. rejse (minutter)
Længde (km)
CO2-effekt* (ton pr. år)
CO2-skyggepris (kr.)
Intern rente (%)
Nettonutidsværdi (mio. kr.)
Tabel 12: Nøgleparametre Skanderborg-Skjern
Nøgleparametre for Hastighedsopgradering Skanderborg-Skjern
* Negativt tal indikerer en øget udledning.
** CO2-skyggepris kan ikke udregnes da udledningen stiger (ved fortsat dieseldrift).
Ikast-Herning
35,5
11,4
2600
5,0
10 km
-61
Ikke defineret**
10,8
78,5
Kibæk-Skjern
89,0
179,5
1000
6,0
24 km
9
Gratis reduktion
6,8
86,3
Hastighedsprofil Skanderborg-Skjern
160
140
120
Hastighed (km/t)
100
80
Hammerum (Hu)
60
40
20
0
55
65
75
85
95
Ikast (Ik)
Birk Centerpark (Bic)
Troldhede (Td)
Herning (Hr)
Kibæk (Kæ)
Borris (Bs)
105
115
Skjern (Sj)
125
Kilometrering
Nyt hastighedsprofil
Station
Eksisterende profil
Figur 19: Hastighedsprofil Skanderborg-Skjern
Hastighedsprofil: Højest tilladte hastighed hen over strækningen. Med grønt ses den tilladte hastighed i dag. Med blåt ses den hastighed, der kan opnås ved
at hastighedsopgradere.
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
33
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0034.png
Det videre forløb
Udførelsen af de nødvendige arbejder i forbindelse med ha-
stighedsopgradering af regionale baner forudsættes koordi-
neret med Banedanmarks øvrige planlagte anlægsarbejder.
Det drejer sig om udrulningen af Signalprogrammet, Elek-
trificeringsprogrammet, fornyelsesprojekter og eventuelle
andre større anlægsarbejder.
Opgradering af de 16 delstrækninger kan besluttes og ud-
føres uafhængigt af hinanden, og er derfor prissat som en-
keltstående projekter. Der vil dog være potentiale for be-
sparelser ved en samlet beslutning vedrørende flere eller
alle strækningerne, da koordination mellem arbejderne på
forskellige strækninger vil muliggøre større fleksibilitet ift.
udførelsen. Dette gælder naturligt nok især de strækninger
der ligger geografisk tæt på hinanden. Ikke mindst opgaven
med opdatering af signalteknologi og sikring, der primært
relaterer sig til overkørsler, vil kunne løses mest effektivt
hvis det kan gøres i en jævn udrulningstakt.
I undersøgelsen af de regionale hastighedsopgraderinger
har Banedanmark taget udgangspunkt i den gældende an-
lægsplan, som ligger til grund for serviceeftersynet af jern-
banen i foråret 2020. Det er forudsat, at hastighedsopgrade-
ring på en strækning først kan foretages efter udrulningen af
det nye signalsystem på den pågældende strækning.
Det er nødvendigt at der træffes politisk beslutning om pro-
jekterne senest 4 år før den ønskede ibrugtagning, da dette
giver den bedste mulighed for både at planlægge, projektere
og udbyde arbejdet på en måde, der er mest hensigtsmæs-
sig ift. projekternes samlede kvalitet og økonomi. Ibrugtag-
ning af første opgraderede strækning kan derfor tidligst ske
i 2025.
Selvom det nye signalsystem forventes udrullet på alle de
undersøgte strækninger (undtagen Tinglev-Sønderborg)
inden 2025, vil der alligevel skulle tages hensyn Signalpro-
grammets kapacitet til at håndtere ændringer i den tids-
mæssige planlægning af hastighedsopgraderingerne. Dette
skyldes, at der indtil sidst i 2020’erne stadig vil være andre
strækninger, hvor udrulningen endnu ikke er sket, og som
derfor vil være det primære fokus at få færdiggjort.
Det forventes at arbejderne i marken vil strække sig over 1-2
år for hver strækning, og at der før dette går en periode med
planlægning, projektering, udbud mm.
Såfremt det besluttes at forny og hastighedsopgradere en
strækning, skal udførelsen af dette arbejde koordineres med
øvrige projekter på jernbanen og indarbejdes i Banedan-
marks anlægsplan.
34
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0035.png
Beslutningsgrundlag – Hastighedsopgradering af regionale baner
35
TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Banedanmarks undersøgelse af hastighedsopgradering af regionale baner, fra transportministeren
2352954_0036.png
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 82 34 00 00
[email protected]
www.bane.dk